search icon

Bloomberg

Unilever, Nestle, P&G αυξάνουν τις τιμές στα ράφια – Η «καυτή πατάτα» του πληθωρισμού στα χέρια των καταναλωτών

Μετακύλιση του αυξημένου κόστους παραγωγής στους καταναλωτές ενόψει Χριστουγέννων - Καταρρίπτεται αργά αλλά σταθερά το αφήγημα του παροδικού πληθωρισμού

Αντιμέτωποι με αυξημένες τιμές αγαθών θα βρεθούν οι καταναλωτές σύντομα, μετά από την πρόσφατη ανακοίνωση της Unilever για μετακύλιση του αυξημένου κόστους παραγωγής. 

Η εταιρεία η οποία παράγει τα σαπούνια Dove, τα παγωτά Magnum και το τσάι Lipton μεταξύ εκατοντάδων άλλων προϊόντων, προχώρησε σε αύξηση των τιμών των προϊόντων της, στρατηγική που ακολουθούν και οι ανταγωνιστές Nestle SA, Procter & Gamble Co και Danone SA.

«Θα βρεθούμε αντιμέτωποι με 12 μήνες αυξημένου πληθωρισμού» ανέφερε ο CEO της Unilever, Alan Jope σε συνέντευξή του στο Bloomberg TV.

Τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις είναι πολλαπλά: ενεργειακή κρίση, προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα, ελλείψεις στις πρώτες ύλες και εμπόδια στη συσκευασία και παράδοση των προϊόντων. Αν και οι επιχειρήσεις υποστήριξαν πως θα μπορέσουν πιθανά να αντισταθμίσουν το πλήγμα στην κερδοφορία τους, το κόστος μετακυλίεται στους καταναλωτές λίγο πριν τις Χριστουγεννιάτικες αγορές τους.

Στις ΗΠΑ ο πληθωρισμός έχει αγγίξει υψηλά ρεκόρ 13ετίας. Στις ανεπτυγμένες οικονομίες η ανισορροπία μεταξύ της προσφοράς και της ζήτησης έχει ωθήσει τον πληθωρισμό άνω του 4% για δεύτερη φορά εδώ και μια 20ετία.

Το φαινόμενο προκαλεί πονοκέφαλο και στους κεντρικούς τραπεζίτες οι οποίοι, μετά από χρόνια χαμηλού πληθωρισμού, τώρα μελετούν την πιθανότητα άρσης των πακέτων στήριξης της οικονομίας που μοίρασαν απλόχερα κατά τη διάρκεια της πανδημίας.

Οι επιχειρήσεις συνήθως προχωρούν σε σταδιακή αύξηση των τιμών. Εάν επιταχύνουν τη διαδικασία, οι καταναλωτές θα προτιμήσουν άλλα, φθηνότερα προϊόντα ανταγωνιστών ή απλά δε θα προχωρήσουν σε αγορές.

«Δεν μπορούμε, συνήθως, να αυξήσουμε τις τιμές από τη μία μέρα στην άλλη, αλλά προς το παρόν αναγκαζόμαστε να το κάνουμε» ανέφερε ο CEO της Nestle, Mark Schneider. Οι τιμές των προϊόντων της Nestle αυξήθηκαν συνολικά κατά 2,1% το τρίτο τρίμηνο, ποσοστό που αποτελεί ρεκόρ 5ετίας.

Οι καταναλωτές των αναπτυσσόμενων οικονομιών είναι αυτοί που καλούνται να αντιμετωπίσουν τη μεγαλύτερη πληθωριστική αύξηση, όπως διαφαίνεται από τα αποτελέσματα της Nestle. Ο ελβετικός κολοσσός, ο οποίος μεταξύ άλλων παράγει τις πασίγνωστες σοκολάτες και τους καφέδες Nespresso αύξησε τις τιμές στις αναπτυσσόμενες οικονομίες κατά 2,6% τους τελευταίους εννέα μήνες, τριπλάσιο ποσοστό σε σχέση με τις ανεπτυγμένες. Ο Schneider υπολογίζει μείωση των κερδών φέτος λόγω της προφανούς καθυστέρησης της μετακύλισης του κόστους στους καταναλωτές, με βελτίωση των οικονομικών δεδομένων το 2022. 

Η Danone επίσης αναμένει αύξηση του κόστους των προϊόντων της κατά 9% το δεύτερο εξάμηνο του έτους, με τον CFO Juergen Esser να αναφέρει πως «ενδέχεται να αντιμετωπίσουμε υψηλότερο πληθωρισμό το 2022».

Η P&G αναμένει αύξηση του κόστους παραγωγής στα $2,3 δισ φέτος λόγω του αυξημένου κόστους των εμπορευμάτων και των ναύλων.

Ένας εκ των δεικτών του πληθωρισμού των ΗΠΑ άγγιξε υψηλό 16ετίας, υποδεικνύοντας πως οι αγορές δεν πιστεύουν πια το αφήγημα του «παροδικού πληθωρισμού». 

Στη Βρετανία, η αύξηση των τιμών ενδέχεται να αγγίξει υπερδιπλάσιο ποσοστό σε σχέση με το στόχο της ΒΟΕ.

Η οικονομία της Γηραιάς Αλβιόνας πλήττεται σημαντικά, αφού το Brexit  μεγεθύνει τα πληθωριστικά προβλήματα. Η έλλειψη εργατικού δυναμικού και δη των επαγγελματιών οδηγών φορτηγών αποτελεί πραγματική κρίση στη χώρα.

Διαβάστε ακόμα:

Τουρκία: Νέο ιστορικό χαμηλό για τη λίρα μετά από τις δηλώσεις για τους 10 πρεσβευτές

Technohull: Ταχύπλοα made in Greece – Πώς μπήκε σε ρότα ανάπτυξης μέσω… Γρηγόρη

Έλον Μασκ: Αποκάλυψε τα κρύπτο που αγοράζει και «γκρέμισε» εκείνο που δημιούργησε εκατομμυριούχους σε μια νύχτα

Exit mobile version