Η … σπορά έγινε το 1952 από τον Δημήτρη Κεπενό. Οι ρίζες έπιασαν στο χώμα και έκτοτε η εταιρεία Μύλοι Κεπενού κατάφερε να ακολουθήσει μία σταθερά αναπτυξιακή πορεία χωρίς υπερβολές, παρά τις σειρήνες της εκάστοτε εποχής. Με το πέρασμα των χρόνων ο αρχικός νερόμυλος στην Περιβόλα Πατρών έδωσε τη θέση του σε σύγχρονες εγκαταστάσεις και μεγάλες υποδομές και η εταιρεία υπό την ηγεσία της δεύτερης γενιάς, του Γιώργου Κεπενού και του αδελφού του Θεόφιλου, κατάφερε να δημιουργήσει ένα πανελλαδικό δίκτυο αλλά και να κάνει εξαγωγές, καθιστώντας τη μία από τις τρεις μεγαλύτερες εγχώριες δυνάμεις στα άλευρα.

Και τώρα oi Μύλοι Κεπενού, κοντά στο να σβήσουν τα 70 κεράκια, βρίσκονται ενώπιον μιας νέας εποχής, καθώς η τρίτη γενιά της οικογένειας αναλαμβάνει τα ηνία. Πρόκειται για τον γιο του Γιώργου Κεπενού, Δημήτρη, ο οποίος πλέον εκτελεί χρέη προέδρου, και την κόρη του Ελένη, η οποία έχει αναλάβει τον ρόλο της διευθύνουσας συμβούλου.

Και όπως προκύπτει από τη συζήτηση που κάναμε με την κυρία Ελένη Κεπενού, η νέα γενιά, που σπούδασε και «ψήθηκε» επαγγελματικά από την προηγούμενη, έχει όρεξη αλλά και όραμα, ώστε η εισηγμένη στο Χρηματιστήριο Αθηνών εταιρεία να διεκδικήσει ακόμα περισσότερα στην αγορά που αλλάζει.
«Θέλουμε να είμαστε η πρώτη επιλογή στην παραγωγή προϊόντος ζύμης», εξηγεί η κυρία Κεπενού. «Γνωρίζουμε πολύ καλά την αναγκαιότητα της σταθερότητας στα ποιοτικά χαρακτηριστικά των προϊόντων που παράγουμε, κάτι που παραμένει για μας προτεραιότητα. Παράλληλα όμως επενδύουμε στην τεχνολογική εξέλιξη της εταιρείας με βασική στόχευση να κερδίσουμε μεγαλύτερα μερίδια και να παραμείνουμε στους τρεις μεγαλύτερους παίκτες του κλάδου», σημειώνει.

Η ίδια έχει κλείσει ήδη μία δεκαετία στην εταιρεία περνώντας από διάφορες θέσεις, έχει ασχοληθεί όμως περισσότερο με τα διοικητικά, ενώ ο μικρότερος αδελφός της, ο Δημήτρης, πτυχιούχος πολιτικός μηχανικός, με τα της παραγωγής.

Για να σηματοδοτηθεί η αλλαγή στην εταιρεία έγινε ένα γενικό ρετούς στη «βιτρίνα». Κοινώς, αλλαγή της εταιρικής ταυτότητας, του λογοτύπου, των συσκευασιών και των γραφικών που χρησιμοποιούνται. Ακόμα και το σλόγκαν της εταιρείας, το οποίο έγινε: «Το αλεύρι είναι τέχνη». Τι σημαίνει αυτό; «Το αλεύρι έχει μια διττή σημασία για εμάς», εξηγεί η κυρία Κεπενού. «Είναι Τέχνη γιατί είναι δημιουργία. Είναι η πρώτη ύλη που χρειάζονται οι πελάτες μας, οι αρτοποιοί, για να πλάσουν νέες γεύσεις που ξεχωρίζουν. Είναι η περηφάνια που νιώθουν οι πελάτες μας όταν χρησιμοποιούν το πάθος τους, την αγάπη τους, για να πλάσουν νέα προϊόντα και νέες αναμνήσεις. Από την άλλη, το αλεύρι είναι Τέχνη και για εμάς γιατί χρειάζεται σταθερή προσήλωση στην ποιότητα της παραγωγής, καινοτόμες μεθόδους στις οποίες εστιάζουμε μονίμως ώστε να έχουμε άριστης ποιότητας προϊόν. Προϋποθέτει γνώση, εξειδίκευση, μεράκι, φροντίδα για τον τελικό καταναλωτή», τονίζει.

Πριν από τις αλλαγές στη «βιτρίνα» όμως προηγήθηκε μία σημαντική αναδιάρθρωση στη λειτουργία της ίδιας της εταιρείας, ώστε να μπορεί να έχει μεγαλύτερη ευελιξία και αποδοτικότητα στη νέα εποχή που ξεκινά. Μία αναδιάρθρωση την οποία ολοκλήρωσε ο Γιώργος Κεπενός πριν δώσει τα κλειδιά της εταιρείας στα παιδιά του.
«Εχουμε ολοκληρώσει την αναδιάρθρωση της εταιρείας, καθώς και ένα επενδυτικό πλάνο ύψους 3 εκατ. ευρώ σε μηχανολογικό εξοπλισμό και τεχνολογίες μηχανογράφησης, όπως το πρόγραμμα SAP. Αυτά τα θεωρούμε πυλώνες που θα βοηθήσουν στην εξέλιξή μας, ιδιαίτερα σε περίεργες εποχές όπως η σημερινή», σημειώνει η κυρία Κεπενού.

Σήμερα η καρδιά της παραγωγικής δραστηριότητας χτυπά στις ιδιόκτητες εγκαταστάσεις στη Βιομηχανική Περιοχή Πατρών. Τις υποδομές της εταιρείας συμπληρώνουν πλήρως εξοπλισμένες αποθήκες στην Αθήνα, στη Θεσσαλονίκη και την Καβάλα που λειτουργούν ως κέντρα διανομής καλύπτοντας γεωγραφικά όλη τη χώρα, καθώς επίσης ένα σύγχρονο συγκρότημα εκφόρτωσης δημητριακών στο λιμάνι της Πάτρας και ένας ιδιόκτητος στόλος φορτηγών μεταφοράς και σιλοφόρων οχημάτων.

Η παραγωγή, όπως λέει η κυρία Κεπενού, γίνεται με τεχνολογία αιχμής. «Ολη η παραγωγική διαδικασία γίνεται εδώ και χρόνια απομακρυσμένα. Ημασταν οι πρώτοι που εφαρμόσαμε αυτό το σύστημα, και γι’ αυτό μας είχαν προσδώσει τον χαρακτηρισμό “μυλωνάδες με κομπιούτερ”», σημειώνει. Στέκεται επίσης στο Τμήμα Ερευνας και Ανάπτυξης της εταιρείας, απ’ όπου ξεκινούν τα νέα προϊόντα ακολουθώντας τις τάσεις της αγοράς. Πώς επηρεάζει το disrupt που έχει κάνει η πανδημία του κορωνοϊού; «Η κρίση αυτή είναι κάτι το πρωτόγνωρο. Στο υγειονομικό κομμάτι, και καθώς ο Νομός Αχαΐας βρέθηκε νωρίς στο επίκεντρο της πανδημίας, ήμασταν από τους πρώτους που οργανώθηκαν και καταφέραμε να οχυρωθούμε επιβάλλοντας αυστηρότερα μέτρα στη λειτουργία της εταιρείας και ακολουθώντας συγκεκριμένα πρωτόκολλα ασφαλείας. Και ευτυχώς μέχρι σήμερα δεν είχαμε κάποιο κρούσμα. Στο οικονομικό κομμάτι σαφώς έχουμε επηρεαστεί. Μην ξεχνάτε ότι η κατανάλωση περιορίστηκε ελλείψει των εκατομμυρίων τουριστών. Επίσης υπήρξε μείωση της ζήτησης από τα καταστήματα εστίασης. Σε κάθε περίπτωση, όμως, η αλήθεια είναι ότι δεν επηρεαστήκαμε όσο άλλοι κλάδοι. Η ζήτηση από τα νοικοκυριά αυξήθηκε. Επειτα μιλάμε για ένα βασικό προϊόν», σημειώνει.

Υγιή οικονομικά

Κάπως έτσι, στις πρώτες οικονομικές καταστάσεις που υπογράφει η κυρία Κεπενού μαζί με τον αδελφό της Δημήτρη και οι οποίες αφορούν το α’ εξάμηνο της τρέχουσας χρήσης, η εταιρεία έχει σημειώσει καθαρές πωλήσεις 16,56 εκατ. ευρώ, αυξημένες σχεδόν κατά 5% σε σχέση με πέρυσι. Τα κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA) ήταν 1,25 εκατ. ευρώ και τα κέρδη μετά τους φόρους 502.844 ευρώ. Οι δε ταμειακές ροές από λειτουργικές δραστηριότητες σε αυτό το διάστημα ήταν 4,94 εκατ. ευρώ! Σημειώνεται ότι το σύνολο των ιδίων κεφαλαίων της εταιρείας στις 30 Ιουνίου ήταν 20,35 εκατ. ευρώ και το σύνολο του τραπεζικού δανεισμού (μακροπρόθεσμου και βραχυπρόθεσμου) 11,47 εκατ. ευρώ. Τον περασμένο μήνα, μάλιστα, η νέα διοίκηση κατάφερε να εξασφαλίσει νέο κοινό ομολογιακό δάνειο ύψους 12,5 εκατ. ευρώ που θα χρησιμοποιήσει για την αναχρηματοδότηση του υφιστάμενου δανεισμού, αλλά και την εξυπηρέτηση των επιχειρηματικών σκοπών της εταιρείας. Αξιοσημείωτο είναι επίσης το γεγονός ότι οι Μύλοι Κεπενού είναι μία από τις λιγοστές εισηγμένες που παράγουν συνεχώς και αδιαλείπτως κέρδη στα 10 τελευταία χρόνια.

Εκτιμήσεις για το υπόλοιπο της χρονιάς η κυρία Κεπενού αδυνατεί να κάνει. «Θεωρούμε ότι θα μείνουμε πιστοί στη στρατηγική μας και τελικά η χρονιά θα αποδειχτεί καλή», σημειώνει.

Η εταιρεία, όπως λέει η ίδια, κάνει και εξαγωγές σε Αλβανία, Βουλγαρία, Κύπρο και Δανία, αν και αυτές εξακολουθούν να έχουν μικρό μερίδιο στα έσοδα της εταιρείας. Από την άλλη, στην εγχώρια αγορά συνεχίζει να καταγράφει σημαντική ανάπτυξη, με ναυαρχίδα των πωλήσεων την γκάμα του κίτρινου αλεύρου, του σκληρού. Μπροστά στις δυσκολίες της πανδημίας η εταιρεία στέκεται αρωγός στην προσπάθεια που καταβάλλουν οι πελάτες της. «Πάνω απ’ όλα είμαστε συνεργάτες. Επομένως έχουμε προσαρμόσει ήδη την εμπορική πολιτική μας και τις πληρωμές. Θα είμαστε δίπλα τους όσο μπορούμε», υπογραμμίζει η κυρία Κεπενού.

Το ίδιο λέει και για τους 122 εργαζόμενους της επιχείρησης. «Πραγματικά τους θεωρούμε καρδιά της εταιρείας. Είναι πολλοί που τους ξέρω από μικρό παιδάκι και τώρα βγαίνουν στη σύνταξη ή έχουμε εργαζόμενους δεύτερης γενιάς. Παιδιά εργαζομένων μας που συνταξιοδοτήθηκαν. Και αυτό είναι ιδιαίτερα συγκινητικό».

Το background

Η ίδια η Ελένη Κεπενού άλλωστε έχει μεγαλώσει μέσα στους χώρους του εργοστασίου. «Από μικρή ερχόμουν στην εταιρεία για να  βοηθήσω. Μάλιστα ο θόρυβος και η κίνηση στο εργοστάσιο ήταν μέρος της καθημερινότητάς μας, αφού το προηγούμενο σπίτι της οικογένειας ήταν ακριβώς δίπλα στο παλιό εργοστάσιο. Ηξερα τους πάντες από μικρό παιδάκι. Και όλο αυτό το αγάπησα. Γι’ αυτό και επιλογή μου ήταν να συνεχίσω εδώ», λέει η κυρία Κεπενού, και συνεχίζει: «Μπορεί ο κλάδος αυτός να είναι ανδροκρατούμενος, όμως τον αγαπώ πολύ. Και θεωρώ ότι σε αυτό έπαιξε καταλυτικό ρόλο η αδυναμία που έχω στον πατέρα μου».

Η ίδια σπούδασε Οργάνωση και Διοίκηση Επιχειρήσεων, ενώ έχει μεταπτυχιακό στα Χρηματοοικονομικά. Οπως λέει, καθ’ όλη τη διάρκεια των σπουδών της εργαζόταν για να αποκτήσει εμπειρία σε άλλες επιχειρήσεις και τραπεζικά ιδρύματα. Στη Μύλοι Κεπενού εισήλθε πλήρως πριν από περίπου μία δεκαετία. «Ξεκίνησα από χαμηλά περνώντας όλα τα τμήματα της εταιρείας. Από την παραγωγή ως τις πωλήσεις και τη διανομή – και φυσικά αργότερα στο λογιστήριο και τα διοικητικά, δίπλα στον πατέρα μου. Ετσι, έμαθα πολύ καλά την εταιρεία μας», σημειώνει.

Οσον αφορά τον Γιώργο Κεπενό, αν και παραχώρησε τόσο τη διοίκηση όσο και τις μετοχές που κατείχε στα παιδιά του (από 36,017% ο καθένας), εξακολουθεί να βρίσκεται στο πλευρό τους. «Ο πατέρας μου πιστεύει πολύ στη νέα γενιά και παρά το γεγονός ότι θα μπορούσε να παραμείνει στην εταιρεία, επέλεξε να κάνει τόπο στα νιάτα ξεκινώντας μια νέα εποχή», λέει η Ελένη Κεπενού.

Και πώς θα είναι η εταιρεία σε πέντε χρόνια από τώρα; «Θεωρώ ότι θα έχουμε επιτύχει τους στόχους μας. Η εταιρεία θα είναι ψηλά στην αγορά. Θα έχουμε ολοκληρώσει το σχέδιο που ενεργοποιούμε και πιστεύω ότι θα είναι από τις εταιρείες-διαμάντια που θα ζηλεύουν πολλοί».

Χρονιές-σταθμοί της εταιρείας

1952 / Ο ιδρυτής Δημήτριος Γ. Κεπενός δημιούργησε τον πρώτο νερόμυλο στην Περιβόλα Πατρών εξυπηρετώντας τις ανάγκες των κατοίκων της περιοχής.

1966 / Ο παραδοσιακός υδροκίνητος πετρόμυλος μετατρέπεται σε κυλινδρόμυλο, πράγμα που ως τότε απαγορευόταν.

1967 / Τοποθετήθηκε η πρώτη κυλινδρομηχανή, ρωσικής προέλευσης, και έτσι δημιουργήθηκε ένας πρότυπος για την περιοχή κυλινδρόμυλος.

1978 / Πραγματοποιείται το πρώτο σημαντικό επενδυτικό βήμα με την κατασκευή ενός κτιρίου 450 τ.μ. και 2 ορόφων και την προμήθεια του σχετικού μηχανολογικού εξοπλισμού. Ετσι, η παραγωγή έφτασε τους 25 τόνους το 24ωρο.

1981 / Επεκτείνεται ο μηχανολογικός εξοπλισμός της εταιρείας και η παραγωγική δυναμικότητα φτάνει τους 48 τόνους ανά 24ωρο.

1986 / Η εταιρεία μετατρέπεται σε Ανώνυμη με την επωνυμία ΜΥΛΟΙ ΚΕΠΕΝΟΥ ΑΒΕΕ, στην οποία συμμετείχαν τα τέκνα του Δημητρίου Κεπενού.

1990 / Νέα επέκταση του μηχανολογικού εξοπλισμού και η δυναμικότητα φτάνει πλέον τους 120 τόνους ανά 24ωρο. Η ποικιλία των προϊόντων αυξήθηκε σημαντικά και έφτασε τις 16.

1998 / Μέσα σε λιγότερο από έναν χρόνο εργασιών, τον Ιούλιο, το όραμα του ιδρυτή Δημητρίου Γ. Κεπενού για τη δημιουργία μιας από τις μεγαλύτερες αλευροβιομηχανίες της χώρας παίρνει σάρκα και οστά. Με σεβασμό στην παράδοση και την κληρονομιά της πολυετούς πείρας, μία από τις πιο σύγχρονες αλευροβιομηχανίες έβαλε μπροστά τις μηχανές στις ιδιόκτητες εγκαταστάσεις της στη ΒΙ.ΠΕ. Πατρών με δυναμικότητα άλεσης 310 τόνους σταριού ανά 24 ώρες.

2001 / Η εταιρεία ολοκληρώνει την εγκατάσταση συγκροτήματος εκφόρτωσης δημητριακών στο λιμάνι της Πάτρας δυναμικότητας 3.000 τόνων δημητριακών ανά ημέρα. Την ίδια χρονιά, η δυναμική πορεία της Μύλοι Κεπενού επισφραγίζεται με τη δημόσια εγγραφή της στο Χρηματιστήριο Αξιών της Αθήνας. Παράλληλα, τέθηκε σε λειτουργία η νέα γραμμή άλεσης σίτου δυναμικότητας επιπλέον 120 τόνων σταριού το 24ωρο.

2003 / Τίθεται σε λειτουργία μία επιπλέον γραμμή άλεσης σιταριού, δίνοντας ώθηση για δυναμικότητα που ξεπέρασε τους 700 τόνους ανά 24ωρο.

2013 / Σε διάστημα μικρότερο των έξι μηνών ξεκινούν τη λειτουργία τους δύο πλήρως εξοπλισμένες αποθήκες στη Θεσσαλονίκη και την Καβάλα, επεκτείνοντας την εμβέλεια της εταιρείας σε ολόκληρη τη χώρα.

2020 /Αναλαμβάνει πλέον τη διοίκηση η τρίτη γενιά της οικογένειας.