Με μια τεράστια δέσμη φορολογικών και δαπανηρών μέτρων, ο Ντόναλντ Τραμπ προωθεί τη μεγαλύτερη χρηματοδότηση για τις επιχειρήσεις της Αμερικής στην Αρκτική εδώ και τουλάχιστον μισό αιώνα. Ο αποκαλούμενος νόμος «One Big Beautiful Bill Act» διαθέτει σχεδόν 9 δισεκατομμύρια δολάρια για την ενίσχυση του στόλου παγοθραυστικών της Ακτοφυλακής των ΗΠΑ.
Πρόκειται για στρατηγική απάντηση στην αυξανόμενη παρουσία της Ρωσίας και της Κίνας στην περιοχή, σε μια περίοδο όπου οι γεωπολιτικές ισορροπίες στον αρκτικό κύκλο μεταβάλλονται ραγδαία.
Η κυβέρνηση Τραμπ, μέσω του νομοσχεδίου “One Big Beautiful Bill Act”, εξασφάλισε χρηματοδότηση σχεδόν 9 δισεκατομμυρίων δολαρίων για την ενίσχυση της ναυτικής παρουσίας των Ηνωμένων Πολιτειών στην Αρκτική. Το τεράστιο αυτό πακέτο προβλέπει, μεταξύ άλλων, την κατασκευή έξι νέων παγοθραυστικών, τη στιγμή που Ρωσία και Κίνα εντείνουν τις επιχειρήσεις τους στην περιοχή, αναδιαμορφώνοντας το γεωπολιτικό τοπίο του Βορρά.
Η χρηματοδότηση προβλέπει:
- $4,3 δισ. για την ολοκλήρωση του προγράμματος των Polar Security Cutters (PSC) – τα μεγαλύτερα και πλέον ισχυρά παγοθραυστικά στην ιστορία της Ακτοφυλακής των ΗΠΑ.
- $3,5 δισ. για τα Arctic Security Cutters, μεσαίου μεγέθους πλοία που θα καλύψουν επιχειρησιακά κενά και θα αυξήσουν την ευελιξία.
- $300 εκατ. για λιμενικές υποδομές στην Αλάσκα και τον ελλιμενισμό του νέου πλοίου Storis στο Τζούνο.
- $115 εκατ. για τον σχεδιασμό και την ανάπτυξη της υφιστάμενης πολικής υποδομής του Πολεμικού Ναυτικού.
Ρωσία και Κίνα μπροστά, οι ΗΠΑ απαντούν
Η Ρωσία σήμερα διατηρεί πάνω από 40 παγοθραυστικά, ανάμεσά τους 8 πυρηνοκίνητα και τουλάχιστον 4 “πολεμικά παγοθραυστικά” που υποστηρίζουν τον Βόρειο Στόλο. Η Κίνα, με τη σειρά της, έχει ολοκληρώσει δικά της σχέδια κατασκευής και πραγματοποιεί κοινές περιπολίες με τη Ρωσία, ακόμη και σε περιοχές κοντά στην Αλάσκα — μια τέτοια τετραμελής ρωσο-κινεζική αποστολή σημειώθηκε τον Σεπτέμβριο του 2024.
Η απάντηση των ΗΠΑ μέσω του νέου πακέτου εντάσσεται σε ένα ευρύτερο πλαίσιο στρατηγικής αντεπίθεσης στον Αρκτικό Κύκλο. Σύμφωνα με το δόγμα της Ακτοφυλακής, απαιτούνται 8-9 επιχειρησιακά παγοθραυστικά για να καλυφθούν οι επιχειρησιακές ανάγκες της χώρας. Μέχρι σήμερα, η υλοποίηση του στόχου αυτού παρέμενε εκτός προϋπολογισμού.
Ο ICE Pact, η τριμερής συμφωνία μεταξύ ΗΠΑ, Καναδά και Φινλανδίας που υπεγράφη τον Νοέμβριο του 2024, προβλέπει συνεργασία στην κατασκευή παγοθραυστικών. Οι φινλανδικές ναυπηγικές μονάδες, με κορυφαία την Aker Arctic, διαθέτουν την τεχνογνωσία, καθώς είναι υπεύθυνες για την πλειοψηφία των σύγχρονων παγοθραυστικών παγκοσμίως.
Ο Ντόναλντ Τραμπ έχει ήδη δηλώσει πως η κυβέρνησή του σκοπεύει να αγοράσει ένα μεταχειρισμένο παγοθραυστικό από τη Φινλανδία και να παραγγείλει δύο νέα. Εάν θέλει να προλάβει να δει νέα πλοία να τίθενται σε υπηρεσία πριν τη λήξη της θητείας του, αναμένεται να επιδιώξει συνδυασμό εγχώριας και ξένης ναυπήγησης – κίνηση που θα απαιτήσει προεδρική εξαίρεση από το «Buy American Act».
Η κατασκευή του πρώτου Polar Security Cutter στις εγκαταστάσεις Bollinger Shipyards στο Μισισιπή έχει ήδη καθυστερήσει αρκετά χρόνια. Το πρώτο μεγάλο παγοθραυστικό των ΗΠΑ εδώ και μισό αιώνα δεν αναμένεται πριν το 2030.
Για την επιτάχυνση της παραγωγής, η United Shipbuilding Alliance (USA) δημιουργήθηκε φέτος από τις εταιρείες Bollinger και Edison Chouest Offshore, με στόχο την ενίσχυση της αμερικανικής ναυπηγικής βιομηχανίας σε παγοθραυστικά. Παράλληλα, η καναδική Davie απέκτησε εγκαταστάσεις στο Τέξας, ενισχύοντας το προφίλ της πολιτείας ως κόμβο παγοθραυστικής ναυπήγησης.
Διαβάστε ακόμη
Πληροφορική: Ανοίγουν ξανά τα «ραντάρ» για εξαγορές σε όλα τα μέτωπα – Ποια deals έρχονται
Πλειστηριασμοί: Το ακίνητο της Neoset, η αναστολή για Τσάνταλη και η… καταιγίδα για Καρούζο (pics)
Το Ecofin δίνει «πράσινο φως» για ρήτρα διαφυγής και παροχές
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.