Στα ζοφερά χρόνια της πανδημίας, οι άνθρωποι συνήθισαν να μένουν μέσα. Οι δαπάνες για υπηρεσίες, από τα γεύματα σε εστιατόρια και τα ταξίδια στο εξωτερικό μέχρι την ιατρική περίθαλψη, κατέρρευσαν. Η ζήτηση για αγαθά αυξήθηκε κατακόρυφα, με τους καταναλωτές να επιδεικνύουν μια σπουδή για υπολογιστές και ποδήλατα γυμναστικής. Τέτοια πρότυπα αποδείχθηκαν εντυπωσιακά ανθεκτικά ακόμη και όταν η ζωή επανήλθε στο φυσιολογικό. Το 2023 αποκαλούσαμε τους ανθρώπους που ξόδευαν με αυτόν τον τρόπο «ερημίτες καταναλωτές».

Όπως αναφέρει άρθρο του Economist, η λεγόμενη «οικονομία του ερημίτη» ανήκει πλέον αποφασιστικά στο παρελθόν. Σε όλο τον πλούσιο κόσμο, η οικονομία του «έξω» επιστρέφει δυναμικά. Πράγματι, το μερίδιο των καταναλωτικών δαπανών που αφιερώνεται στις υπηρεσίες έχει επιτέλους φθάσει στο σημείο που ήταν προπανδημικά.

Ωστόσο, υπάρχει μια ανατροπή. Εχει αντικατασταθεί από μια καταναλωτική αγορά που εξακολουθεί να αποκλίνει από τον προ της πανδημίας κανόνα με σημαντικούς, αν και λιγότερο εμφανείς, τρόπους.

Η Αμερική αποτελεί παράδειγμα για την αναβίωση της οικονομίας του έξω. Από το 2023 οι δαπάνες για την υγειονομική περίθαλψη έχουν αυξηθεί κατά 10% σε πραγματικούς όρους, ενώ οι δαπάνες για τις δημόσιες συγκοινωνίες έχουν αυξηθεί κατά 21%. Αντίθετα, οι καταναλωτές δεν ξοδεύουν πλέον χρήματα για ηλεκτρικά εργαλεία και εργαλεία κήπου. Οι Αμερικανοί είναι επίσης αποφασισμένοι να περνούν καλά. Στις μεγαλύτερες αεροπορικές εταιρείες της χώρας, εκτιμάται ότι τα έσοδα από premium προϊόντα, όπως τα ταξίδια στην επιχειρηματική θέση, αυξάνονται κατά 7% ετησίως, σε σύγκριση με αύξηση 1% σε όλους τους τομείς. Ομοίως, ακόμη και όταν τα έσοδα μειώνονται στα οικονομικά ξενοδοχεία, οι πωλήσεις στις εναλλακτικές λύσεις πολυτελείας αυξάνονται κατά 8% σε ετήσια βάση.

Οι τάσεις αυτές είναι σαφείς και στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού. Η Goldman Sachs παρακολουθεί τις τιμές των μετοχών των ευρωπαϊκών εταιρειών που επωφελούνται όταν οι άνθρωποι μένουν στο σπίτι (όπως αυτές του ηλεκτρονικού εμπορίου και των τυχερών παιχνιδιών) και των εταιρειών που ευημερούν όταν οι άνθρωποι μπαίνουν στον κόπο να ντυθούν (όπως τα γυμναστήρια και τα εστιατόρια). Τα τελευταία δύο χρόνια, οι επενδυτές αντιμετωπίζουν πιο ευνοϊκά τις εταιρείες που ασχολούνται με την οικονομία του «έξω».

Σύμφωνα με την OpenTable, έναν ιστότοπο κρατήσεων, στη Γερμανία ο αριθμός των ατόμων που έτρωγαν σε εστιατόρια με καθίσματα στις αρχές Ιουνίου ήταν κατά 10% υψηλότερος από ό,τι πριν από ένα χρόνο.

Ωστόσο, η πανδημία συνεχίζει να ρίχνει τη σκιά της βαριά. Διότι αν και οι άνθρωποι βγαίνουν από το σπίτι, το κάνουν όλο και περισσότερο μόνοι τους.

Η Airbnb αναφέρει ότι οι αναζητήσεις για σόλο ταξίδια αυξήθηκαν κατά 80% αυτή την άνοιξη σε σύγκριση με πέρυσι. Σύμφωνα με τα επίσημα βρετανικά στοιχεία, οι ταξιδιώτες χρησιμοποιούν συχνότερα αυτοκίνητα ή ταξί, τα οποία προσφέρουν ιδιωτικότητα, παρά τα μέσα μαζικής μεταφοράς, τα οποία δεν προσφέρουν. Οι άνθρωποι είναι επίσης λιγότερο πιθανό να μοιράζονται γεύματα από ό,τι στο παρελθόν. Περισσότεροι από το ένα τέταρτο των Αμερικανών αναφέρουν ότι έφαγαν όλα τα γεύματά τους μόνοι τους την προηγούμενη ημέρα, μια απότομη αύξηση σε σχέση με λίγο πριν από την πανδημία. Η οικονομία του ερημίτη έχει εξαφανιστεί. Στη θέση της βρίσκεται η οικονομία του μοναχικού ανθρώπου.

Διαβάστε ακόμη

Επιβεβαίωση από Euronext: Είμαστε σε συζητήσεις για την εξαγορά του ATHEX GROUP

H Intralot εξαγοράζει την Bally’s International Interactive – Όλες οι λεπτομέρειες του deal

Οριακά πέρασε από τη Γερουσία το φορονομοσχέδιο Τραμπ – Καθοριστική η ψήφος του αντιπροέδρου Βανς

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα