Η αισιοδοξία, για το ότι το ράλι του β’ εξαμήνου στον ευρωπαϊκό κλάδο ειδών πολυτελείας μπορεί να συνεχιστεί και τη νέα χρονιά ενισχύεται, καθώς όλο και περισσότερα σημάδια υποδεικνύουν καλύτερες μέρες για τον εμβληματικό αυτόν τομέα.
Τα ισχυρά αποτελέσματα του γ’ τριμήνου, η κινεζική αγορά που βρίσκεται σε πορεία ανάκαμψης και ένα κύμα νέων καλλιτεχνικών διευθυντών στα κορυφαία brands, έχουν ενισχύσει την εκτίμηση ότι η «μετά την πανδημία κόπωση» ίσως φτάνει στο τέλος της. Το αποτέλεσμα είναι αρκετοί αναλυτές να υιοθετούν πιο θετικές προβλέψεις τις τελευταίες εβδομάδες, σύμφωνα με το Bloomberg.
«Μπαίνουμε στο 2026 με την ελπίδα ότι τα χειρότερα έχουν περάσει», σημειώνει η αναλύτρια της UBS Group, Ζουζάνα Πους. «Αν και η ανάκαμψη βρίσκεται ακόμη σε αρχικό στάδιο, υπάρχουν λόγοι να είμαστε πιο αισιόδοξοι, χάρη στην ενισχυμένη κινεζική ζήτηση και στη μεγαλύτερη δημιουργικότητα του κλάδου, που μπορεί να φέρει τους καταναλωτές πίσω στα καταστήματα».
Οι μετοχές πολυτελείας βίωσαν δύσκολη περίοδο στο πρώτο εξάμηνο του 2025, καθώς οι ανησυχίες για επιβράδυνση της ζήτησης στην Κίνα και οι δασμοί του Προέδρου των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ επηρέασαν αρνητικά το επενδυτικό κλίμα. Ένα καλάθι ευρωπαϊκών τίτλων πολυτελείας της Goldman Sachs Group Inc. υποχώρησε 9% έως τα τέλη Ιουνίου, για να ανακάμψει κατά 12% στη συνέχεια. Το ερώτημα για τους επενδυτές είναι πλέον αν το ράλι αυτό έχει ακόμη δρόμο μπροστά του.

Για την Πους της UBS και άλλους αναλυτές, οι ενδείξεις ευνοούν ξεκάθαρα τους «ταύρους». Μετά από έναν χρόνο στασιμότητας για τον κλάδο, η Πους προβλέπει επιστροφή σε οργανική αύξηση πωλήσεων κατά 5%. Η εκτίμηση αυτή ευθυγραμμίζεται με εκείνη άλλων οίκων όπως η JPMorgan, όπου η αναλύτρια Κιάρα Μπατιστίνι αναμένει — για πρώτη φορά μετά από δύο χρόνια — θετικές μεταβολές στα έσοδα του κλάδου.
Ο στρατηγικός αναλυτής της Oddo BHF, Τόμας Ζλοβόντσκι, αναβάθμισε αυτήν την εβδομάδα τη σύσταση για τις ευρωπαϊκές εταιρείες καταναλωτικών αγαθών σε «ουδέτερη» από «υποαπόδοση», αντανακλώντας την αισιοδοξία του για τις προοπτικές των ειδών πολυτελείας.
«Είδαμε κάποια σημάδια ζωής στο τρίτο τρίμηνο», έγραψαν οι αναλυτές της HSBC, Ερβάν Ραμπούργκ και Αν-Λορ Μπιζμίθ. «Αυτό που πλέον αναμένουμε είναι μια ουσιαστική επιστροφή στην ανάπτυξη για τον κλάδο το 2026».
Όλες οι γεωγραφικές περιοχές παγκοσμίως αναμένεται να καταγράψουν ανάπτυξη με ρυθμούς μεσαίων μονοψήφιων ποσοστών το επόμενο έτος, με την Κίνα να έχει τον σημαντικότερο ρόλο. Οι αρχές στο Πεκίνο εξετάζουν νέα μέτρα τόνωσης ώστε να επιτύχουν τους στόχους οικονομικής ανάπτυξης και να αναζωογονήσουν την καταναλωτική ζήτηση.

Οι Κινέζοι καταναλωτές αντιστοιχούν σε περισσότερο από το ένα τέταρτο των ετήσιων πωλήσεων πολυτελείας και οι αγορές τους προβλέπεται να αυξηθούν περίπου κατά 6% το 2026 — μια θεαματική αναστροφή σε σχέση με τη φετινή πτώση 5%, σύμφωνα με ανάλυση της UBS. Η βελτίωση αυτή θα είναι ιδιαίτερα κρίσιμη για τα brands με τη μεγαλύτερη έκθεση σε αυτήν την κατηγορία πελατών, όπως η Moncler και η Swatch.
Ωστόσο, η συγκρατημένη αισιοδοξία δεν σημαίνει ότι αναμένεται μια επιστροφή στις «χρυσές εποχές» του κλάδου. Στις αρχές της δεκαετίας, η φαινομενικά ακόρεστη ζήτηση από τους Κινέζους καταναλωτές και οι αποταμιεύσεις που συσσωρεύτηκαν κατά τη διάρκεια των lockdown της πανδημίας εξασφάλιζαν σχεδόν αυτόματα διψήφιους ρυθμούς ανάπτυξης για όλες τις μάρκες.

«Εκείνα ήταν χρόνια ανόητης ανάπτυξης. Κάποιες μάρκες το παράκαναν και μεγάλωσαν υπερβολικά, υπερβολικά γρήγορα», δήλωσε ο Φλάβιο Τσερέντα, διευθυντής επενδύσεων στη GAM UK Ltd. «Η περίοδος από την οποία βγαίνουμε τώρα ήταν σχεδόν μια διαδικασία αποτοξίνωσης».
Η ζήτηση από τους aspirational καταναλωτές —ιδίως όσους στοχεύουν στα πιο προσιτά είδη πολυτελείας— αναμένεται να παραμείνει κάτω από τα επίπεδα της χρυσής περιόδου. Αυτή η κατηγορία έχει περιορίσει τις προαιρετικές δαπάνες λόγω του υψηλότερου πληθωρισμού, γεγονός που δυσκολεύει τις εταιρείες affordable luxury να πραγματοποιήσουν μια ισχυρή επιστροφή. Ενδεικτικά, η δανέζικη εταιρεία κοσμημάτων Pandora έχει δει τη μετοχή της να υποχωρεί κατά 44% φέτος, υποαποδίδοντας σε σχέση με τον κλάδο.
Πολλά από τα θετικά νέα φαίνεται επίσης πως έχουν ήδη ενσωματωθεί στις αποτιμήσεις, οπότε οι εταιρείες θα πρέπει να αποδείξουν την κερδοφορία τους για να κερδίσουν ξανά την εμπιστοσύνη των επενδυτών. Ο δείκτης μελλοντικών κερδών προς τιμήν (forward P/E) του κλάδου έχει επιστρέψει κοντά στο 30 — επίπεδο υψηλό τετραετίας. Αν και παραμένει χαμηλότερα από τα ιστορικά υψηλά, είναι περίπου διπλάσιο από το αντίστοιχο του ευρύτερου χρηματιστηριακού δείκτη.

«Με τη συνεχιζόμενη μακροοικονομική αβεβαιότητα, τη συγκρατημένη συμβολή τιμών/προϊοντικού μίγματος και έναν καταναλωτή ολοένα πιο απαιτητικό, αναμένουμε ότι η πόλωση ανάμεσα στα brands και τις κατηγορίες θα παραμείνει αυξημένη», έγραψε σε σημείωμά της η Μπατιστίνι της JPMorgan.
Όσον αφορά τις εταιρείες που θεωρείται ότι μπορούν να «παραδώσουν» αποτελέσματα, η Richemont είναι η αγαπημένη των αναλυτών, καθώς αποτελεί την κορυφαία επιλογή για UBS, JPMorgan, HSBC και Deutsche Bank. Ο ελβετικός όμιλος, ιδιοκτήτης κοσμηματικών brands όπως τα Cartier και Van Cleef & Arpels, έχει αντέξει την ύφεση καλύτερα από τους περισσότερους ανταγωνιστές του. Κατέγραψε διψήφια ανάπτυξη στο τελευταίο τρίμηνο και είναι η μετοχή πολυτελείας με την καλύτερη πορεία στην ευρωπαϊκή αγορά φέτος, ξεπερνώντας ακόμη και περιπτώσεις ανάκαμψης όπως η Kering και η Burberry.
«Από τις συζητήσεις που κάνω με ανθρώπους οι οποίοι σκέφτονται πώς θα ξοδέψουν το μπόνους τους, σχεδόν τους κοστίζει το ίδιο να αγοράσουν ένα κόσμημα που θα διαρκέσει για πάντα όσο και μια τσάντα», είπε η αναλύτρια της Morningstar, Γελένα Σοκόλοβα. «Η σχετική αξιακή πρόταση έχει γίνει πολύ πιο ελκυστική».

Περισσότερο από οτιδήποτε άλλο, η αισιοδοξία γύρω από τον κλάδο στηρίζεται στην πορεία της LVMH, του καθοριστικού «δείκτη» της βιομηχανίας πολυτελείας, της οποίας η μετοχή έχει εκτοξευθεί κατά 45% από τα τέλη Ιουνίου.
«Η μετοχή διαπραγματευόταν το καλοκαίρι σε τέτοιο χαμηλό πολλαπλασιαστή που υποδήλωνε πως δεν θα επανέλθουν — μου φαινόταν παράλογο», δήλωσε ο Τσερέντα της GAM, ο οποίος διπλασίασε τη θέση του σε LVMH τον Ιούνιο. «Δεν είναι όλα τέλεια ακόμη για την LVMH, αλλά ξέρουν τι πρέπει να κάνουν και έχουν τις δεξιότητες για να το πετύχουν».
Διαβάστε ακόμη
Οι αγορές ποντάρουν στο τέλος των μειώσεων επιτοκίων στην Ευρώπη (γράφημα)
Αυτό είναι το ακριβότερο κλαμπ ευεξίας με ετήσια συνδρομή 85.000 ευρώ
Ford: Ακύρωσε deal 6,5 δισ. δολαρίων με την LG Energy Solution για μπαταρίες EV
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.