Η εταιρεία – μεγαθήριο Didi Chuxing Technology Co, γνωστή και ως «Uber της Κίνας» σχεδιάζει να κάνει το ντεμπούτο της στη Δυτική Ευρώπη, καθώς αναζητά νέες αγορές λίγο πριν περάσει το κατώφλι του χρηματιστήριου (IPO).

Η Didi, που εδρεύει στο Πεκίνο, εξετάζει το ενδεχόμενο να λανσάρει υπηρεσίες μεταφοράς σε ευρωπαϊκές αγορές όπως το Ηνωμένο Βασίλειο, τη Γαλλία και τη Γερμανία και έχει ήδη δημιουργήσει μια ομάδα για τον σχεδιασμό της επέκτασης, ενώ προσλαμβάνει άτομα και τοπικά. Η εταιρεία δήλωσε ότι ενδέχεται να παρέχει και υπηρεσίες παράδοσης φαγητού και υπηρεσιών, εάν υπάρξει επαρκής ζήτηση στην αγορά.

Ποια είναι η κινέζικη Uber;

Η Didi, που ιδρύθηκε το 2012, έχει κατακτήσει την κινέζικη αγορά, έχοντας μάλιστα εξαγοράσει μέχρι και το βασικό της ανταγωνιστή, την θυγατρική της Uber στην Κίνα, όπου σήμερα υπολογίζεται ότι κατέχει το 80% της αγοράς.

Η εταιρεία παρέχει υπηρεσίες μίσθωσης οχημάτων και μεταφοράς ατόμων και αγαθών και αποτελεί πλέον μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες μεταφοράς στον κόσμο, εξυπηρετώντας περισσότερους από 550 εκατομμύρια χρήστες σε όλη την Ασία, την Αυστραλία και τη Λατινική Αμερική.

Ο ιδρυτής της Cheng Wei, με την πείρα που αποκόμισε ως εργαζόμενος στις εταιρείες Alipay και Αlibaba, αποφάσισε να αφήσει το δικό του επιχειρηματικό στίγμα, ιδρύοντας την Didi, την οποία προόριζε αρχικά ως εφαρμογή smartphone για άτομα που ήθελαν να καλέσουν άμεσα ταξί. Παρακολουθώντας όμως γρήγορα την απήχηση που είχε η εφαρμογή θέλησε να κάνει ένα βήμα παραπάνω για να πρωταγωνιστήσει στην ευρύτερη αγορά, ξεπερνώντας τα όρια των παραδοσιακών υπηρεσιών ταξί. Έτσι δεν άργησε να επεκταθεί στην παροχή ποικίλλων τουριστικών υπηρεσιών, όπως στην εύρεση ιδιωτικών αυτοκινήτων, στις ενοικιάσεις αυτοκινήτων, λεωφορείων και οδηγών, καθώς και στην παράδοση φαγητού.

Ούτε όμως η διεύρυνση των υπηρεσιών της εφαρμογής φαίνεται να εφησύχασε τον ιδρυτή της. Λίγα χρόνια αργότερα η εταιρεία προχώρησε σε επενδύσεις νέων τεχνολογιών, όπως η τεχνητή νοημοσύνη (AI) για την αποτελεσματικότερη ανάπτυξη των πόρων της. Η εταιρεία αποτελεί βασικό παίχτη στην έρευνα και ανάπτυξη αυτό-οδηγούμενων οχημάτων, και έχει αποκτήσει άδεια πραγματοποίησης δοκιμών τόσο στην Καλιφόρνια όσο και στην Κίνα.

Η εταιρεία έχει καταφέρει να προσελκύσει ισχυρούς χρηματοδότες, μεταξύ των οποίων η Alibaba, η Apple, και η SoftBank , ενώ και η ίδια έχει επενδύσει σε διάφορες εταιρίες στην προσπάθεια της να κερδίσει έδαφος σε αγορές όπου δεν έχει παρουσία, όπως η Grab και η Ola που δραστηριοποιούνται στη Νοτιοανατολική Ασία και την Ινδία, αντίστοιχα.

Μάλιστα  τα τελευταία δυο χρόνια, η Didi κατάφερε να αντλήσει τα ποσό των 800 εκατομμυρίων για τον κλάδο της αυτόνομης οδήγησης από επενδυτές, μέσα από δυο διαδοχικές χρηματοδοτήσεις, οι οποίοι θέλησαν να επωφεληθούν από την τεχνογνωσία της εταιρείας. Ο όμιλος Softbank ηγήθηκε της πρώτης χρηματοδότησης, ενώ η εταιρεία επενδύσεων IDG Capital, η CPE, το Ταμείο Επενδύσεων Ρωσίας-Κίνας, και η CCB International ήταν μεταξύ των επενδυτών που συμμετείχαν στη δεύτερη, σύμφωνα με εκπρόσωπο της Didi.

Επεκτατικές βλέψεις ενός δυνατού ανταγωνιστή

Η Didi δραστηριοποιείται σε 14 χώρες εκτός της Κίνας, με εντονότερη παρουσία στη Λατινική Αμερική, στην οποία κατέχει το 50% του μεριδίου αγοράς, μετά την εξαγορά της βραζιλιάνικης εταιρεία μεταφορών 99taxis το 2018. Αφού την περασμένη χρονιά εισήλθε δυναμικά και στην αγορά της Ρωσίας, η επέκταση στην Ευρώπη δε θα μπορούσε να μην είναι το επόμενο στάδιο της επιτυχημένης εταιρείας.

Η στροφή της Didi σε ξένες αγορές έρχεται σε μια περίοδο όπου οι κινεζικές ρυθμιστικές αρχές έχουν βάλει στο μικροσκόπιο τους τεχνολογικούς γίγαντες της χώρας. Η κυβέρνηση του Xi Jinping έχει θεσπίσει αυστηρούς αντιμονοπωλιακούς κανονισμούς που στοχεύουν κυρίως να περιορίσουν τους κολοσσούς  του Διαδικτύου, ενώ δεν είναι λίγες και οι κινέζικες εταιρείες στις οποίες έχει επιβληθεί τσουχτερό πρόστιμο, με την Alibaba να βρίσκεται στο επίκεντρο, ερχόμενη πρόσφατα αντιμέτωπη με το ποσό των 2,3 δισεκ. ευρώ για κατάχρηση δεσπόζουσας θέση. Η Didi έχει ήδη βρεθεί στο στόχαστρο των Αρχών, καθώς ο σύνδεσμος ταξί στο Πεκίνο έχει ζητήσει από την αντιμονοπωλιακή ρυθμιστική αρχή να διερευνήσει την εξαγορά της Uber το 2016.

Αν, όμως, η εταιρεία ελπίζει ότι η στροφή στην Ευρώπη θα τη γλιτώσει από το μάτι των ρυθμιστικών αρχών δεν είναι καλά διαβασμένη, καθώς η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είναι στη διαδικασία μόχλευσης αυστηρού ρυθμιστικού πλαισίου για τις εταιρείες τεχνολογίας, την ίδια ώρα που οι εθνικές αρχές ανταγωνισμού έχουν κηρύξει πόλεμο με τις διαδικτυακές πλατφόρμες, επιβάλλοντας τσουχτερά πρόστιμα σε εταιρείες όπως η Google και το Facebook.

Σε κάθε περίπτωση η είσοδος της Didi στην Ευρώπη αναμένεται να ‘ταράξει’ τον ανταγωνισμό στην περιοχή, καθώς η εταιρεία δεν έχει να ζηλέψει τίποτα από τους ανταγωνιστές της. Είναι χαρακτηριστικό, μάλιστα, ότι η Didi προσφέρει τις υπηρεσίες της σε αρκετά χαμηλές τιμές, και παρέχει ένα πολύ ευνοϊκό περιβάλλον εργασίας για τους εργαζομένους. Για παράδειγμα η προμήθεια ανά κούρσα που πρέπει καταβάλουν οι οδηγοί στην Didi είναι πολύ μικρότερη σε σχέση άλλες εταιρείες, όπως η  Uber, στην οποία το ποσοστό κράτησης φτάνει μέχρι και το 25%, μειώνοντας αισθητά την αμοιβή των οδηγών.

Δεν αναμένεται, λοιπόν, να δυσκολευτεί η Didi να προσελκύσει Ευρωπαίους πελάτες αλλά και υπαλλήλους. Το μόνο σίγουρο είναι ότι οι ανταγωνιστές της στην Ευρώπη έχουν ήδη αρχίσει να απειλούνται από την επικείμενη έλευση του κινέζικου κολοσσού που έχει αποδείξει τη δύναμή του.

Διαβάστε ακόμη 

Μετά το Πάσχα η μάχη για τα αδήλωτα ενοίκια της Airbnb  

Tesla: Καθυστερεί ξανά το νέο εργοστάσιο στο Βερολίνο  

Alex Adelman: Ο CEO που μοιράζει στους πελάτες του Bitcoin