Σε μια μάχη που φαίνεται αδύνατον να κερδίσει, αλλά και από την οποία δυσκολεύεται πλέον να απεμπλακεί, παραμένει εγκλωβισμένη η Tesla στη Σουηδία. Αν και δεδομένου ότι το κίνημα συμπαράστασης έχει επεκταθεί και στις γειτονικές χώρες, τη Δανία, τη Νορβηγία και τη Φινλανδία, η διαμάχη πλέον λαμβάνει… σκανδιναβικές διαστάσεις.

Θυμίζουμε πως η υπόθεση ξεκίνησε από μια διαμαρτυρία 130 εργαζομένων, μηχανικών σε συνεργείο της εταιρείας στη Σουηδία που ζήτησαν να υπαχθούν σε συλλογική σύμβαση, αίτημα που η Tesla κατά την προσφιλή της τακτική απέναντι σε κάθε μορφή συνδικαλισμού απέρριψε.

Όμως, υπολόγιζε δίχως την κοινωνική αλληλεγγύη σε μια χώρα όπου πάνω από το 90% των εργαζομένων καλύπτεται και προστατεύεται από συλλογικές συμβάσεις.

Το πανίσχυρο συνδικάτο της χώρας IF Metall ξεκίνησε απεργιακές κινητοποιήσεις σε όλες τις δραστηριότητες και τα συνεργεία της χώρας στα τέλη Οκτωβρίου. Όμως, σύντομα και έτεροι κλάδοι ξεκίνησαν κινητοποιήσεις συμπαράστασης που είχαν σαν στόχο να θίξουν στοχευμένα κάθε δραστηριότητα ή συμφέρον της εταιρείας στη χώρα. Για παράδειγμα οι λιμενεργάτες σταμάτησαν διαδικασίες που αφορούσαν οχήματα της Tesla και τα συνεργεία καθαρισμού αρνούνταν να εξυπηρετούν Tesla.

Επίσης τα ταχυδρομεία της χώρας σταμάτησαν τις αποστολές πινακίδων νέων οχημάτων της εταιρείας, κάτι που ουσιαστικά μπλόκαρε την παράδοση οχημάτων στους νέους ιδιοκτήτες τους.

Η Tesla στράφηκε στα δικαστήρια καταθέτοντας αγωγή κατά των ταχυδρομείων της PostNord, όμως προς μεγάλη απογοήτευση της έχασε. Η απόφαση που εκδόθηκε σήμερα δικαίωσε τους εργαζόμενους των ταχυδρομείων και το δικαίωμα τους στις κινητοποιήσεις συμπαράστασης. Έτσι, το αδιέξοδο για την αυτοκινητοβιομηχανία του Έλον Μασκ παρατείνεται.

Στο «χορό» κι άλλες χώρες

Την ίδια ώρα, μάλιστα, η διαμάχη έχει επεκταθεί και εκτός συνόρων, δεδομένου πως τα συνδικάτα οδηγών φορτηγών και των εργαζόμενων στα λιμάνια της γειτονικής Δανίας και Νορβηγίας αποφάσισαν να συμπαρασταθούν στο κίνημα σταματώντας τις μεταφορές οχημάτων Tesla προς τη Σουηδία.

«To IF Metall και οι Σουηδοί εργαζόμενοι δίνουν το διάστημα αυτό μια απίστευτα σημαντική μάχη. Οπότε όταν ζήτησαν τη στήριξη μας, φυσικά εμείς αποφασίσαμε να τη δώσουμε» τόνισε χαρακτηριστικά ο επικεφαλής του κυριότερου συνδικάτου της Δανίας, του 3F Transport, Γιαν Βίλαντσεν.

Στο ίδιο μήκος κύματος και οι συνάδελφοι τους στη Νορβηγία, ενώ και στη Φινλανδία το Transport Worker’s Union αποφάσισε να συμμετέχει στο εμπάργκο μεταφοράς οχημάτων Tesla από λιμάνια της χώρας από τις 20 Δεκεμβρίου.

Η αρνητική δημοσιότητα θεωρείται σίγουρο ότι έχει επηρεάσει τις πωλήσεις της εταιρείας σε μια περιοχή όπου η ηλεκτροκίνηση παρουσιάζει υψηλή απήχηση. Η Σουηδία πέρυσι ήταν η πέμπτη μεγαλύτερη αγορά για την Tesla με βάση τις πωλήσεις νέων οχημάτων και η Νορβηγία η τέταρτη κυριότερη. Μάλιστα το Model Y ήταν το 2022 το νούμερο ένα αυτοκίνητο σε πωλήσεις στη Σουηδία.

Η επικοινωνιακή ζημιά έχει κι άλλες πρακτικές συνέπειες. Η παρατεταμένη διαμάχη οδήγησε σήμερα το μεγάλο συνταξιοδοτικό ταμείο της Δανίας, το PensionDanmark A/S, στην απόφαση να προχωρήσει σε ρευστοποίηση των μετοχών που είχε αποκτήσει στην αυτοκινητοβιομηχανία του Μασκ επικαλούμενο ακριβώς τις πρακτικές που ακολουθεί η Tesla και τη στάση της απέναντι στα συνδικάτα.

Αν και το Ταμείο δεν ανακοίνωσε το ύψος του πακέτου, τοπικά media έκαναν λόγο για μετοχές αξίας 68,9 εκατ. δολαρίων. Μπορεί το ποσό να μην είναι μεγάλο για τα μεγέθη της Tesla, όμως η σημασία της συμβολικής αυτής κίνησης δεν διέφυγε της προσοχής των διεθνών μέσων ενημέρωσης δεδομένου κιόλας ότι δεν φαίνεται λύση για την εκτόνωση της κρίσης στον ορίζοντα.

Παρά την πίεση που δέχεται η εταιρεία δεν φαίνεται πρόθυμη να υπαναχωρήσει θέλοντας να κρατήσει σκληρή γραμμή απέναντι σε κάθε προσπάθεια συνδικαλισμού των εργαζομένων της διεθνώς. Η διοίκηση έχει προφανώς υπόψη της και την υποβόσκουσα κόντρα της με το κορυφαίο συνδικάτο της Γερμανίας, το IG Metall, που προσπαθεί επίσης να οργανώσει συνδικαλιστικά τους εργαζομένους στο μέγα εργοστάσιο της Tesla στο Βερολίνο.

Εξάλλου, οι προσωπικές απόψεις του ίδιου του Μασκ απέναντι σε φαινόμενα συνδικαλισμού και η απέχθεια που τρέφει είναι ευρύτερα γνωστές. Όμως, το «μπρα ντε φερ» με τα συνδικάτα της Σκανδιναβίας για την ώρα δεν τον βγάζουν νικητή!

«Ακόμη κι αν είσαι ο πλουσιότερος άνθρωπος στον πλανήτη, δεν μπορείς να φτιάχνεις μόνος σου τους κανόνες. Στην αγορά εργασίας της Σκανδιναβίας έχουμε ορισμένους κανόνες και συμφωνίες, οπότε αν θέλεις να κάνεις business εδώ, θα πρέπει να προσαρμοστείς σε αυτούς» επεσήμανε χαρακτηριστικά ο ηγέτης του δανέζικου συνδικάτου, 3F Transport, προειδοποιώντας ότι οι κινητοποιήσεις θα διευρυνθούν!

Διαβάστε ακόμη

Υψηλό ενδιαφέρον για το πακέτο μετοχών της HelleniQ Energy (upd)

Επίσκεψη Ερντογάν στην Αθήνα: 8 συμφωνίες και 7 διακηρύξεις υπέγραψαν Ελλάδα και Τουρκία

Ομόλογα: Συνεχίζεται η αποκλιμάκωση των αποδόσεων – Στο 3,37% το ελληνικό 10ετές

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ