Οι Αμερικανοί καταναλωτές εμφανίζουν αυξανόμενη προτίμηση σε εκπτώσεις και φθηνότερες επιλογές, με τις συνολικές καταναλωτικές δαπάνες να παραμένουν στάσιμες στο πρώτο εξάμηνο του 2025 και αρκετούς επικεφαλής μεγάλων εταιρειών να αναφέρουν ότι οι πελάτες τους δείχνουν διστακτικοί στο να ξοδέψουν.

«Υπάρχει έντονο άγχος στους καταναλωτές», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Mondelez International, Dirk Van de Put, εταιρείας που εμπορεύεται τα Oreo και τις σοκολάτες Cadbury. Αν και οι παγκόσμιες πωλήσεις σνακ αυξήθηκαν, στις ΗΠΑ σημειώθηκε πτώση.

Πρόκειται για σημαντική αλλαγή στην αμερικανική καταναλωτική συμπεριφορά. Μετά την πανδημία, οι πολίτες δαπανούσαν γενναιόδωρα, από βελτιώσεις σπιτιού έως ταξίδια. Τώρα, όμως, υπό το βάρος της οικονομικής αστάθειας, συγκρατούνται. Οι τιμές στο μοσχαρίσιο κρέας καταγράφουν ρεκόρ, ενώ τα καθημερινά είδη όπως ο καφές επηρεάζονται από νέους δασμούς 50% στις εισαγωγές. Η Ford αύξησε τιμές σε οχήματα, ώστε να καλύψει μέρος του πρόσθετου κόστους. Η αβεβαιότητα για την οικονομία, την αγορά εργασίας και τον πληθωρισμό οδηγεί τους πολίτες σε περιορισμό εξόδων, με επίκεντρο τις βασικές ανάγκες, σύμφωνα με κορυφαία στελέχη εταιρειών.

Χαρακτηριστικά, η εταιρεία Invisalign αναφέρει ότι πολλοί αποφεύγουν τα ραντεβού για ορθοδοντικές υπηρεσίες και στρέφονται σε παραδοσιακά, φθηνότερα σιδεράκια. Η P&G επισημαίνει τάσεις μείωσης των δαπανών ακόμη και για βασικά είδη. Όλοι οι καταναλωτές, ανεξαρτήτως εισοδήματος, αντιδρούν στις σημερινές προκλήσεις, σχολίασε ο οικονομικός διευθυντής της P&G, Andre Schulten.

Αν και οι άνθρωποι συνεχίζουν να πλένουν ρούχα, να κάνουν μπάνιο και να φροντίζουν τα παιδιά, κάνουν οικονομία: αξιοποιούν αποθέματα από το σπίτι, ψάχνουν προσφορές, αγοράζουν σε μεγάλες ποσότητες ή λιγότερο κάθε φορά. Αυτή η συμπεριφορά προκύπτει από την αβεβαιότητα για την κατεύθυνση της οικονομίας και τις επιπτώσεις των δασμών, εξηγεί ο CEO της P&G, Jon Moeller. «Ο κόσμος έχει κουραστεί και είναι δικαιολογημένα εκνευρισμένος με την έλλειψη σαφήνειας», είπε σε επενδυτές.

Στην αλυσίδα Kroger, οι επισκέψεις αυξήθηκαν, αλλά τα καλάθια αγορών μειώθηκαν. Οι καταναλωτές ξαναχρησιμοποιούν κουπόνια και αποφεύγουν δευτερεύοντα είδη όπως το αλκοόλ, ενώ αυξάνονται οι πωλήσεις προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας και οι προσφορές.

Ανάλογα φαινόμενα καταγράφονται και στην εστίαση. Πελάτες με υψηλότερα εισοδήματα επισκέπτονται πιο συχνά το Olive Garden, ενώ όσοι έχουν χαμηλότερα περιορίζουν τις εξόδους τους. Η αλυσίδα Chipotle, όπου ένα μπουρίτο κοστίζει 10–16 δολάρια, είδε πτώση πωλήσεων, ενώ η Domino’s Pizza προσέλκυσε περισσότερους πελάτες χάρη σε προσφορές όπως «δύο στην τιμή του ενός».

Σύμφωνα με έρευνα της Empower, οι Αμερικανοί σκέφτονται οικονομικά θέματα κατά μέσο όρο τέσσερις ώρες ημερησίως — σχεδόν όσο διαρκεί μια μερική απασχόληση. Πάνω από τους μισούς συμμετέχοντες δήλωσαν ότι ασχολούνται με τα οικονομικά τους περισσότερο από πέρυσι.

Έρευνα της McKinsey τον Μάιο για το καταναλωτικό κλίμα έδειξε πως οι περισσότεροι προσαρμόζουν ήδη τις δαπάνες τους λόγω των δασμών. Η ακρίβεια αποτελεί τη σημαντικότερη ανησυχία, αφήνοντας πίσω άλλες κρίσιμες θεματικές όπως η μετανάστευση, οι γεωπολιτικές εντάσεις και η πόλωση στην πολιτική σκηνή.

Διαβάστε ακόμη

Δεσμευτική πρόταση της Turkish Airlines για μερίδιο στην Air Europa

Στο 3,1% «τσίμπησε» ο πληθωρισμός τον Ιούλιο με αυξήσεις σε ενοίκια, τρόφιμα και ρεύμα (γραφήματα)

Ενοίκια: Αύξηση 3,1% στις τιμές σε 12μηνη βάση

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα