Η Toyota Industries Corp. ανακοίνωσε ότι έλαβε πρόταση εξαγοράς ύψους 33 δισ. δολαρίων για να καταστεί ιδιωτική, σε μια κίνηση που ενδέχεται να ενισχύσει τον έλεγχο της οικογένειας Τόγιοντα στο μεγαλύτερο επιχειρηματικό οικοσύστημα της Ιαπωνίας. Η πρόταση αφορά δημόσια προσφορά εξαγοράς με τιμή 16.300 γεν ανά μετοχή, ποσό 11% χαμηλότερο από την τιμή κλεισίματος της μετοχής την Τρίτη. Σύμφωνα με εκπρόσωπο της εταιρείας, το συνολικό ποσό που απαιτείται για την εξαγορά φτάνει τα 4,7 τρισ. γεν (32,9 δισ. δολάρια).

Νέα holding εταιρεία και προσωπική συμμετοχή του Ακίο Τoγιόντα

Όπως έγινε γνωστό, για την υλοποίηση του σχεδίου θα συσταθεί νέα εταιρεία συμμετοχών (holding), με επενδυτές τη Toyoda Fudosan Co. (180 δισ. γεν), την Toyota Motor (700 δισ. γεν μέσω προνομιούχων μετοχών χωρίς δικαίωμα ψήφου), καθώς και τον ίδιο τον πρόεδρο της Toyota Motor, Ακίο Τόγιοντα, ο οποίος θα επενδύσει 1 δισ. γεν προσωπικά.

Αναδιάρθρωση του μετοχικού πλέγματος και στόχος η απλοποίηση

Η προτεινόμενη εξαγορά —μία από τις μεγαλύτερες παγκοσμίως— απλοποιεί τη σύνθετη εταιρική σχέση μεταξύ μητρικών και θυγατρικών, η οποία έχει κατά καιρούς δεχτεί έντονη κριτική. Ταυτόχρονα, συνάδει με την προσπάθεια της ιαπωνικής κυβέρνησης να μειώσει τα σταυροειδή μετοχικά σχήματα, ενισχύοντας τη διαφάνεια και την εταιρική διακυβέρνηση. Μέσω της εξαγοράς, ο Τόγιοντα ενδέχεται να αποκτήσει μεγαλύτερη επιρροή στην αυτοκινητοβιομηχανία που ίδρυσε ο παππούς του.

Πώληση μετοχών και διάλυση των διασταυρούμενων συμμετοχών

Πέρα από τις επενδύσεις, οι Toyota Motor, Aisin Corp., Denso Corp. και Toyota Tsusho θα πωλήσουν τις μετοχές τους στην Toyota Industries και θα αγοράσουν τις δικές τους μετοχές που κατέχονται από την τελευταία. Αυτό σημαίνει τη διάλυση των σταυροειδών συμμετοχών, με εξαίρεση την Toyota Motor, η οποία θα διατηρήσει μόνο τις προνομιούχες μετοχές.

Αντίδραση αγοράς και ιστορικό πλαίσιο

Η μετοχή της Toyota Industries σημείωσε άνοδο μικρότερη του 1% στο χρηματιστήριο του Τόκιο την Τρίτη, αν και η συνολική της απόδοση από τις 25 Απριλίου —οπότε και αποκαλύφθηκε το σχέδιο από το Bloomberg— ξεπερνά το 40%.

Η Toyota Industries ιδρύθηκε από τον Σακίτσι Τόγιοντα, προπάππου του Ακίο, ενώ ο γιος του, Κιιτσίρο Τόγιοντα, ήταν αυτός που ίδρυσε την Toyota Motor, η οποία σήμερα είναι ο μεγαλύτερος κατασκευαστής αυτοκινήτων στον κόσμο με παραγωγή άνω των 11 εκατομμυρίων οχημάτων ετησίως.

Επόμενα βήματα και χρονικό πλαίσιο

Όπως δήλωσαν άτομα με γνώση της υπόθεσης, οι εμπλεκόμενοι έχουν ήδη επιλέξει χρηματοοικονομικούς συμβούλους και εργάζονται για την υλοποίηση της δημόσιας προσφοράς εξαγοράς μέχρι τον Νοέμβριο. Έχει επίσης συσταθεί ειδική επιτροπή στο διοικητικό συμβούλιο, που αξιολογεί την πρόταση βάσει των κατευθυντήριων γραμμών της κυβέρνησης.

Η ετήσια γενική συνέλευση των μετόχων της Toyota Industries θα πραγματοποιηθεί στις 10 Ιουνίου, ενώ της Toyota Motor δύο ημέρες αργότερα.

Η Toyota Motor κατέχει 24,2% της Toyota Industries, ενώ η Toyoda Fudosan Co., ιδιωτική εταιρεία ακινήτων υπό την προεδρία του Ακίο Τόγιοντα, ελέγχει το 5,32%. Η κυβέρνηση εντείνει τις προσπάθειες να διαλυθούν τέτοιες δομές σταυροειδούς ιδιοκτησίας, με στόχο την ενίσχυση της εταιρικής διαφάνειας και την αύξηση των αποδόσεων για τους μετόχους.

Διαβάστε ακόμη

Ξεκαθάρισμα στα ενοικιαστήρια με 30ήμερο τελεσίγραφο από την εφορία

Πιστοποίηση… πανικού για τα ασανσέρ των πολυκατοικιών

ΔΕΗ: Η Ελλάδα πρωταγωνιστής στην Ευρώπη, με τον Στάσση στην κορυφή της Eurelectric

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα