Θωράκιση εν όψει ενός πολύ δύσκολου χειμώνα που παραμένει κι ένα μεγάλο ‘’στοίχημα’’ για τις αερομεταφορές σε όλη την Ευρώπη αποτελεί η χθεσινή απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την Aegean, εγκρίνοντας τη στήριξη ύψους 120 εκατ. ευρώ της Ελλάδας στο μεγαλύτερο εγχώριο αερομεταφορέα, κρίνοντας ότι είναι σύμφωνη με τους κανόνες της Ε.Ε. για τις κρατικές ενισχύσεις.

Κι αυτό γιατί για τη χειμερινή περίοδο του 2020-2021 είναι προφανές ότι το δεύτερο κύμα της πανδημίας, καθώς και οι νέοι περιορισμοί με lockdowns ανά την Ευρώπη και στην Ελλάδα, οδηγούν σε δραστηριότητα σε επίπεδα χαμηλότερα του 20% από τo 2019.

Τώρα, της έγκρισης της Ε.Ε., θα ακολουθήσει σειρά διαδικαστικών θεμάτων, μεταξύ των οποίων και η έκτακτη γενική συνέλευση των μετόχων του ομίλου, οι οποίοι, στο πλαίσιο της γενικότερης συμφωνίας- πλαίσιο με το ελληνικό Δημόσιο καλούνται και αυτοί να στηρίξουν την εταιρεία με κεφάλαια 60 εκατ. ευρώ. Συγκεκριμένα, η συμφωνία περιλαμβάνει τη χορήγηση κρατικής ενίσχυσης ύψους 120 εκ. ευρώ, υπό την προϋπόθεση ότι η εταιρεία θα προβεί σε αύξηση μετοχικού κεφαλαίου με ιδιωτικά κεφάλαια ύψους 60 εκατ. ευρώ. Παράλληλα, το ελληνικό Δημόσιο θα λάβει δωρεάν τίτλους δικαιωμάτων κτήσης κοινών μετοχών (warrants) με τιμή εξάσκησης ίσης με την τιμή διάθεσης των νέων μετοχών της εταιρείας κατά την αύξηση που θα προκηρυχθεί. Οι τίτλοι θα μπορούν να εξασκηθούν μεταξύ 2-5 ετών από την καταβολή της ενίσχυσης, ώστε να υπάρχει όφελος από την όποια αύξηση της τιμής της μετοχής, και θα αφορούν αριθμό μετοχών ίσο με το 11,5% του μετοχικού κεφαλαίου της Εταιρείας κατόπιν της αύξησης των ιδιωτών. Στόχος της εταιρείας είναι η ολοκλήρωση όλων των διαδικασιών μέσα στο πρώτο τρίμηνο- τετράμηνο του έτους.

Μεταξύ των θεμάτων που έλαβαν υπόψη οι ευρωπαϊκές αρχές είναι και το γεγονός ότι ο ρόλος της εταιρείας στη στήριξη του ελληνικού τουρισμού αλλά και της οικονομίας συνολικά είναι καίριος, πολύ περισσότερο δε από την στιγμή που ο ελληνικός τουρισμός βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στις αεροπορικές αφίξεις: Επτά στους 10 ξένους επισκέπτες της χώρας φθάνουν αεροπορικώς (συμπεριλαμβανομένων και των λεγόμενων πιο ‘’ακριβών’’ τουριστών όπως για παράδειγμα οι Αμερικάνοι), λόγω των γεωμορφολογικών χαρακτηριστικών της χώρας και των νησιών. Σε άλλες αγορές της Ευρώπης είναι πιο εύκολη η οδική πρόσβαση από τις βασικές τουριστικές ευρωπαϊκές αγορές, όπως η Γερμανία, η Γαλλία κ.ά. και άρα ο οδικός τουρισμός κατέχει σαφώς μεγαλύτερο μερίδιο, σε αντίθεση με την Ελλάδα όπου οι τουρίστες που έρχονται οδικώς προέρχονται κυρίως από τα Βαλκάνια κι έχουν μικρότερα ‘’πορτοφόλια’’ άρα ξοδεύουν λιγότερο.

Με βάση τα στοιχεία που εξέτασε η Επιτροπή, η Aegean το 2019 μετέφερε περίπου 15 εκατομμύρια επιβάτες εκ των οποίων τα 9,5 εκατομμύρια ήταν επιβάτες εξωτερικού, με σημαντικό το στοιχείο ότι τα τελευταία χρόνια η εταιρεία αύξανε κατά 1 σχεδόν εκατ. τους επιβάτες από το δίκτυο του εξωτερικού. Πριν από την έξαρση του κορωνοϊού, η Aegean εκτελούσε πτήσεις από την κύρια βάση της στην Αθήνα και από άλλους ελληνικούς αερολιμένες προς 155 εγχώριους και διεθνείς προορισμούς σε 44 χώρες, ενώ από την έναρξη της πανδημίας, η Aegean μείωσε δραστικά τις υπηρεσίες της, με αποτέλεσμα να σημειώνει υψηλές λειτουργικές ζημίες.

Ένα ακόμη στοιχείο που τέθηκε υπόψη είναι και το γεγονός ότι το 1/3  της συνολικής κίνησης των ελληνικών αεροδρομίων προέρχεται από τη δραστηριότητα της εταιρείας, από ένα σύνολο δεκάδων άλλων εταιρειών που δραστηριοποιούνται επίσης στη χώρα μας, ωστόσο κυρίως τους καλοκαιρινούς μήνες και για συγκεκριμένους προορισμούς, λόγω και της εποχικότητας του ελληνικού τουρισμού.  Το 2019, λίγο πριν το ξέσπασμα της πανδημίας, η εταιρεία είχε κύκλο εργασιών 1,35 δισ. ευρώ, ενώ η συνεισφορά σε φόρους, εισφορές, ΦΠΑ και τέλη υποδομών συνολικά έφτανε περίπου τα  400 εκατ. ευρώ το 2019. Φέτος, η πτώση του τζίρου όπως φάνηκε από τα στοιχεία του εννεαμήνου ήταν πολύ μεγάλη: Την περίοδο Ιανουαρίου- Σεπτεμβρίου, ο κύκλος εργασιών μειώθηκε σε 342,5 εκατ. ευρώ έναντι 1,031 δισ. ευρώ το 2019, ενώ μεταφέρθηκαν συνολικά 4,4 εκατ. επιβάτες. Το καθαρό αποτέλεσμα για το εννεάμηνο, μετά από φόρους ανήλθε σε ζημιές ύψους 187,1 εκατ. ευρώ, έναντι κερδών ύψους 77,1 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο του 2019.

Στην παρούσα φάση, το εμβόλιο φαίνεται να δημιουργεί μία (πολύ) συγκρατημένη αισιοδοξία στον κλάδο των αερομεταφορών, ωστόσο και οι πρώτοι μήνες του 2021 θα είναι δύσκολοι, με τον κλάδο να θεωρεί κρίσιμο, στο μεσοδιάστημα, την υιοθέτηση κοινών κανόνων και ελέγχων μετάβασης από χώρα σε χώρα π.χ. μέσω τεστ ώστε να ελαχιστοποιηθεί το μέτρο της καραντίνας με την επιστροφή των ταξιδιωτών στη χώρα τους. Το πλάνο της Aegean, όπως έχει σχεδιαστεί τώρα (σ.σ. θα οριστικοποιηθεί το Φεβρουάριο) για το καλοκαίρι του 2021 «απαντά» στις νέες τάσεις όπως έχουν διαμορφωθεί με την πανδημία. Για τη σεζόν του 2021, πέρα από το δίκτυο της Αθήνας, τον κύριο κόμβο που υποστηρίζεται με περισσότερα από 40 αεροσκάφη, η εταιρεία θα υλοποιήσει ένα μεγάλο πρόγραμμα απευθείας πτήσεων εξωτερικού για την Περιφέρεια και τα νησιά με αφετηρία τον προσεχή Μάiο και Ιούνιο, στηρίζοντας, όπως αναφέρουν οι επιτελείς της, τη συνολική προσπάθεια για ανάκαμψη του τουρισμού. Με 17 έως 20 αεροσκάφη από 7 περιφερειακές βάσεις, εκ των οποίων οι 3 νέες, η AEGEAN προγραμματίζει να προσφέρει περισσότερα από 100 δρομολόγια εξωτερικού απευθείας από την Περιφέρεια για το 2021. Αφετηρία αποτέλεσε η τάση των επισκεπτών του 2020, να παραμένουν για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα στον τουριστικό προορισμό που επιλέγουν στη χώρα μας για τις διακοπές τους, χωρίς τους συχνούς συνδυασμούς 2-3 προορισμών, τάση που αναμένεται να διατηρηθεί όσο διαρκεί η πανδημία.

Διαβάστε ακόμη

Αegean: «Πράσινο» από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την κρατική στήριξη 120. εκατ.

Πράσινο φως άναψε η Επ. Ανταγωνισμού στο deal Κωνσταντακόπουλου – Ι. Ι. Στασινόπουλου για τη «Στάδιο 2020»