Η παγκόσμια αγάπη για το μάτσα πρόκειται να δοκιμαστεί, καθώς οι τιμές εκτοξεύονται.
Η ζήτηση για το πράσινο τσάι σε σκόνη έχει εκτοξευθεί διεθνώς, τροφοδοτούμενη τόσο από το ενδιαφέρον για τα οφέλη υγείας του όσο και από τη δημοφιλία των matcha lattes στα social media. Στις ΗΠΑ, οι λιανικές πωλήσεις έχουν αυξηθεί κατά 86% σε σχέση με πριν από τρία χρόνια, σύμφωνα με την εταιρεία ερευνών NIQ.
Ωστόσο, η αγορά αντιμετωπίζει πιέσεις. Στην Ιαπωνία, έναν από τους μεγαλύτερους παραγωγούς, οι άσχημες καιρικές συνθήκες μείωσαν τη φετινή σοδειά. Η Κίνα έχει μεγαλύτερη διαθεσιμότητα, αλλά οι ελλείψεις εργατικού δυναμικού και η υψηλή ζήτηση έχουν οδηγήσει επίσης σε αύξηση τιμών.
Για τους Αμερικανούς υπάρχει και το βάρος των δασμών: 37,5% για εισαγωγές από Κίνα και 15% από Ιαπωνία. Δεν είναι σαφές αν το τσάι θα εξαιρεθεί, όπως έγινε με τον φελλό από την ΕΕ.
Ο Άαρον Βικ, αγοραστής τσαγιού στην Καλιφόρνια, είπε ότι πλήρωσε 75% παραπάνω για την κορυφαία ποιότητα ιαπωνικού μάτσα του 2025 και αναμένει αυξήσεις 30–50% για χαμηλότερες ποιότητες. Η κινεζική παραγωγή, αν και φθηνότερη, ακριβαίνει λόγω ζήτησης.
Η παραγωγή μάτσα είναι επίπονη και ακριβής διαδικασία. Το φυτό tencha καλλιεργείται σε σκιά και τα φύλλα του αλέθονται σε σκόνη με πέτρινους μύλους. Η γήρανση του αγροτικού πληθυσμού στην Ιαπωνία και οι δισταγμοί των καλλιεργητών να στραφούν σε tencha περιορίζουν τις προοπτικές. Αυτό ανοίγει χώρο στην Κίνα, που ενισχύει την παραγωγή της και βελτιώνει την ποιότητα.
Παρά τις αμφιβολίες, όλο και περισσότερες επιχειρήσεις στρέφονται στο κινεζικό μάτσα: η Starbucks το χρησιμοποιεί ήδη στα ροφήματά της, ενώ άλλες αλυσίδες εξετάζουν νέες πηγές.
Η ζήτηση είναι τέτοια που οι τιμές έχουν αυξηθεί έως και 40% στο Λονδίνο, σύμφωνα με τον Τζος Μορντεκάι της Good & Proper Tea, ο οποίος προβλέπει περαιτέρω ανατιμήσεις. Κάποιοι ανησυχούν ότι η «τρέλα του μάτσα» ίσως είναι φούσκα, άλλοι όμως εκτιμούν ότι θα παραμείνει στις προτιμήσεις, ειδικά των νεότερων γενεών που το συνδέουν με ευεξία, αντιοξειδωτικά και λιγότερη καφεΐνη σε σχέση με τον καφέ.
Η παραδοσιακή ιαπωνική τελετουργία παρασκευής του, που απαιτεί χτύπημα με μπαμπού σε μπολ ζεστού νερού, προσφέρει μια εμπειρία επιβράδυνσης που γοητεύει τους καταναλωτές.
Παρά τις ανατιμήσεις, λάτρεις όπως η Μελίσα Λίντσεϊ στο Σαν Φρανσίσκο δηλώνουν ότι δεν μπορούν να αποχωριστούν την καθημερινή τους συνήθεια. «Δεν είναι απλώς ένα φακελάκι σε ζεστό νερό, είναι ολόκληρη εμπειρία», είπε.
Όμως, ιδιοκτήτες καφέ όπως ο Ντέιβιντ Λάου της Asha Tea House προειδοποιούν ότι τα περιθώρια είναι στενά: αύξησε ήδη την τιμή ενός matcha latte κατά 50 σεντς και αναζητά φθηνότερους προμηθευτές για να μην χάσει πελάτες.
Διαβάστε ακόμη
Βραζιλία: Ο Αμαζόνιος συρρικνώνεται – Σε 40 χρόνια χάθηκε δάσος όσο σχεδόν η Ισπανία
Επιχειρήσεις και ΑΙ: πόσο επηρεάζει τις εργασίες τους ο Ευρωπαϊκός Κανονισμός
Goldman Sachs: Αναταράξεις στην αγορά ομολόγων – Γιατί τα πενταετή γίνονται ο πιο αδύναμος κρίκος
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.