Η κινεζική οικονομία μπορεί να δείχνει κουρασμένη, αλλά οι κινεζικές εταιρείες βρίσκονται στο απόγειο της εξωστρέφειάς τους. Ενώ η εσωτερική αγορά παλεύει με την κρίση των ακινήτων, τη χαμηλή κατανάλωση και τον αρνητικό πληθωρισμό, τα μεγαλύτερα επιχειρηματικά ονόματα της χώρας κερδίζουν έδαφος διεθνώς, καταγράφοντας ιστορικά υψηλά κερδών από τις αγορές του εξωτερικού, σύμφωνα με νέα έκθεση της Goldman Sachs.

Με την εγχώρια ζήτηση να παραμένει στάσιμη, οι κινεζικές επιχειρήσεις έχουν στρέψει το βλέμμα τους πέρα από τα σύνορα, εντοπίζοντας ευκαιρίες ανάπτυξης σε κάθε ήπειρο. Και το αξιοσημείωτο δεν είναι μόνο η αύξηση των εξαγωγών τους, αλλά και η μεταμόρφωση του ίδιου του επιχειρηματικού μοντέλου της Κίνας: από εργοστάσιο φθηνών προϊόντων σε παγκόσμιο εξαγωγέα τεχνολογίας, υπηρεσιών και πνευματικής ιδιοκτησίας.

Από το “Made in China” στο “Designed by China”

Η Goldman Sachs επισημαίνει ότι η σύγχρονη Κίνα έχει αφήσει πίσω της την εποχή των χαμηλού κόστους εξαγωγών. Σήμερα, εξάγει τεχνολογικά συστήματα, ενεργειακές λύσεις, λογισμικό, αλλά και πολιτιστικά προϊόντα, χτίζοντας μια νέα ταυτότητα διεθνούς επιρροής.

Παράλληλα, το Πεκίνο έχει ενισχύσει τις στρατηγικές του επενδύσεις στο εξωτερικό, ειδικά στις αναδυόμενες αγορές και στα κράτη που συμμετέχουν στην πρωτοβουλία “Μία Ζώνη, Ένας Δρόμος”, επεκτείνοντας το αποτύπωμά του από την Αφρική μέχρι τη Λατινική Αμερική.

Οι αναλυτές της Goldman Sachs σημειώνουν ότι η στρατηγική αυτή επιτρέπει στις κινεζικές επιχειρήσεις να αναδιαμορφώσουν την αλυσίδα εφοδιασμού τους, να μεταφέρουν παραγωγή πιο κοντά στις αγορές-στόχους και να ενισχύσουν την επιχειρηματική τους ανθεκτικότητα απέναντι σε κρίσεις και εμπορικές εντάσεις.

Ρεκόρ κερδών από το εξωτερικό

Τα στοιχεία της έκθεσης δείχνουν ότι οι κινεζικές εισηγμένες εταιρείες αντλούν πλέον το 16% των συνολικών τους κερδών από το εξωτερικό, έναντι 14% το 2018.

Πέρα από τα ποσοστά, όμως, η πραγματική αλλαγή βρίσκεται στην ποιότητα των εξαγωγών: από παιχνίδια και έπιπλα έως ηλεκτρικά οχήματα, μπαταρίες λιθίου και ηλιακά πάνελ, τα κινεζικά προϊόντα αποκτούν υψηλότερη προστιθέμενη αξία.

Παράλληλα, η Κίνα διατηρεί το ανταγωνιστικό της πλεονέκτημα στις τιμές. Οι κινεζικές επιχειρήσεις καταφέρνουν να πωλούν σε τιμές 15% έως 60% χαμηλότερες από τους διεθνείς ανταγωνιστές τους, χωρίς να θυσιάζουν την ποιότητα.

Στις Ηνωμένες Πολιτείες, για παράδειγμα, οι καταναλωτές εξακολουθούν να προτιμούν τα κινεζικά προϊόντα σε βασικές κατηγορίες όπως ηλεκτρονικά, παιχνίδια και είδη σπιτιού, παρά τους δασμούς και τις πολιτικές εντάσεις.

Ανθεκτικότητα απέναντι στους δασμούς

Ακόμη και σε ένα σενάριο δασμών 100%, η Goldman Sachs εκτιμά ότι τα βραχυπρόθεσμα κέρδη των κινεζικών εταιρειών θα μειώνονταν μόλις κατά 10%, ενώ μακροπρόθεσμα η επίπτωση θα περιοριζόταν σε 4%.

Η προσαρμογή τους είναι τέτοια που μειώνουν σταδιακά την εξάρτησή τους από τις ΗΠΑ, επεκτείνοντας τη δραστηριότητά τους σε Ασία, Ευρώπη και Αφρική.

Η νέα κινεζική εξωστρέφεια δεν είναι απλώς οικονομικό φαινόμενο — είναι σημάδι μιας μεταβαλλόμενης παγκόσμιας ισορροπίας. Καθώς η εσωτερική αγορά παραμένει υπό πίεση, οι εταιρείες της Κίνας αποδεικνύουν ότι μπορούν να ευημερούν μέσα από τη διεθνοποίηση, τη τεχνολογική καινοτομία και τη στρατηγική γεωοικονομία.

Το «Made in China» έχει μετατραπεί πια σε “Created by China” — και αυτό ίσως είναι το πιο ουσιαστικό οικονομικό μήνυμα της δεκαετίας.

Διαβάστε ακόμη

Mega deal Τουρκίας – Βρετανίας για 20 Eurofighter αξίας 10,74 δισ. δολαρίων (tweet)

Το ΔΝΤ προειδοποιεί: Το χρέος των ΗΠΑ ξεπερνά Ιταλία και Ελλάδα για πρώτη φορά στον αιώνα (tweets)

ΕΕ–Κίνα σε συνομιλίες για σπάνιες γαίες: Εκτακτο σχέδιο έχει στα σκαριά η Κομισιόν

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα