Το μοντέλο των ultra-low-cost αεροπορικών εταιρειών στις ΗΠΑ περνά κρίση ταυτότητας, καθώς ολοένα και περισσότεροι επιβάτες φαίνεται να κουράζονται από τις συνεχείς χρεώσεις και την υποβάθμιση της ταξιδιωτικής εμπειρίας. Αν και η αποδυναμωμένη οικονομία θα έπρεπε θεωρητικά να ευνοεί τις low-cost εταιρείες, στην πράξη συμβαίνει το αντίθετο. Όσοι δεν μπορούν να αντέξουν οικονομικά τα αεροπορικά εισιτήρια, απλώς σταματούν να ταξιδεύουν αντί να επιλέξουν φθηνότερες εταιρείες.
Σύμφωνα με δημοσίευμα του Bloomberg, η ζήτηση για εσωτερικά ταξίδια αναψυχής -το βασικό έσοδο για τις οικονομικές αεροπορικές- υποχωρεί ραγδαία, εν μέσω χαμηλής καταναλωτικής εμπιστοσύνης που τροφοδοτείται και από τον εμπορικό πόλεμο του Ντόναλντ Τραμπ. Το αποτέλεσμα είναι η διάψευση των προσδοκιών για ένα ισχυρό έτος και η κατάρρευση των ελπίδων για αύξηση τιμών και κερδών, ειδικά για τις εταιρείες που επιχειρούσαν να επανατοποθετηθούν στην αγορά.
Ο Τζιμ Γουάλεν, συντηρητής εμπορικών κτιρίων, αποτυπώνει το αίσθημα πολλών επιβατών: «Έχω τελειώσει με αυτές τις εταιρείες για τα οικογενειακά μας ταξίδια». Ανέφερε ότι αφού έκλεισε εισιτήρια στη Frontier για διακοπές στη Δομινικανή Δημοκρατία, οι επιπλέον χρεώσεις «εκτόξευσαν» το τελικό κόστος κοντά σε αυτό των παραδοσιακών εταιρειών, χωρίς την αντίστοιχη εμπειρία.
Η Spirit, που κάποτε έγινε διάσημη για τις εξαιρετικά χαμηλές τιμές και το μοντέλο «όλα με χρέωση», υπέβαλε αίτηση πτώχευσης πέρυσι. Η Frontier ανακοίνωσε πρόσφατα ότι περιμένει νέες ζημιές το επόμενο τρίμηνο, ενώ μικρότερες εταιρείες όπως η Allegiant και η Sun Country κατέγραψαν πτώση στα περιθώρια κέρδους για το 2024.
Το μοντέλο που καθιέρωσαν εταιρείες όπως η Spirit και η Frontier -χαμηλό εισιτήριο και επιπλέον χρεώσεις για τα πάντα- αποδείχθηκε μη βιώσιμο στη μετά-COVID εποχή. Οι αυξημένες λειτουργικές δαπάνες, τα νέα συμβόλαια με τους εργαζομένους και τα τέλη αεροδρομίων περιορίζουν την ικανότητα αυτών των εταιρειών να προσφέρουν πραγματικά φθηνές πτήσεις.
Επιπλέον, οι παραδοσιακές αεροπορικές έχουν ενισχύσει τις δικές τους προσφορές για οικονομικά εισιτήρια, προσφέροντας βασικές υπηρεσίες, όπως επιπλέον χώρο για τα πόδια και δωρεάν ροφήματα, που απουσιάζουν από τα καθίσματα των low-cost.
Ο διευθύνων σύμβουλος της United Airlines, Σκοτ Κίρμπι, δήλωσε χαρακτηριστικά: «Το μοντέλο των low-cost είναι το εξής: ‘Θα σου δώσουμε χαμηλή τιμή και θα σε εκμεταλλευτούμε για όλα τα υπόλοιπα’. Και οι πελάτες το απεχθάνονται».
Η Spirit είχε προσπαθήσει να εγκαταλείψει τον ultra-low-cost χαρακτήρα της, αποδεχόμενη πρόταση εξαγοράς από τη JetBlue, όμως η συγχώνευση μπλόκαρε μετά από δικαστική απόφαση για λόγους ανταγωνισμού.

Σε μια προσπάθεια να αντιστρέψουν την πορεία τους, οι Frontier και Spirit προσπαθούν να αναβαθμιστούν. Προσφέρουν επιλογές για καθορισμένες θέσεις, αποσκευές χωρίς χρέωση και -το πιο εντυπωσιακό- εισάγουν προϊόντα τύπου first class. Ωστόσο, αυτή η «στροφή» αυξάνει τα κόστη, χωρίς να είναι σίγουρο ότι θα φέρει πίσω τους επιβάτες.
«Καθώς αλλάζουν οι προτιμήσεις των καταναλωτών, αλλάζουμε και εμείς», δήλωσε ο CEO της Frontier, Μπάρι Μπιφλ. «Θέλουν περισσότερα, και γι’ αυτό παρουσιάζουμε first class προϊόν φέτος», πρόσθεσε.
Ο Μπιλ Φράνκε, πρόεδρος της Frontier και ο άνθρωπος που πριν δύο δεκαετίες «έχτισε» το μοντέλο της Spirit, είναι ξεκάθαρος: «Το αρχικό ultra-low-cost μοντέλο στις ΗΠΑ έχει τελειώσει για πάντα. Δεν είναι ρεαλιστικό να επιστρέψουμε σε μια μορφή που δεν ευνοεί τον καταναλωτή».
Διαβάστε ακόμη
Toyota vs Tesla: Η ιαπωνική αντεπίθεση για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα
Ακαθάριστα οικόπεδα: Ποια είναι η καταληκτική ημερομηνία και πότε αρχίζουν τα πρόστιμα
Kids Wallet: Πώς λειτουργεί το ψηφιακό πορτοφόλι για ανηλίκους
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.