Η διάσωση πέντε ΔΕΚΟ με χρέη σχεδόν 3 δισ. ευρώ, όσα περίπου καταλογίζονται κάθε χρόνο στους φορολογούμενους για τον ΕΝΦΙΑ, είναι ένα από τα στοιχήματα που πρέπει να κερδίσει η κυβέρνηση. Οι υπερχρεωμένες ΕΛΒΟ, ΕΑΒ, Ναυπηγεία Σκαραμαγκά και ΛΑΡΚΟ, είναι επιχειρήσεις που, εάν δεν είχαν ως εκούσιους μετόχους τους φορολογούμενους, θα είχαν βάλει λουκέτο προ πολλού.

Η ΕΑΒ, έχει την τελευταία τριετία αρνητικά ίδια κεφάλαια και κινείται εκτός στόχων προϋπολογισμού, αλλά δεν ελήφθη κανένα μέτρο διόρθωσης, με αποτέλεσμα να μην θεωρείται δεδομένη ακόμη και η καταβολή της μισθοδοσίας. Η ΛΑΡΚΟ, που πουλάει νικέλιο σε τιμλες κάτω του κόστους και επιβιώνει επειδή δεν πληρώνει τη ΔΕΗ, έχει χρέος 600 εκατ. Ευρώ, το οποίο αυξάνεται κατά 5,5 εκατομμύρια κάθε μήνα.

Τα ΕΛΤΑ παρουσιάζουν έλλειμμα 6 εκατ. Ευρώ κάθε μήνα και θα χρειαστούν άλλα 350 εκατ. Από τον δημόσιο κορβανά προκειμένου να χρηματοδοτηθεί ένα σχέδιο εξυγίανσης.

Εντωμεταξύ, το σχέδιο διάσωσης και εξυγίανσης των ΕΛΤΑ , το οποίο περιλαμβάνει μεταξύ άλλων την απομάκρυνση 1.500 «δανεικών» εργαζομένων δηλαδή υπαλλήλων που έχουν προσληφθεί στον Οργανισμό μέσω παρένθετων εταιρειών, συναντά εμπόδια και αντιδράσεις.

ΛΑΡΚΟ

Έχει χρέη άνω των 500 εκατ. Ευρώ και απασχολεί περίπου 1.100 εργαζομένους με ετήσιο κόστος 47 εκατ. Ευρώ. Χθες η ΛΑΡΚΟ βρέθηκε στο επίκεντρο των πολιτικών εξελίξεων τόσο λόγω των αντιδράσεων της αντιπολίτευσης όσο και από τους εργαζόμενους που έκλεισαν την εθνική οδό Αθήνας – Θεσσαλονίκης, με την κυβέρνηση να δίνει προθεσμία 12 μηνών για να βρεθεί λύση. Σε άλλη περίπτωση, σύμφωνα με την τροπολογία που κατατέθηκε, θα οδηγηθεί σε πτώχευση. Εκτός των χρεών σε ΔΕΗ και άλλους προμηθευτές, η εταιρεία έχει να παρουσιάσει ισολογισμό από το 2014.

Η εταιρεία απειλείται με πρόστιμο 49,5 εκατ ευρώ για μη συμμόρφωση με τους κανόνες για τα δικαιώματα επαληθευμένων εκπομπών αερίου του θερμοκηπίου, ενώ η Τράπεζα Πειραιώς έχει καταγγείλει δύο ομολογιακά δάνεια με ανοικτό υπόλοιπο 32 εκατ. Ευρώ, πλέον τόκων υπερημερίας. Το χειρότερο, όπως τόνισε και ο υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας, η εταιρεία έχει αρνητική καθαρή θέση ύψους 308 εκατ ευρώ ενώ κάθε μήνα το χρέος αυξάνεται κατά 5 με 5,5 εκατομμύρια. Για το σχέδιο της κυβέρνησης όσον αφορά την ΛΑΡΚΟ μίλησε στον ΘΕΜΑ 104,6 ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης.

Ναυπηγεία Σκαραμαγκά

Χθες η κυβέρνηση έφερε τροπολογία που παραχωρεί δικαιώματα αποκλειστικής χρήσης επί του αιγιαλού και του αναγκαίου θαλάσσιου χώρου για τη λειτουργία ναυπηγείου. Επίσης, προχωρά στην διευθέτηση αυθαίρετων κατασκευών και λοιπών ιδιοκτησιακών ζητημάτων εντός των εγκαταστάσεων των ναυπηγείων και στην πρόβλεψη ενός μεταβατικού πλαισίου πυροπροστασίας της υπο καθεστώς ειδικής διαχείρισης της εταιρείας.

Η τρίτη πληγή για την κυβέρνηση, σύμφωνα με τον υπουργό Οικονομικών, είναι η ΕΛΒΟ. Η κυβέρνηση προχωρεί με στόχο τις επόμενες εβδομάδες να ολοκληρωθεί η διαδικασία της ελεύθερης διαπραγμάτευσης. Σκοπός είναι η πώληση τουλάχιστον του 79% των μετοχών, έτσι ώστε το ελληνικό δημόσιο να κατέχει το 21%.

Σε ό,τι αφορά στην ΕΑΒ, η εταιρεία ετοιμάζεται να εμφανίσει για άλλη μία χρονιά μεγάλες ζημιές ενώ σύμφωνα με τον κ. Σταϊκούρα, το υπουργείο Οικονομικών δεν προέβη στην ενεργοποίηση του νόμου, δηλαδή στην εφαρμογή διορθωτικών παρεμβάσεων που είχαν συμφωνηθεί σε μνημόνιο συνεργασίας μεταξύ υπουργείου Οικονομικών και ΕΑΒ. Η εταιρεία εμφανίζει απλήρωτες υποχρεώσεις ύψους 58 εκατ. Ευρώ εκ των οποίων ληξιπρόθεσμες ύψους 54 εκατ. Επίσης, εκκρεμεί η επιστροφή υπολοίπου στον κρατικό προϋπολογισμό περί των 6 εκατ ευρώ.

Με πληροφορίες από την Καθημερινή