Η είδηση για την κατάρρευση του ιστορικού βρετανικού κολοσσού τα ξημερώματα της Δευτέρας προκάλεσε διεθνείς αναταράξεις στον κλάδο του τουρισμού, σίγουρα πάντως δεν έπεσε σαν κεραυνός εν αιθρία καθώς τα συσσωρευμένα προβλήματα ήταν γνωστά εδώ και καιρό.

Η Thomas Cook καλείτο να βρει 200 εκατομμύρια στερλίνες (227 εκ. ευρώ) επιπρόσθετης χρηματοδότησης για να μην χρεοκοπήσει. Δεν κατέστη δυνατό να τα βρει με αποτέλεσμα να κηρύξει πτώχευση.

Όπως πάντως μεταδίδει η Telegraph, τα υψηλόβαθμα στελέχη της Thomas Cook έχουν λάβει ως αμοιβή πάνω από 20 εκατ. στερλίνες την τελευταία πενταετία παρά τους φόβους που επικρατούσαν ότι υπάρχει άμεσος κίνδυνος κατάρρευσης.

Ο Ελβετός CEO, Πήτερ Φανχάουζερ, έχει ενθυλακώσει 8,3 εκατ. στερλίνες από το 2014 που ανέλαβε τα ηνία, ενώ μόνο το 2015 πήρε μπόνους σχεδόν 3 εκατ. στερλίνες.

Οι οικονομικοί διευθυντές Μάικλ Χέιλι και Μπιλ Σκοτ έχουν λάβει και οι δυο μαζί 7 εκατ. στερλίνες από το 2014.
Πάνω από 4 εκατ. στερλίνες καταβλήθηκαν σε μη εκτελεστικούς διευθυντές, μεταξύ των οποίων ο Βέλγος πρόεδρος Φρανκ Μέισμαν, που έλαβε 1,6 εκατ. στερλίνες.

Αν και τα παραπάνω νούμερα είναι πολύ πιθανό να εξαγριώσουν τόσο το προσωπικό που είναι αντιμέτωπο με το φάσμα της ανεργίας (20.000 άτομα) όσο και τους χιλιάδες επιβάτες που είναι αναγκασμένοι να αφήσουν τις διακοπές τους, άτομα με γνώση των εσωτερικών υποθέσεων της Thomas Cook, επιμένουν ότι ο Φανχάουζερ ανταποκρίθηκε πολύ ικανοποιητικά σε δύσκολες περιστάσεις.

Όταν πήρε τα ηνία η εταιρεία ήταν σε πολύ δυσχερή οικονομική θέση, μετά από μια σειρά προειδοποιήσεων για τα κέρδη.
Εκείνος ωστόσο κατάφερε να γυρίσει την κατάσταση και να επαναφέρει τον tour operator σε κέρδη το 2015.

Οι προσπάθειες να εκσυγχρονιστεί και η πολιτική να αποκτήσει την ιδιοκτησία περισσότερων ξενοδοχείων με στόχο να έχει μεγαλύτερο περιθώριο κέρδους, φάνηκε να φέρνει αποτέλεσμα και για την επόμενη τριετία, η Thomas Cook παρέμεινε κερδοφόρα.

Ωστόσο, το κύμα καύσωνα του 2018, χρονιά που καταγράφηκε το θερμότερο καλοκαίρι στην ιστορία της Βρετανίας, έκανε πάρα πολλούς δυνητικούς ταξιδιώτες να παραμείνουν τελικά στην πατρίδα τους για διακοπές και να μην πάνε στο εξωτερικό για διακοπές.

Παράλληλα, ο φόβος του Brexit και η πτώση της αξίας της στερλίνας δεν βοήθησαν καθόλου την Thomas Cook στην προσπάθειά της να ανταγωνιστεί τους online operators.

Στο παρακάτω πολύ ενδιαφέρον γράφημα που φιλοξενεί η βρετανική Telegraph αποτυπώνονται όλα τα εντυπωσιακά νούμερα που περιγράφουν τον αρχαιότερο tour operator. Ενδεικτικά, όπως φαίνεται, η εταιρεία έχει 11 εκατ. πελάτες ως tour operator και 20 εκατ. πελάτες στις πτήσεις της, 100 αεροσκάφη, οι ετήσιες πωλήσεις του 2018 ανήλθαν σε 9,6 δισ. στερλίνες, αλλά και 1,5 δισ. στερλίνες ζημιές το εξάμηνο που έληξε τον Μάρτιο του 2019. Επίσης η εταρεία έλαβε 1,1 δισ. στερλίνες ως ενέσεις ρευστότητας για να αντεπεξέλθει τους χειμερινούς μήνες. Αλλο 1,1 δισ. στερλίνες κατέβαλε από το 2007 ως τόκους σε δάνεια που είχε λάβει

Ο Φανχάουζερ βρέθηκε αντιμέτωπος με μια από τις μεγαλύτερες προκλήσεις το 2015 εν μέσω έντονης κριτικής για το πώς χειρίστηκε η Thomas Cook τους θανάτους δύο παιδιών κατά τη διάρκεια των διακοπών τους στην Κέρκυρα.

Παραδέχτηκε ότι η εταιρεία «απέτυχε να συμπαρασταθεί» μετά από κύμα διαμαρτυριών που ζητούσε το μποϊκοτάρισμα της εταιρείας. Οι γονείς των δυο παιδιών που χάθηκαν το 2006, του Μπόμπι και της Κρίστi Σέφερντ, περιέγραψαν τη στάση της Thomas Cook, «αποκρουστική».

Ερευνα που διενεργήθηκε για το περιστατικό κατέληξε ότι η Thomas Cook παραβίασε μια βασική αρχή, αφού τα παιδιά πέθαναν από δηλητηρίαση από μονοξείδιο του άνθρακα από ελαττωματικό λέβητα.

«Είναι σαφές ότι υπάρχουν πράγματα που εμείς ως εταιρεία θα μπορούσαμε να κάνουμε καλύτερα τα τελευταία εννέα χρόνια”, είχε δηλώσει τότε ο Φανχάουζερ.

Χ.Ρ.