Τι σκέφτεστε όταν ακούτε την λέξη Google; Το μυαλό σας δεν πάει κατευθείαν στην εικόνα της αρχικής της σελίδας; Είναι τόσο μινιμαλιστική, με το χαρακτηριστικό πολύχρωμο λογότυπο της εταιρείας να αιωρείται σε ένα λευκό πλαίσιο, αλλά θα μείνει στην Ιστορία. Ακόμη και αν η Google γίνει κάποτε παρελθόν, αυτή η εικόνα θα χρησιμοποιείται σε όλες τις παρουσιάσεις για τις απαρχές του διαδικτύου. Λογικά το όνομα της Μαρίσα Μάγιερ θα έχει ξεχαστεί μέχρι τότε, αλλά η εκείνη θα φύγει από την ζωή ξέροντας πως έχει δημιουργήσει κάτι ιστορικό.

Προτού, όμως, αναλάβει τον σχεδιασμό της αρχικής σελίδας της Google, η Μαρίσα Μάγιερ ήταν ένα παιδί που δεν έμοιαζε καθόλου με τα άλλα. Γεννημένη το 1975 σε μία μικρή πόλη στο Ουισκόνσιν, ήταν πάντα μία τέλεια μαθήτρια. Όπως πολλές άλλες εκκολαπτόμενες ιδιοφυίες, περιγράφεται από τους συμμαθητές της, αλλά και από την ίδια, ως «απίστευτα ντροπαλή». Μα σε αντίθεση με το κλασσικό στερεότυπο του κοινωνικά αδέξιου «μεγάλου μυαλού», η Μάγιερ ήταν μία εξαιρετική δασκάλα και ηγέτης.

Έκανε μπαλέτο και ηγούταν της ομάδας των cheerleader και παράλληλα έπαιζε πιάνο, ήταν ο αρχηγός της ομάδας debate και δούλευε ως ταμίας σε ένα μίνι μάρκετ. Προφανώς, όταν τελείωσε το σχολείο μπορούσε να διαλέξει οποιοδήποτε από τα κορυφαία πανεπιστήμια των ΗΠΑ και τελικά επέλεξε το Stanford. Ήθελε να γίνει νευροχειρούργος, αλλά η πολλή «παπαγαλία» την έκανε να αλλάξει γνώμη. Σύμφωνα με την ίδια, ήθελε κάτι πιο απαιτητικό και το βρήκε όταν διάλεξε ένα εισαγωγικό μάθημα προγραμματισμού. Άλλαξε την κατεύθυνση του πτυχίου της στην υπολογιστική γλωσσολογία και σύντομα άρχισε να διδάσκει στο πανεπιστήμιο. Όλες οι μαρτυρίες αναφέρουν πως ήταν εξαιρετική, πως η διδασκαλία της ερχόταν φυσικά. Επίσης, όμως, έρχονταν και προτάσεις για δουλεία, γιατί για άτομα σαν την Μάγιερ, το θέμα δεν είναι αν θα βρουν μία καλή δουλειά, αλλά αν θα καταφέρουν να κάνουν την καλύτερη δυνατή επιλογή.

Σύμφωνα με το δικό της στατιστικό μοντέλο, η Μάγιερ πήρε μία καταστροφική απόφαση. Οι υπολογισμοί της της έδειχναν ότι η Google είχε 2% πιθανότητα να πετύχει, άσε που το όνομα της φαινόταν περίεργο, όμως η πρόταση της είχε κινήσει το ενδιαφέρον. Τότε η Google βρισκόταν στα γεννοφάσκια της και η Μάγιερ έγινε η υπάλληλος Νο.20.

Αναδείχθηκε γρήγορα και έγινε γνωστή για την προσοχή της στην λεπτομέρεια και το ότι προσέγγιζε τις καταστάσεις από την μεριά του χρήστη. Πέρα από τον σχεδιασμό του layout της αρχικής σελίδας της Google και μία σύντομη σχέση με τον συνιδρυτή της εταιρείας Larry Page, το άλλο μεγάλο της κατόρθωμα ήταν η συμμετοχή της στην ομάδα που έφτιαξε το GoogleAdwords. Σήμερα γνωστό απλά ως GoogleAds, το πρόγραμμα της Google για τα διαφημιστικά απέφερε κέρδη 134,8 δισεκατομμυρίων μόνο το 2019.

Η Μάγιερ ήταν ένα από τα πιο σημαντικά ονόματα στην εταιρεία, που το 2004 βγήκε για πρώτη φορά στο χρηματιστήριο. Φυσικά, η Μάγιερ έγινε πλούσια εν μία νυκτί. Αρκετοί εκατομμυριούχοι που έβγαλαν τα λεφτά τους στον τομέα της τεχνολογίας τείνουν να μην αλλάξουν και πολύ την εικόνα τους ακόμη και όταν έχουν συγκεντρώσει μία τεράστια περιουσία. Όχι, όμως η Μαρίσσα Μάγιερ.

Η 29χρονη, τότε, αγόρασε το ρετιρέ στο Four seasons του Σαν Φρανσίσκο, άρχισε να φορά φορέματα διάσημων σχεδιαστών μόδας και εμφανίστηκε σε εξώφυλλα περιοδικών. Με τον Τύπο να δείχνει πρωτόγνωρο ενδιαφέρον για τον κόσμο της τεχνολογίας, η νεαρή, πανέξυπνη και χαρισματική Μάγιερ, που κάλλιστα θα μπορούσε να εμφανιστεί σε ένα κόκκινο χαλί, ήταν τέλεια. Κατάφερε να ενταχθεί χωρίς κανένα πρόβλημα στην ελίτ του Σαν Φρανσίσκο και παντρεύτηκε έναν από τους μεγαλοδικηγόρους της πόλης, τον Ζακ Μποούγκ. Διοργάνωσε ακόμη και μία εκδήλωση συγκέντρωσης χρημάτων για την καμπάνια επανεκλογής του Μπαράκ Ομπάμα στο σπίτι της, όπου μίλησε ο τότε Πρόεδρος.

Όλα φαίνονταν να πηγαίνουν καλά, όμως μετά από μία δεκαετία στην Google, οι ιδιαιτερότητες της άρχισαν να μην συντελούν πάντα σε θετικά αποτελέσματα. Δεν υπάρχει κάποιος ξεκάθαρος λόγος για τον οποίο η Μαρίσσα Μάγιερ παραγκωνίστηκε από την Google. Υπάρχουν μαρτυρίες που δείχνουν πως η προσοχή της στην λεπτομέρεια, ειδικότερα στα θέματα του design, μπορούσε να φτάσει στα όρια του εκνευριστικού. Άλλοι λένε πως έφταιγε το ότι δεν ενδιαφερόταν για το οικονομικό κομμάτι της επιχείρησης ή το ότι ήταν αδιάλλακτη στις συζητήσεις της με τους συνάδελφους της. Στην πραγματικότητα, μάλλον ήταν ένας συνδυασμός όλων των παραπάνω και πολλών άλλων πραγμάτων που οδήγησαν στην τοποθέτηση της στον τομέα του Google Maps και έπειτα στην έξοδο της.

Το 2012, το Yahoo έψαχνε καινούριο CEO και μετά από μία σειρά συνεντεύξεων και ανεπίσημων συζητήσεων μεταξύ των διοικητικών μελών της εταιρείας,  η Μαρίσσα Μάγιερ έγινε η πρώτη γυναίκα Διευθύνων Σύμβουλος του. Μόλις δύο μήνες αργότερα, γέννησε το πρώτο της παιδί, τον Μακάλιστερ. Τα πρώτα χρόνια της στο Yahoo ήταν τουλάχιστον επεισοδιακά. Ήταν γνωστό πως η επιχείρηση είχε αρχίσει να παρακμάζει εδώ και χρόνια και η Μάγιερ θεωρούσε πως απαιτούνταν δραστικές αλλαγές για να επιστρέψει στον σωστό δρόμο. Προχώρησε σε απολύσεις και προσλήψεις, επανέφερε τον ενθουσιασμό στα γραφεία και έκλεισε την μεγάλη συμφωνία για την αγορά της micro-blogging ιστοσελίδας Tumblr, έναντι 1,1 δισεκατομμυρίου.

Ωστόσο, δεν ήταν όλες οι αλλαγές της τόσο αποτελεσματικές. Μιλώντας στις υπόλοιπες μητέρες της επιχείρησης, είπε πως η μητρότητα της φάνηκε εύκολη, αφότου είχε χτίσει ένα δωμάτιο για την φροντίδα του μωρού της δίπλα από το γραφείο. Έπειτα απαγόρευσε την εξ’ αποστάσεως εργασία, που βοηθούσε πολλές άλλες μητέρες και δήλωσε πως «δεν είναι φεμινίστρια».

Στο οικονομικό κομμάτι, τα κέρδη της εταιρείας αρχικά αυξήθηκαν, αλλά αυτή η εξέλιξη μπορεί να αποδοθεί στην πολύ κερδοφόρα επένδυση που το Yahoo είχε κάνει στην κινεζική εταιρεία Alibaba πριν την πρόσληψη της. Η αξία του Tumblr έπεσε, όπως και η αξία των μετοχών του Yahoo, την ίδια περίοδο που 12 υψηλόβαθμοι αποχώρησαν από την εταιρεία.

Τελικά, το 2017, το Yahoo αγοράστηκε από την Verizon και η Μάγιερ αποχώρησε. Είναι προφανές πως πραγματικά ήθελε να αλλάξει το Yahoo και πιθανότατα δούλεψε πιο σκληρά από αρκετούς CEO για να το φέρει και πάλι στην σωστή κατεύθυνση, μα απλώς δεν τα κατάφερε.

Σήμερα, στα 45 της, έχει άλλα δύο παιδιά, τις δίδυμες Μαριέλ και Σιλβάνα, και επιστρέφει με το δικό της start-up. Το Sunshine μόλις κυκλοφόρησε την πρώτη του εφαρμογή, το Sunshine Contacts, το οποίο χρησιμοποιεί την τεχνητή νοημοσύνη για να απλοποιήσει και να οργανώσει καλύτερα τις επαφές στα κινητά IPhone. Η εφαρμογή βρίσκεται ακόμη σε πρώιμη φάση και για να γίνει διαθέσιμη σε κάποιον πρέπει να τον προσκαλέσει κάποιος που είναι ήδη χρήστης.

Διαβάστε ακόμη

Νέο εργαλείο από το Twitter: Στα χνάρια των Snapchat και Instagram – Επιτρέπει εφήμερα μηνύματα

Black Friday: Το μεγάλο στοίχημα του ηλεκτρονικού εμπορίου και των παραδόσεων

Η πανδημία ανατρέπει τις σχέσεις τραπεζών και επιχειρήσεων – Τι φέρνει η επόμενη ημέρα