business stories

Μανώλης Καραμολέγκος: Κόντρα στην κρίση με νέο εργοστάσιο και επενδύσεις

  • Στέλιος Μορφίδης



Ο επίμονος βιομήχανος που κατόρθωσε μέσα σε ιδιαίτερα δύσκολες περιόδους να ελέγχει πάνω από το 50% της αγοράς του συσκευασμένου ψωμιού

Έχει περάσει πλέον μία πενταετία από τότε που ο κ. Μανώλης Καραμολέγκος, ο «εθνικός φούρναρης» που ελέγχει πάνω από το 50% της αγοράς του συσκευασμένου ψωμιού, αγόρασε το δημοφιλές σήμα του μεγαλύτερου ανταγωνιστή του που βούλιαξε μέσα στην κρίση, της Nutriart.

Το στοίχημα του επαναλανσαρίσματος της ετικέτας Κατσέλης όχι μόνο αποδείχθηκε πετυχημένο, αλλά και ενίσχυσε περισσότερο την ηγετική θέση της Αρτοβιομηχανίας Καραμολέγκος επιβεβαιώνοντας για ακόμα μία φορά τις ικανότητες ενός χαρισματικού και επίμονου βιομηχάνου που κατόρθωσε να λάμψει με τις ικανότητές του μέσα σε ιδιαίτερα δύσκολες περιόδους, είτε προσωπικές, με πιο χαρακτηριστική φυσικά την περιπέτεια της απαγωγής του προ επταετίας, είτε για ολόκληρη τη χώρα κατά τη διάρκεια της περασμένης δεκαετίας.

Ο ίδιος είχε αποδώσει «στην πίστη και την ψυχραιμία» το γεγονός ότι κατάφερε να γλιτώσει από τα χέρια των απαγωγέων του. Αρετές που μαζί με την αποφασιστικότητα και τη σύνεση φαίνεται ότι τον συνοδεύουν και στις επιχειρηματικές του αποφάσεις. Κάπως έτσι, πέντε χρόνια μετά το πετυχημένο επαναλανσάρισμα της Κατσέλης, ο κ. Καραμολέγκος και η αρτοβιομηχανία που ίδρυσε και είναι εισηγμένη στο Χ.Α. ετοιμάζονται για ένα νέο κεφάλαιο. Σε αυτό ξεχωρίζουν από τη μία μια μεγάλη επένδυση σε υποδομές, συμπεριλαμβανομένου ενός νέου εργοστασίου, και από την άλλη η ενίσχυση της διοικητικής ομάδας της εταιρείας με την ανάληψη καθηκόντων αναπληρωτή διευθύνοντος συμβούλου από ένα γνωστό στέλεχος της αγοράς και μέχρι πρόσφατα οικονομικό σύμβουλο του πρωθυπουργού, του κ. Βασίλη Ανδρικόπουλου.

Ερώτημα παραμένει αν σε αυτό το νέο κεφάλαιο της εταιρείας θα υπάρξουν και πιο ριζικές αλλαγές, ιδίως μετά τις μετοχικές ανακατατάξεις που έχουν ενισχύσει ακόμα περισσότερο τη θέση του κ. Καραμολέγκου, φτάνοντας πλέον να ελέγχει το 62,83% (η κυρία Μαρία Καραμολέγκου έχει το 16,78% και η Εθνική Τράπεζα της Ελλάδος το 8,02%, σύμφωνα με τα στοιχεία του Χ.Α.).

Η νέα επένδυση 27,3 εκατ. ευρώ

Το πρώτο κομμάτι, αυτό της επένδυσης, ήδη βαίνει προς την ολοκλήρωσή του. «Ευελπιστούμε μέσα στον Σεπτέμβριο να ολοκληρώσουμε το επενδυτικό μας πλάνο και να βγάλουμε τα προϊόντα που θέλουμε στην αγορά. Να λειτουργήσει η νέα μονάδα αλλά και το κέντρο logistics, όπως το έχουμε σχεδιάσει. Ελπίζουμε μέχρι το τέλος του επόμενου μήνα να είμαστε πλήρως έτοιμοι», δηλώνει στο «business stories» ο κ. Καραμολέγκος.

Η επένδυση, που φτάνει στα 27,3 εκατ. ευρώ, περιλαμβάνει την κατασκευή μιας παραγωγικής μονάδας αλλά και ενός νέου και υπερσύγχρονου κτιρίου αποθήκευσης και διανομής και με τη σειρά της θα οδηγήσει σε περαιτέρω αύξηση του προσωπικού, το οποίο ήδη σε επίπεδο ομίλου αριθμεί 828 άτομα.

«Η νέα μονάδα παραγωγής αφορά αποκλειστικά την ετικέτα Κατσέλης. Πρόκειται για νέα προϊόντα, συσκευασμένα – τυποποιημένα ψωμιά τραπεζιού», λέει ο κ. Καραμολέγκος υπογραμμίζοντας ότι και οι νέοι προϊοντικοί κωδικοί θα ακολουθούν την πάγια πολιτική της μη χρήσης συντηρητικών.

Η επένδυση που φτάνει στα 27,3 εκατ. ευρώ περιλαμβάνει την κατασκευή μιας παραγωγικής μονάδας αλλά και ενός νέου και υπερσύγχρονου κτιρίου αποθήκευσης και διανομής. «Ευελπιστούμε μέσα στον Σεπτέμβριο να ολοκληρώσουμε το επενδυτικό μας πλάνο και να βγάλουμε τα προϊόντα που θέλουμε στην αγορά. Να λειτουργήσει η νέα μονάδα αλλά και το κέντρο logistics, όπως το έχουμε σχεδιάσει», τονίζει ο Μανώλης Καραμολέγκος

Το κτίριο παραγωγής 3.500 τ.μ. και το κτίριο αποθήκης 6.500 τ.μ., το οποίο μάλιστα θα συνδέεται με τις υπάρχουσες εγκαταστάσεις της Αρτοβιομηχανίας Καραμολέγκος στο Κορωπί με μια υπέργεια γέφυρα, κατασκευάζονται σε συνολική έκταση 55,2 στρεμμάτων. Στο πλαίσιο αυτό, μάλιστα αγοράστηκε το παρακείμενο οικόπεδο της πρώην ΑΓΝΟ, έκτασης 30 στρεμμάτων.

Στο κτίριο παραγωγής εγκαθίσταται μια υπερσύγχρονη γραμμή παραγωγής η οποία, σύμφωνα με την εταιρεία, «θα φέρει σημαντικά οφέλη παραγωγικότητας και μείωσης κόστους στη παραγωγική διαδικασία». Στο κτίριο αποθήκευσης και διανομής θα τοποθετηθούν δύο υπερσύγχρονα ρομποτικά μηχανήματα, που το ένα θα αποθηκεύει τα προϊόντα ανά κωδικό και το άλλο θα κάνει συλλογή με σκοπό να ετοιμάζει τις παραγγελίες των πελατών. Επίσης, σε διακριτικό όροφο του κτιρίου αποθήκευσης κατασκευάζονται τα νέα γραφεία της εταιρείας 1.500 τ.μ.

Ο περιβάλλων χώρος θα διαμορφωθεί για τη στάθμευση των οχημάτων του στόλου της εταιρείας αλλά και του προσωπικού, ενώ κατασκευάζεται και ένα κτίριο εστιατορίου «Απολλώνιον», το οποίο θα καλύψει τις ανάγκες του προσωπικού της εταιρείας αλλά και της ευρύτερης περιοχής.

Η στρατηγική της «καθαρής ετικέτας»

Παράλληλα όμως, όπως υπογραμμίζει ο κ. Καραμολέγκος, η εταιρεία συνεχίζει να επενδύει στην τάση της υγιεινής διατροφής. Στο πλαίσιο αυτό, ήδη τους προηγούμενους μήνες τα προϊόντα ψωμιού με το σήμα Καραμολέγκος φέρουν πλέον τη λεγόμενη «καθαρή ετικέτα». Κοινώς, πρόκειται για ψωμί χωρίς πρόσθετα, χωρίς συντηρητικά, από 100% φυσικά υλικά, που αναγνωρίζει ο καταναλωτής από την κουζίνα του.

«Είναι κάτι στο οποίο μπορούμε να βασιστούμε για τη σταθερή ανάπτυξή μας. Μια κίνηση η οποία θα ξεκαθαρίσει τα πράγματα στην αγορά υπογραμμίζοντας στον καταναλωτή τη διαφορά των δικών μας προϊόντων από αυτά των υπόλοιπων εταιρειών. Και είναι κάτι που νομίζω ότι θα εκτιμήσει. Αυτή είναι η πρώτη φορά που βγαίνει συσκευασμένο – τυποποιημένο ψωμί στη χώρα μας με σφραγίδα “καθαρής ετικέτας”, που σημαίνει ότι απουσιάζουν πρόσθετα, συντηρητικά, έψιλον (Ε) κ.ο.κ.», τονίζει.

Αν και προς το παρόν τα νέα προϊόντα με το σήμα Κατσέλης δεν θα παράγονται με το σήμα της «καθαρής ετικέτας», ο κ. Καραμολέγκος αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο για το μέλλον.

Πωλήσεις

Ο ίδιος δεν κρύβει ότι η εταιρεία ποντάρει στο λανσάρισμα των προϊόντων που θα παράγονται στη νέα παραγωγική μονάδα τον άλλο μήνα, ώστε να κλείσει θετικά φέτος η χρονιά για τον όμιλο.

«Σύγκριση με πέρυσι, σε καθεστώς lockdown, είναι πολύ δύσκολο να γίνει. Ως γνωστόν, λόγω της πανδημίας COVID-19 δούλεψε πάρα πολύ το σούπερ μάρκετ, που για εμάς είναι ένα παραδοσιακό κανάλι πωλήσεων. Οπότε πραγματικά το 2020 ήταν μια πολύ καλή χρονιά για τα τρόφιμα μέσα στο οργανωμένο λιανεμπόριο. Τα πράγματα φέτος δεν είναι ίδια. Οι αγορές που γίνονται μέσω των σούπερ μάρκετ είναι πιο συγκρατημένες, πιο μετρημένες, διότι πολύ απλά έχει ανοίξει και η υπόλοιπη αγορά. Δουλεύουν η εστίαση, ο καφές κ.ο.κ., οπότε οι αγορές των καταναλωτών μέσα από τα σούπερ μάρκετ είναι μειωμένες. Παρ’ όλα αυτά, θεωρούμε ότι θα είναι μια θετική χρονιά για εμάς. Και αυτός είναι ο στόχος μας, να φέρουμε ένα καλό αποτέλεσμα».

Σημειωτέον ότι, σύμφωνα με τις τελευταίες δημοσιευμένες οικονομικές καταστάσεις, το 2020 ο κύκλος εργασιών του ομίλου ανήλθε σε 97,39 εκατ. ευρώ και της εταιρείας σε 78,36 εκατ. ευρώ (από 88,58 εκατ. και 67,9 εκατ. αντίστοιχα το 2019). Αύξηση σημειώθηκε και σε επίπεδο κερδοφορίας, με τα κέρδη μετά φόρων του ομίλου να διαμορφώνονται σε 0,874 εκατ. ευρώ το 2020 από 0,348 εκατ. ευρώ το 2019. Ο όμιλος είχε στις 31 Δεκεμβρίου 2020 σύνολο υποχρεώσεων 120,25 εκατ. ευρώ και σύνολο ιδίων κεφαλαίων 34,25 εκατ. ευρώ.

Το 2020, πάντως, ήταν συνολικά για την αγορά τυποποιημένου ψωμιού μια καλή χρονιά, αφού είδε ανάπτυξη 7% σε τεμάχια και 9% σε αξία. Μάλιστα όλες οι κατηγορίες του τυποποιημένου ψωμιού κατέγραψαν θετική πορεία, με την κατηγορία των slices, που έχει τη μεγαλύτερη μέση τιμή στα τυποποιημένα ψωμιά, να πρωταγωνιστεί (+23% σε τεμάχια και +21% σε αξία). Η Αρτοβιομηχανία Καραμολέγκος κατέγραψε περαιτέρω αύξηση μεριδίου επιτυγχάνοντας 51,5% σε αξία στην κατηγορία του τυποποιημένου ψωμιού.

Ακόμη και οι νέες κινήσεις και τα λανσαρίσματα που προχώρησε την περασμένη χρονιά δείχνουν να έχουν θετική αποδοχή. Το φθινόπωρο η μάρκα ΑξιαγάΠιτες εμπλουτίστηκε με βάση για πεϊνιλρί με προζύμι. Από πολύ νωρίς το κοινό ξεχωρίζει τα εν λόγω προϊόντα, καταγράφοντας 11% μερίδιο σε αξία (Δεκέμβριος 2020) στην κατηγορία των πιτών. Το λανσάρισμα του Δέκα Burger Brioche στα τέλη Νοεμβρίου κέρδισε από τον πρώτο μήνα παρουσίας του μερίδιο αγοράς 1,5% σε αξία, ενώ το repackaging όλης της σειράς προϊόντων Δέκα, καθώς και το επαναλανσάρισμα του Δέκα Σταρένιο, με νέα συνταγή, ενδυνάμωσαν περαιτέρω τη μάρκα.

Στην κατηγορία των παξιμαδιών, ο Παξαμάς συνέχισε την αναπτυσσόμενη πορεία του παρουσιάζοντας αύξηση πωλήσεων 60% σε αξία και αντίστοιχα μεριδίου αγοράς 11,3%. Μέρος της επιτυχίας του οφείλεται στο λανσάρισμα του Παξαμά με Χαρούπι, το οποίο μέσα σε μόλις δύο μήνες έφτασε μερίδιο αγοράς 8% σε αξία.

Aπολλώνιον

Μοναδική παραφωνία ήταν η αλυσίδα «Απολλώνιον», η οποία επλήγη λόγω των περιόδων lockdown και του περιορισμού των μετακινήσεων.

«Το 2020 είχε μείωση τζίρου 20%. Φέτος προσπαθεί να ορθοποδήσει και να κλείσει με μείωση τζίρου σε σχέση με το 2019 έως 15%. Θεωρούμε ότι το νέο μαγαζί που ανοίξαμε στη Γλυφάδα πέρυσι μπορεί να μας βοηθήσει και στον τζίρο και στα αποτελέσματα. Δυστυχώς, η συγκεκριμένη αγορά πέρασε την πιο δύσκολη περίοδο με τον COVID. Θεωρώ όμως ότι μόλις απελευθερωθούμε από αυτό το κακό της πανδημίας η συγκεκριμένη αγορά θα πάρει πολύ καλά. Εχει ενδιαφέρον».

Δεν κρύβει μάλιστα ότι σε δεύτερη φάση η στόχευση του ομίλου θα είναι η ανάπτυξη της αλυσίδας Απολλώνιον.

Σε ό,τι αφορά τη θυγατρική της Ρουμανίας, το 2020 οι πωλήσεις παρουσίασαν οργανική αύξηση που ξεπέρασε το 24% σε σχέση με τη χρήση του 2019. Για το 2021 η διοίκηση του ομίλου αναμένει αύξηση πωλήσεων της τάξεως του 30% με τη συμμετοχή και των νέων προϊόντων τα οποία τοποθετήθηκαν στην αγορά της Ρουμανίας την περασμένη άνοιξη.

Ο πονοκέφαλος του ράλι των διεθνών τιμών

Βέβαια ο όμιλος φέτος έχει να αντιμετωπίσει και μια επιπρόσθετη σοβαρή δυσκολία, την ανοδική πορεία των διεθνών τιμών των πρώτων υλών.

«Υπάρχει έντονη πίεση σε όλους τόσο από τις πρώτες όσο και από τις δεύτερες ύλες. Νομίζω όμως ότι θα μπορέσουμε να το ξεπεράσουμε χωρίς να χρειαστεί να μεταφέρουμε μέρος των ανατιμήσεων στην τελική τιμή που πληρώνει ο καταναλωτής. Δυστυχώς, όμως, δεν ξέρουμε πώς θα εξελιχθούν τα πράγματα. Οι τιμές στο σιτάρι ή στο πετρέλαιο δεν εξαρτώνται από εμάς. Επίσης, οι τιμές στα υλικά συσκευασίας και τα χαρτοκιβώτια έχουν ξεφύγει. Με βάση τη λογική, έως το τέλος του χρόνου δεν βλέπουμε να αλλάζει η κατάσταση. Περιμένουμε, ωστόσο, να δούμε πώς θα πάνε οι φετινές σοδειές του σιταριού για να αντιληφθούμε πώς θα κινηθεί και η επόμενη χρονιά αναφορικά με τις τιμές των πρώτων υλών. Ως προς τις δεύτερες… εκεί τα πράγματα φαντάζουν πιο πολύπλοκα. Δυστυχώς, η τάση αυξήσεων στα υλικά συσκευασίας παραμένει σταθερή», σημειώνει.

Οπως εκτιμά, σε σχέση με πέρυσι το κόστος για την Αρτοβιομηχανία Καραμολέγκος έχει αυξηθεί συνολικά 7%-8%. «Ο στόχος είναι να απορροφήσουμε το σύνολο του επιπρόσθετου κόστους, ό,τι και αν σημαίνει αυτό. Η αγορά σήμερα είναι δύσκολη, υπάρχει μεγάλη ανεργία, ο τουρισμός ήταν ανύπαρκτος το α’ εξάμηνο. Οπότε με τρεις μήνες τουρισμό δεν μπορεί να έρθει η ανάπτυξη για τον κόσμο που δουλεύει σε αυτό το κομμάτι της οικονομίας. Και αυτό σημαίνει ότι όλος αυτός ο κόσμος δεν θα μπορέσει να αντεπεξέλθει στα έξοδά του. Γι’ αυτό και θεωρώ ότι δεν πρέπει να αλλάξουμε τιμές. Πρέπει να συρρικνώσουμε κι εμείς τα πάντα και να δουλεύουν πιο φυσιολογικά», τονίζει ο κ. Καραμολέγκος.

Σταθμοί στην ιστορία

1950: Ο Ηλίας Καραμολέγκος, πατέρας του Μανώλη και της Μαρίας, ανοίγει τον οικογενειακό φούρνο στη Σαντορίνη.
1971: Νέο ξεκίνημα για την οικογένεια στην Αθήνα. Ο οικογενειακός φούρνος μεταφέρεται στην Αγία Παρασκευή.
1989: Γεννιέται η Αρτοβιομηχανία Καραμολέγκος Α.Ε.
1991: Η αρτοβιομηχανία μεταφέρεται στο Κορωπί, όπου εδρεύει μέχρι και σήμερα.
1999: Λανσάρεται το πρώτο ψωμί του τοστ με φυσικό προζύμι.
2000: Ξεκινά ένας μεγάλος κύκλος διαρκών επενδύσεων σε εξοπλισμό και αυτοματοποίηση της παραγωγής με τη χρήση ρομποτικών μηχανών κλειστού τύπου.
2001: Η εταιρεία λαμβάνει πιστοποίηση ISO 9001-2000 και πραγματοποιεί τις παραγωγικές της διαδικασίες σύμφωνα με τα πρότυπα του HACCP.
2003: Λανσάρεται το ψίχα τοστ, μια πανευρωπαϊκή πρωτιά.
2007: Κυκλοφορούν τα πρώτα έτοιμα προ-κομμένα ψωμάκια για sandwitch & hamburger.
2009: Επέκταση στη Ρουμανία με τα εγκαίνια εργοστασίου.
2014: Απαγωγή και απελευθέρωση του Μανώλη Καραμολέγκου.
2014: Κυκλοφορεί στην αγορά η μάρκα Δέκα.
2015: Λανσάρονται οι ΑξιαγάΠιτες.
2016: Η εταιρεία εξαγοράζει το δημοφιλές σήμα Κατσέλης και το επαναλανσάρει με επιτυχία στην αγορά.
2017: Λανσάρεται το Ψωμί Ζέας.
2018: Η εταιρεία εισέρχεται και στα παξιμάδια λανσάροντας τη μάρκα Παξαμάς.
2021: Ενα μεγάλο επενδυτικό σχέδιο είναι σε εξέλιξη με τη δημιουργία νέας μονάδας παραγωγής καθώς και κέντρου αποθήκευσης.

Διαβάστε ακόμα

Οι αριθμοί που σήμαναν το «συναγερμό» για το επερχόμενο κύμα ακρίβειας

Ελαφρύνσεις και μέτρα στήριξης: Τι θα ανακοινώσει ο Κυριάκος Μητσοτάκης στη ΔΕΘ

Τελευταία ευκαιρία για να σβήσετε φόρους και εισφορές με κρατικό χρήμα