Στις 29 Απριλίου 2018, η Σουηδία, γνωστή για τα Ikea και το κοινωνικό της κράτος, έκανε μία ανακοίνωση που προκάλεσε παγκόσμια αίσθηση. Τα φημισμένα «σουηδικά κεφτεδάκια» της, που αποτελούν εθνικό σύμβολο και καταναλώνονται σε πάνω από 480 καταστήματα Ikea καθημερινά σε ποσότητα άνω των 2 εκατομμυρίων τεμαχίων, δεν έχουν σουηδική προέλευση αλλά τουρκική.
Η αναπάντεχη πληροφορία αποκαλύφθηκε μέσω του επίσημου λογαριασμού της χώρας στο X (πρώην Twitter): «Τα σουηδικά κεφτεδάκια βασίζονται σε συνταγή που έφερε στη Σουηδία ο Βασιλιάς Κάρολος ΙΒ΄ από την Τουρκία στις αρχές του 18ου αιώνα. Ας μείνουμε στα γεγονότα», ανέφερε η ανάρτηση. Το κίνητρο πίσω από αυτή την εκμυστήρευση αιώνες αργότερα παραμένει άγνωστο, ωστόσο η είδηση πυροδότησε έντονες αντιδράσεις.

Ιστορικές αναφορές και διπλωματικοί χειρισμοί
Τα τουρκικά μέσα ενημέρωσης έσπευσαν να τονίσουν ότι ο Κάρολος ΙΒ΄, ο οποίος κυβέρνησε μεταξύ 1697 και 1718 και έζησε εξόριστος στην Οθωμανική Αυτοκρατορία, έφερε μαζί του και άλλα τουρκικά προϊόντα, όπως τον καφέ και το γεμιστό λάχανο. Οι Σουηδοί προσπάθησαν να ρίξουν τους τόνους, με τον λογαριασμό της χώρας στο Χ να σχολιάζει με χιούμορ: «Αγαπάμε τον καφέ περισσότερο και από τα κεφτεδάκια! Είχαμε ακόμη και καφε-απαγόρευση κάποτε!».
Swedish meatballs are actually based on a recipe King Charles XII brought home from Turkey in the early 18th century. Let’s stick to the facts! pic.twitter.com/JuTDEjq9MM
— Sweden (@Sweden) April 28, 2018
Τα κεφτεδάκια, η ΙΚΕΑ και η παγκόσμια στρατηγική
Παρά τη δημόσια συζήτηση, η ΙΚΕΑ συνεχίζει να διαθέτει «σουηδικά κεφτεδάκια» και όχι Köfte. Eπίσης, πλέον ισχυρίζονται ότι τα νέα τους κεφτεδάκια, φυτικής όμως προέλευσης, με την ίδια γεύση και υφή με τα συνηθισμένα, δημιουργήθηκαν από τον σεφ Alex Magnusson (100% Σουηδός) στις αρχές του 21ου αιώνα.
🚨 NEW FACTS: Our new plant-based meatballs, with the same taste and texture as the regular ones, have been created by our chef Alex Magnusson (100% Swedish) in the early 21st century. Let’s stick to these facts now!
(We can discuss later your regular meatballs fact)
😅 🇸🇪 😄 pic.twitter.com/7Hoj57kpE2— IKEA UAE (@IKEAUAE) March 9, 2021
Το τονίζουμε: τα φυτικής, όχι τα… κρεατοσφαιρίδια! Σε κάθε περίπτωση, υπολογίζεται ότι ο κολοσσός πωλεί περίπου 1 δισεκατομμύριο («κανονικά») κεφτεδάκια τον χρόνο, ενσωματώνοντάς τα στρατηγικά στην εμπειρία αγορών. Το βέβαιο επίσης είναι πως τα κεφτεδάκια δεν υπήρχαν από την αρχή στα εστιατόρια των καταστημάτων. Εμφανίστηκαν το 1985, σε μία περίοδο που οι προμηθευτές ήταν επιφυλακτικοί. Όπως σημειώνει ο Sören Hullberg, υπεύθυνος τότε για τις αλλαγές: «Γιατί ένα κατάστημα επίπλων να αγοράζει και να στέλνει κεφτέδες σε όλο τον κόσμο;».
Το ΙΚΕΑ στράφηκε στα κεφτεδάκια όταν διαπίστωσε ότι τα παραδοσιακά πιάτα της Σουηδίας δεν κέρδιζαν τους πελάτες. Ο ιδρυτής Ingvar Kamprad θεωρούσε ότι τα εστιατόρια της αλυσίδας χρειάζονταν αναβάθμιση. Πίστευε ότι οι πελάτες πεινούσαν περιπλανώμενοι στους αχανείς χώρους, με αποτέλεσμα να εγκαταλείπουν τις αγορές. Έτσι γεννήθηκε η ιδέα της δημιουργίας εστιατορίων στο εσωτερικό των καταστημάτων.

Ο Hullberg, σε συνεργασία με μία μικρή ομάδα, ανέλαβε να οργανώσει τις κουζίνες, το μενού και την εκπαίδευση του προσωπικού, στοχεύοντας στη δημιουργία εστιατορίων που θα ενίσχυαν την ταυτότητα του brand. Τα κεφτεδάκια επελέγησαν λόγω της δημοφιλίας τους, της ευκολίας στη μεταφορά και στην αποθήκευση και της δυνατότητας να εξυπηρετούν μεγάλους όγκους πελατών χωρίς υπερβολικό κόστος.
Σήμερα, τα εστιατόρια του ΙΚΕΑ προσφέρουν διάφορες εκδοχές κεφτέδων, από κοτόπουλο μέχρι χορτοφαγικές επιλογές. Το πιάτο ξεπέρασε και το διατροφικό σκάνδαλο του 2013, όταν ανιχνεύθηκαν ίχνη αλόγου σε κεφτεδάκια στην Ευρώπη. Κατά την πανδημία, το ΙΚΕΑ έκλεισε τα καταστήματά του αλλά δημοσίευσε τη συνταγή για να μπορεί ο κόσμος να τα φτιάξει σπίτι του.
Η ψυχολογία πίσω από το φαγητό και τις αγορές
Τα εστιατόρια τοποθετούνται συνήθως στο κέντρο των καταστημάτων, ώστε οι πελάτες να έχουν ήδη κουραστεί και πεινάσει. Σύμφωνα με την Alison Jing Xu, επίκουρη καθηγήτρια marketing στο Carlson School of Management της Μινεσότα, οι πεινασμένοι καταναλωτές ξοδεύουν κατά μέσο όρο 64% περισσότερα σε σχέση με όσους κάνουν αγορές χορτάτοι.
Διαβάστε ακόμη
100 ημέρες Τραμπ στον Λευκό Οίκο – Πανηγυρίζει ο πρόεδρος, δυσανασχετούν οι πολίτες
ΑΒΑΞ: Σε ιστορικά υψηλά επίπεδα η κερδοφορία το 2024 – Προτείνει μέρισμα €0,07/μτχ (πίνακες)
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα