Τα σπιτικά «Rice Krispies Treats» στην ανάρτηση της Άλεξ Τζορτζ στο TikTok δεν ήταν ένα συνηθισμένο ψημένο γλυκό. Μαζί με τα δημητριακά και τα λιωμένα marshmallows, υπήρχε και μια υγιεινή δόση κρέμας φιστικιού, φτιαγμένη από ξηρούς καρπούς και πολλή ζάχαρη. Το γλυκό, σε έντονο κιτρινοπράσινο χρώμα, ήταν διακοσμημένο με ψιλοκομμένα φιστίκια και κομμάτια χαλβά, και τράβηξε το ενδιαφέρον των 437.500 ακολούθων της. Από τη στιγμή που ανέβασε το βίντεο, τον Φεβρουάριο, έχει συγκεντρώσει πάνω από 53.000 προβολές.
«Ήταν ένα όμορφο αποτέλεσμα, επειδή τα φιστίκια έχουν πολύ ιδιαίτερο χρώμα», αναφέρει η Τζορτζ, αυτοδίδακτη αρτοποιός από τη Φιλαδέλφεια, που παρουσιάζει τις δημιουργίες της στο TikTok στο προφίλ της (@lilypcrumbs). «Στη σημερινή εποχή, όπου δίνεται μεγάλη σημασία στην εμφάνιση των πραγμάτων, πιστεύω πως συχνά αποφασίζουμε τι θα φτιάξουμε με βάση το πώς φαίνεται, πριν καν σκεφτούμε τη γεύση».
Τα φιστίκια, χάρη και στην εντυπωσιακή εμφάνισή τους, έχουν γίνει ιδιαίτερα δημοφιλή το τελευταίο διάστημα. Περίπου ενάμιση χρόνο μετά την κυκλοφορία της «σοκολάτας Ντουμπάι» από το ζαχαροπλαστείο Fix Dessert Chocolatier στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα —μια σοκολάτα γεμισμένη με κρεμώδη κρέμα φιστικιού που έγινε viral και ενέπνευσε πολλές απομιμήσεις σε όλο τον κόσμο— τα φιστίκια έχουν κάνει αισθητή την παρουσία τους στα social media και σε πολλές κουζίνες. Δεν βρίσκονται πλέον μόνο σε γλυκά, αλλά και σε ψωμιά, καφέδες, ζυμαρικά και άλλα πιάτα. Σύμφωνα με στοιχεία της Yelp Inc., το ενδιαφέρον του κόσμου για τα φιστίκια έχει αυξηθεί πολύ μέσα στο τελευταίο έτος: οι αναζητήσεις για τη λέξη «φιστίκι» έχουν υπερδιπλασιαστεί από τον Ιούνιο του 2024 μέχρι τον Μάιο του 2025, σε σχέση με την ίδια περίοδο της προηγούμενης χρονιάς. Το «φιστίκι latte» αναζητήθηκε κατά 128% περισσότερο, ενώ οι αναζητήσεις για «σοκολάτα φιστικιού» σημείωσαν εντυπωσιακή άνοδο, φτάνοντας το 8.942%, σύμφωνα με το Bloomberg.
Αυτή είναι μια περίοδος που οι Αμερικανοί παραγωγοί φιστικιών περίμεναν εδώ και χρόνια, μετά από συνεχείς προσπάθειες να διαφημίσουν το προϊόν τους και να αποκτήσουν καλύτερη πρόσβαση σε αγορές του εξωτερικού. Τώρα, ο κλάδος —που έχει ως κύρια βάση του την Καλιφόρνια— ελπίζει πως η αυξανόμενη ζήτηση σε παγκόσμιο επίπεδο θα συνεχιστεί, ώστε να αξιοποιηθεί η μεγάλη παραγωγή που αναμένεται.
Τα φιστίκια έχουν έναν φυσικό κύκλο: υπάρχουν χρονιές με πολύ καλή σοδειά και άλλες με λιγότερη παραγωγή. Η παραγωγή κατά τα έτη 2023-2024 ήταν εξαιρετικά καλή, με ρεκόρ 676.000 τόνους φιστικιών. Αυτό συνέπεσε και με την επιτυχία της σοκολάτας Ντουμπάι, κάτι που ενίσχυσε ακόμη περισσότερο τη ζήτηση για φιστίκια. Το Υπουργείο Γεωργίας των ΗΠΑ προβλέπει ότι η νέα καλλιεργητική χρονιά, που ξεκινά τον Σεπτέμβριο του 2025, θα φέρει ακόμα καλύτερα αποτελέσματα.

Η παραγωγή για την περίοδο 2024-2025, που ολοκληρώνεται τον Αύγουστο, αναμένεται να φτάσει περίπου τους 500.000 τόνους φιστικιών. Αν και πρόκειται για μικρότερη ποσότητα σε σύγκριση με άλλες χρονιές, ο συνδυασμός της περιορισμένης προσφοράς με τη μεγάλη απήχηση που έχουν τα φιστίκια στο διαδίκτυο έχει αποδειχθεί ιδιαίτερα θετικός για τις επιχειρήσεις. Με την τιμή να ανέρχεται στα 10,50 δολάρια ανά κιλό, τα μισά και τα κομμένα φιστίκια, που προτιμούν συχνά οι ζαχαροπλάστες, είναι σήμερα 17% ακριβότερα από πέρσι. «Αυτό σημαίνει μεγαλύτερα περιθώρια κέρδους για τους παραγωγούς», εξηγεί ο Τζιμ Ζάιον, διευθύνων εταίρος της Meridian Growers, μιας εταιρείας που εκπροσωπεί καλλιεργητές και μεταποιητές ξηρών καρπών στη Δυτική Ακτή των ΗΠΑ. «Αυτή τη στιγμή, τα φιστίκια είναι «της μόδας»», εξηγεί.
«Η μεγάλη σοδειά που αναμένεται το φθινόπωρο ίσως οδηγήσει σε μείωση των τιμών, γι’ αυτό και είναι πολύ σημαντικό να παραμείνει υψηλή η ζήτηση», όπως εξηγεί ο Ντέιβιντ Μαγκάνια, ανώτερος αναλυτής στη Rabobank, μιας τράπεζας που ειδικεύεται στη χρηματοδότηση του αγροδιατροφικού τομέα. Η βιομηχανία φιστικιών επενδύει μεγάλα ποσά για να εξασφαλίσει ότι θα υπάρχει συνεχής ενδιαφέρον για τα προϊόντα της, ειδικά σε μια περίοδο όπου οι εμπορικοί περιορισμοί εξακολουθούν να επηρεάζουν τις εξαγωγές. Τα τελευταία χρόνια, περίπου το 60% με 70% της αμερικανικής παραγωγής φιστικιών εξάγεται. Μόνο για τα έτη 2023-2024, πάνω από το ένα τρίτο των εξαγωγών κατευθύνθηκε στην Κίνα, σύμφωνα με την Επιτροπή Φιστικιών της Δυτικής Ακτής (Administrative Committee for Pistachios) — έναν φορέα που συνεργάζεται με το Υπουργείο Γεωργίας των ΗΠΑ για τον ποιοτικό έλεγχο των ξηρών καρπών.
Προκειμένου να ενισχύσει τη ζήτηση εντός των Ηνωμένων Πολιτειών, η εταιρεία Wonderful Pistachios λάνσαρε τον Μάιο μια διαφημιστική καμπάνια πολλών εκατομμυρίων δολαρίων, παρουσιάζοντας τα φιστίκια ως «Το σνακ στο οποίο δεν πρέπει να αντιστέκεσαι». Κατά τη διάρκεια του 2024, η American Pistachio Growers, μια μη-κερδοσκοπική εμπορική ένωση που εκπροσωπεί περισσότερους από 800 καλλιεργητές, επένδυσε περίπου 10,5 εκατομμύρια δολάρια σε ενέργειες μάρκετινγκ και προώθησης. Την προηγούμενη χρονιά, τα έξοδα για τις ίδιες δραστηριότητες ανέρχονταν σε 9,9 εκατομμύρια δολάρια.
Η εταιρεία Meridian Growers, η οποία επίσης δραστηριοποιείται στην επεξεργασία φιστικιών, διπλασίασε τη δυναμικότητα του εργοστασίου της στο Φάιρμπο της Καλιφόρνιας, φτάνοντας τους 22.700 τόνους παραγωγής. «Η εταιρεία έχει προσθέσει νέες γραμμές παραγωγής, που της επιτρέπουν να ψήνει και να παστεριώνει τα φιστίκια στο δικό της εργοστάσιο», όπως εξηγεί ο Ζάιον. Έτσι, μπορεί πλέον να διαθέτει φιστίκια έτοιμα προς κατανάλωση στην αγορά των ΗΠΑ, αντί να εξάγει το προϊόν σε άλλες χώρες για επεξεργασία.
Ανταποκρινόμενη στην αυξημένη ζήτηση για κρεμώδεις γεμίσεις που χρησιμοποιούνται σε γλυκίσματα, η Meridian επένδυσε επίσης σε εξοπλισμό για την παραγωγή πάστας φιστικιού και στοχεύει στον υπερδιπλασιασμό της παραγωγής της μέσα στους επόμενους 12 μήνες.
Η παγκόσμια ζήτηση για ξηρούς καρπούς παραμένει ιδιαίτερα υψηλή. Τον περασμένο Αύγουστο, η Häagen-Dazs επανέφερε το παγωτό της με γεύση «φιστίκι Αιγίνης», αυτή τη φορά με μεγαλύτερα κομμάτια φιστικιού.
Μέσα στον τελευταίο χρόνο, ο όμιλος Lindt & Sprüngli παρουσίασε μια νέα σειρά προϊόντων που συνδυάζουν σοκολάτα και φιστίκι, ανάμεσά τους και μια «σοκολάτα τύπου Ντουμπάι», η οποία έγινε viral όταν κυκλοφόρησε τον Ιούνιο. Κατά τη διάρκεια των χειμερινών μηνών, τα latte με γεύση φιστίκι εμφανίστηκαν ξανά στα εποχιακά ροφήματα των Starbucks, για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά. Παράλληλα, ζαχαροπλαστεία από το Σικάγο μέχρι το Σαν Αντόνιο και το Μαϊάμι Μπιτς προσφέρουν τις δικές τους εκδοχές βασισμένες στη νέα αυτή τάση.
Ο Σον Γιουν, ιδιοκτήτης δύο καταστημάτων της αλυσίδας Angelina Bakery στο Μανχάταν, αναφέρει ότι η ζήτηση για τα κρουασάν «Dubai chocolate» —που πωλούνται έναντι 7,50 δολαρίων το καθένα— αυξάνεται σταθερά από τότε που τα ενέταξε στο μενού, πριν από έξι μήνες. «Κάθε φορά που παραγγέλνω κρέμα φιστικιού, φροντίζω να προμηθευτώ περισσότερη ποσότητα από ό,τι χρειάζομαι, γιατί κάποιες φορές χρειάζομαι κι άλλη, ενώ δεν υπάρχει», λέει χαρακτηριστικά.
Η Τζορτζ, η influencer στον τομέα της ζαχαροπλαστικής, λέει ότι έχει περισσότερες συνταγές με φιστίκι για αυτό το καλοκαίρι, συμπεριλαμβανομένου ενός παγωτού με σοκολάτα, κεράσια και, φυσικά, φιστίκια. «Για να είμαι ειλικρινής, δεν ξέρω πόσο θα διαρκέσει αυτή η τάση, αλλά έχω περιέργεια να το ανακαλύψω», δήλωσε.
Διαβάστε ακόμη
ΗΠΑ: Ποιοι κλάδοι και εταιρείες ωφελούνται από το Made in America του Τραμπ
Σκωτία: Τελικές διαπραγματεύσεις Τραμπ – φον ντερ Λάιεν με φόντο την απειλή δασμών 30%
«The Ilisian»: Στην τελική ευθεία ο νέος hot προορισμός της Αθήνας (pic)
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.