business stories

CVC Capital: Η μεγάλη «ψαριά» στις ελληνικές μαρίνες

  • Σταύρος Γριμάνης


Το σχέδιο ανάπτυξης της D Marinas Hellas, η ρευστότητα των 75 εκατ. ευρώ και τα πρόσωπα-κλειδιά

Σε βασικό πυλώνα της D-Marin σκοπεύει να αναδείξει την Ελλάδα το CVC Capital, που από πέρυσι εξαγόρασε τον βραχίονα μαρίνων του τουρκικού ομίλου Dogus. Η D-Marin, που ιδρύθηκε το 2003 με έδρα την χώρα μας, αποτελεί leader στην αγορά των premium μαρίνων με παρουσία σε έξι χώρες (Ελλάδα, Τουρκία, Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, Μαυροβούνιο και Κροατία), συνολική δυναμικότητα 7.436  θέσεων ελλιμενισμού και 2.025 θέσεων διαχείμασης στην ξηρά.

Για το CVC, το deal με την Dogus ήταν το πρώτο στον χώρο του θαλάσσιου τουρισμού και ασφαλώς μόνο τυχαίο δεν είναι ότι επέλεξε για την «είσοδό» του ένα ισχυρό και «στημένο μαγαζί».

Το «στίγμα» για τα σχέδια του μεγάλου fund που πρωταγωνιστεί με τις επενδυτικές κινήσεις του στην Ελλάδα, είχε δώσει ο István Szoke, (διευθυντικό στέλεχος της CVC Capital Partners), όταν έκλεισε η συμφωνία με τη Dogus: «Με όχημα το παγκόσμιο δίκτυο και την εμπειρία της CVC, σκοπεύουμε να δημιουργήσουμε την κορυφαία εταιρεία εκμετάλλευσης μαρίνων παγκοσμίως τόσο μέσω της οργανικής ανάπτυξης όσο και μέσω των εξαγορών». Υπενθυμίζεται ότι από τον Μάιο του 2018, ποσοστό 25% στην D-Marin απέκτησε η Ευρωπαϊκή τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης (EBRD).

Τα «φρέσκα» κεφάλαια των 75 εκατ. ευρώ

Ο όμιλος της D-Marin διαθέτει 14 μαρίνες, εκ των οποίων οι τρεις, – Ζέας, Λευκάδας και Γουβιών Κέρκυρας-, στην Ελλάδα με συνολική δυναμικότητα 2.510 θέσεων ελλιμενισμού. Η μεγαλύτερη είναι αυτής της Κέρκυρας με 1.198 θέσεις για σκάφη έως 60 μέτρα, ακολουθεί της Ζέας με 670 θέσεις και μετά της Λευκάδας με 620 θέσεις.

Ωστόσο, το πλάνο της «επόμενης μέρας», σύμφωνα με πληροφορίες, περιλαμβάνει την περαιτέρω ενίσχυση του ελληνικού βραχίονα. Κατ αρχήν, με την ανάπτυξη και την αναβάθμιση των τριών υφιστάμενων μαρίνων, παράλληλα, όμως, με την απόκτηση και νέων είτε μέσω της συμμετοχής σε διαγωνισμούς παραχωρήσεων είτε μέσω της παροχής διαχειριστικών υπηρεσιών σε μαρίνες ιδιοκτησίας τρίτων. Θα πρέπει εδώ να σημειωθεί ότι στο χαρτοφυλάκιο του ΤΑΙΠΕΔ περιλαμβάνονται προς αξιοποίηση οι μαρίνες Μυκόνου, Αργοστολίου, Ζακύνθου, Ρόδου, Ιτέας, Καλαμαριάς και Πύλου.

Στο πλαίσιο αυτό, έχει ιδιαίτερη σημασία η κεφαλαιακή υποστήριξη του μητρικού εταιρικού βραχίονα της D Marinas Hellas. Έτσι, όπως αποκαλύπτει σήμερα το newmoney, η Venilia Investments, -μέσω της οποίας το CVC εξαγόρασε την D-Marin-, προχώρησε τον Φεβρουάριο σε συμφωνία χρηματοδότησης με τις Macquarie Bank (London Branch), Macquarie Principal Finance και Barclays Bank Ireland, για ποσό ύψους έως 75 εκατ. ευρώ.

Η D Marinas Hellas προσχώρησε στη σχετική σύμβαση, παρέχοντας και αντίστοιχες εμπράγματες εξασφαλίσεις, καθώς, όπως αναφέρεται στην απόφαση του Δ.Σ. «η εταιρεία είναι 100% θυγατρική της Venilia και άμεσα μητρική εταιρεία όλων των εταιρειών που συγκροτούν τον ελληνικό βραχίονα, ο οποίος αναμένεται να ωφεληθεί δια της παροχής ρευστότητας για την κάλυψη αναγκών κεφαλαίου κίνησης, την εκπλήρωση γενικών εταιρικών σκοπών ή και την αποπληρωμή χρέους, σε κάθε περίπτωση εφόσον απαιτηθεί».

Όπως είναι προφανές, η κεφαλαιακή «θωράκιση» της D Marinas Hellas, αναμένεται να ξεκλειδώσει και τα σχέδια περαιτέρω ισχυροποίησης της θέσης της στην εγχώρια αγορά των μαρίνων.

Οι «ανασχηματισμοί» και τα νέα πρόσωπα

Κομβικό ρόλο για την υλοποίηση της στρατηγικής του CVC παίζουν φυσικά τα πρόσωπα που στελεχώνουν το επιτελείο του ομίλου.

Μόλις πρόσφατα ανακοινώθηκε ότι νέος διευθύνων σύμβουλος της D-Marin αναλαμβάνει από την 1η Ιουνίου ο Oliver Dörschuck, στέλεχος με μακρά εμπειρία στον τομέα του τουρισμού, με θητεία στο TUI Group για 14 χρόνια και στη συνέχεια στο SSP Group (διαχειρίζεται εστιατόρια σε ταξιδιωτικές τοποθεσίες), όπου εξασφάλισε την ανάπτυξη του μερίδιου αγοράς μέσα από καινοτόμες στρατηγικές, νέους διαγωνισμούς καθώς και μέσω εξαγορών και συγχωνεύσεων.

Η επιστράτευση του Dörschuck προβλήθηκε από το CVC ως «σαφής ένδειξη της μακροχρόνιας στρατηγικής της D-Marin να παρέχει μία ουσιαστικά διαφοροποιημένη εμπειρία στους πελάτες της μέσα από το συνεχώς αναπτυσσόμενο δίκτυο μαρινών».

Πρόεδρος του Δ.Σ. στον όμιλο της D-Marin ανέλαβε ο μέχρι πρότινος CEO, Steven Rudnitsky.

Όσον αφορά τον βραχίονα της D Marinas Hellas, o «χορός» των αλλαγών στη διοίκηση ξεκίνησε από τα τέλη Απριλίου του 2020 και αφού είχε ολοκληρωθεί η εξαγορά από το CVC Capital μέσω της Venilia Investments Sarl.

Έτσι, από πέρυσι πρόεδρος έχει αναλάβει, -στη θέση του Σταύρου Κυριακούλη-, ο Βρετανός Dean Trevor Smith, που από το Μάιο του 2020 κατέχει τη θέση του Γενικού Εμπορικού Διευθυντή στον όμιλο της D Marin. Ο Smith έχει μεγάλη εμπειρία στον κλάδο με πολυετή θητεία στην British Marine, την MDL Marinas Ltd κ.α.

Μετά από διαδοχικές αλλαγές στο Δ.Σ., σήμερα αντιπρόεδρος είναι ο Τούρκος Cem Kabak και μέλη ο Γιάννης Κουτσοδόντης (που είναι και Γενικός Διευθυντής της Μαρίνας Ζέας), η Τουρκάλα δικηγόρος Sevinc Karpuz, που εκτός των άλλων έχει θητεύσει για 9 μήνες ως ειδικός σύμβουλος και στην τουρκική προεδρία, ενώ ήταν νομικός σύμβουλος της D Marin επί εποχής Σαχένκ, καθώς και ο Πολωνός Konrad Jan Tyrajski.

Το entry του Σαχένκ, το deal με τον Κυριακούλη και το…exit

Η είσοδος του Τούρκου μεγιστάνα Φερίτ Σαχένκ στα…ελληνικά ύδατα έγινε στα τέλη του 2012 μέσω της συμμαχίας του με τη Lamda Development για τη μαρίνα του Φλοίσβου. Τον Ιανουάριο του 2013 έκλεισε στρατηγική συμφωνία με την εισηγμένη «Kυριακούλης», τον μεγαλύτερο όμιλο διαχείρισης μαρίνων στη χώρα μας.

Το deal με τον Kυριακούλη προέβλεπε την απόκτηση, με τίμημα λίγο κάτω από 10 εκατ. ευρώ, του 51% της Med Marinas, της εταιρίας που διαχειριζόταν τις μαρίνες Kαλαμάτας, Γουβιών Kέρκυρας, Λευκάδας και Zέας, -διατηρώντας ποσοστά 60%, 51%, 27% και 23% αντίστοιχα-, φέρνοντας στα χέρια της Dogus 2.775 θέσεις ελλιμενισμού, δηλαδή περί το 34% της τότε συνολικής εθνικής δυναμικότητας.

O Σταύρος Kυριακούλης που δραστηριοποιείται από τις αρχές της δεκαετίας του ’80 στο θαλάσσιο τουρισμό, ήταν παλιός γνώριμος του Φερίτ Σαχένκ, καθώς χρησιμοποιούσε επί χρόνια τις μαρίνες που διέθετε η Dogus μέσω της D-Marin στα παράλια του Aιγαίου. Από κοινού μάλιστα είχαν διεκδικήσει και τη μαρίνα Mανδρακίου στη Pόδο, προτού ακόμη μεταβιβαστεί στο TAIΠEΔ.

H D-Marin, στη συνέχεια αύξησε περαιτέρω το ποσοστό της στη Med Marinas. Έτσι, μετά και τη μεταβίβαση του επιπλέον 21,76%, τον Φεβρουάριο του 2015, έναντι 5,23 εκατ. ευρώ, η μητρική «Kυριακούλης Mεσογειακαί Kρουαζιέραι» διατήρησε μόλις 9,63% στη «K&G Διαχείριση Mαρινών Mεσογείου A.E.» (Med Marinas), με το υπόλοιπο να ελέγχεται από τη D-Marin.

Όταν ξέσπασε η «καταιγίδα» στην τουρκική οικονομία λόγω της κατάρρευσης της λίρας η Dogus Holding βρέθηκε με την πλάτη στον τοίχο υπό το βάρος ανεξόφλητων δανείων 5,8 δισ. δολαρίων (στο τέλος του 2017) και ο Σαχένκ αναγκάστηκε να αρχίσει τα «πωλητήρια».

Έτσι, αποεπένδυσε από την Home Holdings, την κοινή εταιρία με τον όμιλο Kωνσταντακόπουλου για το Hilton, προχώρησε σε πώληση ορισμένων ακινήτων στο Κολωνάκι, ενώ πέρυσι, συμφώνησε με το CVC την εξαγορά της D-Marin. Διατηρώντας, πλέον, στην Ελλάδα μόνο το ποσοστό του στην κοινοπραξία του Αστέρα Βουλιαγμένης.

Διαβάστε ακόμη:

Σιάμισιης: Οι 5 πυλώνες ανάπτυξης των ΕΛΠΕ – Eπενδύσεις έως €4 δισ.

Οι ξένοι θέλουν, εν μέσω πανδημίας, κατοικία στην Ελλάδα: Oι εθνικότητες και οι περιοχές με μεγάλη ζήτηση

Κορωνοϊός: Ξεκινούν οι εμβολιασμοί και στον ιδιωτικό τομέα – Ποια η διαδικασία