Η Lyten, η οποία αναπτύσσει μπαταρίες λιθίου-θείου, ανακοίνωσε απροσδόκητα στις 7 Αυγούστου ότι αγοράζει τα περιουσιακά στοιχεία της Northvolt, προσφέροντας μια σανίδα σωτηρίας στη μελλοντική ευρωπαϊκή παραγωγή μπαταριών για ηλεκτρικά οχήματα.
Η αγορά περιλαμβάνει το βασικό εργοστάσιο της Northvolt και μια εγκατάσταση έρευνας και ανάπτυξης, και τα δύο στη Σουηδία, καθώς και την τοποθεσία ενός μελλοντικού εργοστασίου στη Γερμανία. Η Lyten δήλωσε ότι δεσμεύεται να συνεργαστεί με τις κυβερνήσεις της Σουηδίας και της Γερμανίας για την επέκταση των εγκαταστάσεων σε αυτές τις τοποθεσίες.
Ωστόσο οι πελάτες και οι επενδυτές που «κάηκαν» από την εμπειρία της Northvolt παραμένουν επιφυλακτικοί όσον αφορά τη δέσμευση χωρίς να δουν ένα αποδεδειγμένο προϊόν που μπορεί να παραδοθεί σε ευρεία κλίμακα.
Εκτός από την ανάληψη της παραγωγής μπαταριών ιόντων λιθίου της Northvolt, η Lyten σχεδιάζει να αναπτύξει τις δικές της μπαταρίες λιθίου-θείου για ηλεκτρικά οχήματα, αλλά θα χρειαστεί σημαντικά κεφάλαια και δεν διαθέτει το πρώην βιβλίο παραγγελιών 50 δισεκατομμυρίων δολαρίων της σουηδικής εταιρείας.
Οι κυψέλες λιθίου-θείου είναι μία από τις πολλές χημικές ουσίες μπαταριών επόμενης γενιάς, που υπόσχονται μια ελαφρύτερη, φθηνότερη εναλλακτική λύση και χαμηλότερη εξάρτηση από κρίσιμα ορυκτά από την Κίνα, αλλά βρίσκονται ακόμα στα σπάργανα. Η Lyten παράγει επί του παρόντος κυψέλες λιθίου-θείου σε πιλοτικό εργοστάσιο στη Silicon Valley.
Η Stellantis έχει μερίδιο 2% στην εταιρεία από το 2023, για να διερευνήσει εφαρμογές της τεχνολογίας λιθίου-θείου της Lyten, συμπεριλαμβανομένων των κυψελών μπαταριών, των ελαφρών σύνθετων υλικών και των ενσωματωμένων αισθητήρων.
Ενας εκπρόσωπος της Stellantis δήλωσε ότι οποιεσδήποτε συμφωνίες προμήθειας θα εξαρτηθούν από την τεχνική επικύρωση, τη βιομηχανική κλίμακα, την τοπική παραγωγική ικανότητα και τους εμπορικούς όρους.
Η Northvolt, παρά το γεγονός ότι προσέλκυσε υποστηρικτές, συμπεριλαμβανομένης της Goldman Sachs, κατέρρευσε με χρέος 8 δισ. δολαρίων τον Μάρτιο, αφού εκτός από παραγγελίες και βασική υποστήριξη επενδυτών έχασε και τους στόχους παραγωγής.
Η ειρωνεία ήταν ότι το εργοστάσιο της Northvolt στη Skelleftea της Σουηδίας, είχε αρχίσει να ανακάμπτει τις εβδομάδες πριν από το κλείσιμο, αυξάνοντας την παραγωγή σε 30.000 κυψέλες ιόντων λιθίου την εβδομάδα.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Lyten, Dan Cook, δήλωσε στο Reuters ότι ελπίζει πως οι προηγούμενοι πελάτες της Northvolt -στους οποίους περιλαμβάνονταν μάρκες όπως η Volkswagen– θα επιστρέψουν εάν η εταιρεία αποδείξει την αξία της παραδίδοντας με συνέπεια σεβαστούς όγκους με καλή ποιότητα.
Η πρώην πελάτης της Northvolt, Scania, δήλωσε ότι είναι πολύ νωρίς για να συζητήσει την παραγγελία μπαταριών από τη Lyten. Η Volvo, η οποία είχε συνεργαστεί με τη Northvolt μέσω της εκκολαπτόμενης μονάδας μπαταριών Novo Energy πριν διακόψει τους δεσμούς, αρνήθηκε να σχολιάσει εάν θα κάνει παραγγελίες.
Στο μεταξύ η ACC που υποστηρίζεται από τη Stellantis, μια άλλη υποψήφια εταιρεία που φιλοδοξεί να κερδίσει την ηγετική θέση παραγωγής μπαταριών στην Ευρώπη, βρίσκεται σε συνομιλίες με τρεις πρώην πελάτες της Northvolt, αλλά δεν αναμένονται νέες συμβάσεις πριν από τα μέσα του 2026.
Η Lyten δεν έχει ανακοινώσει πόσα πλήρωσε για τα περιουσιακά στοιχεία της Northvolt, μόνο ότι τα αγόρασε με «σημαντική έκπτωση», πλήρως χρηματοδοτούμενη μέσω επενδύσεων μετοχικού κεφαλαίου από ιδιώτες επενδυτές.
Ο Cook δήλωσε στο Reuters ότι η Lyten διαθέτει μια ισχυρή επενδυτική βάση, συμπεριλαμβανομένων διαχειριστών κεφαλαίων και ατόμων με μεγάλη οικονομική βάση, η οποία είχε επεκταθεί μετά τη συναλλαγή της Northvolt. «Αυτό μας επιτρέπει να δημιουργήσουμε μπλοκ επενδυτών και από αυτή τη βάση θα συνεχίσουμε να λαμβάνουμε μεγάλες επενδύσεις», δήλωσε ο Cook.
Η εταιρεία σχεδιάζει περαιτέρω μεγάλες αυξήσεις κεφαλαίων και στοχεύει να αξιοποιήσει ευρωπαϊκά προγράμματα επιχορηγήσεων, όπως το πακέτο ενίσχυσης μπαταριών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Η BMW, η οποία ακύρωσε μια παραγγελία ύψους δύο δισεκατομμυρίων ευρώ με τη Northvolt πέρυσι μετά από προβλήματα ποιότητας, δήλωσε ότι ήταν πρόθυμη να δει την ίδρυση ενός ευρωπαϊκού κατασκευαστή βιώσιμων μπαταριών υψηλής ποιότητας, αλλά πρόσθεσε ότι οι συμφωνίες προμήθειας χρειάζονται «μεγάλο χρονικό διάστημα».
«Από αυτή την άποψη, ο διάδοχος της Northvolt θα εξεταστεί μόνο για ένα μελλοντικό έργο κυψελών μπαταριών – αυτό είναι ακόμα πολύ μακριά και δεν μπορούμε να το σχολιάσουμε σε αυτό το στάδιο», δήλωσε εκπρόσωπος της BMW.
Ένας επιστήμονας μπαταριών σε άλλη ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία, ο οποίος αρνήθηκε να κατονομαστεί, δήλωσε ότι η εταιρεία αποσύρθηκε από τη συνεργασία με τη Lyten πριν από έξι μήνες, επειδή παρήγαγε σε πολύ μικρή κλίμακα. Ωστόσο, η συμφωνία με τη Northvolt θα μπορούσε να βοηθήσει να ανοίξουν ξανά οι πόρτες για πρόσθετες συνομιλίες με τις αυτοκινητοβιομηχανίες.
Η απόκτηση των εγκαταστάσεων παραγωγής και έρευνας της Northvolt θα επιτρέψει στη Lyten να φτάσει σε μεγάλης κλίμακας παραγωγή κυψελών μπαταριών λιθίου-θείου EV έως το 2028, αντί για την προηγούμενη πρόβλεψή της στο τέλος της δεκαετίας, δήλωσε ο Cook. Ωστόσο, οι ειδικοί προειδοποιούν ότι η συγκεκριμένη χημεία είναι απίθανο να καταστεί βιώσιμη για τα αυτοκίνητα πριν από το 2030.
Η Lyten αντιμετωπίζει ανταγωνισμό από εταιρείες όπως η γερμανική Theion, η Gelion με έδρα την Αυστραλία και η Zeta Energy στις ΗΠΑ, η οποία έχει επίσης συνεργασία με τη Stellantis, στον αγώνα για την ανάπτυξη κυψελών για ηλεκτρικά οχήματα.
Οι κινεζικοί γίγαντες μπαταριών, όπως η CATL, κυριαρχούν επί του παρόντος στην παγκόσμια αγορά μπαταριών, αλλά επικεντρώνονται περισσότερο σε μπαταρίες ημι-στερεάς έως στερεάς κατάστασης.
Ο επικεφαλής βιωσιμότητας και μάρκετινγκ, Keith Norman, δήλωσε ότι η Lyten συνεργαζόταν ήδη για εδώ και δύο χρόνια με τους εταίρους της αυτοκινητοβιομηχανίας για τη δοκιμή λιθίου-θείου. «Πιστεύουμε ότι η αγορά θα συνεχίσει να εκπλήσσεται με τον ρυθμό που φέρνουμε λίθιο-θείο σε ένα ευρύ φάσμα αγορών», ανέφερε.
Η Northvolt κατασκεύασε πιθανώς «ένα από τα πιο προηγμένα ερευνητικά κέντρα μπαταριών στην Ευρώπη», δήλωσε ο Norman στο Reuters. «Έχουμε μια πολύ βαθιά ερευνητική ικανότητα μπαταριών και υλικών στη Silicon Valley. Έτσι, πιστεύουμε ότι (η σύνδεση των δύο) θα επιτρέψει την ταχεία καινοτομία των μπαταριών».
Ωστόσο, η Emma Nehrenheim, πρώην στέλεχος της Northvolt, που διορίστηκε πρόσφατα επικεφαλής της Ευρωπαϊκής Συμμαχίας Μπαταριών, δήλωσε ότι θα χρειαστούν περισσότερα από πέντε χρόνια και κρατικές επιδοτήσεις για τους ευρωπαίους κατασκευαστές μπαταριών για να διασχίσουν τη λεγόμενη «κοιλάδα του θανάτου» της μη κερδοφόρας παραγωγής και να γίνουν ανταγωνιστικοί με τους Ασιάτες ομολόγους τους.
«Οι κυβερνήσεις και οι επενδυτές πρέπει να καταλάβουν ότι η Κίνα ξόδεψε 15-20 δισεκατομμύρια δολάρια για να φτάσει εδώ που είναι σήμερα και αν νομίζετε ότι μπορείτε να το συντομεύσετε, τότε απλά δεν καταλαβαίνετε τις μπαταρίες», δήλωσε ο Rob Anstey, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας ανάπτυξης ανόδων μπαταριών πυριτίου GDI.
Διαβάστε ακόμη
Alpha Bank: Τι επίδραση θα έχουν τα μέτρα της ΔΕΘ στην οικονομία
O influencer που σαρκάζει τους πλούσιους έγινε ο ίδιος ένα brand πολυτελείας
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.