business stories

Ανοιχτοί χώροι και ρομπότ: Η Google φέρνει πάλι την επανάσταση στο εταιρικό γραφείο;

  • Μιχάλης Γιαννακίδης


Η τεχνολογική εταιρεία που πριν από σχεδόν δύο δεκαετίες έδωσε πρωτόγνωρες ανέσεις στους υπαλλήλους της ετοιμάζεται να επαναπροσδιορίσει και πάλι την έννοια του γραφείου, σύμφωνα με τις αλλαγές που έφερε η πανδημία

Το πρώτο γραφείο της Google, ένας σχετικά μικρός χώρος στην Σίλικον Βάλεϊ χωρίς κανένα ίχνος του γκλάμουρ της περιοχής, θύμιζε περισσότερο το ασυμμάζευτο δωμάτιο ενός φοιτητή πληροφορικής και λιγότερο την έδρα ενός τεχνολογικού γίγαντα. Αλλά το 2003, πέντε χρόνια μετά την ίδρυση της, η εταιρεία μετακόμισε στο περίφημο, πλέον, Googleplex, με τα άνετα, ανοιχτά γραφεία του και τους ευφάνταστους κοινόχρηστους χώρους του.

Με το πέρασμα του χρόνου, θα έρχονταν και άλλες ανέσεις. Κανένας υπάλληλος δεν θα πλήρωνε ούτε για το φαγητό του, ούτε για την μεταφορά του με λεωφορείο από και προς τον χώρο εργασίας του. Γιατί σε αυτή την νέα εποχή της εταιρικής κουλτούρας που υιοθετήθηκε από αρκετούς άλλους εργοδότες, το γραφείο πρέπει να προσφέρει πολλά παραπάνω από το ίδιο το έπιπλο και έναν υπολογιστή.

Τώρα, η Google αποσκοπεί και πάλι να αλλάξει τα δεδομένα, σχεδιάζοντας το νέο μοντέλου του μοντέρνου εργασιακού χώρου, εμφανώς αλλαγμένο από την πανδημία. Τι θα είναι διαφορετικό, λοιπόν, από τον Σεπτέμβρη, όταν, πιθανότατα, οι υπάλληλοι της εταιρείας θα αρχίσουν να επιστρέφουν στο γραφείο;

Όπως γράφουν οι New York Times, εκ πρώτης όψεως τα κτήρια δεν θα φαίνονται και πολύ διαφορετικά, αλλά μέσα στους επόμενους 12 μήνες, η Google σκοπεύει να αναδιαμορφώσει περίπου το 10% των εγκαταστάσεων της σε όλο των κόσμο. Φυσικά, προτού πράξει οτιδήποτε, η εταιρεία ήρθε σε επαφή με διάφορους συμβούλους, ακόμη και με κοινωνιολόγους, που μελετούν την Generation Z, δηλαδή την γενιά μετά τους Millennials η οποία τώρα κάνει τα πρώτα της βήματα στην αγορά εργασίας.

Καθώς θεωρείται δεδομένο πως αρκετοί υπάλληλοι θα προτιμήσουν να συνεχίσουν την δουλειά τους από το σπίτι, επρόκειτο να δημιουργηθούν κυκλικά δωμάτια με εντοιχισμένες οθόνες. Εκεί, θα διεξάγονται «μεικτές» συνεδριάσεις, στις οποίες θα μπορεί να συμμετάσχει κανείς και από το γραφείο και από τον καναπέ του. Οι οθόνες θα είναι τοποθετημένες με τέτοιο τρόπο ώστε τα πρόσωπα εκείνων που δίνουν τα παρών μέσω Zoom να βρίσκονται στο ίδιο ύψος με τους συναδέλφους τους στο δωμάτιο.

Όμως επειδή υπάρχουν ακόμη ανησυχίες για την μετάδοση του κορονοϊού ή και άλλων ασθενειών στους κλειστούς χώρους, σε αρκετές τοποθεσίες ανά τον κόσμο θα δημιουργηθούν εξωτερικά γραφεία. Στα κεντρικά στην βόρεια Καλιφόρνια, όπου ο καιρός είναι συνήθως ηλιόλουστος, ένα παρκινγκ μεταμορφώθηκε στο «Camp Charleston», που, με τα γραφεία του να στεγάζονται από σκηνές, μοιάζει με κάποιος είδος εταιρικής κατασκήνωσης. Η Google ανακοίνωσε πως τέτοιοι, ανοιχτοί χώροι θα χτιστούν και στο Λονδίνο, το Λος Άντζελες, το Μόναχο, την Νέα Υόρκη και το Σύδνεϋ.

Με το αίσθημα στις ΗΠΑ να είναι πως η πανδημία έχει σχεδόν ξεπεραστεί, οι μεγάλες επιχειρήσεις των δεκάδων χιλιάδων υπαλλήλων καλούνται να αποφασίσουν πως και αν θα επιστρέψουν στους «κανονικούς» τους ρυθμούς. Αυτή τη στιγμή, το σχέδιο της Google είναι οι εργαζόμενοι να επιστέφουν στο γραφείο τους συγκεκριμένες ημέρες, επιλεγμένες έτσι ώστε να μην έρχονται στην δουλειά την ίδια ημέρα με τον συνάδελφο τους στο ακριβώς διπλανό γραφείο, για υγειονομικούς λόγους.

Παρά την σχετικά χαλαρή ατμόσφαιρα που φαίνεται να επικρατεί στην Google, η συστηματική, δια ζώσης παρουσία στο γραφείο ήταν ένας από τους πιο μακροχρόνιους κανόνες της εταιρείας. Άλλωστε, ένα από τα κίνητρα πίσω από τις κάποτε πρωτοφανείς ανέσεις στα γραφεία του τεχνολογικού κολοσσού ήταν η ολομερής παρουσία στην δουλειά να γίνει πιο άνετη, όπως είπε στους New York Times η Alison Arieff, ειδικός στην αρχιτεκτονική των εταιρικών εγκαταστάσεων.

Όμως με το πέρασμα του χρόνου, η Google κατέληξε να απασχολεί πάνω από 100.000 άτομα σε όλο τον κόσμο. Αλλαγές στον εργασιακό χώρο της έρχονταν ούτως ή άλλως, με την πανδημία να τους δίνει μία πιο ξεκάθαρη κατεύθυνση και να επιταχύνει τον ερχομό τους. Στο νέο γραφείο, ένα υπερσύγχρονο σύστημα αεραγωγών θα επιτρέπει σε κάθε υπάλληλο να επιλέγει πόσος αέρας θα κατευθύνεται προς τον δικό του χώρο. Θα υπάρχει ακόμη, ένα ρομπότ το οποίο θα μεταφέρει έναν φουσκωτό τοίχο, για να προσφέρει την απαραίτητη ιδιωτικότητα που το meeting ενός εργαζόμενου μπορεί να απαιτεί.

Οι διαφοροποιήσεις δεν σταματούν εκεί. Στην καφετέρια, τα περίφημα δωρεάν γεύματα δεν θα σερβίρονται πια σε μπουφέ, αλλά θα είναι συσκευασμένα σε ξεχωριστά κουτιά. Μέχρι και οι τουαλέτες, αναμένονται να εξοπλιστούν με σένσορες, για να μειωθεί το άγγιγμα επιφανειών με γυμνά χέρια. Θα αντικατασταθεί και το παραδοσιακό σύστημα εξαερισμού, το οποίο πλέον θα χρησιμοποιεί αποκλειστικά φρέσκο αέρα, σταματώντας την επανακυκλοφορία του.

Αλλά ανεξαρτήτως των  αλλαγών, θέλουν οι υπάλληλοι της Google να επιστρέψουν «στην κανονικότητα»; Απ’ ότι φαίνεται, όχι και τόσο. Στην πιο πρόσφατη έρευνα, το 70% των 110 χιλιάδων εργαζόμενων στις ΗΠΑ έβλεπαν την τηλεργασία με καλό μάτι, ενώ μόλις ένα ποσοστό 15% διατηρούσε την αντίθετη άποψη. Οι υπόλοιποι κράτησαν μία ουδέτερη στάση.

Το μέλλον της απασχόλησης στην Google μάλλον αντικατοπτρίζεται στις πρόσφατες δηλώσεις του CEO της μητρικής της, Alphabet, Sundar Pichai.

«Καμία επιχείρηση του μεγέθους μας δεν έχει δημιουργήσει ένα πλήρως υβριδικό εργασιακό μοντέλο. Θα έχει ενδιαφέρον να το προσπαθήσουμε».

Διαβάστε ακόμη:

Costamare: «Άνεμος» Wall Street στο ελληνικό Χρηματιστήριο με το πρώτο ναυτιλιακό ομόλογο

Έλεγχος εξαετίας για τις υψηλές εκπτώσεις στα δημόσια έργα

Γεωργιάδης: Μη επιστρεπτέο και γενναίο το πρόγραμμα ενίσχυσης του τουρισμού

Απόρρητο Απόρρητο