search icon

business stories

Μεγάλα deals αλλάζουν ξανά το «χάρτη» της ποδοσφαιρικής βιομηχανίας (pics)

Σε «πρώτο πλάνο» η πώληση των δικαιωμάτων ονομασίας γηπέδων - Η συμφωνία ρεκόρ της Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ με την TeamViewer, το «σερί» της Premier League, η «εισβολή» της Crypto.com στην Λ. Αμερική To top-10 των χορηγιών που υπογράφηκαν

Απώλειες δισεκατομμυρίων ευρώ –απόρροια των επιπτώσεων της πανδημίας στο σύνολο των αγορών- προσπαθεί να καλύψει αυτή την εποχή η παγκόσμια «βιομηχανία των σπορ», με νέα χορηγικά deals που την οδηγούν προς ένα επιχειρηματικό restart. Η «μηχανή» του αθλητικού μάρκετινγκ παίρνει μπροστά σε διάφορα «μέτωπα» με τον «βασιλιά των σπορ», το ποδόσφαιρο, να πρωταγωνιστεί σε μια σειρά συμφωνιών.

Οι χορηγίες ονοματοδοσίας σε γήπεδα πολλών ομάδων φαίνεται να διεκδικούν τη «μερίδα του λέοντος», με ένα από τα πιο ηχηρά παραδείγματα αυτό της καταχρεωμένης Μπαρτσελόνα (με το οικονομικό «άνοιγμα» της να εκτινάσσεται στα 1,3 δισ. ευρώ) η οποία αναζητά την εταιρεία-σπόνσορα που θα «βαφτίσει» το Καμπ Νου και θα εισφέρει ένα σημαντικό ποσό ετησίως στα ταμεία της.

Δεν μπαίνουν, όμως, μόνο οι Ισπανοί στο «κόλπο». Σύμφωνα με έρευνα (πηγή: Sportbusiness), τα ενεργά deals από τον συγκεκριμένο τομέα ανέρχονται σε 147 και αυτά που αφορούν τα 5 κορυφαία ποδοσφαιρικά πρωταθλήματα στην Ευρώπη και τις 5 μεγαλύτερες λίγκες στην Βόρεια Αμερική εμφανίζουν συνολική αξία ύψους 823 εκατ. δολ.

Η πώληση των δικαιωμάτων ονομασίας προσφέρει, όπως αναφέρεται, στους συλλόγους κατόχους των σταδίων τις ευκαιρίες να συγκεντρώσουν κεφάλαια που θα χρησιμεύσουν π.χ. για την κατασκευή νέων γηπέδων, την επέκταση των υπαρχόντων χώρων ή απλώς για τη δημιουργία περισσότερων εσόδων.

Οι ειδικοί εκτιμούν ότι στο προσεχές διάστημα ακόμα περισσότεροι θα στραφούν προς μια τέτοια λύση…

Η «μόδα» έφθασε ως την Πολωνία εσχάτως, όπου το Stadion Wroclaw, η έδρα της Σλασκ, υπέγραψε το πρώτο του deal με την εισηγμένη βιομηχανία κρέατος Tarczynski και στην Αυστραλία συνέβη κάτι ανάλογο με τον γαλλικό ξενοδοχειακό όμιλο της Accor!

Tο ρεκόρ της Γιουνάιτεντ

Η βασική χορηγία της φανέλας αποτελεί μια άλλη ισχυρή πηγή –την πιο βασική ίσως, μετά από τις εισπράξεις των εισιτηρίων και τα τηλεοπτικά δικαιώματα- για την πλειοψηφία των ομάδων.

Το παράδειγμα της… εποχής θεωρείται η Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ, με αφεντικά τα μέλη της αμερικάνικης επιχειρηματικής οικογένειας Γκλέιζερ, η οποία σύναψε με τον γερμανικό πολυεθνικό τεχνολογικό «κολοσσό» TeamViewer την πιο προσοδοφόρα συμφωνία της περιόδου του κορωνοϊού.

Αυτή «τρέχει» από φέτος –από το ξεκίνημα της αγωνιστικής σεζόν, εδώ και λίγους μήνες- και θα αποφέρει στους «μπέμπηδες» +230 εκατ. λίρες (275 εκατ. ευρώ) για τα επόμενα 5 χρόνια.

Αν και η Γιουνάιτεντ εντός γηπέδων δεν θυμίζει το ποδοσφαιρικό «θηρίο» των ημερών του θρυλικού πρώην προπονητής της σερ Άλεξ Φέργκιουσον, εκτός αυτών παραμένει εμπορικά ένα πανίσχυρο brand. Χορηγίες υπογράφονται για την προβολή ενός επιχειρηματικού logo σε…μανίκια, σε ταμπέλες γηπέδων και κάθε πρόσφορο μέσο.

Μελέτη της KPMG ιεραρχεί το -μέχρι στιγμής- Top 10 των χορηγιών που υπογράφηκαν κατά την διάρκεια της υγειονομικής κρίσης, ως εξής: 1. Μάντσεστερ Γ. – TeamViewer 56,5 εκατ. ευρώ (5 χρόνια), 2. Γιουβέντους – Jeep 47,5 εκατ. ευρώ (3 χρόνια), 3. Λειψία – Red Bull 34 εκατ. ευρώ (1 χρόνος), 4. Ίντερ – Chiliz/Socios.com 20,35 εκατ. ευρώ (1 χρόνος), 5. Ατλέτικο Μαδρίτης – Plus500 17,25 εκατ. ευρώ (1 χρόνος), 6. Ρόμα – DigitalBits 12,2 εκατ. ευρώ (3 χρόνια), 7. Μίλαν – Emirates 12 εκατ. ευρώ (3 χρόνια), 8. Λάτσιο – Binance 10 εκατ. ευρώ (2 χρόνια), 9. Έβερτον – Cazoo 9,84 εκατ. ευρώ (2 χρόνια), 10. Γκλάντμπαχ – Flatex/Degiro 9,7 εκατ. ευρώ (3 χρόνια).

Στο «παιχνίδι» οι start ups και Crypto «εισβολή»

Οι νεοφυείς επιχειρήσεις δεν φαίνονται διατεθειμένες να μείνουν έξω από το «παιχνίδι» των χορηγιών στις ποδοσφαιρικές business. Η δημοφιλής βρετανική start up Cazoo και σπόνσορας των Έβερτον, Άστον Βίλα – εξειδικευμένη στις on line πωλήσεις μεταχειρισμένων αυτοκινήτων- επιδιώκει να επεκτείνει τις δραστηριότητες της πέρα από την αγορά του Ηνωμένου Βασιλείου και για αυτό επιθυμεί να προσλάβει νέο επικεφαλής χορηγιών για την Ευρώπη. Τα χνάρια της Cazoo ακολουθούν κι άλλες start ups…

Η είσοδος του crypto κλάδου στην οικονομία του ποδοσφαίρου –και γενικότερα του αθλητισμού- αν και εξακολουθεί να αντιμετωπίζει την καχυποψία πολλών εξακολουθεί να κερδίζει έδαφος, τουλάχιστον σε κάποιες χώρες.

Σημείο αναφοράς οι επεκτατικές τάσεις της εκ των νέων χορηγών της Παρί Σεντ Ζερμέν του βαθύπλουτου Άραβα Νασέρ Αλ Κελαϊφι και του Αργεντίνου σούπερ σταρ Λιονέλ Μέσι, ο οποίος δέχθηκε να πληρώνεται μέρος του «χρυσού» μισθού του σε κρυπτονομίσματα, της Crypto.com που στρέφει την προσοχή της και σε άλλες… ηπείρους, πλην της Ευρώπης, όπως η Λατινική Αμερική.

Οι τελευταίες πληροφορίες την θέλουν σπόνσορα του Copa Libertadores και κάτοχο της άδειας για NFT, μετά από συμφωνία της με τη Νοτιοαμερικανική Συνομοσπονδία Ποδοσφαίρου.

Αντίθετα, οι εταιρείες κρυπτονομισμάτων βρέθηκαν αντιμέτωπες με απαγόρευση χορηγιών από την λίγκα του… κρίκετ στην Ινδία. Στο ποδόσφαιρο τα πράγματα, προς το παρόν, είναι πιο «ελεύθερα» γι’ αυτές…

Η Castrol και το σερί της Premier League

Οι πιο… συμβατικού τύπου χορηγίες δεν εξαιρούνται, φυσικά, από τις εμπορικές δραστηριότητες ομάδων και ομοσπονδιών. Το πλουσιότερο ποδοσφαιρικό πρωτάθλημα του πλανήτη, η βρετανική Premier League πρόσθεσε μια 7η –πολυετή- συμφωνία στο «σερί» της, με μέλος των κεντρικών χορηγών της την εταιρεία λιπαντικών Castrol, η οποία θα αρχίσει από τον Ιανουάριο του 2022, με ετήσιο αντίτιμο που θα κυμανθεί μεταξύ 10-12 εκατ. λιρών.

Η Castrol θα ενταχθεί στο ίδιο «γκρουπ» με άλλους lead partner της σεζόν 2021-22: την εταιρεία ανάπτυξης video games EA Sports και τις Barclays (επίσημη τράπεζα), Budweiser (επίσημη μπύρα), Nike (επίσημη μπάλα), Hublot (επίσημη ωρολογοποιεία) και την Oracle.

Το νέο deal της Premier League διαθέτει τα δικά του «μυστικά». Η γεωγραφική εστίαση της συμφωνίας αφορά όλο τον κόσμο (Κίνα, Ασία, Μέση Ανατολή, Ηνωμένο Βασίλειο, Ευρώπη) και η Castrol σκοπεύει να χρησιμοποιήσει τη νέα ποδοσφαιρική χορηγία της για να προωθήσει τη γκάμα υγρών ηλεκτρικών οχημάτων, λιπαντικών υψηλών επιδόσεων και τις επιχειρήσεις σέρβις και συντήρησης, παρουσιάζοντας επίσης προϊόντα και υπηρεσίες για βιομηχανικούς, ναυτιλιακούς και ενεργειακούς πελάτες της!

Η… απογοήτευση του Σαουδαράβα κροίσου

Απογοήτευση επικρατεί, ωστόσο, στις τάξεις της Νιούκασλ του βαθύπλουτου Σαουδάραβα πρίγκιπα Μοχάμεντ Μπιν Σαλμάν λιγότερο από δυο μήνες μετά από την εξαγορά της από τον ίδιο και τους συνεταίρους του, για έναν πολύ ειδικό λόγο:

Επειδή οι σύλλογοι της Premier League ανέβαλαν την απόφαση τους σχετικά με τους νέους κανόνες οι οποίοι θα επιβληθούν στις χορηγίες για τις βρετανικές ομάδες.

Κι αυτό συμβαίνει επειδή οι… 18 στους 20 επιδιώκουν να «μπλοκάρουν» την εισροή χρημάτων προς τους συλλόγους από εταιρείες συνδεδεμένες με τους μεγαλομετόχους τους με στόχο τους δυο Άραβες, τον Σαλμάν της Νιούκασλ και τον σεϊχη Μανσούρ από Άμπου Ντάμπι της Μάντσεστερ Σίτι.

Τώρα, θα είναι υποχρεωμένοι και οι νέοι ιδιοκτήτες των «ανθρακωρύχων» να περιμένουν τουλάχιστον μέχρι τα μέσα του επόμενου μήνα για να διαπιστώσουν αν θα εγκριθούν οι νέες χορηγίες!

Διαβάστε ακόμη:

Χρονιά – ρεκόρ για το ελληνικό οικοσύστημα

ΔΑΑ: Διαγωνισμός €10 εκατ. για το νέο μεγάλο φωτοβολταϊκό πάρκο

ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή: Επιδόσεις με «ούριο άνεμο» και ισχυρά «αντισώματα» στη διπλή κρίση

 

Exit mobile version