Η παλίρροια τώρα γίνεται άμπωτις και στρέφεται εναντίον πολυεθνικών εμπορικών σημάτων, τα οποία έχουν χάσει το μερίδιο αγοράς τους σε τοπικά προϊόντα όχι μόνο στις αναδυόμενες αγορές της Ασίας αλλά και στις Η.Π.Α. και την Ευρώπη, σύμφωνα με τον αγγλοολανδικό καταναλωτικό γίγαντα Unilever NV.
“Οι καταναλωτές αλλάζουν, δεν δείχνουν πια λαχτάρα για παγκόσμιες μάρκες μόνο για να τους κάνουν τη χάρη”, δήλωσε ο Hemant Bakshi, πρόεδρος της Unilever Indonesia, σε μια συζήτηση στην ετήσια διάσκεψη του Bloomberg για το «Έτος Ασίας» στην Τζακάρτα την Τετάρτη. “Από την εποχή που οι καταναλωτές στρέφονταν προς τα δυτικά και έβλεπαν τις παγκόσμιες τάσεις, αυτό που είναι σημαντικό σήμερα είναι κυρίως αυτό που συμβαίνει στο εσωτερικό της χώρας τους, στη μικρότερη κοινότητα”.
Η τάση ήταν αξιοσημείωτη στην Ασία, η οποία παραδοσιακά θεωρήθηκε εύκολη στον προσπορισμό χρήματος για τις δυτικές πολυεθνικές εταιρείες, καθώς αξιοποίησαν τα αυξανόμενα εισοδήματα και τους αδύναμους τοπικούς ανταγωνιστές. Αλλά τώρα οι μάρκες της ινδικής οδοντόκρεμας, του βρετανικού απορρυπαντικού πλυντηρίων ρούχων και του ιαπωνικού αρωματισμένου νερού κερδίζουν μερίδια αγοράς με χαμηλότερες τιμές και τροφοδοτούν το καταναλωτικό κοινό με τοπικές γεύσεις.
Ο Bakshi βλέπει την τάση στις αναπτυγμένες, δυτικές αγορές επίσης. Η τεχνολογία έχει διευκολύνει τις τοπικές μάρκες να αμφισβητούν τους παγκόσμιους ομολόγους τους μειώνοντας τους φραγμούς εισόδου, όπως είπε. Οι πλατφόρμες κοινωνικών μέσων όπως το Facebook διευκολύνουν τις τοπικές μάρκες να στοχεύουν και να απευθύνονται σε κατακερματισμένους καταναλωτές, πρόσθεσε.