Αμετακίνητο ως προς την υποβολή των δεσμευτικών προσφορών στις 11 Δεκεμβρίου εμφανίζεται το ΤΑΙΠΕΔ για την ιδιωτικοποίηση της Εγνατίας.

Χθες, οριστικοποιήθηκαν οι όροι της προκήρυξης του διαγωνισμού που είχαν προκαλέσει τις αντιδράσεις μερίδας των υποψηφίων τις προηγούμενες μέρες, με το Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων να παίρνει πίσω τις αλλαγές στους όρους του διαγωνισμού.

H παραχώρηση του μεγαλύτερου αυτοκινητόδρομου της χώρας που ξεκινά από την Ηγουμενίτσα και καταλήγει στους Κήπους του Έβρου θα είναι για 35 χρόνια, συγκεντρώνοντας το επενδυτικό ενδιαφέρον επτά κοινοπραξιών, μεταξύ των οποίων ισχυρών λειτουργών αντίστοιχων έργων στην Ελλάδα και το εξωτερικό αλλά και μεγάλων funds.

Για την Εγνατία οδό έχουν προεπιλεγεί η ROADIS, θυγατρική του καναδικού ομίλου PSP που ελέγχει το 40% της Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών σε κοινοπραξία με τον όμιλο Ελλάκτωρ.

Ισχυρή παρουσία σε συνεργασία με ελληνικούς ομίλους εξασφαλίζουν και δύο γαλλικοί όμιλοι. Πρόκειται για την Egis Projects, η οποία διατηρεί μικρή συμμετοχή στην Αττική Οδό σε συνεργασία με την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και την  Vinci, η οποία  συνεργάζεται με τον όμιλο Μυτιληναίου.

Τον αυτοκινητόδρομο θα διεκδικήσει σε συνεργασία και τον κινεζικό όμιλο Sichuan Communications Investment Group και η Damco Energy του ομίλου Κοπελούζου. Άλλη μία υποψηφιότητα έρχεται από την Ιταλική ANAS International Enterprise S.p.A., η οποία ανήκει στον όμιλο της Ferrovie dello Stato Italiane που απέκτησε την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και την εταιρεία τροχαίου υλικού ΕΕΣΣΤΥ.

Στους διαγωνιζόμενους φιγουράρει επίσης και η αυστραλιανή Macquarie από τους μεγαλύτερους παίκτες διεθνώς στον τομέα των υποδομών και η Διόλκος Κατασκευαστική.

Στην αγορά εκτιμούν ότι στην τελική κούρσα δεν θα μείνουν πάνω από τέσσερα σχήματα. Πάντως η Εγνατία μετά από καθυστερήσεις και αναβολές ετών προχωρεί το σχεδιασμό εγκατάστασης νέων σταθμών διοδίων. Στις αρχές του μήνα ξεκίνησαν να λειτουργούν 11 νέοι πλευρικοί σταθμοί, οι οποίοι υπολογίζεται να τριπλασιαστούν έως τα τέλη του έτους.

Ο επενδυτής της Εγνατίας αναλαμβάνει τη χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του αυτοκινητόδρομου και των καθέτων οδικών αξόνων Σιάτιστα – Ιεροπηγή / Κρυσταλλοπηγή, Χαλάστρα – Εύζωνοι και Θεσσαλονίκη-Σέρρες-Προμαχώνας.

Επιπρόσθετα, αναλαμβάνει και μια σειρά από έργα που χρειάζονται για την αναβάθμιση των κάθετων αξόνων, όπως η αναβάθμιση σε επίπεδο αυτοκινητοδρόμου των τμημάτων Χαλάστρα – Πολύκαστρο του κάθετου άξονα Χαλάστρα – Εύζωνοι και Χριστός – Κ. Αμπέλα του κάθετου άξονα Θεσσαλονίκη – Σέρρες – Προμαχώνας, συνολικού μήκους 54 χιλιομέτρων.

Στη μάχη της διεκδίκησης καθοριστικό ρόλο για την ανάδειξη του προτιμητέου επενδυτή θα διαδραματίσουν δύο κυρίως στοιχεία.

Η Αμοιβή Παραχώρησης που ο επενδυτής θα καταβάλλει στο ΤΑΙΠΕΔ καθώς και η Ετήσια Αμοιβή. Υπολογίζεται ότι το συνολικό κόστος της επένδυσης μαζί με τα απαραίτητα έργα μπορεί να φτάσει και το 1,5 δισ. ευρώ. Ο ανάδοχος θα αναλάβει την είσπραξή των διοδίων και θα έχει έσοδα και από την εκμετάλλευση Σταθμών Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ).