Είναι ένα φαινόμενο που πήρε μεγάλη δημοσιότητα στη Βρετανία το 2016. Για τις εταιρείες είναι το τρικ για να διατηρήσουν υψηλά περιθώρια λειτουργικών κερδών, ενώ οι καταναλωτές… πονοκεφαλιάζουν. Είναι το γνωστό shrinkflation, από τη σύνθεση των αγγλικών λέξεων shrink (συρρικνώνω), και inflation (πληθωρισμός).

Πρόκειται, σύμφωνα με το Business Insider, για τη… σιωπηλή μείωση στο μέγεθος των συσκευασιών και της ποσότητας στα προϊόντα, χωρίς ορατή αύξηση στην τιμή. Αλλά με τα ίδια χρήματα παίρνεις λιγότερο προϊόν.

Και εδώ στην Ελλάδα έχουμε έρθει σε άμεση επαφή με τη νέα… «μόδα», αφού και εδώ βλέπουμε συνεχώς να μικραίνουν οι συσκευασίες ή το περιεχόμενο σε βασικά προϊόντα.

Στην άλλη άκρη του Ατλαντικού, ο Aμερικανός δημοκρατικός γερουσιαστής Μπομπ Κέισι ζήτησε από το Bureau of Labor Statistics, την ομοσπονδιακή υπηρεσία που συλλέγει τα στοιχεία για τον Δείκτη Τιμών Καταναλωτή στις ΗΠΑ, τα στοιχεία που έχει συγκεντρώσει σχετικά με το ποια προϊόντα έχουν επηρεαστεί περισσότερο από το shrinkflation. Τα όσα δημοσιοποίησε ο Κέισι αποκαλύπτουν ότι αρκετά είδη καθημερινής οικιακής χρήσης έχουν πράγματι συρρικνωθεί.

Εάν σας φαίνεται ότι ιδίως προϊόντα όπως ο καφές και τα προϊόντα ζύμης γίνονται μικρότερα και ακριβότερα ή ότι τελειώνουν πιο γρήγορα οι χαρτοπετσέτες και το χαρτί υγείας, δεν απατάσθε. Πράγματι, τα χαρτικά για οικιακή χρήση σημειώνουν τις μεγαλύτερες αυξήσεις τιμών από την «πληθωριστική συρρίκνωση».

Σύμφωνα με τη λίστα της αρμόδιας ομοσπονδιακής υπηρεσίας, οι τιμές των χαρτικών οικιακής χρήσης, όπως χαρτοπετσέτες, χαρτί υγεία κ.ά., επιβαρύνθηκαν περισσότερο από τις αλλαγές στο μέγεθος της συσκευασίας και συγκεκριμένα κατά 10,3%. Τα σνακ κατά 9,8%, τα προϊόντα καθαρισμού σπιτιού 7,3%, ο καφές 7,2%, τα προπαρασκευασμένα κατεψυγμένα τρόφιμα 4%.

Είναι ακόμη χαρακτηριστικό ότι, με βάση τα ίδια στοιχεία, η τιμή ανά μονάδα προϊόντος για τα χαρτικά με την αλλαγή στη συσκευασία αυξήθηκε κατά 34,9% για τον καταναλωτή, ενώ χωρίς αυτή την πρακτική η αύξηση θα ήταν 31,2% . Δηλαδή, στην πραγματικότητα ο καταναλωτής πλήρωσε ακόμα μεγαλύτερη αύξηση στην τιμή, γιατί αγοράζει λιγότερο προϊόν.

Πάντως, το shrinkflation δεν είναι μια νέα πρακτική, σύμφωνα με έκθεση από την Ομοσπονδιακή Τράπεζα του Σεντ Λούις. Για παράδειγμα, οι συσκευασίες παγωτού συρρικνώνονται εδώ και χρόνια, τακτική που άρχισε από το 2008, σύμφωνα με το BBC.

Το ίδιο συμβαίνει με τα κουτιά καφέ, τα οποία από τη δεκαετία του ’80 άρχισαν να… χωρούν μικρότερη ποσότητα προϊόντος και ακόμη περισσότερο το 2003, σύμφωνα με το CBS News.

Αντίστοιχα, σύμφωνα με έρευνα της Fed, δεν είναι παράνομο να μικραίνουν οι εταιρείες τα προϊόντα τους, αλλά πρέπει να αναφέρουν με ακρίβεια την ποσότητα του περιεχομένου. Ό,τι, δηλαδή, ισχύει και στην Ευρώπη. Αλλά το πρόβλημα, εννοείται, παραμένει για τους καταναλωτές, σε όλον τον πλανήτη.

Διαβάστε ακόμη

Βουλή: Υπερψήφισαν όλοι πλην Σαμαρά την τροπολογία Καιρίδη για το μεταναστευτικό

Φορολοταρία Δεκεμβρίου: Έγινε η κλήρωση

Πάνος Ξενοκώστας: Πώς οι Έλληνες εφοπλιστές συνέβαλαν καθοριστικά στην αναγέννηση της ναυπηγικής βιομηχανίας (pics)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ