Με μερικά κλικ οποιοσδήποτε ασχολείται με τη διασφάλιση και τον έλεγχο ποιότητας τροφίμων μπορεί να έχει απαντήσεις σε ερωτήματα που πρώτα χρειάζονταν ημέρες αναζήτησης για να απαντηθούν. Αυτό είναι το επίτευγμα της Agroknow, που ξεκίνησε 12 χρόνια πριν τολμώντας κάτι που φαινόταν τουλάχιστον εξωπραγματικό για τα δεδομένα του αγροτικού κόσμου όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά και σε παγκόσμιο επίπεδο.

Δημιούργησε λοιπόν μια ηλεκτρονική πλατφόρμα με στόχο την εκπαίδευση γεωπόνων και αγροτών μέσω της καλύτερης διαχείρισης της αγροτικής πληροφορίας. Η καινοτομία προσέλκυσε άμεσα το ενδιαφέρον μεγάλων οργανισμών. Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Γεωργίας & Τροφίμων των Ηνωμένων Εθνών, η Παγκόσμια Τράπεζα, πανεπιστήμια και ερευνητικά κέντρα από την Ευρώπη, τις ΗΠΑ και την Κίνα προσέγγισαν την Agroknow και ζήτησαν συνεργασία.

Σιγά-σιγά ξεκίνησε η συνεργασία και με ιδιωτικές επιχειρήσεις όπως η Syngenta, εταιρεία-leader στον γεωργικό τομέα με έμφαση στην καινοτομική έρευνα και την τεχνολογία. Στο τέλος μιας απαιτητικής δεκαετίας είχαν κερδίσει την τυφλή εμπιστοσύνη των πελατών, καθώς κατάφεραν να αντιμετωπίζουν τις πραγματικές ανάγκες τους, ενώ οι τεχνοκράτες της Ε.Ε. τους ξεχώριζαν γιατί ήταν μία από τις λίγες εταιρείες που αξιοποιούσαν κάθε ευρώ των ευρωπαϊκών επιδοτήσεων.

«Νομίζω ότι τα πρώτα 10 χρόνια κάναμε κάτι πολύ εξειδικευμένο που στον έξω κόσμο φαινόταν εξωτικό, αλλά στους μεγάλους πελάτες μας ήταν πολύ απαραίτητο – και το κάναμε με πάθος και μεράκι. Γι’ αυτό και καταφέραμε να ξεχωρίσουμε παγκοσμίως ως μία από τις περισσότερο πρωτοπόρες επιχειρήσεις στον τομέα αυτό. Σήμερα έχουμε πλέον επικεντρωθεί σε ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα της αγροδιατροφικής αλυσίδας: το πώς θα φτάσουν στο πιάτο μας ασφαλή και πιστοποιημένα τρόφιμα. Πιο συγκεκριμένα, εδώ και τρία χρόνια δουλεύουμε πολύ στοχευμένα, παρέχοντας βοήθεια στους παραγωγούς, μεταποιητές, συσκευαστές και διανομείς τροφίμων προκειμένου να έχουν ασφαλή και ποιοτικά προϊόντα», τονίζει ο διευθύνων σύμβουλος της Agroknow Νίκος Μανουσέλης.

Πώς επιτυγχάνεται αυτό; Η διαδικασία σίγουρα δεν είναι απλή. Απαιτεί την επιστημονική γνώση και την εγκυρότητα των πανεπιστημίων και των ερευνητικών κέντρων με τα οποία συνεργάζεται η Agroknow, σε συνδυασμό με καινοτόμες τεχνολογίες πληροφορικής που βοηθούν να ψηφιοποιηθούν και να αυτοματοποιηθούν αυτές οι σύνθετες διαδικασίες.

Η online πλατφόρμα καθημερινά συλλέγει, καταγράφει και αναλύει πληροφορία από ολόκληρο τον κόσμο που αφορά την ασφάλεια των τροφίμων. Πίσω από το θαύμα της τεχνολογίας βρίσκεται μια δυνατή ομάδα που αποτελείται από μηχανικούς κομπιούτερ, ειδικούς στην αγροτική παραγωγή, στην επικοινωνία και στην τεχνολογία τροφίμων.

«Με προηγμένους αλγόριθμους τεχνητής νοημοσύνης παρακολουθούμε όλες τις ανακλήσεις τροφίμων από επίσημους φορείς, τους ελέγχους σε τρόφιμα που γίνονται στα τελωνεία, αλλά και εργαστηριακές αναλύσεις που γίνονται σε τρόφιμα και πρώτες ύλες σε παγκόσμιο επίπεδο. Μετά δίνουμε σε οποιαδήποτε επιχείρηση παράγει ή εμπορεύεται τρόφιμα τη δυνατότητα να δει στατιστικά στοιχεία που αφορούν την ασφάλεια στα τρόφιμα, τάσεις για αναδυόμενους κινδύνους στην εφοδιαστική της αλυσίδα, προβλέψεις για πιθανούς κινδύνους που μπορεί να προκύψουν και εκτίμηση κινδύνου σχετικά με πρώτες ύλες ή προμηθευτές. Με μερικά κλικ σήμερα οποιοσδήποτε ασχολείται με τη διασφάλιση και τον έλεγχο ποιότητας τροφίμων μπορεί να έχει άμεσα τις απαντήσεις», μας εξηγεί ο κ. Μανουσέλης.

Το πελατολόγιο της εταιρείας περιλαμβάνει διάσημα ονόματα όπως η γερμανική αλυσίδα σούπερ μάρκετ METRO, η Coca-Cola, η αμερικανική Conagra Brands (με πάνω από 100 χρόνια ιστορία εμπορεύεται και διακινεί μεγάλα brands της Αμερικής), το Yili Group (η μεγαλύτερη κινεζική εταιρεία γαλακτοκομικών προϊόντων και 8η στον κόσμο) και η γερμανική Haribo. Αλλά και ελληνικές εταιρείες με βαρύ όνομα, όπως τα Μπισκότα Παπαδοπούλου, η ΑΒ Βασιλόπουλος, η Γρηγόρης Μικρογεύματα και η Δέλτα εμπιστεύτηκαν την Agroknow ακολουθώντας τις εξελίξεις που αφορούν στην ποιότητα των τροφίμων.

Ανθρωπος της τεχνολογίας, ο κ. Μανουσέλης ακολουθεί με προσήλωση το μότο του που είναι «εμπιστεύσου τη διαδικασία». Οπως μας αποκάλυψε, ένας λόγος που αποφάσισε να ιδρύσει εταιρεία πληροφορικής για τον αγροτικό τομέα ήταν ότι η πρόσβαση στα κοινοτικά κονδύλια ήταν ευκολότερη. Του ζητάμε λοιπόν να δώσει συμβουλές στους νέους Ελληνες που έχουν εμπλακεί για χρόνια στα γρανάζια της γραφειοκρατίας προκειμένου να πάρουν ΕΣΠΑ.
«Η συμβουλή μας θα ήταν απλή», επισημαίνει, «και αν κάποιος έχει ένα προϊόν που το πιστεύει πολύ και ένα σχέδιο για το πώς θα το βγάλει στην αγορά, η ευρωπαϊκή χρηματοδότηση μπορεί να βοηθήσει στο να γίνουν τα πρώτα βήματα. Αρκεί τα μάτια και τα αυτιά να παραμένουν στις πραγματικές ανάγκες των πελατών του.

Η κοινοτική χρηματοδότηση μας έχει βοηθήσει πάρα πολύ. Τα πρώτα χρόνια μάς βοήθησε να αναπτύξουμε μια σπάνια τεχνογνωσία την οποία στη συνέχεια ξεκινήσαμε να εξάγουμε εκτός Ευρώπης. Στη συνέχεια, μας βοήθησε να ανταποκριθούμε σε ευκαιρίες που βλέπαμε στην αγορά και να αναπτύξουμε καινοτομία που απαντά στις ανάγκες των πελατών μας. Πλέον στην κοινότητα μας ξέρουν και μας εμπιστεύονται: μας λένε ότι είμαστε η φωνή της αγοράς, μία από τις ξεχωριστές επιχειρήσεις που αξιοποιούν κάθε ευρώ της επιδότησης που παίρνουν για να δημιουργήσουν δουλειές για νέους ανθρώπους και να καινοτομήσουν περισσότερο».

– Ποια είναι η φιλοσοφία σας στο επιχειρείν;

Η φιλοσοφία μας είναι απλή: μας ενδιαφέρει να κατανοήσουμε σε βάθος τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν στην καθημερινότητά τους οι πελάτες μας και μετά να προτείνουμε μια λύση. Οχι να τους πουλήσουμε τις τεχνολογικές μας λύσεις. Ολοι μας λένε ότι αυτό που εκτιμούν είναι η πολυετής πείρα μας και ο διαφορετικός τρόπος προσέγγισης των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν.

– Και η συμβουλή που σας έδωσαν και αποδείχθηκε σοφή;

Ακόμη θυμάμαι τη συμβουλή ενός καθηγητή μου στο Πολυτεχνείο την ώρα που με έκοβε στην προφορική εξέταση του τελευταίου μαθήματος που με χώριζε από το πτυχίο μου: «Να αντιμετωπίζεις κάθε εμπόδιο στη ζωή σου, παιδί μου, με το χαμόγελο που βλέπω τώρα». Και αυτό πλέον είναι η φιλοσοφία που έχουμε σε ολόκληρη την ομάδα: αντιμετωπίζουμε τα πάντα ενωμένοι και με ένα χαμόγελο στα χείλη.

Η Agroknow ήταν ανάμεσα στα 11 καλά παραδείγματα φορέων και επιχειρήσεων που παρουσίασε ο ΣΕΒ στο πλαίσιο της καμπάνιας του «Το αύριο, σήμερα: Για την Ελλάδα των άξιων και των αξιών».

Η εταιρεία σχεδιάζει να επεκταθεί ακόμη περισσότερο στη διεθνή αγορά. Ηδη συζητούν με τεράστιες πολυεθνικές από τον χώρο των τροφίμων που ενδιαφέρθηκαν για την πλατφόρμα. Η επέκταση της ομάδας θα βοηθήσει στη διεύρυνση της υποστήριξης των μεγάλων πελατών. Παράλληλα, σε συνεργασία με μεγάλο γερμανικό όμιλο ξεκινά μια μεγάλη επένδυση σε τεχνολογίες blockchain για την αυτοματοποίηση και διασφάλιση των διαδικασιών πιστοποίησης αγροτικών προϊόντων. Φιλοδοξία της εταιρείας είναι να αποτελέσει την ευρωπαϊκή απάντηση σε αντίστοιχες λύσεις που αναπτύσσονται σε ΗΠΑ και Ασία, δοκιμάζοντας τις νέες υπηρεσίες σε πιλότους που θα τρέξουν σε Γερμανία, Ιταλία, Πολωνία, Κροατία και φυσικά στην Ελλάδα.