Οι Ηνωμένες Πολιτείες ενδέχεται να επιβάλουν ελέγχους στις εξαγωγές ανταλλακτικών αεροσκαφών της Boeing, στο πλαίσιο της απάντησης της Ουάσιγκτον στους κινεζικούς περιορισμούς στις εξαγωγές σπάνιων γαιών, υποστήριξε ο Ντόναλντ Τραμπ.

Ο Τραμπ έχει χρησιμοποιήσει επανειλημμένα την Boeing ως εργαλείο πίεσης στις προσπάθειές του να αναμορφώσει τις παγκόσμιες εμπορικές σχέσεις από τότε που ανέλαβε τα καθήκοντά του τον Ιανουάριο.

Κατά τη διάρκεια προηγούμενων εμπορικών εντάσεων, το Πεκίνο είχε διατάξει, τον περασμένο Απρίλιο, τις κινεζικές αεροπορικές εταιρείες να σταματήσουν προσωρινά τις παραλαβές νέων αεροσκαφών Boeing. Παράλληλα, η εταιρεία είχε εξασφαλίσει πολλές σημαντικές πωλήσεις σε ξένους αερομεταφορείς, έπειτα από επισκέψεις του Τραμπ στο εξωτερικό.

«Έχουμε πολλά πράγματα, ένα από τα πιο σημαντικά είναι τα αεροπλάνα. Η Κίνα έχει πολλά Boeing και χρειάζεται ανταλλακτικά και διάφορα άλλα τέτοια πράγματα», δήλωσε ο Τραμπ σε δημοσιογράφους στον Λευκό Οίκο, όταν ρωτήθηκε ποια προϊόντα θα μπορούσαν να βρεθούν στο στόχαστρο των αμερικανικών ελέγχων.

Στον… αέρα η παραγγελία-μαμούθ της Κίνας

Ο αμερικανικός κολοσσός της αεροναυπηγικής βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις για την πώληση έως και 500 αεροσκαφών στην Κίνα, μια συμφωνία που, εάν επιτευχθεί, θα αποτελέσει την πρώτη μεγάλη παραγγελία από κινεζικό πελάτη μετά την πρώτη θητεία του Τραμπ.

Ωστόσο, η επιδείνωση των διμερών σχέσεων μπορεί να φέρει… πίσω τις συνομιλίες.

Πάντως, και αν η συμφωνία δεν προχωρήσει, οι οικονομικές επιπτώσεις για την εταιρεία θα είναι περιορισμένες, σύμφωνα με τον αναλυτή αεροδιαστημικής Σκοτ Χάμιλτον της Leeham Co. «Είναι σαν γυαλόχαρτο στο δέρμα της Boeing», είπε χαρακτηριστικά.

Ιστορικά, η Κίνα αντιπροσώπευε έως και το 25% του βιβλίου παραγγελιών της Boeing, αλλά σήμερα το ποσοστό αυτό έχει μειωθεί σε λιγότερο από 5%.

Πλήγμα και για τις συνεργαζόμενες εταιρείες

Σύμφωνα με την εταιρεία αεροπορικών δεδομένων Cirium, οι κινεζικές αεροπορικές έχουν ενεργές παραγγελίες για τουλάχιστον 222 αεροσκάφη Boeing, ενώ ο στόλος της χώρας περιλαμβάνει 1.855 αεροσκάφη της εταιρείας σε λειτουργία. Η πλειονότητα αφορά το δημοφιλές μοντέλο 737, αεροσκάφος μονής ατράκτου που αποτελεί τη «ραχοκοκαλιά» των παγκόσμιων αερομεταφορών.

Τυχόν απαγόρευση εξαγωγής ανταλλακτικών δεν θα επηρέαζε μόνο τη Boeing, αλλά και την CFM International, τη κοινοπραξία μεταξύ της GE Aerospace και της γαλλικής Safran, που κατασκευάζει τον κινητήρα LEAP για το Boeing 737 MAX.

Η GE προμηθεύει επίσης κινητήρες για τα μεγαλύτερα μοντέλα 777 και 787, τα οποία έχουν επίσης παραγγείλει κινεζικές εταιρείες.

Η κινεζική απάντηση: το δικό της αεροσκάφος

Η ευρωπαϊκή Airbus, ανταγωνιστής της Boeing, έχει μόλις 185 παραγγελίες από κινεζικές εταιρείες, σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία. Ωστόσο, διατηρεί γραμμή παραγωγής στην Τιαντζίν, όπου κατασκευάζει περίπου τέσσερα αεροσκάφη A320 τον μήνα.

Παράλληλα, το Πεκίνο επιχειρεί να αναπτύξει τη δική του βιομηχανία εμπορικών αεροσκαφών μέσω του μοντέλου COMAC C919, το οποίο ανταγωνίζεται απευθείας τα A320 και 737. Οι κινεζικοί αερομεταφορείς έχουν ήδη παραγγείλει 365 αεροσκάφη C919, σύμφωνα με την Cirium.

Ωστόσο, οι αμερικανικοί έλεγχοι εξαγωγών σε δυτικά εξαρτήματα που χρησιμοποιούνται στο C919 έχουν επιβραδύνει σημαντικά την παραγωγή του. Μέχρι τον Σεπτέμβριο, η κρατική COMAC είχε παραδώσει μόλις πέντε από τα 32 αεροσκάφη που αναμένονταν για φέτος.

Διαβάστε ακόμη 

Ακίνητα: Οι δημοφιλείς περιοχές των υποψηφίων ιδιοκτητών (pics + πίνακας)

Sell off στα crypto έφερε η νέα ένταση ΗΠΑ-Κίνας – Εκτιμήσεις για ρευστοποιήσεις άνω των $30 δισ.

M. Boudreaux-Dehmer (ΝΑΤΟ): Τι είναι ο υβριδικός ανταρτοπόλεμος που πλήττει την Ευρώπη και πώς πρέπει να απαντήσουμε

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα