Με τη διακοπή και διάλυση των τεσσάρων συμβάσεων του Πάτρα –Πύργος που ολοκληρώθηκε την Παρασκευή 27 Mαρτίου, έγινε ένα ακόμα βήμα από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών για την ένταξη του έργου στην Ολυμπία Οδό ως ενιαίο έργο.

Η κυβέρνηση, η οποία από την αρχή της θητείας της είχε επικρίνει το μοντέλο του τεμαχισμού του διαγωνισμού, έχει ξεκινήσει τις διαδικασίες για ένταξη εκ νέου του έργου στη Παραχώρηση της Ολυμπίας Οδού, από την οποία είχε αφαιρεθεί το 2013. Μάλιστα έχει ήδη επιτευχθεί σχετική συμφωνία με τον παραχωρησιούχο.

Για το ενδιάμεσο διάστημα, και με δεδομένη την κρισιμότητα του έργου και την κακή κατάσταση σε πολλά σημεία του υπάρχοντος οδικού δικτύου, προγραμματίζονται στοχευμένες παρεμβάσεις οδικής ασφαλείας.

Οι 4 εργολαβίες που διαλύθηκαν και τυπικά είναι οι εξής:

–        «Τμήμα 2 Αμαλιάδα – Δουναίικα», με Ανάδοχο την «INTRAKAT» και εκτελεσμένες εργασίες στο 8,7% του συνόλου (το οποίο, αν και μικρό, ήταν το μακράν μεγαλύτερο ποσοστό μεταξύ των τεσσάρων)

–        «Τμήμα 5 Σαγαίικα – Βάρδα», με Ανάδοχο την «Κ/ΞΙΑ ΞΑΝΘΑΚΗΣ ΑΤΕ – ΑΦΟΙ ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ ΑΤΕΒΕ ΙΝΤΕΡΚΑΤ» και εκτελεσμένες εργασίες στο 0,11% του συνόλου

–        «Τμήμα 6 Κ. Αχαΐα – Σαγαίικα», με Ανάδοχο την «GD INFRASTRUTTURE Ε.Π.Ε.»  και εκτελεσμένες εργασίες στο 2% του συνόλου

–        «Τμήμα 7    ΒΙΠΕ – Κάτω Αχαΐα» με Ανάδοχο την «ΑΦΟΙ ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ ΑΤΕΒΕ» με διακριτικό τίτλο «ΙΝΤΕΡΚΑΤ» και εκτελεσμένες εργασίες στο 0,50% του συνόλου

Σύμφωνα με το υπουργείο, με βάση την πρόοδο που έχει συντελεστεί μέχρι σήμερα, τα τμήματα αυτά δεν θα ήταν δυνατό να ολοκληρωθούν όχι τον Οκτώβριο 2022 που ήταν η συμβατική ημερομηνία περαίωσής τους, αλλά ούτε καν το τέλος του 2023 που ήταν η λήξη της συγχρηματοδότησης από την Ε.Ε.

Σε ότι αφορά τις υπόλοιπες 4 εργολαβίες, σε δύο Ανάδοχος έχει κηρυχθεί οριστικά έκπτωτος, λόγω μη προσκόμισης των απαραίτητων εγγυητικών επιστολών. Σε μία υπάρχουν ακόμη δικαστικές εμπλοκές στο ΣτΕ με άγνωστο ορίζοντα ολοκλήρωσης.

Επισημαίνεται ότι η ολοκλήρωση της συγκεκριμένης εργολαβίας (Α.Κ. Κυλλήνης – Αμαλιάδα) ήταν κρίσιμη για τη σύνδεση των πόλεων Αμαλιάδας και Πύργου μέσω του νέου αυτοκινητοδρόμου.

Στην τελευταία, στο τμήμα 8, από τις 16 Μαρτίου  έχει κηρυχθεί έκπτωτη η εταιρεία «GD INFRASTRUTTURE SRL», επειδή με υπαιτιότητά της είχε υπερβεί κατά 2 μήνες την εκπλήρωση 4 Αποκλειστικών Προθεσμιών του έργου, ενώ επίσης δεν συμμορφώθηκε στην Ειδική Πρόσκληση που της απέστειλε η Υπηρεσία. Επιπλέον, ενώ έχει εισπράξει προκαταβολή για το έργο ύψους 1.398.645,49 ευρώ, οι εργασίες που έχει εκτελέσει έχουν αξία μόλις 40.139,38 ευρώ, δηλαδή αντιστοιχούν στο 0,115% του συνόλου της σύμβασης.

Υπενθυμίζεται ότι το Υπουργείο Υποδομών και ο Παραχωρησιούχος της Ολυμπίας Οδού, μετά από διαπραγματεύσεις, υπέγραψαν ένα Μνημόνιο Συναντίληψης που περιλαμβάνει τις βασικές αρχές της συμφωνίας των δύο μερών. Ο Υπουργός κ. Καραμανλής προχώρησε σε συναντήσεις και αρχικές συζητήσεις με την Επίτροπο κ. Vestager για το θέμα, ενώ είναι σε εκκρεμότητα και νέα συνάντηση μαζί της στις Βρυξέλλες.

Παράλληλα, το Υπουργείο ετοιμάζει το φάκελο για την προγνωστοποίηση προς τις υπηρεσίες της Επιτροπής για θέματα Ανταγωνισμού (DG-COMP), καθώς και την ενημέρωση των αντίστοιχων υπηρεσιών για θέματα συμβάσεων (DG-GROW).

Σημειώνεται ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση είχε ξεκαθαρίσει  ότι εφόσον το έργο συνεχιστεί  με 8 εργολαβίες θα πρέπει οπωσδήποτε να έχει ολοκληρωθεί ως το 2023.

Η ελληνική πλευρά πέτυχε πρόσφατα, σύμφωνα με το υπουργείο στην περίπτωση που το έργο ολοκληρωθεί με μία σύμβαση, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή να δεχθεί να χρηματοδοτηθεί και από τους πόρους της Προγραμματικής Περιόδου 2021-2027.

Με την ένταξη του έργου στην παραχώρηση της Ολυμπίας Οδού:

– Εξασφαλίζεται η ολοκλήρωσή του.

-Η υλοποίησή του δεν θα κοστίσει στο ελληνικό δημόσιο ούτε ευρώ παραπάνω από όσο προβλεπόταν στις 8 εργολαβίες.

-Η επίβλεψή του θα γίνεται από ανεξάρτητο μηχανικό, απελευθερώνοντάς προσωπικό του Υπουργείου για άλλα έργα.

– Εξασφαλίζεται η εγγύηση της κατασκευής και απαλλάσσεται το Δημόσιο από το κόστος λειτουργίας και συντήρησης έως το 2040.