Της Μαριάννας Τζάννε

Οσοι παρευρέθησαν στη γενική συνέλευση των μετόχων του ομίλου Ελλάκτωρ τον περασμένο Ιούνιο κατάλαβαν ότι η βόμβα που υπήρχε από καιρό ανάμεσα στους μετόχους ήταν έτοιμη να εκραγεί.

Η αμηχανία των τεσσάρων συνεταίρων να παραδεχτούν τη βαθιά κρίση που σοβούσε στους κόλπους του ισχυρού επιχειρηματικού ομίλου, τα παγωμένα χαμόγελα, τα καρφιά που τρυπούσαν σαν σφαίρα τα ποτισμένα με μίσος ντουβάρια του γιγαντιαίου κτιρίου της Κηφισιάς, οι διαφωνίες και οι καταιγιστικές ερωτήσεις των μετόχων έδειχναν ότι το φιτίλι που σιγόκαιγε για χρόνια ανάμεσα στους κυρίους Λεωνίδα Μπόμπολα, Σάκη και Δημήτρη Καλλιτσάντση και Δημήτρη Κούτρα ήταν έτοιμο να πυροδοτήσει τη βόμβα. Γι’ αυτό και όσα συμβαίνουν με καταιγιστικό τρόπο τις τελευταίες 40 ημέρες στην εταιρεία, με την οριστική διάσπαση των μετόχων, αιφνιδίασαν αλλά δεν ξάφνιασαν την αγορά.

Τι έφερε τη μεγαλύτερη διοικητική κρίση όλων των εποχών και πώς ο γάμος του ’99 ανάμεσα στον Ακτωρα που είχε ιδρύσει ο κ. Γιώργος Μπόμπολας, μία από τις πέντε μεγαλύτερες κατασκευαστικές εταιρείες της εποχής, και τη μεγαλύτερη και πανίσχυρη τεχνική εταιρεία του κλάδου, την Ελληνική Τεχνοδομική ΤΕΒ, leader στα ιδιωτικά έργα που ήλεγχε μια γενιά χαρισματικών επιχειρηματιών (Εξάρχου, Παπαδάκης, Παμπούκης, Καλλιτσάντσης) θα γινόταν η αφορμή για έναν μετοχικό εμφύλιο που ακόμη και σήμερα κανείς δεν μπορεί να προβλέψει την έκβασή του, τους πραγματικούς νικητές και τους αληθινά χαμένους;

«Οταν ένας επιχειρηματικός γάμος σαν κι αυτόν γίνεται από συμφέρον, είναι βέβαιο ότι κάποια στιγμή θα έχει αυτή την κατάληξη», αναφέρει πηγή που βρίσκεται πολύ κοντά στα δύο στρατόπεδα από την εποχή των μεγάλων συγχωνεύσεων στις κατασκευές, την οποία ψιθυρίζεται ότι εμπνεύστηκε ο κ. Κούτρας, μέτοχος του ομίλου και εκ των στενών συνεργατών του κ. Γιώργου Μπόμπολα, και υλοποίησε ο τότε υπουργός ΠΕΧΩΔΕ Κώστας Λαλιώτης.

Η ειρωνεία, εάν συνδέσουμε τα γεγονότα εκείνης της περιόδου με τις σημερινές συνθήκες στον όμιλο Ελλάκτωρ, είναι ότι το συνοικέσιο εκείνο επιδίωξε κυρίως η πλευρά Καλλιτσάντση κόντρα στις διαφωνίες των ιστορικών μετόχων της εταιρείας που αντιδρούσαν στη συγχώνευση. Ωστόσο, για τους τελευταίους και νεότερους στην κορυφαία κατασκευαστική εταιρεία, η απόφαση είχε ληφθεί και ο λόγος ήταν το τεράστιο χαρτοφυλάκιο έργων που άνοιγε ο πακτωλός των κοινοτικών κονδυλίων και τα Ολυμπιακά έργα. Και κυρίως, η ανάγκη της ΕΛΤΕΧ ΤΕΒ να αποκτήσει την τεχνογνωσία στα δημόσια έργα που δεν είχε και θα της πρόσφερε στο πιάτο ο Ακτωρας.

Οσο ο νέος όμιλος σάρωνε τις δημόσιες συμβάσεις και υλοποιούσε τα μεγαλύτερα κατασκευαστικά έργα της χώρας, η ασυμφωνία χαρακτήρων, οι διαφορετικές κουλτούρες και αφετηρίες και η στρατηγική μετασχηματισμού της εταιρείας που τώρα προβάλλεται ως αναγκαία μεταρρύθμιση έμεναν θαμμένες. Οταν όμως η κρίση σκέπασε με το γκρίζο πέπλο της όλα τα μεγάλα έργα υποδομών, τα έργα άρχισαν να βγάζουν ζημίες, οι διαγωνισμοί έβγαιναν με το σταγονόμετρο και η επίπλαστη γαλήνη στον όμιλο Ελλάκτωρ χάθηκε. Μαζί της χάθηκαν και οι όρκοι καλής συνεργασίας και ομόνοιας, με τους δύο μετοχικούς πόλους να δείχνουν όλο και πιο συχνά τις αντιθέσεις τους και να ακολουθούν διαφορετικές πορείες στον ίδιο όμιλο.

Ο Δημήτρης Κούτρας θα συνεχίσει να είναι στην πρώτη γραμμή των έργων παρά το γεγονός ότι ο τομέας των κατασκευών έχει αρχίσει να εμφανίζει έντονα σημάδια κόπωσης και το ανεκτέλεστο συνεχώς συρρικνώνεται. Είναι χαρακτηριστικό ότι στα τέλη του 2016 έφτανε τα 4,7 δισ., όμως πλέον μετά βίας αγγίζει τα 2 δισ. Υπάρχει βέβαια και η χρυσοφόρος Αττική οδός, που αποφέρει στην κοινοπραξία περί τα 80 εκατ. ευρώ ετησίως, μια ιδιαίτερα αποδοτική και σταθερή επένδυση για τους μετόχους.

Ο γιος του Γιώργου Μπόμπολα, Λεωνίδας, βρίσκεται στη διοίκηση της εταιρείας ως διευθύνων σύμβουλος με πρώην αναπληρωτή του τον κ. Σάκη Καλλιτσάντση (μαζί με τον αδελφό του Δημήτρη Καλλιτσάντση έχουν παραιτηθεί από τις 13 Ιουνίου από το διοικητικό συμβούλιο της εταιρείας) διατηρώντας το χαρτοφυλάκιο των έργων περιβάλλοντος. Ο κ. Σάκης Καλλιτσάντσης θα αφοσιωθεί στον τομέα του real estate και της ενέργειας ιδρύοντας την ΕΛΤΕΧ Ανεμος και ο αδελφός του Δημήτρης Καλλιτσάντσης, τέως πρόεδρος του ομίλου, τρέχει τις διεθνείς δραστηριότητες και τα σχεδόν ανύπαρκτα ιδιωτικά έργα, τομέας από τον οποίο αποχώρησε με επεισοδιακό τρόπο το 2016.

Η πλευρά Κούτρα – Μπόμπολα καταλογίζει ευθύνες στον κ. Καλλιτσάντση για τη στάση που τήρησε με τις δραστηριότητες στη Μέση Ανατολή και ισχυρίζεται ότι η εμφάνιση ζημιών συνολικού ύψους 237 εκατ. ευρώ ήταν η αφορμή για να ξεσκεπαστούν οι πολύχρονες διαφωνίες μεταξύ των μετόχων. Για την οικογένεια Καλλιτσάντση, όμως, τα αίτια ήταν πολύ βαθύτερα από τα στραβοπατήματα της Μέσης Ανατολής, υποστηρίζοντας ότι τις εξελίξεις και την πορεία του πολύχρονου συμβιβασμού καθόρισαν δύο γεγονότα που στιγμάτισαν τον όμιλο Ελλάκτωρ την τελευταία διετία.

Το ένα ήταν η ανάμειξη της εταιρείας στη λίστα της Επιτροπής Ανταγωνισμού με τις εργοληπτικές εταιρείες που κατηγορούσε για καρτέλ στις κατασκευές και στήσιμο έργων και το άλλο ήταν η εμπλοκή του κ. Λεωνίδα Μπόμπολα σε υπόθεση δωροδοκίας κρατικών υπαλλήλων στην Κύπρο για την ανάληψη έργων διαχείρισης απορριμμάτων από τη θυγατρική του ομίλου Ηλέκτωρ. Η πλευρά Καλλιτσάντση χρησιμοποιεί τις δύο αυτές υποθέσεις για να καταλογίσει σοβαρές ευθύνες στους συνεταίρους της, υποστηρίζοντας ότι οι δύο αυτές υποθέσεις έφεραν στην επιφάνεια σοβαρά θέματα διοίκησης και κλόνισαν την εμπιστοσύνη. Δεν είναι τυχαίο, λένε όσοι γνωρίζουν από πρώτο χέρι τα όσα συνέβησαν στα road shows τις προηγούμενες ημέρες, ότι οι κύριοι Σάκης Καλλιτσάντσης και Γιώργος Προβόπουλος (έχει προταθεί να τεθεί επικεφαλής του νέου Δ.Σ.) κατά την παρουσίαση της πρωτοβουλίας Change4Ellaktor φρόντισαν να μάθουν οι ξένοι θεσμικοί για την απαγόρευση εξόδου από τη χώρα που έχει επιβληθεί στον κ. Λεωνίδα Μπόμπολα για την υπόθεση της Κύπρου. Ολοι πλέον συμφωνούν ότι οι διαφορές μεταξύ των βασικών μετόχων του ομίλου Ελλάκτωρ είναι αγεφύρωτες, γι’ αυτό και η μάχη της επόμενης Τετάρτης θα είναι καταλυτική για τον μεγαλύτερο κατασκευαστικό όμιλο της χώρας.