Με το ποσό των 40,2 εκατομμυρίων ευρώ από συνολικά 83 εκατομμύρια που ζητούσαν, θα αποζημιώσει το ελληνικό Δημόσιο τους πέντε από τους επτά αυτοκινητόδρομους της χώρας για την επίπτωση που είχε στις μετακινήσεις το πρώτο κύμα της πανδημίας.

Πρόκειται για τα μεγάλα οδικά έργα του εθνικού δικτύου που ελέγχουν μέσα από μακροχρόνιες συμβάσεις παραχώρησης μεγάλοι τεχνικοί όμιλοι όπως οι εταιρείες ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Ελλάκτωρ, ΑVAX και οι πολυεθνικές Vinci και Hochtief.  

Δεν θα λάβουν κρατική στήριξη η Αττική Οδός και ο Μορέας (Κόρινθος-Τρίπολη-Καλαμάτα), που είναι οι μόνες από τις παραχωρήσεις για τις οποίες υπάρχουν σχετικές προβλέψεις στα ασφαλιστήρια συμβόλαια και επομένως θα καλυφθούν τα μειωμένα έσοδα από αυτά.

Ωστόσο, η Αττική Οδός είχε αιτηθεί αποζημίωση από το ελληνικό Δημόσιο συνολικού ύψους περίπου 30 εκατομμυρίων ευρώ από το περασμένο καλοκαίρι όπως αντίστοιχα έπραξαν και οι υπόλοιποι αυτοκινητόδρομοι.

Ανεπισήμως είχε προταθεί από την εταιρεία ακόμη και η πιθανότητα επέκτασης της σύμβασης έναντι της καταβολής της αποζημίωσης, κάτι που απορρίφθηκε από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.

Οι αποζημιώσεις θα χορηγηθούν  ψαλιδισμένες σε σχέση με τις αρχικές διεκδικήσεις και με βάση εξαμηνιαίο απολογισμό, στοιχείο που θεωρείται  ευνοϊκή συγκυρία για το δημόσιο καθώς το α΄ δίμηνο της χρονιάς τα έσοδα από τα διόδια ήταν πάνω από τις προβλέψεις.

Στόχος του υπουργείου ήταν να εγκριθούν οι αποζημιώσεις εξωδικαστικά χωρίς δηλαδή την προσφυγή σε διαιτησίες ενώ προϋπόθεση για την έγκρισή τους ήταν η  παραίτηση των Παραχωρησιούχων από άλλες διεκδικήσεις. Με τον τρόπο αυτό στα ταμεία των οδικών έργων θα μπει άμεσα ζεστό χρήμα, που είναι  τα έσοδα από τις απώλειες που γέννησαν στην είσπραξη διοδίων οι περιορισμοί στις μετακινήσεις για λόγους «ανωτέρας βίας». Ωστόσο είναι φανερό ότι ο κύκλος των αποζημιώσεων θα έχει συνέχεια αφού οι επιπτώσεις συνεχίζονται από το β΄ κύμα εξάπλωσης του ιού και τις απαγορεύσεις στην κυκλοφορία που έχουν τεθεί σε ισχύ από τις αρχές Νοεμβρίου.

Η εμφάνιση της πανδημίας και οι επιπτώσεις της στον τομέα των μεταφορών εκτιμάται είναι ότι κάτι που θα επηρεάσει συνολικά τον κλάδο μεταφορών τα επόμενα χρόνια. Στο υπουργείο Υποδομών αναφέρουν ότι τα μειωμένα έσοδα στις παραχωρήσεις γεννούν αβεβαιότητες και επιδεινώνουν τους δείκτες κάλυψης των δανειακών υποχρεώσεων. Και καθώς οι επιπτώσεις της πανδημίας αλλάζουν τον τρόπο  επικοινωνίας εκτιμάται ότι θα περιορίσουν δραστικά και τα ταξίδια κάτι που μοιραία θα επηρεάσει και τα χρηματοοικονομικά μοντέλα των έργων.

Με βάση τις αποφάσεις του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Κώστα Καραμανλή, οι αποζημιώσεις θα χορηγηθούν ως εξής:

-Στην Γέφυρα Ρίο-Αντίρριο το ποσό των 5,3 εκατομμυρίων ευρώ. Τα προβλεπόμενα έσοδα από διόδια για το α΄εξάμηνο του 2020 ανέρχονταν σε 19,4 εκ. ευρώ. Ωστόσο λόγω COVID19, εισπράχθηκαν 13,5 εκ. ευρώ.

-Στον Άξονα Κεντρικής Ελλάδας (Ε65) θα διατεθεί το ποσό του 1,74 εκατ. ευρώ. Το μοντέλο λειτουργίας τους αυτοκινητόδρομου προέβλεπε είσπραξη εσόδων 8,9 εκατ. ενώ εισπράχθηκαν 6,9 εκατ. ευρώ.

-Στην Νέα Οδό θα καταβληθεί το ποσό των 13,36 εκατ. ευρώ. Η συνολική πρόβλεψη εσόδων από είσπραξη διοδίων είχε υπολογιστεί σε 65,8 εκατ. ευρώ αλλά τα πραγματικά έσοδα ανήλθαν σε 50,4 ευρώ.

-Στην Ολυμπία Οδό το ποσό των 13,5 εκατ. ευρώ. Η Ολυμπία Οδός για το χρονικό διάστημα  Μαρτίου -Ιουνίου 2020 έχει δηλώσει ότι η συνολική πρόβλεψη εσόδων από διόδια  ήταν 40,5 εκατ. ευρώ και τα πραγματικά έσοδα ανήλθαν σε 23 εκατ. ευρώ. Το αιτούμενο ποσό αποζημίωσης μειώνεται λόγω μείωσης του κόστους λειτουργίας κατά 400.000  ευρώ μηνιαίως για δύο μήνες (Απρίλιος –Μάιος).

-Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου το ποσό των 6,37 εκατ. ευρώ. Η συνολική πρόβλεψη εσόδων από διόδια είχε υπολογιστεί σε 36,5 εκ. ευρώ ενώ λόγω των περιορισμών της πανδημίας εισπράχθηκαν 29,4 εκατ. ευρώ.

Διαβάστε ακόμη:

Νέα Δημοκρατία: Φαιδρή η απόπειρα εμπλοκής της Endeavor στο σκάνδαλο Folli Follie

Αegean: Η επόμενη μέρα μετά την έγκριση της ΕΕ για την κρατική στήριξη των €120 εκατ.

Χριστούγεννα με lockdown: Αυστηρά μέτρα για μετακινήσεις, σαρωτικοί έλεγχοι