Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή τηρεί αποστάσεις από την προσφυγή διεθνών επενδυτών οι οποίοι ζητούν να μην ισχύσουν οι κανόνες που διευκολύνουν την κυβέρνηση της Ιταλίας να ανακαλέσει τις συμβάσεις αδειών κυκλοφορίας (και συνεπώς την είσπραξη διοδίων) στους αυτοκινητοδρόμους.

Οι επενδυτές στην Atlantia SpA, η οποία διαχειρίζεται τα διόδια σε πάνω από τους μισούς αυτοκινητόδρομους των 3.000 χιλιομέτρων της χώρας, ετοιμάζονται για άμεση έκκληση προς τις ευρωπαϊκές Αρχές, καθώς αντιτίθενται προς ένα ιταλικό διάταγμα που υπογράφηκε τον περασμένο μήνα κι αλλάζει τους κανόνες παραχώρησης, σύμφωνα με δύο άτομα που είναι εξοικειωμένα με το θέμα.

Ο πρωθυπουργός της Ιταλίας Τζουζέπε Κόντε δέχεται πιέσεις από τμήματα του διχασμένου κυβερνητικού συνασπισμού του για να αφαιρέσει την Autostrade per l’Italia SpA από τα δικαιώματα (είσπραξης διοδίων), μετά την κατάρρευση της γέφυρας στη Γένοβα η οποία αφαίρεσε τη ζωή από 43 άτομα το 2018. Το διάταγμα που τέθηκε σε ισχύ στις αρχές του τρέχοντος έτους, πρέπει να εγκριθεί από το ιταλικό Κοινοβούλιο μέχρι τα τέλη Φεβρουαρίου.

“Αυτό είναι θέμα των ιταλικών Αρχών”, δήλωσε η Κομισιόν, δηλ. το εκτελεστικό σκέλος της ΕΕ σε ένα μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, απαντώντας σε ερώτηση σχετικά με το αν εξετάζει αυτό το ζήτημα.

Για την Autostrade, η ενδεχόμενη αποζημίωση για απώλεια των δικαιωμάτων θα μειωθεί βάσει της νέας νομοθεσίας σε μόλις 6 δισεκατομμύρια ευρώ (6,7 δισεκατομμύρια δολάρια) ενώ βάσει της προηγούμενης νομοθεσίας, η εταιρεία έπρεπε να λάβει περισσότερα από 20 δισεκατομμύρια ευρώ.

Το αντισυστημικό Κίνημα των Πέντε Αστέρων, το μεγαλύτερο κόμμα του σημερινού κυβερνητικού συνασπισμού, απαιτεί την απομάκρυνση της εταιρείας από τα ως τώρα δικαιώματά της, ενώ το κεντροαριστερό Δημοκρατικό Κόμμα έχει εκφράσει την προτίμησή του προς μια διευθέτηση του ζητήματος μέσω διαπραγματεύσεων.

Σε επιστολή προς τις ευρωπαϊκές Αρχές, οι επενδυτές απαιτούν μια ισχυρή, όσο και γρήγορη παρέμβαση για την αποκατάσταση του κράτους δικαίου και της εσωτερικής αγοράς, σύμφωνα με μια από τις παραπάνω πηγές.

Στους επενδυτές που συμμετέχουν στο σχέδιο προσφυγής στις Βρυξέλλες συμπεριλαμβάνονται οι GIC Pte Ltd. και Silk Road Fund, ανέφερε η εφημερίδα Il Sole 24 Ore την Τρίτη. Επίσης μετέχει και η Edizione, συμφερόντων της γνωστής επιχειρηματικής οικογενείας Benetton.

Ενδεχόμενη κατάρρευση της Atlantia που βρίσκεται στο μάτι του κυκλώνα, θα δημιουργήσει σοβαρά προβλήματα στην ιταλική κυβέρνηση, ίσως και σε ευρωπαϊκά όργανα.

Ρυθμιστικά ζητήματα

Η επιστολή, που πρόκειται να αποσταλεί αυτή την εβδομάδα σε Ευρωπαίους Επιτρόπους, μεταξύ των οποίων οι Βάλντις Ντομπρόβσκις και Μαργκρέτε Βεστάγκερ, επισημαίνει ότι το ιταλικό διάταγμα υπονομεύει την προβλεψιμότητα των κανόνων που τίθενται, αποθαρρύνει τις επενδύσεις και περιορίζει αδικαιολόγητα την ελεύθερη κυκλοφορία κεφαλαίων.

Ένας εκπρόσωπος της Autostrade αρνήθηκε να σχολιάσει.

Ο Κόντε έχει υποσχεθεί ότι η κυβέρνησή του θα αποφασίσει σύντομα πάνω στο θέμα αυτό.

H Atlantia όρισε τη Δευτέρα ως Διευθύνοντα Σύμβουλο στις ιταλικές της δραστηριότητες τον Κάρλο Μπερτάτζο