Το όνομα του επιχειρηματικού τέκνου του κ. Αλέξανδρου Κουρή έχει συνδεθεί πλέον με αυτό της άνθησης της ελληνικής μικροζυθοποιίας. Η Νήσος μπορεί να ξεκίνησε από τα στενά όρια της Τήνου και με ξεκάθαρη πρόθεση, όπως αναφέρει ο ίδιος, να κάνει κάτι παραγωγικό που θα συνδεθεί με τον τόπο, τελικά όμως κατάφερε να επαναπροσδιορίσει την ποιοτική premium μπίρα στην Ελλάδα. Και τώρα ετοιμάζεται για το επόμενο βήμα με ένα νέο εργοστάσιο, ένα ζυθοποιείο που θα δώσει νέα ώθηση στην εταιρεία στήνοντας πλέον βάσεις και στην ηπειρωτική χώρα, αλλά προβάλλοντας την εντοπιότητα.

Αφορμή για την κουβέντα μας είναι η νέα διεθνής βράβευση της Νήσου σε έναν από τους κορυφαίους διαγωνισμούς που διεξάγονται στον κόσμο, το Brussels Beer Challenge. Εκεί δοκιμάστηκαν 1.800 μπίρες από 41 χώρες με τυφλή γευσιγνωσία και βαθμολογήθηκαν για τα οργανοληπτικά τους χαρακτηριστικά από 85 πιστοποιημένους κριτές απ’ όλο τον κόσμο. Η Νήσος κατάφερε να πάρει δύο νέα χρυσά μετάλλια με δύο specialty beers, την κόκκινη, τύπου ALE, Apocalyψη και η μαύρη, τύπου Porter, 7 Μποφόρ!

«Εχουν περάσει σχεδόν δέκα χρόνια, κι όμως δεν μπορώ ακόμη να το συνηθίσω. Σε αυτές τις αίθουσες αισθάνομαι ακόμη σαν ούφο, σαν ξένο σώμα! Σκεφτείτε το, ένα ελληνικό ζυθοποιείο, το μοναδικό στον χώρο, κόντρα σε αντιλήψεις. Γιατί η αλήθεια είναι ότι κανείς δεν συνδυάζει την Ελλάδα με την παραγωγή μπίρας στο εξωτερικό. Και όταν παίρνεις τέτοια βραβεία σε κατηγορίες όπου είναι διάσημοι οι Βέλγοι ζυθοποιοί, και μάλιστα μέσα στην έδρα τους, το συναίσθημα που νιώθεις δεν μπορεί να περιγραφεί», αποκαλύπτει φανερά συγκινημένος και περήφανος ο κ. Κουρής. «Η αλήθεια είναι ότι είμαι λίγο σαστισμένος ακόμα, είναι κάτι το απίστευτο! Και φυσικά συγκινητικό! Γενικά, έξω πάμε καλά», σπεύδει να προσθέσει.

Για τη Νήσος τα διεθνή βραβεία ήταν το διαβατήριο για να χτίσει το προφίλ μιας premium ποιοτικής μικροζυθοποιίας, τόσο εντός όσο και εκτός συνόρων. «Γενικότερα, ως εταιρεία μάς αρέσουν οι πιστοποιήσεις. Γι’ αυτό εξάλλου είμαστε και από τα ιδρυτικά μέλη του ΕΛΛΑ-ΔΙΚΑ ΜΑΣ, η ιδέα δηλαδή της πιστοποίησης της ελληνικότητας της εταιρείας και των προϊόντων της είναι ιδιαίτερα σημαντική. Ιδίως καθώς στον χώρο επικρατεί η παραπλάνηση του κόσμου. Επίσης, το γεγονός ότι πήραμε την πρωτοβουλία να πιστοποιήσουμε με πανεπιστημιακή έρευνα ότι η μπίρα μας έχει τόσα αντιοξειδωτικά όσα και το κρασί. Και φυσικά, πιστοποίηση της ποιότητας του προϊόντος σου μπορείς να έχεις από μεγάλους και εγνωσμένου κύρους διαγωνισμούς στον κόσμο. Γι’ αυτό συμμετέχουμε. Μας αρέσει να διαφημιζόμαστε με τα έργα μας και την καλή έξωθεν μαρτυρία, όχι να λέμε εμείς ότι είμαστε καλοί… Νομίζω λοιπόν ότι με αυτό τον τρόπο καταφέραμε να επηρεάσουμε και το σύνολο της αγοράς, ακόμα και τους μεγάλους παίκτες που έχουν σπεύσει πλέον να ανακαλύψουν τη μικροζυθοποιία», λέει ο κ. Κουρής.

Η διαδρομή

Πάντως, και ο ίδιος ομολογεί ότι όταν σχεδίαζε αυτή την επιχειρηματική προσπάθεια δεν περίμενε να έχει αυτό τον αντίκτυπο. «Η ιδέα ήρθε απρόσμενα κάποια στιγμή στο Λονδίνο, όπου εργαζόμουν για χρόνια στον χώρο της συμβουλευτικής και της διαφήμισης, μετά το 2005, όταν πρωτογνώρισα τις craft μπίρες. Ωστόσο, πιο μεθοδικά ασχολήθηκα με αυτό χρόνια μετά. Περίπου το 2008, μετά την κρίση της Lehman Brothers, αλλά και με την εξέλιξη που έβλεπα να έχει η αγορά στην Ελλάδα, άρχισα να δουλεύω πιο μεθοδικά την ιδέα να ασχοληθώ με την παραγωγή. Ηδη είχα μια επιτυχημένη καριέρα και ο κύκλος της θεωρούσα ότι έπρεπε να κλείσει. Αρχισα λοιπόν να ψάχνω διάφορα πράγματα και σκεφτόμουν ότι θα ήταν ωραία να κάνω ένα προϊόν, κυρίως στην κατηγορία των τροφίμων, γιατί αυτό πάντα με συγκινούσε. Και κυρίως η σύνδεσή του με έναν τόπο.

Το 2012, λοιπόν, στην κορύφωση της κρίσης στη χώρα, ήμουν στο Αμπού Ντάμπι, τον τελευταίο σταθμό της προηγούμενης καριέρας μου. Τα πράγματα άρχισαν πλέον να σχηματοποιούνται και να συνδέονται μέσα μου. Θεωρούσα ότι μέσα στο γενικότερο κλίμα της παρακμής έπρεπε να κάνω κάτι παραγωγικό συνδέοντάς το με έναν τόπο. Σε αυτό συνετέλεσε και η πορεία που είχε η προσωπική μου ζωή και κάπως έτσι όλα κούμπωσαν. Να κάνουμε μια μεγάλη μπίρα σε ένα μικρό νησί. Και αυτό ήταν η Τήνος». Ενα νησί που ο ίδιος έχει αγαπήσει και μέσω της συντρόφου του, Μάγιας Τσόκλη, η οποία επίσης στάθηκε αρωγός και συνοδοιπόρος στην προσπάθεια που ξεκινούσε.

 

«Γι’ αυτό και αβίαστα βγήκε και το όνομα Νήσος», εξηγεί ο κ. Κουρής. «Απ’ το τίποτα ήταν σημαντικό να δημιουργήσεις ένα αφήγημα, ένα brand. Και το όραμα ήταν αυτό που χτίζαμε τότε από το μηδέν, να καταξιωθεί παγκόσμια, να γίνει μια μεγάλη μπίρα – και νομίζω, με τόσα βραβεία είμαστε στον σωστό δρόμο».

Αν και ο ίδιος στην αρχή σκεφτόταν ότι το μικρό ζυθοποιείο θα ήταν μια παράλληλη απασχόληση, τελικά γρήγορα αναγκάστηκε να πάρει σημαντικές αποφάσεις. «Ημουν ακόμα στο Αμπού Ντάμπι όταν ξεκινούσαμε. Θεωρούσα ότι θα κάνουμε μια δεύτερη δραστηριότητα, για την οποία θα είμαι περήφανος, θα εμπνέει κόσμο, αλλά θα ήταν μικρής και διαχειρίσιμης κλίμακας ώστε να συνεχίσω και την έως τότε επαγγελματική μου πορεία στον χώρο της συμβουλευτικής και της επικοινωνίας. Ελα όμως που αυτό οδήγησε σε έκρηξη ενδιαφέροντος με ραγδαία κλιμάκωση! Οπότε ήταν αδύνατον να ακολουθήσω το αρχικό σχέδιο. Επρεπε να ασχοληθώ μόνο με αυτό. Ετσι τα παράτησα όλα και επέστρεψα για να ασχοληθώ αποκλειστικά με τη Νήσος».

Το 2013 ήταν η πρώτη πειραματική χρονιά από άποψη παραγωγής. Εχοντας ήδη στελεχώσει την εταιρεία με ειδικούς στη ζυθοποιία και αναζητώντας με αλλεπάλληλες δοκιμές τις ιδανικές συνταγές, μπήκαν και οι βάσεις αυτού που αργότερα θα εξελιχθεί σε ένα από τα πετυχημένα case studies μικροζυθοποιίας στη χώρα μας. «Από τότε κιόλας κατάλαβα ότι κάτι καλό κάνουμε. Ο κόσμος ήδη είχε αρχίσει να μιλάει θετικά. Βέβαια τότε έχτιζα την υποδομή μας όπως θα αντιστοιχούσε σε ένα μικρό ζυθοποιείο, και αυτή τη στιγμή αυτό είναι το μεγάλο πρόβλημα της Νήσου. Πήγα να φτιάξω μια μικρή παραγωγική μονάδα και βρέθηκα τελικά να έχω στα χέρια μου μια δυνητική Φιξ. Και αυτό η αλήθεια είναι πως με ταλαιπωρεί ακόμα».

Το αρχικό κεφάλαιο ήταν συνδυασμός από αποταμιεύσεις αλλά και δανεισμό. «Οι τράπεζες βοήθησαν τότε παρά την κρίση, αλλά η αλήθεια είναι ότι οι χρεώσεις που επέβαλαν ήταν τεράστιες. Τα καταφέραμε όμως», σχολιάζει ο κ. Κουρής. «Ειδικά κατά την πρώτη φουλ εμπορική χρονιά όπου η μεν ζήτηση αυξανόταν, οπότε μεγαλώσαμε την παραγωγή, που όμως έπρεπε να τη χρηματοδοτήσουμε οι ίδιοι καταβάλλοντας και τους σχετικούς φόρους και περιμένοντας να πληρωθούμε μετά από μήνες από επαγγελματίες και χονδρεμπόρους. Αυτό ήταν το πρώτο επιχειρηματικό μάθημα που πήρα στη μεταποίηση. Γενικά, ό,τι συμβαίνει το πληρώνεις εσύ και μετά περιμένεις.

Οπότε απαραιτήτως πρέπει να χτίζεις μαξιλάρια. Η δε πορεία της χώρας αργότερα προς την κορύφωση της κρίσης, το 2015, με διπλασιασμό του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης σε ένα βράδυ, της αύξησης της φορολογίας των επιχειρήσεων, της προκαταβολής των φόρων και των εργοδοτικών εισφορών ήταν το άλλο σοκ. Εκείνη η περίοδος πραγματικά έχει χαραχτεί πάνω μου», θυμάται ο κ. Κουρής.

Παρ’ όλα αυτά, ο ίδιος είχε αρωγό καθ’ όλη τη διάρκεια της πρώτης περιόδου της Νήσου, την ίδια την τοπική κοινωνία. «Είχαμε ανέλπιστη υποστήριξη απ’ όλους. Καταρχάς, από τους θεσμικούς παράγοντες ώστε να βγουν οι άδειες και να υπάρξουν διευκολύνσεις για μια παραγωγική επένδυση όταν όλα πήγαιναν κατά διαόλου στη χώρα. Ο κόσμος επίσης στάθηκε δίπλα μας. Ζητούσαν την μπίρα. Επαγγελματίες του νησιού, φωτισμένοι εστιάτορες και άνθρωποι της Τήνου την έβαλαν στα καταστήματά τους. Γι’ αυτό λέω ότι όλοι αυτοί είναι συνέταιροί μας στην επιτυχία της Νήσου, ακόμη κι αυτοί που ήταν επιφυλακτικοί στην αρχή και τελικά αναγκάστηκαν να μας βάλουν στα μαγαζιά τους λόγω της ζήτησης του κόσμου».

Γρήγορα τα στενά όρια τόσο της Τήνου όσο και των Κυκλάδων ξεπεράστηκαν. «Σήμερα το 90% των πωλήσεών μας γίνεται στην Αττική», αναφέρει ο κ. Κουρής. Το μεγαλύτερο κομμάτι των πωλήσεων παραμένει το HORECA, όμως τα τελευταία δύο χρόνια υπάρχει και μια δυναμική ανάπτυξης στο ράφι των σούπερ μάρκετ. «Για να είμαι ειλικρινής, η αρχική στόχευση ήταν το HORECA, δεν ήταν το ράφι της λιανικής. Γι’ αυτό και όταν έγιναν οι πρώτες κρούσεις από την ΑΒ Βασιλόπουλος, ήμουν αρκετά επιφυλακτικός. Τελικά όμως έπρεπε να γίνει κι αυτό φτάνοντας από μια premium pilsner που φτιάξαμε αρχικά κόντρα στον μεγάλο ανταγωνισμό των μεγάλων βιομηχανιών να βρούμε χώρο, να αποκτήσουμε καλό κοινό και σήμερα οι μπίρες μας να βρίσκονται ανά την Ελλάδα, σε επιλεγμένα σημεία HORECA και τα μεγάλα σούπερ μάρκετ».

Το πρώτο χρονικό σημείο-σταθμός που έδειξε την επερχόμενη επιτυχία της Νήσου, σύμφωνα με τον κ. Κουρή, ήταν το 2014. «Τότε πραγματικά είδα τις προοπτικές και αναγνώρισα την ανάγκη να μεγαλώσουμε. Ασχετα που από την επόμενη χρονιά ως χώρα μπήκαμε σε περιπέτειες. Προσωπικά, έφυγα στη Γάνδη για να παρακολουθήσω μαθήματα ζυθοποιίας σε ένα από τα κορυφαία πανεπιστήμια του κλάδου παγκοσμίως. Εκεί άνοιξαν τα μάτια μου και απέκτησα τεχνικές γνώσεις, για τις οποίες έως τότε στηριζόμουν αποκλειστικά στους συνεργάτες μου.

Η εταιρεία είχε θέσει ήδη ισχυρές βάσεις και μετά το 2019 ξεκίνησε η επόμενη φάση, όπου ανεβήκαμε πλέον επίπεδο με τη συνεργασία που κάναμε με την Αμβυξ για τη διανομή της μπίρας μας. Η συνεργασία μας είναι εξαιρετική. Και πλέον τώρα είμαστε έτοιμοι για τη νέα εποχή, την τέταρτη φάση στη δεκαετή ιστορία μας, με τη δημιουργία ενός νέου ζυθοποιείου στο Κιάτο της Κορινθίας».

Η νέα επένδυση

Ουσιαστικά, όπως εξηγεί ο κ. Κουρής, πρόκειται για ένα μικροζυθοποιείο που θα δημιουργηθεί στην Κορινθία όχι τόσο για την παραγωγή μπίρας με το σήμα Νήσος, αλλά κυρίως για την παραγωγή προϊόντων με το σήμα Πελοπόννησος, αφού εξακολουθεί να πιστεύει στην εντοπιότητα των προϊόντων. «Είναι μια επένδυση συνολικού ύψους 4,5 εκατ. ευρώ, το σχέδιο της οποίας έχει ήδη υπαχθεί στον αναπτυξιακό νόμο. Είναι ένα ώριμο πρότζεκτ, έχει αγοραστεί η γη, έχουν γίνει οι μελέτες, έχουμε πάρει τις άδειες και είμαστε έτοιμοι να ξεκινήσουμε. Πρόκειται για μια έκταση με δική μας, αδειοδοτημένη πηγή με εξαιρετικό νερό. Μια πολύ όμορφη περιοχή, παρθένα. Εκεί λοιπόν θα χτίσουμε ένα πρότυπο μικροζυθοποιείο με ιδιαίτερη έμφαση στα περιβαλλοντικά. Θα είναι ένα από τα ελάχιστα στην Ευρώπη όπου δεν εμπλέκεται πουθενά ορυκτό καύσιμο για την παροχή ενέργειας. Η ενέργειά του θα προέρχεται από τον ήλιο και από ανανεώσιμη βιομάζα. Θα είναι ουσιαστικά ένα αδελφό ζυθοποιείο, όπου θα παράγονται κάποιοι κωδικοί της Νήσος βοηθώντας καλύτερα στην πανελλαδική κάλυψη, αλλά κυρίως θα έχει τοπικούς κωδικούς της Πελοποννήσου», αποκαλύπτει ο κ. Κουρής.

Σύμφωνα με τον ίδιο, η παραγωγική δυναμική που θα έχει το νέο μικροζυθοποιείο το πρώτο διάστημα θα είναι 20.000 100λιτρα, με πρόβλεψη όμως να αυξηθεί στα 75.000 σε δεύτερη φάση. «Γενικά είναι ένας χώρος όπου έχουν ήδη προβλεφθεί επεκτάσεις», συμπληρώνει.

Την ίδια ώρα βέβαια δεν σταματούν και οι επενδύσεις στην Τήνο. «Εκεί πήραμε το κατώι ενός μοναστηριού του 16ου αιώνα των Φραγκισκανών και το χρησιμοποιούμε προκειμένου να βγάλουμε μπίρες κελαριού χωρίς ημερομηνία λήξης, που αναπτύσσονται και αλλάζουν με τον χρόνο. Με αυτό πειραματιζόμαστε αυτή την εποχή, με την ωρίμανση σε μπουκάλια, βαρέλια κ.ο.κ.».

Μια τρίτη κίνηση που έγινε ήταν η συνεργασία με την κυπριακή ζυθοποιία ΚΕΟ για την παραγωγή της Νήσου σε κουτάκι. «Είναι μια κίνηση που κάναμε ώστε να διεκδικήσουμε μεγαλύτερο χώρο στα σούπερ μάρκετ, αλλά και στα μικρά σημεία λιανικής. Είναι ένα προϊόν που παράγεται στην Κύπρο με δική μας συνταγή και ευθύνη. Επιλέξαμε την ΚΕΟ ως ένα φιλικό, ανεξάρτητο νησιωτικό ζυθοποιείο και είχαν την καλοσύνη να μας βοηθήσουν σε αυτό».

Προκλήσεις

Μέσα σε όλα αυτά βέβαια η εταιρεία πρέπει να ανταποκριθεί και στις νέες προκλήσεις που δημιουργεί το πληθωριστικό σπιράλ. «Από άποψη πωλήσεων, και φέτος πηγαίνουμε πολύ καλά. Η χρονιά θα κλείσει κάπου με +25% σε σχέση με το 2019, που ήταν και η προηγούμενη ομαλή χρονιά με την οποία μπορούμε να κάνουμε σύγκριση. Γενικά, όλη η παραγωγή μας πωλείται. Κι όμως, το κόστος που έχουμε είναι συγκλονιστικά αυξημένο. Μόλις πριν από λίγες ημέρες μάς ανακοίνωσαν νέες αυξήσεις 16% στο μπουκάλι. Πέρυσι πληρώναμε το μπουκάλι κάτω από 10 λεπτά του ευρώ και πλέον αυτό έχει φτάσει στα 20 λεπτά. Η βύνη έχει αυξηθεί 65% από πέρυσι. Και φυσικά, είναι το ενεργειακό κόστος όπου πλέον σηκώνουμε τα χέρια. Μόνο το δίμηνο Ιουλίου – Αυγούστου πληρώσαμε το 60% της αξίας των τιμολογίων που είχαμε το 2021. Το διανοείστε; Και το τραγικό είναι ότι ζητάς εξηγήσεις και δεν παίρνεις. Για πρώτη φορά στη διαδρομή μου αναγκάστηκα να καταθέσω αγωγή κατά του παρόχου μας που ζητά αναπροσαρμογή στην αναπροσαρμογή χωρίς να δίνει καν εξηγήσεις. Αυτό πρέπει να σταματήσει», λέει κατηγορηματικά ο κ. Κουρής.

Για την εταιρεία βέβαια αυτό σημαίνει σημαντική περικοπή των περιθωρίων κέρδους. «Αποφύγαμε για μεγάλο χρονικό διάστημα να κάνουμε ανατιμήσεις. Τελικά αναγκαστήκαμε να κάνουμε σε κάποιους κωδικούς. Ισως όμως ήταν λάθος. Δεν περίμενα την έκταση που θα πάρει το πράγμα. Αυτή θα είναι ίσως η χειρότερη χρονιά από άποψη κερδοφορίας, παρά το γεγονός ότι ο συνδυαστικός κύκλος εργασιών για πρώτη φορά θα φτάσει στα 2 εκατ. ευρώ. Οπότε πλέον είναι μαθηματικό βέβαιο ότι μέρος του αυξημένου κόστους θα περάσει τελικά και στον καταναλωτή. Δυστυχώς, είναι μια περίοδος όπου η τοπική παραγωγή πιέζεται πολύ περισσότερο και η αγορά συγκεντρώνεται γύρω από τις πολυεθνικές που έχουν τα εργαλεία και τα μέσα όχι μόνο να ανταποκριθούν, αλλά και να εκμεταλλευτούν τις κρίσεις».

Παρ’ όλα αυτά, ο ίδιος δεν σταματά να δοκιμάζει νέα πράγματα. Πρόσφατα σε συνεργασία με την Coffee Island, εταιρεία που επίσης συμμετέχει στην Πρωτοβουλία ΕΛΛΑ-ΔΙΚΑ ΜΑΣ δημιούργησε ένα νέο προϊόν, το Coffee Cold Brew Beer. «Είναι ένα ωραίο προϊόν για τις ώρες που κάποιος θεωρεί ότι είναι αργά για να πιει καφέ, αλλά και νωρίς για μπίρα. Δεν ανταγωνίζεται τα προϊόντα μας και φιλοδοξούμε να ανοίξουμε μια νέα κατηγορία», εξηγεί ο κ. Κουρής. Για το συγκεκριμένο προϊόν, το οποίο θα τεσταριστεί στην αγορά κυρίως το επόμενο καλοκαίρι, είχαν προηγηθεί πολύμηνες δοκιμές. «Το σημαντικό είναι ότι η συνέργεια αυτή γεννήθηκε μέσα στην ΕΛΛΑ-ΔΙΚΑ ΜΑΣ και είναι η πρώτη που επιτυγχάνεται. Γιατί ακράδαντα πιστεύω ότι μόνο με τη συνεργασία μπορούμε να ανταποκριθούμε στις μεγάλες προκλήσεις που έρχονται και κυρίως στην επέλαση των πολυεθνικών σε όλα τα επίπεδα, από την παραγωγή έως τη διανομή».

Στο πλαίσιο αυτό, ο κ. Κουρής δηλώνει ανοιχτός και στην είσοδο κάποιου στρατηγικού επενδυτή στη Νήσος.
«Προτάσεις έχουμε πολλές τα τελευταία χρόνια. Και με πολλά και διαφορετικά σενάρια. Και πρέπει να παραδεχτώ πως δεν οραματίζομαι μια εταιρεία που θα είναι του Αλέξανδρου ή της Μάγιας (σ.σ.: η κυρία Τσόκλη κατέχει το 20% των μετοχών). Η Νήσος κάποια στιγμή θα προχωρήσει στο επόμενο στάδιο, το θέμα είναι να γίνει στο κατάλληλο timing σε ό,τι αφορά την παραγωγή αξίας για την ίδια την εταιρεία».

Διαβάστε ακόμη

«Σύννεφα» ξαναφέρνουν στα ευρωπαϊκά αεροδρόμια οι ταξιδιωτικοί περιορισμοί

Στο σφυρί δεκάδες ακίνητα – φιλέτα στη Γλυφάδα – Σε κλοιό πλειστηριασμών η «Μάριος Παπαθάνος Α.Ε.» (pics)

Τι φέρνει το 2023 για τα κρυπτονομίσματα