Η METRO ΑΕΒΕ κατάφερε να αυξήσει τόσο τον κύκλο εργασιών όσο και την κερδοφορία της το 2022 παρά το γεγονός ότι οι προκλήσεις του νέου οικονομικού περιβάλλοντος και η αύξηση του κόστους λειτουργίας περιόρισε συνολικά τα περιθώρια κέρδους του κλάδου.

«Παρά την αυξημένα κόστη – μόνο στην ενέργεια περιμέναμε πρόσθετο κόστος ενέργειας ύψους 16 εκατ. – θα εμφανίσουμε κερδοφορία λίγο μεγαλύτερη απ’ το 2021», σημείωσε χαρακτηριστικά ο Πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της METRO ΑΕΒΕ κ. Αριστοτέλης Παντελιάδης μιλώντας χθες σε δημοσιογράφους στο περιθώριο της φετινής έκθεσης HORECA.

Σημειώνεται πως το 2021 η εταιρεία είχε εμφανίσει EBITDA συνολικού ύψους 57 εκατ. ευρώ.

Την ίδια ώρα ο κύκλος εργασιών της εταιρείας, σύμφωνα με τον κ. Παντελιάδη, αυξήθηκε τελικά κατά 9% ξεπερνώντας τις εκτιμήσεις που έκανε ο ίδιος λίγο πριν το καλοκαίρι για περίπου 6%. «Η αύξηση αυτή προέρχεται σε μεγάλο βαθμό απ’ τα Metro Cash & Cary, τα οποία λόγω της ανόδου του τουρισμού και της λήξης της πανδημίας Covid19 ευνοήθηκαν πάρα πολύ. Εκτιμώ ότι και φέτος θα συνεχίσουν να πηγαίνουν καλά. Επίσης και τα Σούπερ Μάρκετ (σσ My market) ήταν ανοδικά, αλλά σε μικρότερο βαθμό», τόνισε.

Τι ήταν όμως αυτό που σε μία γενικότερη χρονιά πίεσης των περιθωρίων κέρδους σε όλο τον κλάδο η Metro είδε τα κέρδη της να αυξάνονται; Σύμφωνα με τον κ. Παντελιάδη αυτό είναι απόρροια των κινήσεων που ακολούθησαν την εξαγορά της Βερόπουλος προ ετών. «Αν γυρίσουμε στην εποχή της εξαγοράς, από το 2016, το 2017, το 2018 η κερδοφορία μας είχε πιεστεί πολύ. Κάθε εξαγορά χρειάζεται να τη ‘χωνέψεις’ και έχει πάρα πολλά παράπλευρα έξοδα. Δεν είναι μόνο τα λεφτά που πληρώνεις για την κάνεις, αλλά όλα αυτά που χρειάζονται μετά για να λειτουργήσουν ως μία ή δύο επιχειρηματικές δραστηριότητες. Όταν όμως το πετύχεις, αυτό μετά αρχίζει να αποδίδει. Αρα θα έλεγα ότι το μέγεθος του 1,5 δισ που είχαμε θέσει τότε ως στόχο και επιτύχαμε αρχίζει πλέον να φαίνεται και να αποδίδει. Μάλιστα αισιοδοξώ ότι θα φανεί ακόμα περισσότερο στο μέλλον. Επομένως θα σας έλεγα ότι ο λόγος (σσ της αύξησης της κερδοφορίας) δεν είναι ότι τώρα συνέβη κάτι αλλά ότι τότε έγιναν οι κινήσεις που τώρα αποδίδουν σιγά σιγά. Δυστυχώς στον κλάδο μας τίποτα δεν φαίνεται αμέσως, όλα χρειάζονται το χρόνο τους για να δείξουν», τόνισε ο κ. Παντελιάδης.

«Επιλεκτικοί» σε εξαγορές

Ο Πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της METRO ΑΕΒΕ ξεκαθάρισε ότι η εταιρεία δεν πρόκειται να μπει στη «μάχη» της εξαγοράς μικρότερων Σούπερ Μάρκετ, η οποία έχει ξεκινήσει να «φουντώνει» τους τελευταίους μήνες. Αντίθετα φιλοδοξεί να πετύχει ανάπτυξη κυρίως μέσω του νέου concept των franchise καταστημάτων που πλέον προωθεί.

«Πουλάνε ακριβά, αλλά δεν είναι μόνο αυτό», απάντησε ο κ. Παντελιάδης, και εξήγησε: «Είμαστε πιο εκλεκτικοί ή πιο ‘παράξενοι’! Όπως θελετε πειτε το. Ψάχνουμε αλυσίδες και καταστήματα που μοιάζουν με στο δικό μας format. Τι σημαίνει αυτό; Καταστήματα με 600, 700, 1000 τμ!  Οι περισσότερες μικρομεσαίες αλυσίδες στην Ελλάδα έχουν μικρά καταστήματα, τα οποία δεν λέω ότι είναι κακά. Αυτές μπορούν να τα δουλεύουν καλά. Εμείς όμως δεν ξέρουμε να τα δουλεύουμε. Γι αυτό μπαίνουμε και στο franchising ώστε να διαθέτουμε και μικρά καταστήματα. Όμως εκεί είναι ο franchisee πάλι, όχι εμείς. Γι αυτό και δεν έχουμε βρει κάτι για να εξαγοράσουμε ως τώρα. Δεν είναι ότι δεν ψάχνουμε και ότι δεν έχουμε ανοιχτά τα μάτια μας, όμως είμαστε ίσως πολύ πιο επιλεκτικοί σε σχέση με τους άλλους», σημείωσε ο κ. Παντελιάδης.

Σταθεροποίηση

Σε ό,τι αφορά τις ανατιμήσεις και τον πληθωρισμό ο επικεφαλής της METRO ΑΕΒΕ μιλά για τις πρώτες ενδείξεις σταθεροποίησης και ίσως μικρής μείωσης στις τιμές συγκεκριμένων προϊόντων, προχωρώντας μάλιστα στην εκτίμηση πως ως το καλοκαίρι θα επέλθει μία «λογικοποίηση» και ηρεμία στο κομμάτι των τιμών.

«Έχουμε περάσει την κορυφή της καμπύλης τον περασμένο Νοέμβριο – Δεκέμβριο και τώρα αρχίζει να πέφτει. Βέβαια απ’ αυτό ως το ‘φτάσαμε σε λογικά σημεία’ έχουμε ακόμα πολύ δρόμο. Το θετικό είναι ότι έχουν ξεκινήσει να υπάρχουν και υποτιμήσεις, αν και είναι σαφώς λιγότερες απ’ τις ανατιμήσεις που γίνονται», λέει. Μεταξύ των προϊόντων που εμφανίζουν πλέον σταθεροποίηση και ίσως μικρή μείωση τιμής είναι τα χαρτικά, το χοιρινό, τα σπορέλαια ενώ αναμένεται υποχώρηση στα αγελαδικά γαλακτοκομικά. «Βέβαια αυτά είναι ‘σταγόνα στον ωκεανό», παραδέχεται ο κ. Παντελιάδης.

Οι τιμές και το καλάθι

Πάντως ο ίδιος ξεκαθαρίζει ότι οι τιμές δεν πρόκειται να επιστρέψουν στα επίπεδα προ της εκτίναξης του πληθωρισμού. «Ναι, δεν θα ξαναγυρίσουμε εκεί που ήμασταν! Σε κάποια προϊόντα θα μαζευτούν οι ‘τρέλες’ αλλά και πάλι τίποτα δεν θα ξαναγυρίσει εκεί που ήταν. Ούτε η ενέργεια, ούτε το μισθολογικό κόστος θα ξαναγυρίσει εκεί που ήταν – και αυτό δεν είναι κακό – άρα λοιπόν δεν υπάρχει περίπτωση να επανέλθουμε, αλλά να λογικευτούμε. Θα επέλθει μία ισορροπία».

Σύμφωνα με τον κ. Παντελιάδη δεν υπάρχει λόγος παράτασης του μέτρου του «καλαθιού», καθώς ο ίδιος θεωρεί ότι έχει αρχίσει να ‘ξεφουσκώνει’ ως μέτρο. «Το καλάθι είναι μία προσφορά. Ένα είδος προσφοράς. Κάθε προσφορά μετά από καιρό αρχίζει και ‘ξεφουσκώνει’. Δεν του δίνουν σημασία πλέον οι πελάτες στο βαθμό που του έδιναν, δεν ασχολούνται με αυτό ιδιαίτερα. Σαφώς αν πάρει κανείς τα ποσοστά, το ‘καλάθι’ διατηρεί ποσοστό στις πωλήσεις διότι έχει μέσα βασικά προϊόντα. Δηλαδή και να μην τα πεις “καλάθι” προφανώς πουλάνε.

Στο περίμενε για τα ΦΒ

Τέλος, μιλώντας για το επενδυτικό πρόγραμμα τοποθέτησης Φωτοβολταϊκών πάνελ σε δομές και στέγες καταστημάτων, ο κ. Παντελιάδης ανέφερε πως απ’ τον περασμένο Απρίλιο έχουν ξεκινήσει να γίνονται οι εγκαταστάσεις φθάνοντας ως σήμερα τις 30. Ωστόσο ούτε μία δεν έχει συνδεθεί ακόμα με το δίκτυο του ΔΕΔΔΗΕ. «Τον Οκτώβριο θα φθάσουμε τις 90 εγκαταστάσεις και ακόμα δεν βλέπουμε φως. Δυστυχώς στην Ευρώπη του 2023 πετάμε ρεύμα…», καταλήγει.