Η τάση συγκέντρωσης στο οργανωμένο λιανεμπόριο αναμένεται να ενισχυθεί, σύμφωνα με τον Πρόεδρο και διευθύνοντα της ΜΕΤΡΟ ΑΕΒΕ κ. Αριστοτέλη Παντελιάδη.
«Η ελληνική αγορά, σε σχέση με τα δεδομένα που έχουμε, είναι ακόμα μη συγκεντρωμένη και είναι αναπόφευκτο ότι θα συγκεντρωθεί κι άλλο», σημείωσε ο ίδιος κατά τη διάρκεια συνάντησης του με δημοσιογράφους στο περιθώριο της έκθεσης HORECA. Κληθείς πάντως να σχολιάσει τις διαπραγματεύσεις που γίνονται σήμερα μεταξύ των αλυσίδων Δ. Μασούτης και ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός, με τη φιλοδοξία να δημιουργηθεί ένας νέος πόλος με άμεσες βλέψεις στην τρίτη θέση της αγοράς ο κ. Παντελιάδης, τόνισε ότι η στρατηγική της ΜΕΤΡΟ ΑΕΒΕ δεν πρόκειται να επηρεαστεί προχωρώντας πχ σε έναν αγώνα εξαγορών.
«Κοιτάμε τι μπορούμε να κάνουμε εμείς σωστά και όσο πιο γρήγορα αλλά με τις δικές μας κατευθύνσεις και αρχές. Το τι κάνει ο ανταγωνισμός το κοιτάμε αλλά τέτοιου είδους κινήσεις δεν μπορούν να επηρεάσουν και δεν θεωρούμε ότι πρέπει να επηρεάζουν τη δική μας πολιτική», σημείωσε χαρακτηριστικά.
Για την εταιρεία, που λειτουργεί στη μεν λιανική την αλυσιδα My market και στη δε χονδρική τα καταστήματα Metro Cash & Carry, το 2024 ήταν θετικό, αλλά η αύξηση των πωλήσεων ήταν ελαφρώς κάτω απ’ το +5% που εκτιμούσε πριν μερικούς μήνες ο κ. Παντελιάδης. Κάτι που απέδωσε κυρίως στο φρένο που πάτησε ο πληθωρισμός.
«Δεν περιμέναμε τόσο απότομη διακοπή του πληθωρισμού και αυτό θα το δείτε σε όλο τον κλάδο. Νομίζω ότι τη χρονιά συνολικά ο πληθωρισμός των τροφίμων είναι περίπου μηδέν. Εμείς υπολογίζαμε πληθωρισμό γύρω στο 3%. Ευτυχώς υπήρξε καθαρή αύξηση όγκων και σε εμάς και σε όλη την αγορά το ίδιο, οπότε υπήρξε αύξηση τζίρου, γι’ αυτό και η αγορά αυξήθηκε και εμείς αυξηθήκαμε, αλλά όχι στα νούμερα που περιμέναμε. Καλό είναι αυτό. Για χρόνια λέγαμε να πέσει ο πληθωρισμός, επιτέλους ο πληθωρισμός μηδενίστηκε. Τα κέρδη του 2024 είναι, πιστεύω, περίπου εκεί που τα βλέπαμε», σημείωσε ο κ. Παντελιάδης.
Κατά την περυσινή χρονιά η χονδρική δεν απέδωσε τα αναμενόμενα, κυρίως γιατί το HORECA δεν πήγε τόσο καλά, ούτε στην τουριστική περίοδο. «Ο τουρίστας δεν ξόδεψε λεφτά, δεν βγήκε αρκετά από το Airbnb που έμεινε ή από το all-inclusive ξενοδοχείο. Άρα οι πελάτες μας δεν δουλέψανε τόσο καλά όσο περιμέναμε. Και δουλέψανε χειρότερα από ό,τι το 2023. Ενώ είχαμε περισσότερους τουρίστες, όλα τα μαγαζιά, τα καφέ, τα μπαράκια, όλα αυτά δουλέψανε χειρότερα από ό,τι το 2023. Αντίθετα η Λιανική σε όγκους πήγε καλύτερα», τόνισε.
Με τα ίδια δεδομένα η διοίκηση της ΜΕΤΡΟ ΑΕΒΕ εκτιμά ότι και φέτος η ανάπτυξη των πωλήσεων θα είναι περίπου 2-3%. «Η χρονιά ξεκίνησε ικανοποιητικά. Πάλι θα έχουμε λίγο αρνητικό πληθωρισμό αλλά οι όγκοι είναι λίγο πάνω, είναι ικανοποιητικό. Επίσης περιμένουμε νέο ρεκόρ στις τουριστικές ροές αλλά δυστυχώς οι τουριστικές δαπάνες, πλην καταλυμάτων και αεροπορικών εισιτηρίων, θα κινηθούν χαμηλότερα. Δεν είμαι πάρα πολύ αισιόδοξος για το πόσα λεφτά θα μπούνε τελικά και θα διαχυθούν στην πραγματική οικονομία από τον τουρισμό», δήλωσε.
Η εταιρεία πάντως προχωρά κανονικά το επενδυτικό της πλάνο. Μετά τη λειτουργία δύο νέων καταστημάτων το 2024, σε Άργος (My market) και Δράμα (Metro Cash & Carry) και 25 μικρών σημείων με τη μέθοδο του franchise, για φέτος προβλέπεται η λειτουργία 4-5 εταιρικών καταστημάτων και 35 franchise. Ήδη στο Ηράκλειο είναι σε φάση κτισίματος σούπερ μάρκετ ενώ έχει κλείσει η συμφωνία για οικόπεδο στο οποίο θα ανεγερθεί και δεύτερο κατάστημα, το 2026.
Σε ο,τι αφορά την επένδυση για το νέο logistic center 45 χιλ τμ στον Ασπρόπυργο, αυτή την περίοδο προχωρά η αδειοδότηση για το έργο που εκτιμάται μεταξύ 50-70 εκατ. ευρώ. Ορίζοντας υλοποίησης του έργου είναι δύο χρόνια.
Ερωτηθείς για την εξέλιξη των τιμών ο κ. Παντελιάδης επανέλαβε ότι ο πληθωρισμός των τροφίμων βρίσκεται σήμερα κοντά στο μηδέν. Ωστόσο σημείωσε ότι υπάρχουν συγκεκριμένα προϊόντα που εξακολουθούν να δέχονται πιέσεις λόγω της ανοδικής πορείας των διεθνών τιμών του καφέ και του κακάο αλλά και του κρέατος, κυρίως του μοσχαρίσιου.
Από την άλλη στάθηκε στην αποκλιμάκωση που έχει αρχίσει να φαίνεται στις τιμές του ελαιολάδου.
Σύμφωνα με τον ίδιο πάντως αρνητικός πληθωρισμός, και άρα μειώσεις τιμών γενικώς, δεν πρόκειται να υπάρξει, γιατί όπως εξήγησε έχουν ανέβει σημαντικοί παράγοντες κόστους με βασικά “αγκάθια” την ενέργεια, τα ενοίκια, τα επιτόκια δανεισμού και τους μισθούς.
Ο κ. Παντελιάδης, που είναι και Πρόεδρος της Ενωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος (ΕΣΕ), εκτίμησε πάντως πως με τις αλλαγές στο καθεστώς των προσφορών αλλά και με τον κώδικα δεοντολογίας στο οποίο έχουν καταλήξει οι επιχειρήσεις με τη ΓΓ Εμπορίου θα ξεκαθαρίσει το τοπίο των προσφορών και θα υπάρχει μεγαλύτερη διαφάνεια.
Διαβάστε ακόμη
Στα 5,5 δισ. ευρώ το κόστος από μια επαναφορά των «δώρων» σε Δημόσιο και συνταξιούχους
Τα εξωφρενικά ακριβά φρούτα της Ιαπωνίας – Η ιστορία μιας απίστευτης εμμονής
Goldman Sachs: Ποιοι παράγοντες θα διαμορφώσουν τις αποδόσεις στις μετοχές στην Ευρώπη
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα