business stories

Πέτρος Σεπετάς: Το success story της Βίκος – Πώς εξελίχθηκε σε «μηχανή» χρήματος

  • Στέλιος Μορφίδης



Από τα βουνά της Ηπείρου στην κορυφή της επιτυχίας - Ποιος ο ρόλος της Lidl - Η είσοδος στην αγορά αναψυκτικών και τα επόμενα βήματα

Η ιστορία που συνηθίζει να λέει ο Πέτρος Σεπετάς, ο άνθρωπος πίσω απ’ την Ηπειρωτική Βιομηχανία Εμφιάλωσης, όταν ερωτάται για τα πρώτα βήματα της εταιρείας που είναι γνωστή ως «Βίκος» πάντα συμπεριλαμβάνει τη σκληρή δουλειά που απαιτήθηκε απ’ τον ίδιο και τη σύζυγο του Ελένη Θεοχάρη.

Ο κ. Σεπετάς φορτώνοντας ακόμα και παλέτες με τις συσκευασίες νερού σε ένα φορτηγό που είχε τότε και να γυρνά ανά την Ελλάδα για πελάτες και η σύζυγος του να κρατά μεταξύ άλλων τα οικονομικά της εταιρείας που είχαν ξεκινήσει συνεταιρικά με τον τότε κραταιό όμιλο Αρφάνη – Χιόνη (σ.σ. το 2003 η εταιρεία πέρασε ολοκληρωτικά στην οικογένεια Σεπετά).

Μία απόφαση που είχαν λάβει από κοινού λίγα χρόνια πριν, όταν ο κ. Σεπετάς, διπλωματούχος πολιτικός μηχανικός με ΜΒΑ στις ΗΠΑ, από την εμπειρία που είχε αποκτήσει όταν τοποθετήθηκε Γενικός Διευθυντής σε μία προβληματική εταιρεία χυμών στην κοντινή Άρτα μετά το πέρας των σπουδών του ως πολιτικός μηχανικός και οικονομολόγος. Τότε, όπως συνηθίζει να λέει, ανακάλυψε ότι η αγορά «διψούσε» περισσότερο για εμφιαλωμένο νερό παρά για χυμούς. Μία αγορά στην οποία τότε κυριαρχούσαν οι πολυεθνικές (σσ ΗΒΗ Λουτράκι της Pepsico, Αύρα του εμφιαλωτή της Coca Cola, 3Ε και αργότερα Κορπή της Nestle και Ιόλη της Αθηναϊκής Ζυθοποίιας).

Το 1992 θα ξεκινήσει η παραγωγή με πρώτο μεγάλο πελάτη την αλυσίδα Continent για την οποία παρήγαγε το πρώτο private label νερού στην Ελλάδα που έφερε το σήμα «Μιτσικέλι». Η εταιρεία θα καταφέρει να στήσει δίκτυο σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη και θα ξεκινήσει η μεγάλη προσπάθεια να διεκδικήσει πιο δυναμικά μία καλή θέση στην αγορά.

Η συμφωνία με Lidl

Το σημείο καμπής, που έδωσε «φτερά» στην εταιρεία τη δεκαετία του 2000 ήταν η συμφωνία που κατάφερε να κάνει με την Lidl Ελλάς πριν καν αυτή ανοίξει το πρώτο κατάστημα στην Ελλάδα, στη Θεσσαλονίκη. «Είχα ακούσει ότι κάτι Γερμανοί έκαναν μία μεγάλη αποθήκη στην περιοχή της Γέφυρας στη Θεσσαλονίκη και πήρα το φορτηγό και πήγα μόνος μου να τους γνωρίσω και να δω τι ακριβώς κάνουν εκεί», έχει πει ο ίδιος ο κ. Σεπετάς όταν η γνωστή αλυσίδα το 2019, σε ειδική εκδήλωση για την επέτειο των 20 χρόνων παρουσίας στην Ελλάδα, είχε βραβεύσει τους πρώτους 10 προμηθευτές της στη χώρα.

Από τότε πολύ νερό κύλησε και η μικρή εταιρεία εμφιάλωσης των αρχών της δεκαετίας του ’90 έχει εξελιχθεί σε έναν απ’ τους κύριους παίκτες σε μία αγορά ιδιαίτερα ανταγωνιστική και μέχρι προ ετών κατακερματισμένη ενώ πλέον έχει εισέλθει και στην αγορά των αναψυκτικών καταφέρνοντας στα πρώτα χρόνια δραστηριοποίησης να εμφανίζει καλά μερίδια. Μάλιστα η Βίκος Cola, που αποτελεί και το τελευταίο προϊόν που λανσαρίστηκε, φέρεται να έχει πιάσει ήδη το 5% της αγοράς και να διεκδικεί την τρίτη θέση στην κατηγορία πίσω απ’ τα προϊόντα Cola των δύο πολυεθνικών.

Αυξημένη κερδοφορία

Μία απλή ματιά στις οικονομικές καταστάσεις που μόλις δημοσιοποίησε η εταιρεία για τη χρήση του 2020 δείχνουν και το επίπεδο στο οποίο έχει φθάσει.

Συγκεκριμένα σε μία κατά τα άλλα δύσκολη χρονιά λόγω των lockdowns στην εστίαση αλλά και την εξ αποστάσεως εργασίας, που περιόρισε την κατανάλωση στα γραφεία και τους επαγγελματικούς χώρους, η Βίκος παρά τη μικρή κάμψη των εσόδων της κατάφερε να αυξήσει την κερδοφορία και να γεμίσει ακόμα περισσότερο τα Ταμεία της. Σε σημείο που η οικογένεια Σεπετά, που έως τώρα ακολουθούσε μία πολιτική συσσώρευσης των κερδών, να αποφασίσει σε διανομή μέρους τους, που αφορούσε παλαιότερες χρήσεις.

Συγκεκριμένα τα έσοδα της εταιρείας υποχώρησαν κατά 6,87%, στα 73,68 εκατ. ευρώ (από 79,11 εκατ. ευρώ το 2019). Την ίδια ώρα όμως κατάφερε να αυξήσει το μικτό περιθώριο κέρδους της στο 49,58% (από 46,29%) οδηγώντας τελικά στην επίτευξη μεγαλύτερης κερδοφορίας. Τα κέρδη προ φόρων αυξήθηκαν στα 14,9 εκατ. ευρώ από 13,8 εκατ. ευρώ και τα μετά φόρων στα 14 εκατ. ευρώ περίπου, από 12,8 εκατ. Επιδόσεις που φαίνεται ότι θα ξεπεραστούν φέτος, μιας και η διοίκηση της εταιρείας εκτιμά ότι το 2021 θα κλείσει με αύξηση των εσόδων κατά 15%.

Συγκριτικά, το σύνολο των υποχρεώσεων της εταιρείας το 2020 ήταν μεν αυξημένο, στα 32,93 εκατ. ευρώ έναντι 28,54 εκατ. ευρώ ένα χρόνο πριν, αλλά σαφώς περιορισμένο σε σχέση με την παραγωγή χρήματος που κάνει η Βίκος, η καθαρή θέση της οποίας στο τέλος του 2020 ήταν 111,26 εκατ. ευρώ.

Μέρισμα 24 εκατ.

Εξ αυτών τα περίπου 41,5 εκατ. ευρώ ήταν τα συσσωρευμένα κέρδη, τα οποία έπειτα από κάποια έτη η οικογένεια των μετόχων αποφάσισε να «πειράξει» προτείνοντας η διοίκηση υπό τον κ. Σεπετά στην επόμενη ΓΣ των μετόχων ως θέμα τη διανομή διανέμοντας ένα τμήμα τους ως μέρισμα απ’ τα κέρδη παλαιότερων χρήσεων. Συγκεκριμένα πρόκειται για ένα ποσό 24,12 εκατ. ευρώ το οποίο επιμερίζεται ως εξής: 9,25 εκατ. ευρώ ως μέρισμα από τα κέρδη της χρήσης 2016, 6,25 εκατ. ευρώ ως μέρισμα απ’ τα κέρδη του 2017 και 8,62 εκατ. ευρώ ως μέρισμα απ’ τα κέρδη του 2018.

Ο ορκωτός

Βέβαια ο ορκωτός στην έκθεση του εστιάζει σε τρία σημεία των οικονομικών καταστάσεων αναφέροντας τα εξής:

«1) Το Κατά παρέκκλιση των λογιστικών αρχών, που προβλέπονται από τα Ελληνικά Λογιστικά Πρότυπα, δεν έχει διενεργηθεί απομείωση για το σύνολο της αξίας κτήσεως των μετοχών αυτών ποσού ευρώ 9.535.835,40, με συνέπεια η αξία του λογαριασμού αυτού, τα αποτελέσματα των προηγούμενων χρήσεων και τα Ίδια Κεφάλαια να εμφανίζονται ισόποσα αυξημένα.

2) Στις εμπορικές απαιτήσεις της εταιρείας περιλαμβάνονται επισφαλείς και σε καθυστέρηση απαιτήσεις συνολικά ποσού 1.077.000,00 ευρώ. Για τις απαιτήσεις αυτές η διενεργηθείσα απομείωση ποσού ευρώ 398.000,00 υπολείπεται κατά την εκτίμησή μας ,της απαιτούμενης κατά ευρώ 680.000,00. Η μη διενέργεια της απαιτούμενης απομείωσης συνιστά παρέκκλιση από τις λογιστικές αρχές, που προβλέπονται από τα Ελληνικά Λογιστικά Πρότυπα, με συνέπεια, η αξία των εμπορικών απαιτήσεων , τα αποτελέσματα των προηγούμενων χρήσεων και τα ίδια κεφάλαια να εμφανίζονται αυξημένα κατά ευρώ 680.000,00.

3) Κατά παρέκκλιση των λογιστικών αρχών, που προβλέπονται από τα Ελληνικά Λογιστικά Πρότυπα, δεν σχηματίζεται πρόβλεψη για αποζημίωση προσωπικού λόγω εξόδου από την υπηρεσία. Κατά την 31η Δεκεμβρίου 2020, το συνολικό ύψος της μη σχηματισθείσας πρόβλεψης ανέρχεται σε ευρώ 612.000, με συνέπεια οι προβλέψεις για παροχές σε εργαζομένους να εμφανίζονται μειωμένες κατά το ποσό αυτό και τα ίδια κεφάλαια ισόποσα αυξημένα».

Το προφίλ

Σήμερα η ΒΙΚΟΣ Α.Ε. διαθέτει δύο υπερσύγχρονα εργοστάσια εμφιάλωσης νερών και αναψυκτικών, στα οποία λειτουργούν 10 υπερσύγχρονες γραμμές παραγωγής. Επίσης διαθέτει και ένα τρίτο εργοστάσιο (Petcom Plastics) στην ΒΙΠΕ Ιωαννίνων για την παραγωγή πλαστικών φιαλών (PET preforms) και πλαστικών πωμάτων, που χρησιμοποιούνται ειδικά για την βιομηχανία εμφιαλωμένου νερού, αναψυκτικών και γάλακτος.
Οι εργαζόμενοι της το 2020 είχαν φθάσει τους 356.

Διαβάστε ακόμη:

Συντάξεις Νοεμβρίου: Πότε θα γίνουν οι πληρωμές – Όλες οι ημερομηνίες για κάθε ταμείο

Netflix: Πώς έφτασε να σαρώνει τη θεαματικότητα (infographic)

Σκρέκας: Τετραψήφιος αριθμός επανασύνδεσης ρεύματος – Οριζόντια έκπτωση 15% στο αέριο