Η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία περνά σε ανοιχτή σύγκρουση με τις Βρυξέλλες. Σε κοινή επιστολή προς την πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, οι επικεφαλής των ισχυρότερων λόμπι του κλάδου προειδοποιούν ότι η απαγόρευση πώλησης νέων οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης από τα μέσα της δεκαετίας του 2030 δεν είναι πλέον ρεαλιστική.

Οι Όλα Κάλενιους, πρόεδρος της ACEA και διευθύνων σύμβουλος της Mercedes-Benz, και Ματίας Τσίνκ, πρόεδρος της CLEPA και στέλεχος της Schaeffler, σημειώνουν ότι η ευρωπαϊκή στρατηγική «πρέπει να εγκαταλείψει τον ιδεαλισμό και να αναγνωρίσει τις βιομηχανικές και γεωπολιτικές πραγματικότητες». Υπογραμμίζουν ότι η κινεζική κυριαρχία στην εφοδιαστική αλυσίδα των ηλεκτρικών οχημάτων, αλλά και τα νέα εμπορικά εμπόδια που υψώνουν οι ΗΠΑ, δημιουργούν ένα ασφυκτικό πλαίσιο για την ευρωπαϊκή βιομηχανία.

«Η επίτευξη των στόχων CO2 για το 2030 και το 2035 δεν είναι πλέον εφικτή», ανέφεραν χαρακτηριστικά, τονίζοντας πως οι κατασκευαστές και οι προμηθευτές πιέζονται σε όλα τα επίπεδα.

Παρά την κυκλοφορία δεκάδων νέων ηλεκτρικών μοντέλων, η πραγματικότητα απέχει πολύ από τους πολιτικούς στόχους: τα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα αντιστοιχούν μόλις στο 15% των πωλήσεων στην Ευρώπη, με μεγάλες διαφορές ανά χώρα. Ταυτόχρονα, τα περισσότερα κέρδη των εταιρειών προέρχονται ακόμα από τα συμβατικά μοντέλα, ιδίως SUV και premium αυτοκίνητα, που εξασφαλίζουν υψηλά περιθώρια, όπως μεταδίδει το Bloomberg.

Η πίεση δεν περιορίζεται στους κατασκευαστές. Στην αλυσίδα εφοδιασμού καταγράφονται ήδη σοβαρές αναταράξεις: η Continental έχει προχωρήσει σε περικοπές θέσεων εργασίας, ενώ η Valeo έχει προειδοποιήσει για μείωση κερδοφορίας εξαιτίας της πτώσης της ζήτησης για EV και του αυξημένου κόστους χρηματοδότησης. Οι αναλυτές εκτιμούν πως τα επόμενα χρόνια θα υπάρξει κύμα αναδιαρθρώσεων σε προμηθευτές και θυγατρικές.

Από την άλλη πλευρά, οι ευρωπαίοι αξιωματούχοι υπερασπίζονται μέχρι στιγμής τον στόχο για το 2035, τονίζοντας ότι είναι αναγκαίος για την επίτευξη των κλιματικών δεσμεύσεων της Ένωσης. Περιβαλλοντικές οργανώσεις, μάλιστα, υποστηρίζουν ότι οι προειδοποιήσεις της βιομηχανίας είναι υπερβολικές, καθώς οι πωλήσεις ηλεκτρικών συνεχίζουν να αυξάνονται σταθερά και δεκάδες νέα έργα παραγωγής μπαταριών βρίσκονται σε εξέλιξη στην Ευρώπη.

Η απαγόρευση εγκρίθηκε οριακά μετά από πολυετείς διαπραγματεύσεις στις Βρυξέλλες, με χώρες όπως η Γαλλία και η Ολλανδία να έχουν ήδη ενσωματώσει τον στόχο του 2035 στην εθνική τους πολιτική. Ωστόσο, το αίτημα των κατασκευαστών αποκαλύπτει ότι η αντιπαράθεση μεταξύ πράσινων δεσμεύσεων και βιομηχανικής πραγματικότητας θα ενταθεί, ίσως οδηγώντας σε πολιτικές διορθώσεις.

Διαβάστε ακόμη

Πέφτει ο τουρισμός στις ευρωπαϊκές πόλεις – Πλήγμα για τις θέσεις εργασίας

Πιστοποιητικό καλοπληρωτή για ενοικίαση ακινήτου – Τι είναι και πώς θα λειτουργεί

Πώς σχετίζεται ο μεγαλύτερος εγκέφαλος με την επιβίωση

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα