Μια ακόμη απόδειξη για την επιστροφή της Ελλάδας χαρακτηρίζει το Bloomberg  την εισαγωγή του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών στο Χρηματιστήριο. Όπως ανακοινώθηκε και επίσημα σήμερα το πρωί, οι προσφορές για το 30% του ΔΑΑ που κατείχε το ΤΑΙΠΕΔ ανήλθαν στα 8 δισ. ευρώ, υπερκαλύπτοντας την προσφορά κατά 12 φορές. Η Αθήνα διασφάλισε τα 784,7 εκατ. ευρώ μόλις μερικές ώρες μετά το άνοιγμα του βιβλίου προσφορών, ενώ η τιμή διάθεσης τελικά διαμορφώθηκε στο ανώτατο όριο του εύρους στα 8,2 ευρώ.

Η εισαγωγή του ΔΑΑ συνέβη την ίδια εβδομάδα με την επιτυχία του νέου 10ετούς ομολόγου, μέσω του οποίου η Αθήνα προσείλκυσε προσφορές-ρεκόρ ύψους 35 εκατ. ευρώ. Παράλληλα, η ελληνική οικονομία υπεραπέδωσε έναντι των ευρωπαϊκών χωρών το 2023, αφήνοντας στο μακρινό παρελθόν τις μνήμες της κρίσης, όπως σημειώνει το Bloomberg, αναφερόμενο στην ανάκτηση της επενδυτικής εμπιστοσύνης.

“Πρόκειται για μια συναλλαγή ορόσημο για την Ελλάδα”, δήλωσε ο Θανάσης Δρογώσης, επικεφαλής επενδυτικής τραπεζικής της Pantelakis Securities ΑΕΠΕΥ. “Πρόκειται για ένα ποιοτικό περιουσιακό στοιχείο που ενισχύει την εμβέλεια των ελληνικών κεφαλαιαγορών προσελκύοντας νέες κατηγορίες επενδυτών και λειτουργεί ως υποκατάστατο του ελληνικού τουρισμού, της βαριάς βιομηχανίας της χώρας”.

Η σημαντικότερη ΙPO της Ελλάδας από το 2000 θα βοηθήσει το μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας να επεκταθεί, καθώς οι αφίξεις τουριστών σημειώνουν νέα ρεκόρ. Το αεροδρόμιο της Αθήνας, το οποίο συνδέει την Ελλάδα με 155 πόλεις παγκοσμίως,  μετέφερε περισσότερους από 28 εκατομμύρια επιβάτες το 2023 – αύξηση 24% σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Περίπου 19 εκατομμύρια από αυτούς προέρχονταν από το εξωτερικό, γεγονός που δείχνει τον κεντρικό του ρόλο στον κρίσιμο τουριστικό τομέα της Ελλάδας. Μέχρι τον Νοέμβριο, η Ελλάδα είχε υποδεχθεί συνολικά περίπου 32 εκατομμύρια επισκέπτες από άλλες χώρες.

“Η είσοδος του αεροδρομίου της Αθήνας στο χρηματιστήριο είναι μία από τις συνιστώσες που θα το βοηθήσουν να προχωρήσει στην επενδυτική του δραστηριότητα, με στόχο την αύξηση της δυναμικότητάς του”, δήλωσε ο Ηλίας Κικίλιας, γενικός διευθυντής του Ινστιτούτου της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Τουρισμού ΙΝΣΕΤΕ. “Οι προοπτικές για το αεροδρόμιο είναι πολύ θετικές και συνδέονται με τις ευρύτερες προοπτικές για τον τουρισμό, οι οποίες είναι επίσης πολύ καλές”.

Ο τουριστικός τομέας της Ελλάδας, ο οποίος αντιπροσωπεύει περίπου το 25% της οικονομίας, σημείωσε ένα ακόμη ρεκόρ πέρυσι. Τα έσοδα από τους τουρίστες του εξωτερικού έφτασαν τα 20 δισ. ευρώ στα τέλη Νοεμβρίου, πάνω από 15% υψηλότερα από ό,τι το 2022 και σχεδόν 13% περισσότερα από την ίδια περίοδο του 2019, λίγο πριν από την πανδημία. Οι πρώτες ενδείξεις δείχνουν ότι το 2024 θα είναι επίσης μια πολύ καλή χρονιά, με τις προγραμματισμένες αεροπορικές κρατήσεις για τον Φεβρουάριο να είναι 18% υψηλότερες από τον ίδιο μήνα πέρυσι και 14% υψηλότερες για τον Μάρτιο, σύμφωνα με τον Κικίλια.

Από πολλές απόψεις, το αεροδρόμιο της Αθήνας είναι κάτι περισσότερο από έναν χώρο για την άφιξη και την αναχώρηση των επιβατών, καθώς “ελέγχει μια ευρύτερη περιοχή γύρω από τον τερματικό σταθμό με ένα ξενοδοχείο, εκθεσιακούς χώρους και μεγάλα εμπορικά κέντρα”, δήλωσε ο κ. Κικίλιας. Αυτό σημαίνει ότι ουσιαστικά εξυπηρετεί μια περιοχή με σχεδόν 6 εκατομμύρια κατοίκους, περισσότερο από το μισό πληθυσμό της Ελλάδας.

Το αεροδρόμιο σχεδιάζει επέκταση σε τρεις φάσεις, η οποία αποσκοπεί στην αύξηση της χωρητικότητας του τερματικού σταθμού σε 50 εκατομμύρια επιβάτες έως το 2046. Αυτό περιλαμβάνει επέκταση του κεντρικού αεροσταθμού, νέο διάδρομο στάθμευσης για 32 αεροσκάφη, νέο τερματικό σταθμό VIP και πολυώροφο χώρο στάθμευσης.

Την τελευταία πενταετία, το αεροδρόμιο πρόσθεσε 69 νέους προορισμούς στο δίκτυό του και ανέπτυξε συνεργασίες με 32 νέες αεροπορικές εταιρείες, καθιστώντας το το 9ο πιο πολυσύχναστο αεροδρόμιο στην Ευρώπη, σύμφωνα με την κατάταξη Megahubs 2023 του OAG.

Οι επεκτάσεις και τα σχέδια βελτίωσης έρχονται την ώρα που ορισμένοι τακτικοί ταξιδιώτες διαμαρτύρονται ότι το Ελευθέριος Βενιζέλος είναι κάτι αεροδρόμιο χωρίς ”τίποτα το ιδιαίτερο”.

“Εδώ και πολύ καιρό θεωρώ ότι οι υπηρεσίες του είναι ακριβές και δεν εντυπωσιάζομαι από τα τέλη αποβίβασης ή το όριο σύντομης διάρκειας”, δήλωσε στο Bloomberg η Μυριάμ Φώτου, η οποία χρησιμοποιεί το αεροδρόμιο για να πετάξει μεταξύ Αθήνας και Λονδίνου, προσθέτοντας ότι το αεροδρόμιο είναι “σε μεγάλο βαθμό αυτό που ο ανθρωπολόγος Μαρκ Ωζέ αποκαλεί “μη-τόπο””.

Το αεροδρόμιο προσπαθεί να το αλλάξει αυτό.

Οι επισκέπτες που φτάνουν στην Ελλάδα και κάνουν ένα μακρινό ταξίδι για να κατευθυνθούν σε μια από τις φημισμένες παραλίες της χώρας, να μυρίσουν τον καθαρό αέρα της, να νιώσουν τον ήλιο στο πρόσωπό τους και την απαλή άμμο ανάμεσα στα δάχτυλα των ποδιών τους υποδέχονται ακριβώς αυτό στο αεροδρόμιο – εικονικά, δηλαδή. Ένα τεράστιο διαδραστικό video-wall στο διάδρομο προς το χώρο παραλαβής αποσκευών του αεροδρομίου μεταφέρει κύματα που μοιάζουν με ρεαλιστικά κύματα και πέφτουν απαλά στο πάτωμα, παράγοντας έναν χαλαρωτικό ήχο και μεταφέροντας τον επισκέπτη σε μια παραλία. Τώρα, το αεροδρόμιο μπορεί να είναι σε θέση να κάνει την εμπειρία του επισκέπτη ακόμη πιο πλούσια.

Διαβάστε ακόμη

Δυναμικό ξεκίνημα το 2024 με νέα deals στον ελληνικό τουρισμό – Ποια είναι (pics)

Αναζητώντας ταλέντα: Οι περιοχές της Ελλάδας που «στεγνώνουν» από εργαζόμενους (χάρτης)

Τα 5 πολυτελή θέρετρα που εγκαινιάζονται στην Ελλάδα φέτος – Πού βρίσκονται

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ