Ο φόβος η σύγκρουση των ΗΠΑ με το Ιράν να αποκλείσει την είσοδο των Στενών του Ορμούζ, από όπου διακινείται καθημερινά το 20% του ημερησίως μεταφερόμενου πετρελαίου παγκοσμίως,  πόσο δε μάλλον μία γενίκευση της ανάφλεξης, προκαλεί εφιάλτες στη ναυτιλιακή βιομηχανία μετά τη δολοφονία του υποστράτηγου Κάσιμ Σολεϊμανί την περασμένη Παρασκευή.

Τα δεξαμενόπλοια εισέρχονται στα Στενά συνοδεία πολεμικών πλοίων: Οι ΗΠΑ έχουν στόλο, η Μεγάλη Βρετανία έστειλε δύο πολεμικά, η Ιαπωνία έχει επίσης πολεμικά, καθώς και η Κίνα.

Οι ναυτιλιακές εταιρείες από την πλευρά τους ενίσχυσαν τα μέτρα ασφαλείας. Εκτός του ότι ζητούν να συνοδεύονται τα πλοία τους όπου και όποτε είναι δυνατόν από πολεμικό σκάφος, ταξιδεύουν μόνο στη διάρκεια της ημέρας. Επίσης, οι πλοιοκτήτριες εταιρείες είναι σε συνεχή συνεννόηση με τους ναυλωτές – κυρίως πετρελαϊκές εταιρείες – για επιπρόσθετα μέτρα ασφαλείας.

Τα παράκτια εμιράτα του Περσικού Κόλπου κάνουν αυστηρότερους ελέγχους στο πλοία που διαπλέουν την περιοχή.

«Δεν είναι κάτι το οποίο δεν έχουμε ξαναδεί – όμως τώρα υπάρχει κλιμάκωση και είναι ορατός ο κίνδυνος  είτε να πληγούν δεξαμενόπλοια είτε να κλείσουν τα Στενά ενώ ο εφιάλτης θα είναι η πολεμική σύρραξη» επεσήμανε στο ΝΜ υψηλόβαθμο στέλεχος ναυτιλιακής εταιρείας με στόλο δεξαμενοπλοίων:

«Δεν ξέρουμε πού θα οδηγήσει η κατάσταση. Το μεγάλο ρίσκο θα είναι να κλείσουν τα Στενά.  Η κατάσταση είναι έκρυθμη από το περασμένο καλοκαίρι με τις επιθέσεις σε δεξαμενόπλοια και σε πετρελαϊκές εγκαταστάσεις της Αramco με διπλό κτύπημα».

Όσο για την τιμή του πετρελαίου είπε στο ΝΜ: «Υπάρχει αρκετό  πετρέλαιο  στον …έξω κόσμο. Αν δεν συμβεί κάτι τρελό, όπως η έναρξη πολεμικών συγκρούσεων, πιστεύουμε ότι η τιμή του μαύρου χρυσού δεν θα ανέβει πολύ πάνω από τα 70 δολάρια το βαρέλι. Δεν πιστεύουμε σε καμιά  περίπτωση  ότι θα αγγίξει τα 100 δολάρια» και συμπληρώνουν:

«Ζούμε σε επικίνδυνες εποχές, Υπάρχει πολύ τρέλα τόσο  στην Ανατολική  Μεσόγειο όσο και στη Μέση Ανατολή. Όλα είναι ρευστά.»

Σε περίπτωση πολεμικής σύρραξης στο Ιράν το κύριο αποτέλεσμα θα είναι  οι υψηλότερες τιμές του πετρελαίου, με συνέπεια τη βραχυπρόθεσμη και μεσοπρόθεσμη μείωση της ζήτησης πετρελαϊκών προϊόντων.

Οι παραγωγοί εκτός του Αραβικού κόλπου θα έχουν το μεγαλύτερο όφελος, ιδιαίτερα οι ΗΠΑ, η Δυτική Αφρική και η Βραζιλία, ενώ αναμένεται να χαλαρώσει η πίεση στη Βενεζουέλα.

Πολεμική  ιστορία

Στον «πόλεμο των δεξαμενόπλοιων» 1987-1988 (Operation Earnest Will),  αμερικανικά πολεμικά πλοία συνόδευαν  από δεξαμενόπλοια που έπλεε  μέσω των στενών του Ορμούζ ενώ  δεξαμενόπλοια του Κουβέιτ προσωρινά ύψωσαν τη σημαία των ΗΠΑ. Οι  εντάσεις στην περιοχή ώθησαν στα ύψη την τιμή του πετρελαίου στην αρχή του πολέμου ενώ μειώθηκε η  ζήτηση για αραβικό πετρέλαιο.

Κόστος

Λόγω της τεταμένης κατάστασης στον Κόλπο δεν αποκλείονται νέες αυξήσεις στα ασφάλιστρα,  εξαιτίας του λεγόμενου war risk. Όπως επεσήμανε στο ΝΜ Έλληνες εφοπλιστής με στόλο δεξαμενόπλοιων, «το αυξημένο κόστος του ασφαλίστρου το αναλαμβάνει ο ναυλωτής, αυτός δηλαδή για λογαριασμό του οποίου μεταφέρεται το πετρέλαιο».  Ωστόσο όπως εκτιμούν οι αναλυτές στη πορεία του χρόνου δεν αποκλείεται να γίνουν επαναδιαπραγματεύσεις μεταξύ ναυλωτή και πλοιοκτήτη ώστε να επιμεριστούν το κόστος του αυξημένου ασφαλίστρου.

Ελληνικής ιδιοκτησίας ένα στα τέσσερα δεξαμενόπλοια

Οι παγκόσμιες αναταραχές στην ποντοπόρο ναυτιλία είναι εξ’ορισμού ελληνική υπόθεση: Οι Έλληνες εφοπλιστές ελέγχουν το 25% του στόλου παγκοσμίως. Ένα στα τέσσερα δεξαμενόπλοια είναι ελληνικής ιδιοκτησίας.

Πιο συγκεκριμένα σύμφωνα με τα στοιχεία της Carksons στην κορυφή βρίσκουμε:
– Τον Όμιλο Τσάκου με την εισηγμένη ΤΕΝ έχουν 74
– Την Minerva Marine του Ανδρέα Μαρτίνου με  66
-Τον Γιώργο Προκοπίου με τις εταιρείες Dynacom/Dynagas/Sea Trades  με  65
– Τη Thenamaris του Νικόλα Μαρτίνου με 58
– Τον Όμιλο Αγγελικούση με 52
– Τον Γιώργο Οικονόμου με τις Cardiff/TMS με 50
-Τη Navios της Αγγελικής Φράγκου με 46 δεξαμενόπλοια
-Την Capital ship management συμφερόντων Βαγγέλη Μαρινάκη με 44
– Tην AVIN οικογένειας Βαρδινογιάννη με 36
– Την East Med του Θανάση Μαρτίνου με 30
– Την Marmaras/delta Tankers του Διαμαντή Διαμαντίδη με 30
– Την Eletson Corporation, των οικογενειών Καρασταμάτη, Κέρτσικοφ, Χατζηελευθεριάδη με 23
– Τις Alpha/Amethyst/Pantheon της Αννας Αγγελικούση με 22
– Την Consolidated Marine της οικογένειας Λάτση με  22
Την Springfield συμφερόντων Ωνάση με  22
– Την Kyklades Maritime του Γιάννη Αλαφούζου με 17