Εδώ και μερικές εβδομάδες ενεργοποιήθηκε το πρόγραμμα ανέπαφων πληρωμών σε αστικά λεωφορεία σε 33 πόλεις της χώρας έπειτα από συνεργασία της Visa, της NBG Pay και των ΚΤΕΛ. Κοινώς, οι επιβάτες θα καταβάλλουν το κόμιστρο του εισιτηρίου περνώντας απλά την πιστωτική ή χρεωστική κάρτα, το κινητό τηλέφωνο ή το έξυπνο ρολόι τους από τα μηχανήματα επικύρωσης εισιτηρίων. Ούτε ουρές, ούτε μετρητά, ούτε καν χαρτάκια εισιτηρίου… Επανάσταση του αυτονόητου, θα πει κανείς, με δεδομένο ότι ήδη το σύστημα αυτό «τρέχει» σε 550 διαφορετικές πόλεις ανά τον κόσμο. Το μόνο που χρειάζεται είναι μία κάρτα ή ένα κινητό τηλέφωνο για να ανοίξουν οι πύλες για τη μετακίνηση του ανθρώπου.

Για τη Σεβνταλίνα (κατά κόσμο Σέβι) Βασίλεβα, την επικεφαλής της Visa για τη ΝΑ Ευρώπη με αρμοδιότητα την Ελλάδα, το Ισραήλ, την Κύπρο και τη Μάλτα, αυτό είναι μόνο ένα κομμάτι των καινοτομιών που μπορούν να αλλάξουν άρδην την καθημερινότητα των κατοίκων και των επισκεπτών της Ελλάδας. Οπως λέει «όλα μπορούν να αλλάξουν έχοντας πάντα ως στόχο τη διευκόλυνση του πολίτη». Και καθώς επιτέλους και η Ελλάδα, με την τεχνολογική άνοιξη των τελευταίων ετών, έχει επιταχύνει τον βηματισμό της προς τον ψηφιακό μετασχηματισμό, αυτομάτως δημιουργείται ένα πεδίον δόξης λαμπρό για τον χώρο των ψηφιακών συναλλαγών. Γεγονός που πλέον κάνει τη Visa, αυτόν τον τεράστιο οργανισμό που λειτουργεί ως βασικός κρίκος της αλυσίδας του παγκόσμιου χρηματοοικονομικού συστήματος, να επενδύει περισσότερο στην Ελλάδα επεκτείνοντας την παρουσία της. Αφενός καθιστώντας την επίκεντρο αυτού του περιφερειακού τομέα στον οποίο προΐσταται σήμερα η κυρία Βασίλεβα, αφετέρου με την ενίσχυση της ομάδας στην Αθήνα που διαρκώς αυξάνεται. «Ψάχνουμε διαρκώς άτομα, αλλά και νέο γραφείο», λέει στο «b.s.» σε μια συζήτηση που μεταξύ άλλων σκιαγραφεί τις αλλαγές που θα φέρει στην καθημερινότητα όλων η επέκταση ενός δικτύου ανέπαφων πληρωμών. Κάτι που δεν είναι και τόσο μακριά…

Πρώτα απ’ όλα όμως οι συστάσεις… οι οποίες μάλιστα γίνονται στα ελληνικά. «Μαθαίνω ελληνικά. Είμαι σε καλό δρόμο», λέει η κυρία Βασίλεβα, αν και γρήγορα θα χρησιμοποιήσει την αγγλική στη συζήτησή μας. Εξάλλου ένα μεγάλο μέρος τής έως τώρα καριέρας της συνδέεται με την Ελλάδα, αφού υπήρξε στέλεχος στις θυγατρικές δύο ελληνικών τραπεζών στη Βουλγαρία ζώντας τόσο την ακμή όσο και την αποδόμηση και τελικά την αποεπένδυση κατ’ επιταγή των μνημονιακών δεσμεύσεων της Ελλάδας. Νωρίτερα μάλιστα ήταν και στέλεχος της Coca Cola HBC. «Αρα ξέρετε καλά το σύστημα εδώ…», της λέμε. «Πιθανώς γι’ αυτό είμαι κι εδώ!», απαντά.

«Η Visa γενικά έχει επενδύσει πολύ στην ελληνική αγορά. Αποτελεί αγορά-κλειδί για εμάς. Εχουμε μία ομάδα γύρω στα 20 άτομα. Ισως για κάποιους ακούγεται λίγο, αλλά σκεφτείτε ότι είμαστε κατ’ ουσίαν μία εταιρεία B2B στο τεχνολογικό κομμάτι. Οταν ανέλαβα η ομάδα ήταν μόλις 6 άτομα! Πλέον έχουμε δύο γραφεία, γιατί δεν χωράμε και παράλληλα αναζητούμε τη μόνιμη στέγη μας, γιατί η ομάδα θα συνεχίσει να μεγαλώνει. Διαρκώς προσλαμβάνουμε αναζητώντας ταλέντα», σημειώνει. Και προσθέτει: «Η Ελλάδα είναι για τη Visa σαν ένα μικρό περιφερειακό hub για καίριους τομείς. Από τη συμβουλευτική, την ανάλυση, το μάρκετινγκ έως τα ίδια τα προϊόντα. Οπότε επενδύουμε σοβαρά. Και επίσης έχουμε μια ομάδα κορυφαίων επαγγελματιών», τονίζει.

Το κλειδί αυτής της στρατηγικής

Κλειδί για όλα αυτά, φυσικά, αποτελεί ο ψηφιακός μετασχηματισμός είτε αφορά τον ιδιωτικό τομέα είτε το Δημόσιο, όπου ομολογουμένως υπάρχει τεράστιο πεδίο δραστηριοποίησης και καινοτομίας σε ό,τι αφορά τις συναλλαγές.

Φθάνει κανείς να αντιληφθεί ότι σήμερα οι ηλεκτρονικές συναλλαγές έχουν γίνει απαραίτητο στοιχείο στην Ευρώπη συνολικά αλλά και στη χώρα μας. Τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία της Visa δείχνουν ότι 8 στις 10 ψηφιακές συναλλαγές στην Ευρώπη είναι ανέπαφες, στην Ελλάδα μάλιστα φθάνουν τις 9, ενώ ο δημόσιος τομέας αναζητά μέσω της ψηφιοποίησης της οικονομίας να αυξήσει την επάρκειά της, να ενισχύσει τις τοπικές οικονομίες, αλλά και να αναζητήσει συγκεκριμένους στόχους με βάση την ανάλυση κάθε στοιχείου.

«Η Visa μπορεί να προσφέρει πολυεπίπεδα σε αυτό τον στόχο», λέει η κυρία Βασίλεβα. «Κατ’ αρχάς οι κυβερνήσεις και οι δημόσιες Αρχές παράγουν τεράστιες χρηματορροές, τις οποίες, μετά την πανδημία, κοιτάνε πώς θα τις ψηφιοποιήσουν. Επομένως εκεί ερχόμαστε εμείς ως αυτός που θα ενεργοποιήσει ένα σύστημα γι’ αυτές τις δημόσιες ροές πληρωμών, καθιστώντας παράλληλα τις δημόσιες υπηρεσίες πιο προσβάσιμες, εύκολες, περισσότερο ελεγχόμενες και ανιχνεύσιμες. Ειδικά στην Ελλάδα υπάρχουν μερικοί τομείς στους οποίους δουλεύουμε πολύ ενεργητικά. Για την ακρίβεια, ίσως αποτελεί και ένα πρότυπο για εμάς δεδομένης της καλής συνεργασίας με τις δημόσιες Αρχές αλλά και τη συναντίληψη για τις ωφέλειες μιας τέτοιας μετάβασης. Σε αυτό η υποχρεωτικότητα π.χ. που καλύπτει τους εμπόρους βοηθά, θα έπρεπε όμως να συμπεριλάβει και τους ελεύθερους επαγγελματίες. Τελικώς να δοθεί η επιλογή στον καταναλωτή εάν θα πληρώσει με κάρτα ή όχι. Εμείς από την πλευρά μας βελτιώνουμε διαρκώς μέσω της τεχνολογίας την πρόσβαση στην ηλεκτρονική πληρωμή. Ξεκινώντας από τη μείωση του όγκου ενός POS φθάνοντας πλέον ως τις εφαρμογές με τις οποίες ένα android smartphone μπορεί να διαβάσει μία κάρτα και να λειτουργήσει ως POS. Αρα η όλη διαδικασία γίνεται πιο έξυπνη και φθηνότερη. Και φυσικά με αυτό τον τρόπο πλέον η πρακτική αυτή μπορεί να διεισδύσει σε κλάδους που σήμερα οι ψηφιακές συναλλαγές είναι μικρές, όπως στους υδραυλικούς, τους γιατρούς, τους ηλεκτρολόγους, τους courier, τα ταξί κ.ά. Οπότε είναι άλλο να έχουν τη δυνατότητα και να συνεχίσουν να λένε ότι δεν αποδέχονται κάρτες -γίνεται συχνά, σε πολλά μέρη, για προφανείς λόγους- αλλά τελικά πιστεύω ότι θα υπάρξει πρόοδος σε αυτό. Ιδίως στην Ελλάδα, αφού η δύναμη του τουρισμού είναι άμεση. Οπότε είναι πολύ πιο εύκολο…», λέει.

Η Visa σήμερα συνεργάζεται με όλες τις τράπεζες και τα δίκτυα πληρωμών. «Στην πραγματικότητα συνεργαζόμαστε με όλους, επειδή εμείς είμαστε το δίκτυο. Παρέχουμε την τεχνολογία, τον τρόπο, παρέχουμε όμως και την πιστοποίηση αλλά και την ασφάλεια του συστήματος. Το ότι π.χ. θα εκτελεστεί μία συναλλαγή και τα λεφτά κάποιου θα είναι ασφαλή. Αυτό κάνει επί της ουσίας η Visa. Αναπτύσσει τεχνολογία και διασφαλίζει τα στάνταρτ με κάθε χρήσιμο ψηφιακό εργαλείο φθάνοντας πλέον στην τεχνητή νοημοσύνη που πλέον χρησιμοποιείται ιδιαίτερα στην εκτέλεση μιας συναλλαγής αλλά και στην αποτροπή μιας απάτης. Και αυτό ανεξάρτητα από πού θα μετακινήσεις τα χρήματα σου. Εχουμε αναπτύξει π.χ. τη visa direct technology, που είναι απίστευτη. Μπορώ να στείλω χρήματα στον λογαριασμό σου, στην κάρτα σου, το ίδιο μπορείς να κάνεις κι εσύ… σε πραγματικό χρόνο και διασφαλίζοντας ότι τα στάνταρτ και η εγγύηση της Visa είναι εκεί. Οπότε η συναλλαγή θα γίνει! Οπότε είμαστε το δίκτυο και οι τεχνολογικοί πάροχοι για χρηματοοικονομικές υπηρεσίες όπου εμπλέκονται τράπεζες, fintechs, χρηματοοικονομικά ιδρύματα, έμποροι και καταναλωτές. Το σύστημά μας δεν σταματά ούτε νανοδευτερόλεπτο… και είναι κάτι μαζικό, αφού μιλάμε για το 70% των συναλλαγών που γίνονται ανά τον κόσμο.
Επίσης ένα μεγάλο πράγμα που δουλεύουμε με την κυβέρνηση και τους συνεργάτες μας, και το υποστηρίζουν πολύ οι συστημικές τράπεζες, είναι οι κρατικές πληρωμές. Οι κυβερνήσεις πρέπει να φροντίσουν τους ανθρώπους που θέλουν στήριξη αλλά και να ενισχύσουν τις επιχειρήσεις που πρέπει να φθάσουν σε καλύτερο ανταγωνιστικό επίπεδο, όπως είναι οι μικρές επιχειρήσεις. Επομένως η κυβέρνηση ρίχνει λεφτά στην οικονομία. Οι πληρωμές που γίνονται για τη μισθοδοσία των δημοσίων υπαλλήλων, των κοινωνικών επιδομάτων, και αυτών που εκτάκτως δίνει όπως το Fuel Pass, το Freedom Pass, το Market Pass κ.ο.κ. Ολα αυτά ουσιαστικά εμείς πρέπει να τα ενεργοποιήσουμε. Και πλέον δεν μιλάμε για μια απλή τοποθέτηση χρημάτων σε έναν τραπεζικό λογαριασμό, αυτά συνοδεύονται και από όρους, προϋποθέσεις κ.λπ. Για παράδειγμα, το Fuel Pass πρέπει να διασφαλίσεις ότι θα χρησιμοποιηθεί για καύσιμα, σύμφωνα με την απόφαση της κυβέρνησης. Οπότε κάπως έτσι βγήκαν οι ειδικές προπληρωμένες κάρτες. Ή το Freedom Pass που έπρεπε να συνδέσεις το επίδομα με συγκεκριμένες δαπάνες αλλά και υπό την προϋπόθεση ότι ο δικαιούχος εμφανιζόταν εμβολιασμένος. Επομένως υπάρχει η δυνατότητα όλα τα επιδόματα, ανεργίας, προνοιακά κ.ά. να συνδεθούν με τους δικαιούχους με τέτοιο τρόπο ώστε να γίνεται καλύτερη χρήση τους και φυσικά η κυβέρνηση να πετύχει τον στόχο που έχει θέσει.

Από εκεί κι έπειτα οι πληρωμές προς τις επιχειρήσεις αποτελούν ένα τεράστιο πεδίο. Ευτυχώς στην Ελλάδα πλέον δεν υπάρχουν πολλές επιταγές. Σε κάποιες χώρες το Δημόσιο εξακολουθεί να συναλλάσσεται με τις επιχειρήσεις μέσω ταμείων και επιταγών! Ομως το κόστος των επιταγών αλλά και των μετρητών είναι τεράστιο. Δεν είναι τυχαίο λοιπόν που όλοι παίκτες του «οικοσυστήματος» μας μιλούν για την ανάγκη ψηφιοποίησης. Η συναλλαγή είναι άμεση, μπορείς να την εντοπίσεις, να την ακολουθήσεις και προσφέρει πολύ καλύτερη εμπειρία. Επομένως θα έλεγα πως υπάρχουν πολλές λύσεις και εφαρμογές τόσο στη σχέση κυβερνήσεων προς καταναλωτές-πολίτες όσο και κυβερνήσεων με επιχειρήσεις.

Και φυσικά μην ξεχνάμε τον πολύτιμο θησαυρό των data. Πάνω τους βασίζεται η τεχνητή νοημοσύνη και η μηχανιστική υπολογιστική. Επομένως έχουμε έναν τεράστιο όγκο δεδομένων που με την κατάλληλη επεξεργασία βγαίνουν χρήσιμα συμπεράσματα ανάλογα με τις συναλλαγές. Για παράδειγμα, συνεργαζόμαστε με το υπουργείο Τουρισμού της Ελλάδας και αναπτύσσουμε με την ομάδα των Data Scientists που έχουμε στο Λονδίνο μία πλατφόρμα που παρακολουθεί τα πάντα γύρω από τον τουρισμό στη Μεσόγειο και μέσα απ’ αυτό αποκαλύπτονται διάφορα ταξιδιωτικά μοτίβα. Οπότε μπορούν να γίνουν συγκρίσεις και να εξαχθούν χρήσιμα συμπεράσματα για τη χάραξη πλέον μιας τουριστικής πολιτικής. Π.χ. η ελληνική κυβέρνηση θέλει να προωθήσει την επέκταση της σεζόν σε πολλές περιοχές ή να προαγάγει τον τουρισμό υγείας ή να δημιουργήσει μια ευνοϊκή πολιτική για την εγκατάσταση ψηφιακών νομάδων.

Για όλα αυτά μπορεί να διαμορφωθεί στρατηγική, αρκεί να έχεις τα στοιχεία. Και για την Ελλάδα αυτό είναι κρίσιμο, εάν λάβουμε υπόψη ότι ο τουρισμός παράγει το 25% του ΑΕΠ. Ηδη δίνουμε πρόσβαση σε αυτά τα στοιχεία και εφόσον ζητηθεί και η άποψή μας παρέχουμε κάποια συμπεράσματα. Σε κάθε περίπτωση όμως από το υπουργείο μπορούν να δουν και να αναλύσουν τάσεις αλλά και αγορές ιδιαίτερου ενδιαφέροντος για την Ελλάδα», λέει η κυρία Βασίλεβα.
Ενα σημαντικό κομμάτι εφαρμογής των νέων τεχνολογιών αποτελούν οι μεταφορές. Κάτι που ουσιαστικά μας μεταφέρει και στην πρόσφατη συμφωνία για τα ΚΤΕΛ.

«Γενικά υπάρχει μία μεγάλη συζήτηση για τις “έξυπνες πόλεις” και αυτό είναι αναπόφευκτο, γιατί μιλάμε για καλύτερη ποιότητα ζωής, καλύτερο περιβάλλον, καλύτερο κλίμα, λιγότερο κυκλοφοριακό. Και για να γίνει “έξυπνη” μία πόλη πρέπει να βελτιώνεται διαρκώς και φυσικά ένα μεγάλο κομμάτι γύρω απ’ αυτό αφορά τις δημόσιες μεταφορές. Ειδικά σε μία χώρα όπως η Ελλάδα όπου εκτός του πληθυσμού της δέχεται κάθε χρόνο και 30 εκατομμύρια τουρίστες. Οπότε ένα σύστημα όπως το δικό μας, που το ονομάζουμε open loop contactless payments, διευκολύνει και παράλληλα μπορεί να διασυνδέσει πολλαπλά δίκτυα και οργανισμούς. Η ιδέα είναι πολύ απλή: μπαίνετε σε οποιοδήποτε μέσο μεταφοράς στην Αθήνα και βάζετε το τηλέφωνο, το ρολόι, την κάρτα στο μηχανάκι… και στο τέλος του ταξιδιού σάς δίνει το καλύτερο αντίτιμο για το ταξίδι σας. Δεν χρειάζεται να στέκεστε στην ουρά για εισιτήρια, δεν χρειάζεται να έχετε ρευστό για να αγοράσετε εισιτήρια», λέει η κυρία Βασίλεβα.

Οπως λέει, η Visa βρίσκεται εδώ και κάποιο διάστημα σε συζητήσεις με τον ΟΑΣΑ αλλά και το υπ. Μεταφορών προκειμένου το συγκεκριμένο σύστημα να λειτουργήσει παράλληλα και με το υφιστάμενο. «Θεωρούμε ότι είναι σύστημα που εκδημοκρατίζει τις μεταφορές», τονίζει η κυρία Βασίλεβα. «Εχουμε επενδύσει αρκετά σε αυτό, αφού ουσιαστικά η τεχνική λύση που καλούμαστε να δώσουμε εμπλέκει τόσο την πιστοποίηση όσο και τους τραπεζικούς μας εταίρους. Είναι ένα ολόκληρο οικοσύστημα που θα το υποστηρίξει αυτό. Θεωρώ ότι είμαστε στο τελευταίο βήμα πια για να ξεκινήσει», συμπληρώνει.

Το πρόγραμμα ανέπαφων πληρωμών σε αστικά λεωφορεία ισχύει από την περασμένη εβδομάδα σε 33 πόλεις της χώρας έπειτα από συνεργασία της Visa, της NBG Pay και των ΚΤΕΛ.
Οι επιβάτες θα καταβάλλουν το κόμιστρο του εισιτηρίου περνώντας απλά την πιστωτική ή χρεωστική κάρτα, το κινητό τηλέφωνο ή το έξυπνο ρολόι τους από τα μηχανήματα επικύρωσης εισιτηρίων.

Διαβάστε ακόμη

Σταθερά υψηλή η ζήτηση πολυτελών κατοικιών στην Ελλάδα

Σενάριο για παράταση πληρωμής του φόρου εισοδήματος

Τεχνητή Νοημοσύνη: Κίνδυνος νέας φούσκας με τις μετοχές της ΑΙ

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ