Ο Σύνδεσμος Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) προτείνει εναλλακτικές λύσεις για τη χαλάρωση των νέων, αυστηρότερων ορίων εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, που τέθηκαν σε ισχύ την 1η Ιανουαρίου 2025.
Το όριο εκπομπών έχει πλέον μειωθεί στα 93,6 γραμμάρια CO₂ ανά χιλιόμετρο, έναντι 116 γραμμαρίων που ίσχυαν μέχρι το τέλος του 2024. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες που δεν συμμορφώνονται θα κληθούν να πληρώσουν πρόστιμο 95 ευρώ ανά επιπλέον γραμμάριο CO₂, ποσό που πολλαπλασιάζεται με το σύνολο των οχημάτων που παράγουν.
Η επίτευξη αυτών των στόχων αποδεικνύεται ιδιαίτερα δύσκολη, καθώς πολλές εταιρείες αδυνατούν να περιορίσουν τις εκπομπές τους στα νέα όρια. Ο ACEA έχει ζητήσει από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να αναθεωρήσει τη σχετική απόφαση, προτείνοντας την αναβολή της εφαρμογής των νέων κανόνων.
Η Σίγριντ ντε Βρις, Γενική Διευθύντρια του ACEA, δήλωσε ότι, παρά τη γενική αποδοχή των στόχων, απαιτείται μεγαλύτερη ευελιξία κατά την υλοποίησή τους, καθώς οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων παραμένουν χαμηλότερες από τις προβλέψεις.
Ανεπαρκείς πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων
Για να επιτευχθούν τα νέα όρια, οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα πρέπει να φτάσουν το 20%-25% του συνόλου των πωλήσεων το 2025, έναντι του 14% που καταγράφηκε το 2024. Εάν οι αυτοκινητοβιομηχανίες αποτύχουν σε αυτόν τον στόχο, τα πρόστιμα που θα επιβληθούν μπορεί να φτάσουν συνολικά τα 17 δισεκατομμύρια ευρώ, με τους μεγαλύτερους κατασκευαστές να επωμίζονται το μεγαλύτερο βάρος.
Οι προτάσεις του ACEA για χαλάρωση των στόχων
Ο ACEA έχει προτείνει δύο εναλλακτικές λύσεις για να διευκολυνθεί η προσαρμογή των κατασκευαστών στα νέα όρια:
– Σταδιακή εφαρμογή: Το 90% των πωλήσεων το 2025 να συμμορφώνεται με τα νέα όρια, αυξανόμενο στο 95% το 2026. Αυτή η προσέγγιση ακολουθεί το μοντέλο της μετάβασης του 2020-2021.
– Μηχανισμός αποταμίευσης-δανεισμού: Από το 2025 έως το 2029, οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα μπορούν να συμμορφωθούν με τα όρια εκπομπών σε βάθος τετραετίας, δίνοντάς τους μεγαλύτερη ευελιξία στη διαχείριση των ρύπων.
Η στάση της Ε.Ε. και η στήριξη της Γαλλίας
Οι προτάσεις του ACEA κατατίθενται ενώ η Ευρωπαϊκή Ένωση βρίσκεται σε διαβουλεύσεις με τους κατασκευαστές για το μέλλον του κλάδου. Το τελικό σχέδιο δράσης αναμένεται να ανακοινωθεί στις 5 Μαρτίου και ενδέχεται να περιλαμβάνει μέτρα χαλάρωσης.
Η Γαλλία, η δεύτερη μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων στην Ευρώπη, στηρίζει την πρόταση του ACEA για τον μηχανισμό αποταμίευσης-δανεισμού, ενισχύοντας έτσι τις πιθανότητες υιοθέτησής του.
Ο στόχος του 2035 και οι προκλήσεις της επόμενης δεκαετίας
Ο ACEA τονίζει ότι για τη μείωση των εκπομπών την περίοδο 2030-2034, οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων θα πρέπει να αγγίξουν το 60%-75% του συνόλου. Αυτό είναι απαραίτητο για να επιτευχθεί ο στόχος του 2035, που προβλέπει την πώληση μόνο αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη.
Διαβάστε ακόμη
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.