Η μουσική βιομηχανία αλλάζει και πάλι. Μπορεί προ 20ετίας η βίαιη προσαρμογή να ήταν η ψηφιοποίηση των τραγουδιών και το παράνομο downloading που προκάλεσε μεγάλη κρίση αλλά και τεκτονικές αλλαγές στο χώρο, ωστόσο σήμερα η μουσική βιομηχανία κάνει μία νέα στροφή και μαζί με τις απευθείας ψηφιακές πωλήσεις τραγουδιών μέσω μίας σειράς πλατφόρμων όπως το Spotify ή η Apple Μusic πλέον αποκτούν ολοένα μεγαλύτερη σημασία στη δομή των εσόδων της τα πνευματικά δικαιώματα μέσα απ’ τα social media. Και για την επιτάχυνση αυτής της αλλαγής υπάρχει μία εταιρεία, με ισχυρή βάση στην Ελλάδα, που παίζει σήμερα καταλυτικό ρόλο.

Το όνομα της, Orfium, εμπνευσμένο από τις μελωδίες του Ορφέα. Μία εταιρεία που έχει κεντρικά γραφεία στο Λος Άντζελες, όπου κατοικούν οι ιδρυτές της, ο Ντρου Ντέλις και ο Κρις Μαχόνεϊ, δύο Αμερικανοί με θαυμασμό για την ελληνική φιλοσοφία και μυθολογία, αλλά που η παραγωγική της βάση και η τεχνολογική της αιχμή βρίσκεται στην Αθήνα, επί της οδού Καλιρρόης. Εκεί όπου σήμερα εργάζονται 110 άνθρωποι, κυρίως μηχανικοί, επιστήμονες δεδομένων (Data Scientists) και Software Developers υπό την καθοδήγηση του Μιχάλη Πετυχάκη, γενικού διευθυντή τεχνολογίας της εταιρείας και εκ των βασικών μετόχων. Αυτός, μαζί με τον Δημήτρη Παπασπύρο, είναι οι άνθρωποι που έβαλαν τα θεμέλια για τις καινοτομίες που αναπτύσσει η εν λόγω startup καθιστώντας την Αθήνα αιχμή ενός οργανισμού, που αναπτύσσεται διεθνώς, φθάνοντας σήμερα να έχει κλείσει συμβόλαια με τις μεγάλες εταιρείες της μουσικής βιομηχανίας. Μεταξύ αυτών δισκογραφικές όπως η Warner Music Group, η Sony Music Entertainment και η Red Bull Records καθώς και μουσικοί εκδότες –που εκπροσωπούν τα πνευματικά δικαιώματα των δημιουργών – όπως η Warner Chappell, η Sony / ATV, η EMI και η Kobalt. Μάλιστα από πέρυσι η Αθήνα κατέστη και έδρα των εμπορικών δραστηριοτήτων της εταιρείας σε όλη την περιοχή ΕΜΕΑ (Ευρώπη, Μέση Ανατολή και Αφρική) με επικεφαλής τον Γιάννη Σταθόπουλο, πρώην στέλεχος του ομίλου ANT1.

Τι ακριβώς όμως κάνει η Orfium; «Ασχολείται κατά βάση με τη διαχείριση πνευματικών δικαιωμάτων, ξεκινώντας από τον χώρο της μουσικής και σιγά-σιγά διευρύνεται το σε όλο το κομμάτι του entertainment», αποκρίνεται στο «business stories». ο κ. Πετυχάκης. «Κατά βάση όμως είμαστε καθαρά μία εταιρεία τεχνολογίας και καινοτομίας», συμπληρώνει.

Ο ίδιος ανέλαβε πριν από πέντε χρόνια να μετουσιώσει σε πράξη την ιδέα του Ντρου Ντέλις και του Κρις Μαχόνεϊ να δημιουργηθεί το αντίπαλον δέος της γνωστής εφαρμογής SoundCloud. Ένα εγχείρημα το οποίο ξεκίνησε χάρη σε κοινούς γνωστούς που τους έφεραν σε επαφή, αλλά κινδύνεψε να τιναχθεί στον αέρα αφού εμπορικά η νέα πλατφόρμα δεν μπορούσε να κάνει το breakthrough. «Ήταν μία αποτυχία», ομολογεί ο κ. Πετυχάκης. Στην προσπάθειά της, λοιπόν, να επαναπροσδιορίσει το αντικείμενο δραστηριότητάς της, η ομάδα γνώρισε το πρόσωπο-κλειδί, τον Ρομπ Γουέλς, ο οποίος είχε προηγουμένως διατελέσει για τουλάχιστον 10 χρόνια πρόεδρος στο τμήμα Digital Business της δισκογραφικής Universal παγκοσμίως. «Ο κ. Γουέλς μάς μύησε στον κόσμο της μουσικής βιομηχανίας και με τη βοήθειά του διαπιστώσαμε αφενός τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι ιδιοκτήτες πνευματικών δικαιωμάτων, αφετέρου την έλλειψη προηγμένων τεχνολογικά λύσεων σε αυτόν τον τομέα», αναφέρει ο κ. Πετυχάκης.Με τη συνδρομή του η εταιρεία θα κλείσει το πρώτο μεγάλο συμβόλαιο και θα έχει την πολύτιμη ώθηση. Μάλιστα ο κ. Γουέλς βλέποντας τις προοπτικές θα πηδήξει στο τρένο της Orfium αναλαμβάνοντας διευθύνων σύμβουλος της.

«Πλέον ήμασταν μία μικρή ομάδα η οποία όμως είχε έναν δυνατό CEO, που ήξερε πολύ καλά τη μουσική βιομηχανία», λέει ο κ. Πετυχάκης. Στην κατεύθυνση αυτή αναγνωρίστηκε το μεγάλο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι ιδιοκτήτες πνευματικών δικαιωμάτων κυρίως στις νέες πλατφόρμες των social media, με την Orfium να αναπτύσει τελικά μια πλατφόρμα που εντοπίζει περιπτώσεις παραβιάσεων των πνευματικών δικαιωμάτων τους.
Η πρώτη υπηρεσία που πούλησαν τότε βασίστηκε σε ένα μοντέλο διαμοιρασμού εσόδων. «Έπρεπε να προσφέρουμε κάτι απλό που θα το ήθελαν, αλλά δεν θα ρίσκαραν γι αυτό. Οπότε προτείναμε με τις λύσεις και εφαρμογές που είχαμε αναπτύξει να βρούμε εκ μέρους τους διαφυγόντα κέρδη από πνευματικά δικαιώματα μέσα σε ψηφιακές πλατφόρμες, όπως το YouTube. Εάν δεν βρίσκαμε κάτι, δεν τους χρεώναμε. Eάν βρίσκαμε, όμως, παίρναμε ένα ποσοστό. Πλέον, και έπειτα από τρία χρόνια συνεργασιών και απτών αποτελεσμάτων που κέρδισαν την εμπιστοσύνη τους, αρχίζουμε να προσφέρουμε “360 λύσεις”. Έχουμε την πλατφόρμα και μπορούμε να βοηθήσουμε τους πελάτες μας στην διαχείριση ολόκληρου του καταλόγου των πνευματικών δικαιωμάτων. Όχι μόνο να βρούμε τα διαφυγόντα κέρδη, αλλά και τον τρόπο να τα στέλνουν στους δικαιούχους, που είναι κάτι αρκετά περίπλοκο», σημειώνει.

«Το όλο στήσιμο της μουσικής βιομηχανίας είναι ιδιαίτερα πολύπλοκο», σπεύδει να εξηγήσει απ’ την πλευρά του ο κ. Σταθόπουλος, ο οποίος απ’ τον περασμένο Απρίλιο εντάχθηκε στην Orfium αναλαμβάνοντας τη διοίκηση στο κομμάτι ΕΜΕΑ της εταιρείας. «Επίσης, από τον δημιουργό ως τον τελικό καταναλωτή υπάρχουν πολλοί ενδιάμεσοι εμπλεκόμενοι, που έχουν καταστήσει το όλο πλέγμα σύνθετο. Οπότε ένα τεράστιο πρόβλημα σήμερα είναι η κακή ποιότητα των καταλόγων. Όταν λέμε “καταλόγων” εννοούμε σε ποιον ανήκει ένα έργο, σε τι ποσοστό, πχ ένα ποσοστό στο συνθέτη, ένα στον στιχουργό, αλλά και ο καθένας απ’ αυτούς μπορεί να εκχωρήσει τμήματα των δικαιωμάτων αυτών προς διαχείριση στους διαφορους εμπλεκόμενους. Μιλάμε για εκατομμύρια έργα που έχουν κακή εικόνα ως προς το ιδιοκτησιακό καθεστώς. Εάν σε αυτό προσθέσουμε και τις δισκογραφικές που μπαίνουν στο παιχνίδι με διαφορετικά ποσοστά ιδιοκτησίας, μιλάμε για ένα χάος. Η Orfium λοιπόν, ως data driven εταιρεία τεχνολογίας, συμβάλει στην επικαιροποίηση και στο συμμάζεμα των καταλόγων. Και το συμμάζεμα αυτό έχει άμεση επίπτωση στους ιδιοκτήτες των καταλόγων όταν πάμε πλέον σε πλατφόρμες όπως το YouTube, το Spotify κτλ. Οπότε η βασική μας συνεισφορά ήταν ότι μπορούμε να διαχειριστούμε και να βελτιστοποιήσουμε την εικόνα καταλόγου. Απο εκεί και πέρα ξεκινάμε με τον αλγόριθμο που έχουμε αναπτύξει και την τεχνητή νοημοσύνη να εντοπίσουμε, πχ, στο YouTube, σε ποια βίντεο παίζεται μουσική, εάν αυτή ανήκει στους πελάτες μας ή τις συνεργαζόμενες εταιρείες, να διαπιστώσουμε εάν έχουν πληρωθεί δικαιώματα και εάν όχι, τότε να τα διεκδικήσουμε».

Αν και στο YouTube, λόγω της ύπαρξης επιχειρηματικού μοντέλου σχέσης με τους κατέχοντες τα δικαιώματα, οι διαδικασίες για την απόδοση πνευματικών δικαιωμάτων είναι σχετικά απλές εφόσον εντοπιστεί το υλικό, δεν ισχύει το ίδιο και στις άλλες διάσημες πλατφόρμες. «Μιλάμε για βίντεο που παράγονται από χρήστες, κάτι που γίνεται τόσο στο Instagram όσο και στο Tik Tok. Ωστόσο αυτές οι πλατφόρμες, οι οποίες αναπτύσσονται εκθετικά, δεν αποδίδουν κάτι σε αυτόν που έχει τα πνευματικά δικαιώματα. Κατά συνέπεια τα διαφυγόντα κέρδη είναι ακόμα μεγαλύτερα. Φέτος με την εφαρμογή της σχετικής Κοινοτικής Οδηγίας θα αναγκαστούν να το κάνουν στην Ευρώπη, οπότε σκοπεύουμε να βοηθήσουμε τους πελάτες μας και σε αυτό το κομμάτι», λέει ο κ. Πετυχάκης.
Το 2019, τα έσοδα από διαφυγόντα πνευματικά δικαιώματα που κατάφερε να αποδώσει στους πελάτες της η Orfium έφθασαν τα 100 εκατ. ευρώ. Αυτό, όπως λέει ο κ. Πετυχάκης οδήγησε την εταιρεία σε έναν κύκλο εργασιών περίπου 10 εκατ. ευρώ. «Το 2020 ξεπεράσαμε κατά πολύ αυτά τα νούμερα», σημειώνει ο ίδιος. Κι αυτό, όπως εξηγεί ο κ. Σταθόπουλος, παρά το γεγονός ότι το μέσο διαφημιστικό έσοδο στις ψηφιακές πλατφόρμες, απ’ όπου και αντλούνται τα χρήματα για τη διαχείριση πνευματικών δικαιωμάτων, υποχώρησε.

«Φέτος ανακαλύψαμε τον εαυτό μας», λέει ο κ. Πετυχάκης και συνεχίζει: «Καταφέραμε να υπερδιπλασιαστούμε σε στελεχιακό δυναμικό εν μέσω της καραντίνας. Ο κορωνοϊός μας έφερε πιο κοντά στους πελάτες μας για να διαπιστώσουμε το μέλλον της βιομηχανίας, οπότε να δούμε και εμείς πως θα ταιριάξουμε καλύτερα σε αυτό».
Στο πλαίσιο αυτό «η επέκταση και σε άλλες ψηφιακές πλατφόρμες που χρησιμοποιούν content είναι η φυσική εξέλιξη των πραγμάτων. Δεν είναι όμως και το μόνο στο οποίο στοχεύουμε. Πλέον θέλουμε ολοκληρωτική υποστήριξη των πελατών μας. Να τους παρέχουμε συστήματα και υπηρεσίες που θα εξελιχθούν στα βασικά τους εργαλεία, όπως για παράδειγμα έχει εξελιχθεί το Gmail για όλους μας».
Κι αυτό δεν αφορά μόνο τις ψηφιακές πλατφόρμες των social media όπου διακινείται σήμερα τεράστιος όγκος δεδομένων. «Αφορά από ραδιοτηλεοπτικά μέσα ως καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος», λέει ο κ. Σταθόπουλος. «Οπότε έχουμε και αναπτύσσουμε εργαλεία που μπορεί να ενδιαφέρουν από συλλογικούς φορείς διαχείρισης πνευματικών δικαιωμάτων, ως εταιρείες, ατζέντηδες κοκ».

Σε ;o,τι αφορά τους περίπου 200 εργαζομένους της εταιρείας, εκ των οποίων οι 110 βρίσκονται στην Αθήνα, ακολουθείται, όπως λένε και οι δύο, το «αμερικάνικο μοντέλο» συμμετοχής. Κοινώς μετοχές προκειμένου να αισθανθούν όλοι ότι παλεύουν για κάτι για το οποίο είναι και οι ίδιοι ιδιοκτήτες! Όπως λέει ο κ. Πετυχάκης το 25% του μετοχικού κεφαλαίου αναλογεί στους εργαζομένους. Το υπόλοιπο στους δύο ιδρυτές, τον διευθύνοντα σύμβουλο και τον ίδιο ενώ λίγα χρόνια πριν εισήλθε στο μετοχολόγιο και η Big Pi Ventures.

Διαβάστε ακόμη: 

Παράταση και διπλάσιες δόσεις για άλλους 8 μήνες στα «παγωμένα» κορωνοχρέη 

Lockdown: Οδηγός για τις μετακινήσεις, ποιες οι εξαιρέσεις – Τι ισχύει με τον κωδικό 6 (vid) 

Distressed ακίνητα, ναυτιλία, αλλά και comeback στον τουρισμό ετοιμάζει ο Στέγγος, μετά τo deal του Πόρτο Καρράς