Της Μαριάννας Τζάννε

Το δρομολόγιο Αθήνα-Θεσσαλονίκη σε πλήρως ηλεκτροδοτούμενη γραμμή έκαναν χθες τα τρένα της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, σηματοδοτώντας τον εκσυγχρονισμό του ελληνικού σιδηροδρόμου ύστερα από 40 χρόνια ατέρμονων διαδικασιών, κατασπατάλησης δημόσιων και κοινοτικών πόρων αλλά και δικαστικών προστριβών που παραμένουν ακόμη ανοικτές.

«Με την ολοκλήρωση της γραμμής Αθήνας-Θεσσαλονίκης το τρένο γίνεται ευθέως ανταγωνιστικό με το αεροπλάνο» ανέφερε χθες ο υπουργός Υποδομών Χρίστος Σπίρτζης κατά την διάρκεια του δοκιμαστικού δρομολογίου παρότι ο χρόνος ταξιδιού θα φτάσει τις 3 ώρες και 15 λεπτά που είναι ο επιθυμητός στόχος με την παράδοση των συστημάτων σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης, η οποία τοποθετείται στα τέλη του έτους. Νωρίτερα, μέσα στο καλοκαίρι, θα ολοκληρωθεί η σηματοδότηση στο τμήμα Πλατύ-Θεσσαλονίκη.

Σε προεκλογικούς τόνους παρουσία της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών του γενικού γραμματέα Θάνου Βούρδα, των διοικήσεων ΟΣΕ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ, το ταξίδι Αθήνα-Θεσσαλονίκη από τις 5.50 ώρες που είναι σήμερα θα φτάσει τα 4 ώρες και 10 λεπτά την προσεχή Δευτέρα, με στάσεις στο Λιανοκλάδι και τη Λάρισα. Αντίστοιχα 3 ώρες και 57 λεπτά θα διαρκεί η διαδρομή από την Θεσσαλονίκη προς την Αθήνα με στάσεις σε Λάρισα και Παλαιοφάρσαλο.

Σύμφωνα με τον υπουργό Υποδομών, τα έργα στον ΠΑΘΕ ξεκίνησαν τη δεκαετία του 1980 αλλά χρειάστηκε να περάσουν 40 χρόνια για να ολοκληρωθεί ο άξονας μήκους 510 χιλιομέτρων.

«Το 2015 ο Σταθμός Λαρίσης ήταν σε κακή κατάσταση, υπήρχε μία εργολαβία που έτρεχε για 11 χρόνια, ο ΟΣΕ είχε κολλήσει το έργο για λόγους ήσσονος σημασίας και παρά τις εμπλοκές έγινε με πρωτοβουλία του υπουργείου καταγραφή υλικών για να μην υπάρχει πρόβλημα» ανέφερε χθες ο κ. Σπίρτζης.

Δημοπρατείται η β΄φαση

Η α΄ φάση του σταθμού ολοκληρώθηκε και το καλοκαίρι δημοπρατείται η β` φαση συνολικού ύψους 80 εκατ. ευρώ, η οποία περιλαμβάνει την ολοκλήρωση της κατασκευής των υπόλοιπων αποβαθρών, την υπόγεια σύνδεση με το μετρό και κάποια άλλα συμπληρωματικά έργα.

Η ολοκλήρωση της εργολαβίας προσδιορίζεται σε 36 μήνες και εκτιμάται ότι θα λειτουργήσει παράλληλα με την Σήραγγα Σεπολίων. Το υπουργείο Υποδομών δίνει μεγάλη έμφαση στον ελληνικό σιδηρόδρομο και εντός της Αττικής, χαρακτηρίζοντας μεγάλης σημασίας τα έργα για την υπογειοποίηση Σεπολίων που είναι ήδη σε κατασκευή αλλά και μία νέα σήραγγα 800 μέτρων στο Μενίδι.

Η σήραγγα αυτή θα άρει την απομόνωση της περιοχής από την υπόλοιπη Αθήνα και παράλληλα θα εξυπηρετήσει τις εμπορευματικές μεταφορές, θα μειώσει τους χρόνους και θα ολοκληρώσει τα έργα που έχουν γίνει στο παρελθόν καθώς υπάρχουν τρεις τυφλές γραμμές από το 2001. Η σχετική μελέτη έχει ολοκληρωθεί και είναι έτοιμος ο φάκελος για την αίτηση χρηματοδότησης του έργου.

Νέοι σταθμοί στον Προαστιακό

Σημαντική αναβάθμιση δρομολογείται και για τον Προαστιακό Σιδηρόδρομο για τον οποίο προγραμματίζονται δύο νέοι σταθμοί. Ο πρώτος είναι στο Κρυονέρι που θα εξυπηρετεί τη γραμμή Αθήνα-Χαλκίδα και ο δεύτερος στο Γέρακα στη γραμμή Αεροδρομίου.

Για το σταθμό Κρυονερίου έχει ολοκληρωθεί η μελέτη και ετοιμάζεται η δημοπράτηση κόστους περίπου 1 εκατ. ευρώ με εκτιμώμενο χρόνο ολοκλήρωσης τους 18 μήνες. Αναφορικά με το Γέρακα παρότι είχε προβλεφθεί η κατασκευή του το 2004, το έργο είχε βαλτώσει. Η κατασκευή του σταθμού χαρακτηρίζεται εύκολη γιατί μπορούν να μετατοπιστούν οι γραμμές χωρίς διακοπή της λειτουργίας του δρομολογίου. Ενδεικτικό της κατάντιας αλλά και της συστηματικής απαξίωσης του σιδηροδρόμου αποτελεί το γεγονός ότι όλοι οι σταθμοί του Προαστιακού έχουν παραληφθεί διοικητικά από το 2016 από τον ΟΣΕ ενώ είχαν ολοκληρωθεί από το 2004!

«Από το 2015 ξεκινήσαμε και ολοκληρώσαμε τα έργα στο τμήμα Αθήνα-Πειραιάς για να λειτουργήσει η γραμμή Πειραιάς-Αεροδρόμιο, στην οποία, δεν υπήρχε ηλεκτροκίνηση και συστήματα. Το συγκεκριμένο δρομολόγιο έχει μεγάλη σημασία γιατί ενώνει το λιμάνι, το κέντρο της Αθήνας και το Ελ.Βενιζέλος».

Όπως σημείωσε ο κ. Σπίρτζης, σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, έχει ζητήσει την αναδιάρθρωση των αστικών δρομολογίων σε Μετρό και λεωφορεία. Μάλιστα όπως επισήμανε στο προαστιακό δρομολόγιο Αθήνας-Χαλκίδας, ενώ ζήτησε μεγαλύτερη συχνότητα, ανά 30 λεπτά, αυτό δεν ήταν εφικτό λόγω αδυναμίας λειτουργίας του συστήματος σηματοδότησης μέρος του οποίου είχε κλαπεί και δεν μπορούσε να αναπληρωθεί λόγω αποχώρησης του εργολάβου από την χώρα. Τελικά μετά από παρέμβαση του υπουργείου βρέθηκε το συμπληρωματικό υλικό.

Έμφαση και στις εμπορευματικές μεταφορές

Ανέφερε επίσης πως μία σειρά από έργα υποδομών είτε δε λειτουργούσαν είτε είχαν απαξιωθεί ή κλαπεί με αποτέλεσμα ο σιδηρόδρομος να θεωρείται αναξιόπιστος ως μέσο. Σύμφωνα με τον Υπουργό, η χώρα γλύτωσε συνολικά 15,5 δις. ευρώ κρατικών ενισχύσεων. Πιο συγκεκριμένα 14 δις. ευρώ από τον ΟΣΕ, 1,5 δις. ευρώ από ΤΡΑΙΝΟΣΕ και 600 εκατ. ευρώ από την εταιρεία συντήρησης τροχαίου υλικού ΕΕΣΣΤΥ.

Στον τομέα των εμπορευματικών μεταφορών, όπως τονίστηκε χθες, το βάρος πέφτει στα τρία Εμπορευματικά Κέντρα σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Βόλο που λόγω της περαιτέρω διάνοιξης της διώρυγας του Σουέζ θα αναβαθμίζουν το ρόλο της Ελλάδας ως διαμετακομιστικού κέντρου προς τα Βαλκάνια και προς την Αδριατική μέσω του λιμανιού της Πάτρας.

Μεσοπρόθεσμος στόχος είναι η προσέλκυση της μεταποιητικής δραστηριότητας και η αναβάθμιση της γεωπολιτικής θέσης της χώρας. Ο κ. Σπίρτζης τόνισε πως μεγάλη αξία έχουν οι δύο διακρατικές συμφωνίες για την προώθηση των σιδηροδρομικών μεταφορών.

Η πρώτη είναι η σύνδεση των τριών λιμανιών της Ελλάδας με εκείνα της Βουλγαρίας (το περίφημο Sea2Sea), στο οποίο η ίδρυση της διακρατικής εταιρείας έχει καθυστερήσει από την Βουλγαρική πλευρά και για την οποία εκτίμησε ότι θα προχωρήσει μετά τις Ευρωεκλογές προκειμένου να πάει στα δύο κοινοβούλια.

Η δεύτερη είναι η συμφωνία της χώρας με τη Βόρεια Μακεδονία και Σερβία για μια ενιαία ηλεκτροκινούμενη γραμμή. Αποτέλεσμα αυτών θα είναι τα λιμάνια της χώρας να έχουν ανταγωνιστικό πλεονέκτημα για τη διακίνηση εμπορευμάτων σε σχέση με εκείνα της Δυτικής Ευρώπης.

Ως κρίσιμες υποδομές για την υποστήριξη των παραπάνω χαρακτήρισε το Θριάσιο και το Εμπορευματικό κέντρο στον Γκόνο.

Για το Θριάσιο 1, ο υπουργός Υποδομών δήλωσε χθες ότι η ΓΑΙΑΟΣΕ έχει στείλει τις απαραίτητες διευκρινίσεις στην Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού και αναμένεται η έγκριση μέχρι τέλος Μαϊου. Για την παρέμβαση της Κομισιόν είπε ότι είναι μια τυπική διαδικασία, η οποία στοχεύει στο να ελεγχθούν όλοι οι όροι του διαγωνισμού, αν υπάρχουν κρατικές ενισχύσεις και θέματα ανταγωνισμού κα.

Στο σχεδιασμό για νέα εμπορευματικά κέντρα ανέφερε ότι είναι σε Λάρισα, Βόλο, Καβάλα, Αλεξανδρούπολη, Ηγουμενίτσα και Πάτρα.