Εν μέσω της πανδημίας έκαναν την εμφάνισή τους εντελώς ξαφνικά στην αγορά: νεοφυείς επιχειρήσεις όπως οι Gorillas και η Flink έστησαν ένα πυκνό δίκτυο στις γερμανικές – και όχι μόνο – μεγαλουπόλεις, προσέλαβαν εκατοντάδες διανομείς και υποσχέθηκαν παράδοση φρέσκων τροφίμων και προϊόντων σούπερ μάρκετ μέσα σε λίγα λεπτά στο σπίτι του πελάτη. Το μόνο που έπρεπε να κάνει κανείς ήταν να ανοίξει την εφαρμογή και να επιλέξει τα προϊόντα που επιθυμεί – σε τιμές σούπερ μάρκετ.

Η ζήτηση αυξήθηκε κατακόρυφα κατά τη διάρκεια της κρίσης του κορωνοϊού και τα κέρδη των επενδυτών ήταν τεράστια. Ωστόσο η επιτυχία της περασμένης διετίας άρχισε να φθίνει με την άρση των μέτρων.

Το λεγόμενο «γρήγορο εμπόριο» ξεπέρασε το λιανικό το 2021, επισημαίνει ο Κάι Χούντετς, διευθύνων σύμβουλος στο Ινστιτούτο Έρευνας Λιανικού Εμπορίου της Κολωνίας (IFH). «Ακόμα και τότε όμως, έπρεπε να αναρωτηθεί κανείς, αν όντως η διανομή ενός γιαουρτιού στο γραφείο μέσα σε 15 λεπτά θα μπορούσε μακροπρόθεσμα να είναι ένα λειτουργικό επιχειρηματικό μοντέλο», συμπληρώνει.

Startup σε καιρούς πανδημίας, πολέμου και πληθωρισμού

O συγκεκριμένος κλάδος βέβαια δεν έμεινε ανεπηρέαστος και από τον πόλεμο στην Ουκρανία, καθώς και τις επιπτώσεις του πληθωρισμού. Οι επενδυτές είναι πλέον πιο επιφυλακτικοί, σημειώνει ο Χούντετς. Πολλές υπηρεσίες διανομής προϊόντων, που πόνταραν σε μία κατακόρυφη ανάπτυξη βρίσκονται τώρα αντιμέτωπες με προβλήματα.

Η βερολινέζικη startup Gorillas, για παράδειγμα, ανακοίνωσε μόλις πριν από λίγους μήνες ότι κάνει περικοπές σε εκατοντάδες διοικητικές θέσεις εργασίας, ενώ πρόσφατα εγκατέλειψε ορισμένες πόλεις διανομής στη Βόρεια Ρηνανία-Βεστφαλία.

Η ανταγωνίστριά της, Wolt, έχει επικεντρωθεί κυρίως στις διανομές φαγητών εστιατορίου.

Διαβάστε τη συνέχεια στην DW