Αλλαγή καταναλωτικών συνηθειών, αλλαγή τρόπου παραγωγής, εργασίας και επικοινωνίας και τελικά αλλαγή τρόπου και μοντέλου ηγεσίας. Η «διαταραχή» που έχει προκαλέσει η πανδημία του COVID-19 έχει αλλάξει λίγο ή πολύ τα δεδομένα σε όλο το εύρος του επιχειρείν και της αγοράς, φτάνοντας να αγγίξει ακόμα και τις παραδοσιακές βιομηχανίες τροφίμων, που ως είθισται αποτελούν «βράχο» σε περιόδους έντονων διακυμάνσεων.

Για τον Κριστιάνο Αλότσι, πρόεδρο της Ευρύτερης Ανατολικής Ευρώπης και διευθύνοντα σύμβουλο της Barilla Hellas, η περίοδος της πανδημίας ήταν μία μεγάλη ευκαιρία αναθεώρησης βασικών παραμέτρων λειτουργίας της εταιρείας, αντιλήψεων, αλλά και ένα μεγάλο τεστ για τη στρατηγική που είχε χαράξει ήδη ο όμιλος προτάσσοντας τη βιωσιμότητα και την κοινωνική ευθύνη. Και όπως λέει στο «business stories», το τεστ αυτό ήταν θετικό, καθώς αφενός ενίσχυσε περαιτέρω τη δέσμευση του ομίλου στην προσφορά ποιοτικών προϊόντων που παράγονται με υπεύθυνο και βιώσιμο τρόπο σε όλη την αλυσίδα – από τη σπορά ως το τελικό προϊόν. Αφετέρου ο κόσμος εμπιστεύτηκε ακόμα περισσότερο τα δύο brands της εταιρείας, MISKO και Barilla, διευρύνοντας την ηγετική θέση της εταιρείας στην ελληνική αγορά.

«Μιλάμε πλέον για μία άλλη εποχή τόσο σε επίπεδο επαγγελματικής και προσωπικής ζωής του καθενός όσο και σε εταιρικό επίπεδο. Αντιμετωπίζεις κάτι άγνωστο, και για να αντεπεξέλθεις στις προκλήσεις ενισχύεις την ομαδικότητα, αφού αντιλαμβάνεσαι ότι ουδείς κατέχει την απόλυτη αλήθεια και τον τρόπο σωστής αντιμετώπισης. Μαθαίνεις να γίνεσαι καλύτερος ως επαγγελματίας και ως άνθρωπος, εκτιμάς πράγματα και επίσης προσαρμόζεσαι τάχιστα γιατί όλα αλλάζουν τάχιστα. Γι’ αυτό λέω πως τα μεγάλα μαθήματα αυτής της περιόδου ήταν πρώτα απ’ όλα ότι η γρήγορη προσαρμογή είναι σαφώς καλύτερη από την εις βάθος ανάλυση. Επειτα, ότι κανείς δεν έχει όλες τις απαντήσεις. Το μείζον είναι να διαδράς και να ακούς. Και αυτό το επιδιώξαμε και νομίζω το καταφέραμε με τους ανθρώπους μας.

Φυσικά εδώ θέτεις ως προτεραιότητα την ασφάλεια των εργαζομένων, τη διασφάλιση της επιχειρηματικής συνέχειας διότι έχεις να ανταποκριθείς σε έναν υψηλότερο ρόλο, να μη λείψουν τρόφιμα απ’ το σπίτι κανενός, και φυσικά να στηρίξεις την κοινωνία. Προπαντός όμως να είσαι αυθεντικός και να προσφέρεις αυτό που υπόσχεσαι. Κι έτσι πάμε στο επόμενο στοιχείο, ίσως το πιο σημαντικό, τη διαφύλαξη της ποιότητας ζωής και της ασφάλειας για την τωρινή και τις επόμενες γενιές. Που αυτό κατ’ επέκταση σημαίνει να παράγεις ένα ποιοτικό προϊόν διασφαλίζοντας ότι ο τρόπος που αυτό θα παρασκευαστεί θα είναι απόλυτα βιώσιμος. Από το χωράφι ως την κουζίνα που θα φτάσει. Είναι κάτι που μπορεί πολλοί να μην το αντιλαμβάνονται, αλλά είναι ένα μέσο όπου ως εταιρεία έχεις αντίκτυπο άμεσο στην κοινωνία και τις επόμενες γενιές. Και αυτό που θέλουμε να κάνουμε στην Barilla είναι τουλάχιστον να έχουν οι μελλοντικές γενιές τις ίδιες ευκαιρίες για ποιότητα ζωής που είχαμε κι εμείς».

Η στρατηγική αυτή για την Ελλάδα έχει ίσως και μία μεγαλύτερη σημασία καθώς η Barilla Hellas έχει σημαντική παραγωγική δραστηριότητα. Το εργοστάσιο της Θήβας, στο οποίο αδιάλειπτα συνεχίζονται οι επενδύσεις, παράγει ζυμαρικά όχι μόνο για την πλήρη κάλυψη των αναγκών της ελληνικής αγοράς, αλλά και την προμήθεια του δικτύου της πολυεθνικής στο εξωτερικό, όπου αυτό ζητηθεί κάθε φορά.

Με αυτό τον τρόπο η εταιρεία δεν έχει απλά μία εξαγωγική παρουσία με τα σήματα της MISKO όπου υπάρχει ισχυρή παρουσία της Ομογένειας (ΗΠΑ, Αυστραλία, Γερμανία, Βρετανία κ.ο.κ.), αλλά και ανά τον κόσμο με το brand Barilla, με βάση τον κεντρικό σχεδιασμό του ομίλου.

Ο τελευταίος λαμβάνει ήδη υπόψη του τα νέα δεδομένα που έχει δημιουργήσει στην εφοδιαστική αλυσίδα η διαταραχή της πανδημίας. Ο κ. Αλότσι εστιάζει κυρίως σε τέσσερα σημεία σε ό,τι αφορά τις δομικές αλλαγές που φέρνει στον σχεδιασμό και τη λειτουργία των βιομηχανιών τροφίμων η πανδημία. «Το πρώτο είναι η ψηφιοποίηση που αλλάζει τον τρόπο που επιχειρείς. Με την εκτίναξη του ηλεκτρονικού εμπορίου νομίζω πως ο τρόπος που επιχειρεί ο καθένας έχει περάσει σε άλλη φάση. Επίσης η παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα γίνεται πλέον “glocal” (σ.σ.: από το global που σημαίνει παγκόσμιος και το local που σημαίνει τοπικός). Ολοι διαπιστώσαμε ότι εάν π.χ. παράγεις 5.000 χλμ. μακριά τα εμπορεύματά σου, τότε μπορεί πολύ εύκολα να αποκτήσεις πρόβλημα διάθεσης. Σε επίπεδο προϊόντων δεν υπάρχει πλέον μία “συνταγή” για το μέσο κοινό. Υπάρχει ο χώρος ανάπτυξης και των λεγόμενων value for money προϊόντων και των premium. Και τέλος, υπάρχει το ζήτημα της βιωσιμότητας, που θεωρώ ότι θα ενισχυθεί ακόμα περισσότερο», λέει.

Σημαντική αύξηση μεγεθών

Τα οικονομικά αποτελέσματα που ανακοίνωσε η Barilla Hellas την περασμένη εβδομάδα μπορεί να μη δίνουν τη συνολική εικόνα για την προσέγγιση που ακολουθεί πλέον η εταιρεία, δείχνουν ωστόσο κάποια στοιχεία για τον αντίκτυπο που αυτή είχε δεδομένων των συνθηκών. Κυρίως όμως τη διείσδυσή της στο ελληνικό κοινό είτε μέσω της ιστορικής ετικέτας MISKO, που είναι μέλος του ιταλικού πολυεθνικού ομίλου από το 1992, είτε μέσω του σήματος Barilla, που επίσης είναι leader στην κατηγορία των premium ζυμαρικών. Συνολικά σήμερα η ελληνική θυγατρική φέρεται να ελέγχει το 40% της αγοράς μέσα από τα κανάλια του οργανωμένου λιανεμπορίου. Το 2020 η εταιρεία είδε τις πωλήσεις της να αυξάνονται 17,9% φτάνοντας τα 88,8 εκατ. ευρώ, από 75,9 εκατ. ευρώ, κάτι βέβαια που ο κ. Αλότσι αποδίδει κυρίως στην κατακόρυφη αύξηση της ζήτησης στο πρώτο lockdown τόσο σε ζυμαρικά όσο και στα υπόλοιπα προϊόντα, από τις σάλτσες Barilla μέχρι τα σνακ υπό το σήμα Wasa. «Δεν νομίζω ότι οι Ελληνες ξαφνικά άρχισαν να τρώνε περισσότερα ζυμαρικά. Και ήδη τα νούμερα από την αγορά φέτος βλέπω ότι επανέρχονται σε αυτά του 2019», παρατηρεί ο ίδιος.
Τα κέρδη προ φόρων της Barilla Hellas ανήλθαν σε 6,6 εκατ. από 5,1 εκατ. ευρώ την περσινή χρονιά, ενώ τα κέρδη μετά από φόρους διαμορφώθηκαν σε 4,8 εκατ. ευρώ από 3,5 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 34,9%.

Η σημαντική κερδοφορία συνεισέφερε στην ενίσχυση των ιδίων κεφαλαίων της εταιρείας, τα οποία ανήλθαν σε 48,5 εκατ. ευρώ από 43,8 εκατ. ευρώ. Ο δανεισμός παρέμεινε μηδενικός, ενώ παράλληλα ενδυναμώθηκε και η ρευστότητα, με τα ταμειακά διαθέσιμα της εταιρείας να διαμορφώνονται σε 5,3 εκατ. ευρώ την 31/12/2020 έναντι 3,5 εκατ. ευρώ την 31/12/2019.

Επενδύσεις

Σύμφωνα με τα στοιχεία που κοινοποίησε η εταιρεία, πέρυσι προχώρησε σε επενδύσεις ύψους 2,1 εκατ. ευρώ στο πλαίσιο της στρατηγικής της δέσμευσης για διαρκή βελτίωση και ανάπτυξη των παραγωγικών εγκαταστάσεων και των προϊόντων της. «Σε αυτό είμαστε συνεπείς και θα συνεχίσουμε να είμαστε», σημειώνει ο κ. Αλότσι. «Αν στεκόμασταν μόνο στην παραγωγική δυναμικότητα του εργοστασίου, τολμώ να πω ότι και να μη γίνουν άλλες επενδύσεις τα επόμενα 3-4 χρόνια, η μονάδα θα συνεχίσει να αποδίδει. Πιστεύουμε όμως στη διαρκή εξέλιξη και στη στρατηγική της βιώσιμης ανάπτυξης, οπότε θα συνεχίσουμε και τα επόμενα χρόνια να επενδύουμε στη Θήβα υλοποιώντας τη στρατηγική αειφορίας του Ομίλου Barilla που συνοψίζεται στο μότο: “Καλό για σένα, καλό για τον πλανήτη”», προσθέτει.

Στο κομμάτι αυτό ήδη από πέρυσι η Barilla Hellas ξεκίνησε να προσφέρει όλα της τα προϊόντα σε συσκευασίες σχεδιασμένες να είναι 100% ανακυκλώσιμες. Επίσης, σε ό,τι αφορά το αποτύπωμα των εγκαταστάσεων της εταιρείας, η κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας μειώθηκε το 2020 κατά 11%, οι εκπομπές CO2 κατά 3,6% επιπλέον του 15% που είχε καταγραφεί από το 2016, η κατανάλωση νερού κατά 1,8% επιπλέον του 5% που είχε καταγραφεί από το 2016, ενώ η ανακύκλωση των γενικών απορριμμάτων της εγκατάστασης αυξήθηκε κατά 1% αγγίζοντας το 96%.

Παράλληλα, σύγχρονες, βιώσιμες γεωργικές πρακτικές προωθήθηκαν μέσω του Προγράμματος Ελληνικού Σίτου MISKO. Στο πλαίσιο αυτό οι Ελληνες αγρότες αξιοποίησαν τη δυνατότητα να εκπαιδευτούν σε πρωτοποριακά εργαλεία που τους επιτρέπουν να αυξήσουν την παραγωγικότητα εξασφαλίζοντας παράλληλα χαμηλές περιβαλλοντικές επιπτώσεις.
Σύμφωνα με τον κ. Αλότσι, πλέον το πρόγραμμα της συμβολαιακής της Barilla Hellas εκτείνεται σε 60.000 στρέμματα σε όλη την Ελλάδα, στα οποία καλλιεργούνται πάνω από 70.000 τόνοι ελληνικού σιταριού άριστης ποιότητας.

Το στρατηγικό σχέδιο ανάπτυξης

Ποιο όμως είναι το στρατηγικό σχέδιο της εταιρείας από εδώ και πέρα; «Πρώτα απ’ όλα να αυξήσουμε ακόμα περισσότερο το μερίδιό μας στην Ελλάδα», απαντά ο κ. Αλότσι. «Αν και είμαστε η ηγέτιδα δύναμη στην ελληνική αγορά, που εν πολλοίς θεωρείται σταθεροποιημένη, εκτιμώ ότι υπάρχουν πολλά περιθώρια για περαιτέρω ανάπτυξη», προσθέτει. «Αιχμή μας εξάλλου είναι η ποιότητα, η αξιοπιστία, η βιωσιμότητα, αλλά και η σχέση εμπιστοσύνης που ενισχύθηκε ακόμα περισσότερο με τους καταναλωτές εν μέσω της πανδημίας», λέει. «Το σχέδιο επίσης περιλαμβάνει την ανάπτυξη και των άλλων κατηγοριών προϊόντων που διαθέτουμε, όπως τις σάλτσες και τα σνακ. Η Ελλάδα αποτελεί ένα σημαντικό asset για τον όμιλο και θέλουμε να συνεχίσουμε την ανάπτυξη προάγοντας την καινοτομία».

Με την ίδια στρατηγική η Barilla θα διεκδικήσει ακόμα μεγαλύτερα μερίδια σε όλες τις αγορές της Ανατολικής Ευρώπης, συμπεριλαμβανομένης της Ρωσίας, που όλες είναι υπό την ευθύνη του κ. Αλότσι. «Στη Ρωσία είμαστε ακόμα στην αρχή του ταξιδιού, πιστεύω όμως ότι θα έχουμε καταφέρει να διπλασιάσουμε τα μεγέθη μας σε βάθος πενταετίας», σημειώνει.

Σύμφωνα με τον ίδιο, το επόμενο διάστημα η εταιρεία αναμένεται να λανσάρει στην Ελλάδα νέα προϊόντα. Στα ζυμαρικά, με έμφαση στην τάση της ευζωίας, αναμένεται να παρουσιάσει νέες προτάσεις στην κατηγορία των ζυμαρικών ολικής άλεσης ή από αλεσμένα όσπρια, τα οποία πλέον έχουν ένθερμο και αυξανόμενο κοινό, ενώ επίκειται και ενίσχυση της κατηγορίας των σαλτσών πέστο.

O κ. Αλότσι έχει κλείσει ήδη μία τριετία στην Αθήνα ως επικεφαλής του τμήματος Ευρύτερης Ανατολικής Ευρώπης του πολυεθνικού ομίλου. Από το 2013 έως την τοποθέτησή του στην Ελλάδα ήταν στη Στοκχόλμη αντιπρόεδρος και αργότερα πρόεδρος των αγορών της Βόρειας Ευρώπης (Σουηδία, Νορβηγία, Δανία και Φινλανδία). Στον όμιλο εργάζεται από το 2004 ανεβαίνοντας την ιεραρχία και αναλαμβάνοντας θέσεις ευθύνης σε διάφορες ευρωπαϊκές αγορές.

«Πόσο εύκολες είναι οι μετακινήσεις;» τον ρωτάμε. «Σε γενικές γραμμές η ζωή ενός expat (σ.σ.: στέλεχος που δουλεύει στο εξωτερικό) θα έλεγα ότι είναι καλή γιατί αποκομίζεις πολλά. Σε κάθε τόπο υπάρχουν τα θετικά και τα αρνητικά. Η Ελλάδα μοιάζει αρκετά με την Ιταλία, το περιβάλλον, ο καιρός, το φαγητό, ο κόσμος και γενικά ο τρόπος ζωής. Και πραγματικά εκπλήσσομαι από το επίπεδο εξέλιξης σε ορισμένα θέματα που δεν νομίζω ότι οι Ελληνες τα έχουν αντιληφθεί πλήρως. Για παράδειγμα, ο ψηφιακός μετασχηματισμός που συντελέστηκε στο κράτος εν μέσω της πανδημίας είναι κάτι εξαιρετικά σημαντικό για εμάς. Διευκολύνει τη ζωή μας σε σχέση με τη μετακίνηση και τη διάδραση με τη χώρα», σημειώνει.

Διαβάστε ακόμα: 

Παγκόσμιος εταιρικός φόρος: Πώς δημιουργεί νέους φορολογικούς παραδείσους

Γιώργος Προκοπίου στο newmoney: Αυτά είναι τα σχέδιά μου για τον Σκαραμαγκά

Τέλος στο πολύκροτο διαζύγιο: Πόσο θα πληρώσει ο Ρώσος ολιγάρχης