Το matcha, το παραδοσιακό ιαπωνικό πράσινο τσάι σε μορφή σκόνης, έχει γνωρίσει μια εντυπωσιακή αναβίωση τα τελευταία χρόνια. Ενώ στην Ιαπωνία καταναλώνεται από τον 12ο αιώνα, η διεθνής του δημοτικότητα εκτοξεύθηκε πρόσφατα, κυρίως λόγω των κοινωνικών μέσων και ιδιαίτερα του TikTok. Εκεί, influencers και χρήστες μοιράζονται συνταγές για matcha latte, smoothies και γλυκίσματα, προβάλλοντας το ως υπερτροφή πλούσια σε αντιοξειδωτικά και με ευεργετικές ιδιότητες για την υγεία.
Η αυξανόμενη ζήτηση έχει οδηγήσει σε σημαντική αύξηση των εξαγωγών matcha από την Ιαπωνία. Σύμφωνα με το Υπουργείο Οικονομικών της Ιαπωνίας, η χώρα εξήγαγε πράσινο τσάι αξίας 36,4 δισεκατομμυρίων γιεν το περασμένο έτος, ποσό τετραπλάσιο σε σχέση με πριν από μια δεκαετία. Περίπου το 44% αυτών των εξαγωγών κατευθύνθηκε στις Ηνωμένες Πολιτείες, κυρίως σε μορφή σκόνης matcha.
Ωστόσο, η αυξημένη ζήτηση έχει προκαλέσει σοβαρές ελλείψεις στην αγορά. Η παραγωγή matcha απαιτεί την καλλιέργεια ειδικών φυτών tencha, τα οποία σκιάζονται για να ενισχυθεί η περιεκτικότητά τους σε χλωροφύλλη και L-theanine. Η διαδικασία αυτή είναι χρονοβόρα και απαιτεί εξειδικευμένο εργατικό δυναμικό, το οποίο στην Ιαπωνία είναι περιορισμένο λόγω της γήρανσης του πληθυσμού και της έλλειψης νέων αγροτών.
Η καλλιέργεια tencha είναι πιο κερδοφόρα σε σχέση με άλλες ποικιλίες τσαγιού, αλλά απαιτεί περισσότερο χρόνο και περισσότερη εργασία. Σύμφωνα με τους παραγωγούς, δεν υπάρχουν αρκετά χέρια για τη συγκομιδή και την ξήρανση των φύλλων πριν από την άλεσή τους σε σκόνη.
Η έλλειψη αυτή έχει οδηγήσει σε αύξηση των τιμών του matcha. Στην εαρινή δημοπρασία στο Κιότο, η τιμή του tencha αυξήθηκε κατά 170% σε σχέση με το προηγούμενο έτος, φτάνοντας τα 8.235 γιεν ανά κιλό, σύμφωνα με την Global Japanese Tea Association. Πολλοί λιανοπωλητές αναφέρουν ότι οι τιμές του matcha έχουν διπλασιαστεί τον τελευταίο χρόνο και ότι είναι όλο και πιο δύσκολο να βρει κανείς ένα μικρό κουτί με σκόνη, ακόμη και στο Τόκιο.
Για να αντιμετωπίσει την πίεση που ασκείται στις γηράσκουσες αγροτικές κοινότητες της Ιαπωνίας, η ιαπωνική κυβέρνηση εξετάζει το ενδεχόμενο να επιδοτήσει τους αγρότες για να τους ενθαρρύνει να αφιερώσουν περισσότερα χωράφια στην καλλιέργεια tencha.
Παρά τις προκλήσεις στην παραγωγή, το matcha παραμένει δημοφιλές ως “σουβενίρ” για τον αριθμό-ρεκόρ των τουριστών που επισκέπτονται την Ιαπωνία. Ωστόσο, ο ανταγωνισμός για την προμήθεια και την παραγωγή επαρκούς ποσότητας matcha είναι τόσο έντονος που ανάγκασε την Ito En, τον μεγαλύτερο πωλητή εσωτερικού matcha στην Ιαπωνία, να περιορίσει την προσφορά του σε ορισμένα προϊόντα.
Η συνεχώς αυξανόμενη ζήτηση για matcha έχει προκαλέσει μια παγκόσμια έλλειψη και αύξηση των τιμών, επηρεάζοντας την παραγωγή και την κατανάλωση του προϊόντος. Οι καταναλωτές και οι επιχειρήσεις καλούνται να προσαρμοστούν σε αυτή τη νέα πραγματικότητα, αναζητώντας εναλλακτικές λύσεις και προσαρμόζοντας τις στρατηγικές τους ανάλογα.
Διαβάστε ακόμη
Νέοι μισθοί στο Δημόσιο: Ποιοι θα πάρουν περισσότερα και πώς
Morgan Stanley: «Βλέπει» άνοδο 20% για τη Metlen – Στόχος τα €66
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.