Η κρίση της πανδημίας φαίνεται ότι εξελίσσεται σε μεγάλη ευκαιρία για την Πλαίσιο. Η εισηγμένη στο Χ.Α. εταιρεία κερδίζει περισσότερους πελάτες και συνεχίζει να αυξάνει τα οικονομικά της μεγέθη παρά το γεγονός ότι τα καταστήματά της είναι κλειστά εξαιτίας του lockdown, έχοντας ως μοναδική διέξοδο το ηλεκτρονικό κανάλι πωλήσεων.

Κάτι που, όπως λέει ο αντιπρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της αλυσίδας  Κώστας Γεράρδος, δεν ήρθε τυχαία, αλλά βασίζεται σε μια στρατηγική που ξεκίνησε πριν από χρόνια και εκτελέστηκε με μπαράζ επενδύσεων τόσο στο ψηφιακό κανάλι όσο και στις υποδομές και τα logistics της εταιρείας, φτάνοντας ως το λεγόμενο «last mile», τις παραδόσεις. Επενδύσεις που τη δικαιώνουν εν μέσω των δυσχερειών που προκαλεί στην αγορά η υγειονομική κρίση.

«Πρόκειται για επενδύσεις που τελικά μας προσέδωσαν ακόμα μεγαλύτερη αξία υπό το βάρος των μεγάλων προκλήσεων που αντιμετωπίζει όλη η αγορά», λέει ο κ. Γεράρδος. «Η αξιοπιστία μας στα μάτια των πελατών μας ενισχύθηκε ακόμα περισσότερο, αφού αφενός καταφέραμε ακόμη και στη μεγάλη αναταραχή που προκάλεσε το πρώτο lockdown να παραδίδουμε μέσα στον χρόνο που λέγαμε, όταν οι ταχυμεταφορές κατέρρεαν, αφετέρου συνεχίσαμε να προσφέρουμε απρόσκοπτα τις υπηρεσίες μας παρά το κλείσιμο των καταστημάτων», προσθέτει. Με αυτό τον τρόπο σήμερα η Πλαίσιο, σύμφωνα με τον κ. Γεράρδο, καταγράφει αύξηση πωλήσεων τόσο σε σύγκριση με την περυσινή χρονιά όσο και με την περίοδο του πρώτου lockdown. Και αυτό όταν η κίνηση συνολικά στην αγορά των ηλεκτρονικών και ηλεκτρικών ειδών είχε κατεβάσει ταχύτητα ως τις παραμονές της Black Friday σε σύγκριση με το πρώτο lockdown.

Η Πλαίσιο μπήκε στη «μητέρα των μαχών», όπως χαρακτηρίζεται η περίοδος της Black Friday και των Χριστουγέννων, αφού συνήθως τότε πραγματοποιείται το 20% των ετήσιων πωλήσεων ηλεκτρονικών και ηλεκτρικών ειδών, ήτοι πάνω από 400 εκατ. ευρώ!

Οι προσφορές, όπως λέει ο ίδιος, θα είναι πολλές και διαρκείς σε μεγάλη γκάμα προϊόντων. Καθώς συνήθως οι όγκοι των πωλήσεων αυτή την εποχή σε σχέση με μια κανονική τετραπλασιάζονται για το σύνολο της αγοράς, υπογραμμίζει ότι το μεγάλο στοίχημα θα είναι οι παραδόσεις. «Αυτή τη φορά ο κόσμος δεν μπορεί να ξεχυθεί στα καταστήματα και να πάρει επιτόπου την προσφορά που θα δει. Θα το κάνει όμως ηλεκτρονικά και αυτό θα επιβαρύνει όλο το σύστημα διανομής, με αποτέλεσμα να μην αποκλείω να δούμε φαινόμενα που είδαμε στο πρώτο lockdown με την κατάρρευση  των ταχυμεταφορών. Εμείς πάλι δεν ανησυχούμε, είμαστε πλέον έτσι οργανωμένοι και στρατηγικά τοποθετημένοι ώστε να εγγυόμαστε την έγκαιρη παραλαβή των προϊόντων, από τα μικρότερα ως τα μεγαλύτερα».

Ο κύριος Γεράρδος

Η Πλαίσιο, σε αντίθεση με τους κύριους ανταγωνιστές της, θεωρεί ότι η βιώσιμη ανάπτυξη δεν μπορεί να προέλθει από τον μεγαλύτερο αριθμό καταστημάτων. «Αυτό ανήκει σε ένα επιχειρηματικό μοντέλο παλαιότερων δεκαετιών», επισημαίνει ο κ. Γεράρδος. «Εμείς διατηρήσαμε έναν λογικό αριθμό καταστημάτων, μεγάλων σε έκταση, και βασιστήκαμε στο τρίπτυχο logistics – διανομή – in-house call center, το οποίο έκανε τη διαφορά μέσα στην πανδημία».

Στο πλαίσιο αυτής της στρατηγικής, η Πλαίσιο είχε κάνει σημαντικές επενδύσεις σε υποδομές logistics (επένδυση 30 εκατ. ευρώ στη Μαγούλα και 8 εκατ. ευρώ στη νέα ημιαυτόνομη αποθήκη στη Μάνδρα), στον ιδιόκτητο στόλο 90 φορτηγών, σε τεχνολογίες e-commerce, ακολουθώντας μια εμπορική στρατηγική που απαντούσε on-time στη διαφορετική κάθε φορά ανάγκη που γεννιόταν στην πρωτοφανή αυτή περίοδο του lockdown.

Ετσι, εξάλλου, την περίοδο του πρώτου lockdown που κράτησε 47 ημέρες, κατάφερε να ανταποκριθεί έγκαιρα στις 330.000 παραγγελίες που δέχτηκε ηλεκτρονικά ή μέσω τηλεφώνου, να ικανοποιήσει 1 εκατομμύριο τηλεφωνικές κλήσεις και να σηκώσει σχεδόν 8 εκατομμύρια επισκέψεις στην ιστοσελίδα της.

«Σε αυτό μας βοήθησε και η επένδυση που είχαμε κάνει τον Σεπτέμβριο του 2019 πάνω στη νέα μας ψηφιακή πλατφόρμα, η οποία μπορεί άνετα να σηκώσει το βάρος εκατοντάδων χιλιάδων επισκέψεων καθημερινά», λέει ο κ. Γεράρδος τονίζοντας ότι η αλυσίδα αναπτύσσει διαρκώς το ψηφιακό κομμάτι εδώ και 21 χρόνια.

Από πέρυσι η αλυσίδα εισήλθε και στις λευκές συσκευές. Τα μεγέθη ακόμα είναι μικρά, ωστόσο, όπως λέει ο ίδιος, οι στόχοι επιτυγχάνονται. «Είμαστε +70% από πέρυσι και χωρίς να αυξήσουμε τα καταστήματα που διαθέτουν οικιακές συσκευές. Με αυτό τον τρόπο δημιουργούμε μια μεγαλύτερη βεντάλια προϊοντική, στην οποία πιστεύουμε», σημειώνει.

Σε κάθε περίπτωση, τα στοιχεία δείχνουν ότι η προσπάθεια της οικογένειας Γεράρδου δικαιώνεται. Ο κ. Γεράρδος εκτιμά ότι η χρονιά θα κλείσει θετικά για την αλυσίδα, ακολουθώντας την τάση που είχε καταγραφεί στις οικονομικές καταστάσεις α’ εξαμήνου της εταιρείας. Σε αυτές ο κύκλος εργασιών εμφανιζόταν αυξημένος κατά 8% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι, στα 148,6 εκατ. ευρώ, τα EBITDA κατά 1,5%, στα 5,3 εκατ. ευρώ και τα κέρδη μετά φόρων κατά 85,5%, στα 330.000 ευρώ. Αξιοσημείωτο ήταν επίσης το γεγονός ότι τα ίδια κεφάλαια της Πλαίσιο στις 30 Ιουνίου ήταν 93 εκατ. ευρώ, δηλαδή μιάμιση φορά η κεφαλαιοποίηση της εισηγμένης στο Χ.Α. εταιρείας.