© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Εξήντα τρία χρόνια από τη σύλληψη της ιδέας των διατακτικών σίτισης από τον Γάλλο επιχειρηματία Ζακ Μπορέλ, τον πατριάρχη του γαλλικού fast food της δεκαετίας του ’60, το σκηνικό έχει αλλάξει άρδην. Ειδικά την τελευταία εξαετία, όπου η έλλειψη εργαζομένων σε όλες τις βαθμίδες απασχόλησης και σε όλη την Ευρώπη έχει δημιουργήσει νέα δεδομένα.
Το «παιδάκι» του Μπορέλ, η Ticket Restaurant, στο πέρασμα του χρόνου και κατόπιν αρκετών ανακατατάξεων έχει γίνει πια Edenred, μια γαλλική πολυεθνική εισηγμένη στο Χρηματιστήριο των Παρισίων με κεφαλαιοποίηση σχεδόν 6,5 δισ. ευρώ και σήμερα αποτελεί το μεγαλύτερο κανάλι παροχών των επιχειρήσεων προς τους εργαζόμενους προσπαθώντας για ακόμα μία φορά να διαμορφώσει η ίδια το τοπίο. Πώς; Σίγουρα όχι πια με τα γνωστά κουπονάκια που πέρασαν από τα χέρια πολλών εξ ημών. Μπορεί η εποχή να επέβαλε την ψηφιοποίηση, αυτή όμως δεν αφορά μόνο στην παροχή που λαμβάνει ο αποδέκτης, δηλαδή ο εργαζόμενος. Η Edenred έχει μετασχηματιστεί σε μια τεχνολογική εταιρεία προσφέροντας ιδέες, λύσεις και εφαρμογές που μπορούν να οργανώσουν μια επιχείρηση μέσα από πλατφόρμες που πλέον αναπτύσσει, κάτι που έχει οδηγήσει και στη χώρα μας τη διόγκωση των δραστηριοτήτων και των μεγεθών της εταιρείας.
Αφορμή για τη συζήτηση με τη διευθύνουσα σύμβουλο της Edenred Greece, Μαρία Βερούχη, είναι τα 25 χρόνια που κλείνει φέτος η ελληνική θυγατρική του γαλλικού πολυεθνικού ομίλου, μία περίοδος των «άκρων», θα έλεγε κανείς, σε ό,τι αφορά στις ελληνικές οικονομικές επιδόσεις στα πρώτα 20 έτη και την ανάταξη στα τελευταία πέντε!

Από τα κουπόνια στις πλατφόρμες
«Το 2015, όταν ήρθα στην εταιρεία, το 90% του τζίρου μας ήταν ακόμη κουπονάκια», θυμάται η κυρία Βερούχη. «Σήμερα, το 98% του business μας είναι προπληρωμένες κάρτες και ψηφιακές λύσεις». Αυτό που κάποτε ήταν μια φυσική διατακτική έχει πλέον εξελιχθεί σε ένα οικοσύστημα B2B εργαλείων για παροχές και εταιρικά έξοδα.
«Η ουσία της δικής μας δραστηριότητας πλέον είναι το κομμάτι των παροχών και υπηρεσιών πληρωμής στο B2B (Business to Business). Δεν ασχολούμαστε καθόλου με B2C (Business to Consumers), άρα το βασικό μας ενδιαφέρον είναι οι εταιρείες που θέλουν να χτίσουν ένα σύστημα παροχών για τους εργαζομένους και ταυτόχρονα να διαχειρίζονται τα εταιρικά έξοδα. Και για όλα αυτά επενδύουμε σε ολόκληρα οικοσυστήματα, μέσα πληρωμής, κάρτες, ψηφιακές πλατφόρμες κ.ο.κ.», λέει η κυρία Βερούχη.
Η Edenred επικεντρώνεται αποκλειστικά στις επιχειρήσεις: «Ο συνεργάτης μας είναι είτε ο ιδιοκτήτης μιας μικρομεσαίας επιχείρησης, είτε το HR σε μεγαλύτερες εταιρείες. Τους βοηθάμε να χτίσουν και να ενισχύσουν την πολιτική παροχών τους με στοχευμένες ψηφιακές λύσεις».
Οι παροχές αλλάζουν πρόσωπο
Παραδοσιακά, στην Ελλάδα οι παροχές ήταν συγκεκριμένες: «Διατακτικές σίτισης, ασφάλειες, εταιρικά αυτοκίνητα… και κάπου εκεί τελείωνε το σύστημα», εξηγεί η ίδια. «Τον περασμένο Δεκέμβριο στο θεσμοθετημένο πλαίσιο από το κράτος προστέθηκαν και οι παροχές παιδικού σταθμού. Αυτές οι περιβόητες 5.000 ευρώ το έτος ανά τέκνο!», προσθέτει.
Ωστόσο, με την αλλαγή της αγοράς εργασίας μπήκαμε σε νέα εποχή. «Στην εποχή του “πολέμου για το ταλέντο” το ζητούμενο δεν είναι μόνο η φοροαπαλλαγή. Είναι να απαντήσεις στις ανάγκες του εργαζομένου ανάλογα με τη φάση ζωής του». Από την υποστήριξη εξόδων μετακίνησης και τηλεργασίας μέχρι παιδικούς σταθμούς και γυμναστήρια, οι εργοδότες χρειάζονται ευελιξία και στόχευση. Εμείς τους δίνουμε εργαλεία για να σχεδιάζουν εξατομικευμένα πλάνα».
Ο δεύτερος πυλώνας δραστηριότητας της εταιρείας, η διαχείριση του εξοδολογίου, συμπεριλαμβάνει εργαλεία που ετοιμάζει η ίδια η εταιρεία για μια πιο ορθολογική παρακολούθηση και χρήση. Με άλλα λόγια, η Edenred πλέον δεν είναι απλώς μια fintech, αλλά και… software developer. «Η πλατφόρμα εταιρικών εξόδων μας, το Spendeo, είναι δική μας υλοποίηση», τονίζει η κυρία Βερούχη. «Προσφέρει πλήρη οργάνωση οργανωτικής δομής, έλεγχο ορίων χρήσης, αναλυτικά reports, εγκριτικές ροές και, κυρίως, απομακρύνει το χαρτάκι και την απόδειξη από τη διαχείριση».
Περίπου 45.000 εργαζόμενοι χρησιμοποιούν την πλατφόρμα για να κάνουν επαγγελματικά έξοδα. «Και έχουμε πάνω από 10.000 ενεργούς πελάτες, επιχειρήσεις», προσθέτει.
Οι κύριες δραστηριότητές της πατάνε σε πέντε βάσεις. Η πρώτη είναι το γνωστό Ticket Restaurant, οι διατακτικές γεύματος για εργαζόμενους, η οποία πλέον έχει πάρει τη μορφή άυλης κάρτας σίτισης (Ticket Restaurant® ZERO).
Επειτα είναι η πλατφόρμα ευέλικτων παροχών My Benefits, οι λύσεις διαχείρισης εταιρικών εξόδων Spendeo και το ψηφιακό πορτοφόλι για ανέπαφες πληρωμές, το Edenred Pay.

Εντυπωσιακές επιδόσεις
Το 2015 η Edenred εξυπηρετούσε 100.000 χρήστες στην Ελλάδα. «Σήμερα πλησιάζουμε τους 500.000», αναφέρει η κυρία Βερούχη. Τριπλασιασμός έχει σημειωθεί και στο προσωπικό: «Οταν μπήκα ήμουν το νούμερο 37. Τώρα είμαστε σχεδόν 100». Αντίστοιχη πορεία είχαν και τα οικονομικά μεγέθη της θυγατρικής. Σύμφωνα με τα τελευταία δημοσιευμένα οικονομικά στοιχεία, τα έσοδα για το 2023 είχαν φτάσει τα 21 εκατ. ευρώ, με υψηλά περιθώρια καθαρού κέρδους (45%) και κέρδη μετά τους φόρους 9,65 εκατ. ευρώ!
«Τα περιθώρια κέρδους μας εντυπωσιάζουν όποιον κοιτάξει τους ισολογισμούς μας. Αλλά για να φτάσουμε τα 21 εκατ. ευρώ σε έσοδα, πρέπει να έχει προηγηθεί ένας τεράστιος όγκος φορτίσεων καρτών -εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ- από τις επιχειρήσεις προς τους εργαζομένους τους», σημειώνει η κυρία Βερούχη, τονίζοντας ότι και το 2024 η εταιρεία κατέγραψε διψήφιο ρυθμό ανάπτυξης. Στην πράξη, η Edenred αποκομίζει έσοδα είτε από μικρή προμήθεια επί του φορτισμένου ποσού, είτε μέσω της πλατφόρμας διαχείρισης με modular εμπορικό μοντέλο. «Μπορεί μια εταιρεία να χρησιμοποιεί μόνο την κάρτα ή μόνο την πλατφόρμα ή και τα δύο», εξηγεί, συμπληρώνοντας: «Και αντίστοιχα να χρεώνεται με συνδρομή ανάλογα με τις δυνατότητες και τις υπηρεσίες που επιλέγει».
Επενδύσεις σε τεχνολογία
«Η τεχνολογία ήταν ο επιταχυντής μας», λέει χαρακτηριστικά. «Οταν φύγαμε από τις χάρτινες διατακτικές έπρεπε να φτιάξουμε όλο το back-end μας από την αρχή, όχι να μεταφέρουμε απλώς το παλιό σύστημα». Οι επενδύσεις συνεχίζονται. Στόχος είναι μια ενιαία πλατφόρμα που να εξυπηρετεί τον εργοδότη, τον εργαζόμενο και το δίκτυο συνεργαζόμενων καταστημάτων.
Η ελληνική Edenred δεν είναι απλώς εκτελεστικό γραφείο. Διαθέτει ομάδα IT με δώδεκα άτομα που αναπτύσσουν λογισμικό – άλλοτε τοπικά, άλλοτε σε συνεργασία με τον όμιλο. «Σκεφτείτε ότι το 2019 φέραμε πρώτοι το Apple Pay στην Ελλάδα, πριν καν από τις τράπεζες», λέει με περηφάνια η κυρία Βερούχη. Η θυγατρική επενδύει ενεργά στην ανάπτυξη τοπικού λογισμικού και λύσεων που ενσωματώνονται στο παγκόσμιο οικοσύστημα του ομίλου.
Το αύριο είναι εξατομικευμένο
«Η στρατηγική μας επικεντρώνεται στο να δίνουμε στους πελάτες μας τα απαραίτητα εργαλεία, ώστε στη συνέχεια αυτοί με τη σειρά τους να μπορούν να έχουν ένα εξατομικευμένο μοντέλο παροχών. Αυτή είναι η τάση που φαίνεται ότι υπάρχει παγκοσμίως», λέει η κυρία Βερούχη και συνεχίζει: «Η ανάμειξη των γενεών μέσα στο εργασιακό περιβάλλον δημιουργεί πολύ πόνοκέφαλο στο HR.
Οπότε, πράγματα τα οποία γίνονταν στο παρελθόν και οι εταιρείες μπορεί να λέγανε “έχω ένα συνταξιοδοτικό, μια ασφάλεια ζωής, υγείας, διατακτικές, έχω κάνει τσεκ όλα τα κουτάκια και πάμε παρακάτω”, δεν ισχύει πια! Πολλές γενιές, οι οποίες είναι ενεργές αυτή τη στιγμή που μιλάμε, έχουν πολύ διαφορετικά θέλω, τα οποία έρχονται σε συνδυασμό με τον “πόλεμο του ταλέντου” που μαίνεται.
Η ανεργία στην Ελλάδα είναι μισή απ’ ό,τι ήταν πριν από δέκα χρόνια, πράγμα που σημαίνει ότι γίνεται πραγματικά πόλεμος καθημερινά έξω και για να κρατήσεις τον κόσμο σου και άπαξ και δεν τα καταφέρεις, για να βρεις νέα στελέχη να μπορέσεις να συνεχίσεις το έργο σου. Οπότε, εκεί η ουσία όλη είναι να μπορούμε να τους δίνουμε δυνατότητες και εργαλεία για να μπορούν αυτό το κομμάτι των παροχών, να μπορούν με εύκολο τρόπο, χωρίς πολύ διαχειριστικό, να το εξατομικεύουν σε επίπεδο χρήστη πλέον.
Και όλο αυτό το κομμάτι έρχεται προφανώς να δημιουργήσει και για εμάς καινούρια προϊόντα και καινούριες υπηρεσίες!».
Τι προσφέρει όμως η ίδια η Edenred στους εργαζομένους της; «Τα δίνουμε όλα!», σπεύδει να απαντήσει η ίδια αμέσως. «Εχουμε ένα πλήρες πακέτο παροχών, το οποίο ακολουθεί τις σύγχρονες επιταγές και το οποίο λίγο ή πολύ ακολουθούν και οι σοβαρές πολυεθνικές. Οπότε, προφανώς παρέχουμε διατακτικές σίτισης, ενώ έχουμε και την παροχή σε είδος, με βάση τις δυνατότητες που δίνει ο νόμος για την επιβράβευση του εργαζομένου στο τέλος της χρονιάς. Εχουμε παροχή παιδικού σταθμού. Εχουμε παροχή μετακίνησης, έχουμε συνταξιοδοτικό, έχουμε ασφάλεια ζωής και υγείας, εταιρικά αυτοκίνητα», τονίζει η κυρία Βερούχη.
Η ιστορία
Ο Ζακ Μπορέλ, επιχειρηματίας της εστίασης αρχικά, παρατηρούσε τη δεκαετία του ’50 ότι εκατομμύρια εργαζόμενοι δεν είχαν πρόσβαση σε ένα αξιοπρεπές μεσημεριανό γεύμα. Η απάντησή του εν έτει 1962 ήταν το Ticket Restaurant®, μια απλή αλλά ριζοσπαστική ιδέα: επιδοτούμενες διατακτικές φαγητού χορηγούμενες από εργοδότες που μπορούσαν να εξαργυρωθούν σε εστιατόρια.
Μια ιδέα που εμπνεύστηκε από τα «voucher μεσημεριανού γεύματος» που ήδη από το 1954 δίνονταν σε εργαζόμενους στη Μεγ. Βρετανία. Ο ίδιος πίεσε ώστε το γαλλικό κράτος να θεσμοθετήσει επίσημα το μέτρο το 1967 – και από εκεί και πέρα η ιδέα εξαπλώθηκε διεθνώς, με το επιχειρηματικό του τέκνο να διογκώνεται και να μετασχηματίζεται ανάλογα με τις επικρατούσες τάσεις.
Τη δεκαετία του 1980 η επιτυχία των διατακτικών γεύματος οδήγησε σε ευρύτερη εξάπλωση της υπηρεσίας και στην ένταξή της στον νεοσχηματιζόμενο -τότε- ξενοδοχειακό κολοσσό Accor.
Ο τελευταίος ενσωμάτωσε τις δραστηριότητες αυτές ως Accor Services. Σταδιακά, η εταιρεία επέκτεινε το χαρτοφυλάκιό της με νέες λύσεις, όπως διατακτικές δώρων, κάρτες κινητροδότησης και επαγγελματικά έξοδα. Το 2010 η Accor Services αποσχίστηκε από τον όμιλο Accor και μετατράπηκε σε ανεξάρτητη εταιρεία με το όνομα Edenred, που προέρχεται από τις λέξεις «Eden» (παράδεισος) και «redemption» (εξαργύρωση). Από τότε, η Edenred έγινε παγκόσμιος ηγέτης στις λύσεις για εργαζομένους, με παρουσία σε πάνω από 45 χώρες και περισσότερους από 60 εκατομμύρια χρήστες (εταιρείες, εργαζομένους και εμπόρους).
Διαβάστε ακόμη
Ανάλυση BBC: Πώς θα απαντήσει το Ιράν – τα τρία σενάρια
Κατασχέσεις για πρόστιμα στάθμευσης προ δεκαετίας
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.