Η παγκόσμια κατανάλωση κρασιού παρουσιάζει σταθερή μείωση τα τελευταία χρόνια, γεγονός που έχει επιφέρει την ανάγκη προσαρμογής της οινοβιομηχανίας στις νέες συνθήκες. Η ζήτηση για βιολογικά και πορτοκαλί κρασιά, καθώς και για μη αλκοολούχες επιλογές και υψηλής ποιότητας έχει αυξηθεί σημαντικά. Αυτό αντανακλά την αυξανόμενη ευαισθητοποίηση των καταναλωτών για την υγεία τους, ενώ ταυτόχρονα οι επιπτώσεις του αυξανόμενου πληθωρισμού επηρεάζουν τις καταναλωτικές συνήθειες.
Η παγκόσμια παραγωγή κρασιού εκτιμάται ότι μειώθηκε κατά περίπου 2% το προηγούμενο έτος, φτάνοντας στα χαμηλότερα επίπεδα που έχουν καταγραφεί από το 1961, σύμφωνα με τις προβλέψεις της Διεθνούς Οργάνωσης Οίνου και Αμπέλου για το 2025. Οι κλιματικές συνθήκες και τα ακραία καιρικά φαινόμενα συνέβαλαν σημαντικά σε αυτή την πτώση, ειδικά στη Γαλλία, όπου η παραγωγή μειώθηκε τέτοιο βαθμό που επηρέασε σημαντικά την παγκόσμια προσφορά κρασιού, σύμφωνα με το CNBC.
Την μείωση της παραγωγής ακολούθησε η πτώση της κατανάλωσης, η οποία οφείλεται σε οικονομικές δυσκολίες αλλά και σε αλλαγές στις καταναλωτικές συνήθειες. Τα τελευταία στατιστικά στοιχεία δείχνουν ότι η παγκόσμια κατανάλωση κρασιού μειώθηκε κατά 2,6% το 2023 σε σχέση με το 2022, όταν η κατανάλωση ήταν ήδη σε χαμηλά επίπεδα.
«Οι άνθρωποι προσπαθούν ενεργά να καταναλώνουν λιγότερο κρασί», δήλωσε ο Ρίτσαρντ Χάλστεντ, διευθύνων σύμβουλος επιχειρησιακών λειτουργιών της έρευνας καταναλωτών στην εταιρεία ερευνών για τον κλάδο του αλκοόλ IWSR. Ενώ τα οινοπνευματώδη ποτά όπως το κονιάκ και το ουίσκι εξακολουθούν να προορίζονται για ειδικές περιστάσεις, ποτά όπως το κρασί και η μπύρα, τα οποία ήταν συνήθως καθημερινές επιλογές, τώρα δέχονται πιέσεις», εξήγησε.
Αυτό οδήγησε σε μια αλλαγή στις προτιμήσεις πολλών στον κλάδο του κρασιού, καθώς το κρασί δεν αποτελεί πλέον καθημερινή επιλογή, αλλά γίνεται μια πιο περιστασιακή απόλαυση.
«Η βιομηχανία προσπαθεί να βρει τρόπους ώστε οι καταναλωτές να είναι διατεθειμένοι να ξοδέψουν περισσότερα χρήματα για το κρασί, κάνοντάς το πιο ενδιαφέρον και ελκυστικό. Γι’ αυτό, εμφανίζονται επιλογές όπως φυσικά, βιολογικά ή πορτοκαλί κρασιά, καθώς και κρασιά που παράγονται με ελάχιστη ανθρώπινη παρέμβαση, προσφέροντας έτσι πιο αυθεντικές γεύσεις», δήλωσε ο Χάλστεντ. «Οι καταναλωτές θέλουν να έχουν τον έλεγχο και ενδιαφέρονται περισσότερο για την ποιότητα του προϊόντος, παρά για τη χρησιμότητά του ως απλό μέσο αλκοόλ».
Υπάρχει αυξανόμενο ενδιαφέρον για πιο εξειδικευμένα προϊόντα όσον αφορά την οινοποίηση, σε τομείς που παλαιότερα ήταν περιορισμένοι. Σύμφωνα με μελέτη της εταιρείας Horizon, η αγορά του βιολογικού κρασιού αναμένεται να σημειώνει σταδιακή άνοδο κατά 10,3% κάθε χρόνο έως το 2030, με την Ευρώπη να παράγει τα περισσότερα έσοδα.
Το πορτοκαλί κρασί – το οποίο παρασκευάζεται όταν οι φλούδες των σταφυλιών λευκού κρασιού παραμένουν για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα κατά τη διάρκεια της οινοποίησης – σημειώνει επίσης σημαντική αύξηση στη ζήτησή του.
Η Τατιάνα Φοκίνα, διευθύνουσα σύμβουλος του Hedonism Wines, ενός καταστήματος αλκοολούχων ποτών στο Mayfair που είναι γνωστό για τις σπάνιες προσφορές του, δήλωσε ότι έχει παρατηρήσει «σημαντικές αλλαγές στις πωλήσεις κρασιού» από την ίδρυση του καταστήματος το 2012. Συγκεκριμένα, είπε ότι οι άνθρωποι άρχισαν να «ενδιαφέρονται περισσότερο» να μάθουν για τη διαδικασία παραγωγής και την προέλευση του κρασιού που καταναλώνουν.
«Νομίζω ότι οι άνθρωποι θέλουν να είναι πολύ πιο ενημερωμένοι για το τι πίνουν πλέον. Ενδιαφέρονται περισσότερο για τα σύνθετα χαρακτηριστικά των κρασιών και επιλέγουν προϊόντα υψηλότερης ποιότητας, αντί να περιορίζονται σε πιο απλά, χαμηλής ποιότητας κρασιά», είπε.
Η αλλαγή αυτή έρχεται καθώς οι ειδικοί ελπίζουν σε ανάκαμψη του κλάδου των εκλεκτών κρασιών μετά την πτώση των τιμών κατά 11% το 2024. Σύμφωνα με τους ειδικούς, τα δημογραφικά χαρακτηριστικά των αγοραστών εκλεκτών κρασιών αλλάζουν, με τους baby boomers (γεννηθέντες μεταξύ 1946 και 1964) να αποχωρούν από την αγορά, ενώ οι νεότερες γενιές αρχίζουν να ενδιαφέρονται, κυρίως μέσω των ψηφιακών αγορών που διευκολύνουν την πρόσβαση στον κλάδο.
«Υπάρχει επίσης αυξανόμενο ενδιαφέρον μικρότερες φιάλες κρασιού», τόνισε η Φοκίνα, «καθώς οι άνθρωποι δεν θέλουν απαραίτητα να ανοίξουν μια φιάλη κανονικού μεγέθους, για παράδειγμα, το βράδυ μιας Τρίτης».
Αύξηση της ζήτησης των μη-αλκοολούχων
Οι νεότερες γενιές πρωτοστατούν επίσης στην ανάπτυξη ενός διαφορετικού τομέα του κλάδου: των κρασιών χαμηλής περιεκτικότητας σε αλκοόλ και των μη-αλκοολούχων κρασιών.
Η γενιά Ζ (γεννηθέντες μεταξύ 1996 και 2012) αντιπροσωπεύει το 45% της αγοράς αλκοολούχων ποτών, αλλά παρά την υψηλή συμμετοχή της στην αγορά, οι νέοι 20-24 ετών στο Ηνωμένο Βασίλειο έχουν κατά 50% λιγότερες πιθανότητες να αγοράσουν αλκοολούχα ποτά σε σχέση με τις παλαιότερες γενιές, σύμφωνα με έρευνα της Mintel. Το συμπέρασμα από αυτή την έρευνα ήταν ότι αυτή η τάση οφείλεται στο γεγονός ότι τα νεότερα άτομα δίνουν προτεραιότητα στον υγιή τρόπο ζωής και την ευεξία.
Η ISWR σημείωσε ότι η αγορά των μη-αλκοολούχων ποτών βρίσκεται σε μια περίοδο «σημαντικών αλλαγών και ανάπτυξης», με το κρασί να ξεχωρίζει και να παρουσιάζει τη μεγαλύτερη αύξηση. Ο οργανισμός προβλέπει ότι η αγορά των μη-αλκοολούχων κρασιών θα αυξηθεί κατά 12% μεταξύ 2023 και 2027, ενώ η ανάπτυξη για τη μπύρα και τον μηλίτη θα είναι μόλις 2%.
Ο Μίτσελ Ντουκέρις, Διευθύνων Σύμβουλος της AB InBev, της μεγαλύτερης ζυθοποιίας στον κόσμο, σε πρόσφατη συνέντευξή του στο CNBC, εξέφρασε αισιοδοξία για την ανάπτυξη των μη-αλκοολούχων ποτών. «Καθώς οι κοινωνικές περιστάσεις παίζουν σημαντικό ρόλο στην καθημερινότητα των καταναλωτών, οι επιλογές χωρίς αλκοόλ προσφέρουν την ευκαιρία στους ανθρώπους να συμμετέχουν σε κοινωνικές δραστηριότητες, διατηρώντας την αίσθηση της συντροφικότητας και της απόλαυσης χωρίς την κατανάλωση αλκοόλ».
«Δεν είναι ασυνήθιστο να αποφεύγει κανείς το αλκοόλ όταν πρέπει να οδηγήσει, για παράδειγμα», εξήγησε ο ίδιος. Τώρα, όμως, μπορεί να απολαύσει μπύρα χωρίς αλκοόλ, να απολαύσει την παρέα με φίλους και να οδηγήσει στο σπίτι χωρίς πρόβλημα», είπε. «Πολλοί άνθρωποι προσαρμόζουν τις συνήθειές τους και στρέφονται σε μη-αλκοολούχα ποτά», πρόσθεσε.
Διαβάστε ακόμη
Boeing: Ο μεγάλος κερδισμένος του ταξιδιού Τραμπ στη Μέση Ανατολή με συμφωνίες 238 δισ. δολαρίων
Τα νέα μεγάλα deals σε ενέργεια και υποδομές (pics)
Νέοι «κόφτες» στα στεγαστικά και παλιά δάνεια στα χέρια των funds
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.