Είναι γεγονός: Ο Aμερικανός καταναλωτής έρχεται να σώσει την παγκόσμια οικονομία. Το 2009, οι εταιρείες στράφηκαν στην Κίνα για να στηρίξουν έναν κόσμο που έχει κλονιστεί. Τώρα, με υψηλό πληθωρισμό δεκαετιών σε πολλές χώρες, προσβλέπουν στις Ηνωμένες Πολιτείες να σηκώσουν αυτό το βάρος, σύμφωνα με το Reuters.

Τα lockdown για την Covid-19 και ο πόλεμος έχουν τις συνέπειές τους , αλλά οι δαπάνες ήταν ανθεκτικές.

Ο ρόλος της Κίνας στην άμβλυνση των επιπτώσεων της παγκόσμιας χρηματοπιστωτικής κρίσης έχει υπερεκτιμηθεί ευρέως. Το πακέτο τόνωσης των 4 τρισεκατομμυρίων γιουάν (586 δισεκατομμύρια δολάρια σε τρέχοντα δολάρια) αντιστάθμισε τη βύθιση της ξένης ζήτησης, ρίχνοντας χρήματα σε υποδομές. Η πολιτική αυτή αύξησε τις αγορές σιδηρομεταλλεύματος και άλλων εμπορευμάτων από την Αυστραλία και αλλού, έβαλε ένα κατώτατο όριο στις κινεζικές ροές εσόδων σε επιχειρήσεις όπως τα Starbucks και η Volkswagen και ώθησε την ανάπτυξη του ΑΕΠ σε τριμηνιαία βάση στο εκρηκτικό 11,9% στο τέλος του 2009.

Ωστόσο, με δεδομένο ότι το μεγαλύτερο μέρος της ζήτησης εκτός των βασικών προϊόντων δημιουργήθηκε εντός των συνόρων της Κίνας, η επίδρασή της στη δημιουργία θέσεων εργασίας στο εξωτερικό ήταν περιορισμένη.

Αντίθετα, οι Ηνωμένες Πολιτείες αναμένεται τώρα να προσφέρουν κάποια ανακούφιση. Με τη βοήθεια των κυβερνητικών κεφαλαίων τόνωσης, τα νοικοκυριά των ΗΠΑ έχουν περίπου 2,5 τρισεκατομμύρια δολάρια σε πλεονάζουσες αποταμιεύσεις, σύμφωνα με το μη κερδοσκοπικό ερευνητικό ινστιτούτο Brookings.

Όλα αυτά τα μετρητά «ευθύνονται» εν μέρει για το γεγονός ότι οι λιανικές πωλήσεις αυξήθηκαν απροσδόκητα 0,6% τον Ιούλιο σε σύγκριση με τον προηγούμενο μήνα σε προσαρμοσμένη βάση του πληθωρισμού, σύμφωνα με στοιχεία του Υπουργείου Εμπορίου που δημοσιεύθηκαν νωρίτερα αυτόν τον μήνα.

Το ισχυρό δολάριο, το οποίο έφτασε σε υψηλό 20 ετών τον Ιούλιο έναντι ενός καλαθιού νομισμάτων, βοηθά επίσης. Οι εισαγωγές από την Κίνα αυξήθηκαν κατά 20% το πρώτο εξάμηνο του 2022 σε σχέση με το ίδιο διάστημα του προηγούμενου έτους, ενώ αυξήθηκαν επίσης κατά 12% από την Ευρώπη.

Υπήρξε κάποια επιβράδυνση, καθώς βελτιώθηκε η εικόνα στα σημεία συμφόρησης της εφοδιαστικής αλυσίδας και οι Αμερικανοί με χαμηλότερο εισόδημα αισθάνονται την πίεση από την αύξηση των τιμών, επηρεάζοντας τις πωλήσεις σε λιανοπωλητές όπως η Walmart.

Ωστόσο, οι κερδισμένοι συνεχίζουν να «λιπαίνουν» τους οικονομικούς τροχούς. Τα έσοδα της LVMH, ιδιοκτήτριας των Tiffany και Christian Dior, για παράδειγμα, αυξήθηκαν κατά 21% το πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους, παρόλο που οι πωλήσεις στην Ασία, εξαιρουμένης της Ιαπωνίας, ήταν ουσιαστικά σταθερές λόγω των πανδημικών περιορισμών της Κίνας στις μετακινήσεις.

Η ανάπτυξη κατά 24% στις Ηνωμένες Πολιτείες ώθησε το συνολικό ποσοστό πωλήσεων της χώρας υψηλότερα, στο 27%. Αυτό το καλοκαίρι, η Home Depot ξεπούλησε γρήγορα έναν σκελετό για το Halloween αξίας 299 δολαρίων που κατασκευάστηκε στην Κίνα, σύμφωνα πάντα με το Reuters.

Οι Αμερικανοί, που έχουν πληγεί λιγότερο από τους Ευρωπαίους από τον πόλεμο στην Ουκρανία, ξοδεύουν επίσης στο εξωτερικό. Η εταιρεία ταξιδιωτικής ασφάλισης Allianz Partner εκτίμησε ότι τα ταξίδια των Αμερικανών στην Ευρώπη θα αυξηθούν κατά 600% αυτό το καλοκαίρι. Και ξοδεύουν περισσότερα, επίσης, αυξάνοντας τον ταξιδιωτικό τους προϋπολογισμό κατά μέσο όρο κατά 440 δολ., στα 2.760 δολ., σε σύγκριση με λιγότερα από 1.800 δολ. που δαπανούν οι Ευρωπαίοι, σύμφωνα με έρευνα της Ipsos.

Έπειτα από όλα αυτά, λοιπόν, υπάρχει κάποια αμφισβήτηση για το κατά πόσο οι Αμερικανοί θα σώσουν την παγκόσμια οικονομία;

Διαβάστε ακόμη:

 

WSJ: Η Ρωσία αντιτίθεται σε μια ενδεχόμενη μείωση της παραγωγής πετρελαίου από τον ΟΠΕΚ+

Έρχεται το προ-συμπληρωμένο Ε9 και άλλες 16 ψηφιακές υπηρεσίες από την εφορία

Έρευνα: Πώς οι ελληνικές επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν την ενεργειακή κρίση (pics)